Dagsorden og referater
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
- PKL (formand)
- Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger
- Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen
- Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet
Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:
Dagsordner og referater
til
mødet i
den 7. oktober 2020 kl. 16:00
i Mødelokalet 1. sal. Vestfløjen, Indgang 44-46, Kløvermarken 47, 5000 Odense
1. Velkomst og godkendelse af dagsorden
Beslutning
Dagsordenen blev godkendt.
2. Opfølgning på referat fra seneste møde
Sagsfremstilling
Referatet fra sidste møde er vedhæftet
Beslutning
Referatet blev godkendt.
3. Nyt fra afdelingerne
Sagsfremstilling
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
Beslutning
Aarhus: Man prøver at gå tilbage til lidt team rotation. Det er forsøgt tidligere. Man prøver at stramme op på den teoretiske del, f.eks. i form af journalclub og selvstudie, men det er svært at vide om niveauet er godt nok.
Odense: Man har indført supervisionsambulatorier for ca. et år siden. Der er en dedikeret speciallæge fri til supervision. Det er blevet taget godt imod. Lægen må ikke have andre opgaver. Læger under uddannelse skal i princippet aldrig have ambulatorier på en anden dag, men det fungerer ikke helt. Alle speciallæger deltager, det er skemalagt. Denne ordning har de også på rigshospitalet, hvor der er en speciallæge med til alle ambulatorier( forundersøgelse) og hvor uddannelseslægen får feedback på sin ageren og håndtering af patienten, samtidig er der sat operationstid af til det samme team, så man opererer sammen. Ordningen er startet ved onkologi, men er nu udvidet til andre områder. Det vanskelige for det fleste uddannelseslæger er ikke det tekniske, med settingen og de bløde værdier. I Aarhus er speciallægen ikke ledig, man har u-talk.
Aalborg:. udvalgte uddannelseslæger har bagvagtskalderen og styrer morgenkonferencen, det er HU-læger. Man har et ønske om mere formaliseret undervisning fra de yngre læger, så de skal præsentere et fagligt emne lige efter morgenkonferencen, det har især kørt godt under coronakrisen, da der ikke var så mange patienter. Meningen er at det skal være alle andre morgener end tirsdag, hvor der er fælles undevisning for hele hospitalet. Vagtholdet står for undervisningen.
Rigshospitalet: Man har lavet uddannelsen om så man har et halvt år på rygsektionen på ortopædkirurgisk, hvor man før havde to måneder. Det giver tilsvarende kortere tid i Glostrup( 12 mdr.), Der er ingen ændring i intro, hvor man er 6 mdr. hver sted og to uger på rygsektionen. Man har lavet nye uddannelsesprogrammer.
Glostrup. Man har udviklet en E-bog, som introducerer afdelingen og de forskellige operationer. Denne E-bog har fået meget god feedback af de uddannelsessøgende. E-bogen er vedhæftet referatet til inspiration.
4. Nyt fra PKL
Beslutning
Helga har sendt et spørgeskema ud ang. revision af speciallægeuddannelsen, men ingen har svaret. Fristen var i september, men man kan skynde sig at svare i denne uge. Hun vil gerne have input i forhold til om specialet har de rigtige patienter, det rigtige omfang, og om lægerne har de rigtige kompetencer eller om der er behov for mere generelle kompetencer.
5. Flexforløb
Sagsfremstilling
På grund af COVID-19 blev der ikke vedtaget en ny dimensioneringsplan, i stedet er den eksisterende plan videreført et år. Der er derfor ikke sket ændringer i dimensioneringen. Der er dog vedtaget en mulighed for som et forsøg at bruge ubesatte forløb fra et speciale i et andet speciale, såkaldte flexforløb. I Videreuddannelsesregion Nord er der endnu ikke taget stilling til, hvordan processen skal forløbe, men man kunne forestille sig, at det kunne blive aktuelt for specialer, der oplever en høj søgning og som samtidigt har mangel på speciallæger. I henhold til drøftelsen på sidste møde og indstillingen fra specialerådet til arbejdet forud for den aflyste nye dimensioneringsplan kunne denne mulighed være interessant for neurokirurgi.
Beslutning
Maja bemærkede, at i Videreuddannelsesregion Nord er det hospitalsledelsen man skal gå til, hvis man ønsker at være med i denne ordning, og mener at en speciale er en af dem, der skal have ekstra stillinger slået op, da det er dem der kommer med de endelige indstillinger.
6. Bekymringsskrivelse vedr. ansættelsesprocedure til HU
Sagsfremstilling
Christian Bonde har fremsendt en bekymringsskrivelse vedr. ansættelsesproceduren til hoveduddannelsesstillinger i neurokirurgi. Christian fremlægger selv dette punkt.
Beslutning
Christian uddybede, at han i denne tid med mange superkvalificerede ansøgere er bekymret for grundlaget for sammenligning. Han har derfor tænkt på, hvad man kan gøre for at sikre, at det er de bedste, der bliver ansat for at udvikle faget bedst muligt. Han ønsker at optimere sammenligningsmuligheden, når der er tale om 30 eller 40 års ansættelse, i stedet for nu, hvor det bygger på forhåndskendskab og ansøgningen.
Han stiller forslag om en gennemgående test som supplement til ansøgningsproceduren. det skal være en test udviklet til sundhedspersonale. Det ville give en score, der kan bruges som supplement til en mere gennemgående vurdering ved sammenligningen. Baggrunden for forslaget er, at der er mange kvalificerede ansøgere, og det er vigtigt vi vælger de rigtige med rumlig intelligens, empati mm.
John bemærkede, at der i ansættelsesudvalget er bred enighed om vurderingerne, hvorfor henvendelsen kommer meget bag på ham. Han har aldrig hørt om problemer med kandidaterne. Pers indtryk er, at de indtil nu har fået ansat de kandidater, de helst ville have. Men sådan en test vil han blive bekymret for diversiteten, vil man få samme slags hver gang?
Frederik oplyste, at når der er mange ansøgere, har man aftalt med formanden en model for udvælgelse, hvor udvalgsmedlemmerne har prioriteret ansøgerne og givet point herudfra. Herefter er ansøgere delt ind i tre kategorier og man har inviteret de bedst placerede til samtale.
Tina Obbekjær pointerede, at der bliver for mange sorteret fra. Man burde invitere et wildcard ind. Man skal have de rigtige til specialet, ikke kun som kollegaer. Hun føler også at Aalborg har to repræsentanter i udvalget, fordi Helga sidder som repræsentant for specialeselskabet. Dette kan gøre udvalget sidetungt i forhold til geografien.
Helga var enig med John i forhold til, at der er stor enighed om de tre øverst prioriterede. I udvalget stemmer man skriftligt uden at blive påvirket af hinanden. De stemmer efter at få de rigtige folk ind i specialet. I øvrigt har mange i år sendt deres 360 evaluering graders med i år, hvilket hun oplever som meget positivt. Det kunne man måske bede om for alle? Det er i øvrigt vigtigt at drøfte, hvad vi lægger vægt på ved ansættelse.
Frederik gennemgik reglerne for sammensætningen i udvalget og oplyste at MMI ikke nødvendig er facit.
Per kunne ikke erindre uenighed i forhold til dem, de har ansat, og synes ikke det kræver bureaukratiske og tekniske test for at vurdere i hverdagen, det beror på langs tids observationer.
Mette bemærkede, at det ikke er det samme, hvis kandidaterne ikke har været fra afdelingen og man ikke kender dem. Rigshospitalet været heldige at få dem de kender. Hvis man skal bruge test, skal de designes, og man skal vælge hvilken profil man vil have.
John bemærkede, at han anerkendte bekymringen, men i øvrigt var bange for at det er et problem, der ikke eksisterer. Der er en god og åben dialog til møderne. En ide i forhold til at udvælge, hvem der skal til samtale er et formøde.
Helga oplyste, at der bliver lagt meget vægt på feedback fra den der kender ansøgeren og selve samtalen og ansøgningen. Slutteligt pointerede hun, at det er ansættelsesudvalget der bestemmer, men at det er vigtigt at høre uddannelsesudvalgets bemærkninger og tage disse med videre.
7. Projekt Operationslisten.dk
Sagsfremstilling
Magnús Obinah har arbejdet på en web-baseret løsning til simpel og centraliseret registrering af operationer på tværs af danske kirurgiske specialer. Det er meningen at hvert speciale skal have et 100% specialespecifikt interface til systemet, der inkluderer indtastning, overblik, udtræk og rapporter. Systemet udvikles af Dansk Telemedicin. Der er udarbejdet støtteerklæringer til projektet fra de forskellige kirurgiske specialeselskaber. Magnús deltager på mødet og demonstrerer systemet.
Beslutning
DNKS vil gerne støtte projektet, men der skal tages stilling til hvordan, vi får det ud af leve.
Magnus' slides og projektbeskrivelsen er vedhæftet som bilag. Kort fortalt er operationslisten en digital løsning for alle kirurgiske specialer i samarbejde med Dansk Telemedicin. Magnus demonstrerede, hvordan systemet fungerer.
Der blev stillet forslag om, at OSATS skal udfyldes inden for 24 timer, ellers kan operationen ikke tælle. I øvrigt var den generelle viudering, at systemet ser godt og brugbart ud.
Systemet bliver også for speciallæger, ikke kun uddannelseslæger. Personhenførbare ting slettes automatisk efter 6 måneder.
8. HU Nødkursus og godkendelsesprocedure
Sagsfremstilling
I forbindelse med COVID-19 er der aflyst HU-kurser. Proceduren i forbindelse hermed drøftes.
Beslutning
I forbindelse med COVID-19, blev der hurtigt stablet et nødkursus på benene, da det blev lagt ud til specialerne at vurdere, hvordan kompetencerne skulle opnås. Tanken var, at alle skulle deltage i nødkurset og eventuelle manglende kompetencer kunne opnås på afdelingerne. Der blev søgt og bevilget 90.000 kr. til nødkurset. Der er mange undervisere på tværs af alle afdelinger. Selvom man i princippet kan lave mesterlære i afdelingerne, blev det vurderet, at det var vigtigt med et formaliseret kursus.
Der blev stillet spørgsmål til, hvordan de resterende kompetencer, der ikke opnås på nødkurset skal godkendes. Helga godkender for de uddannelseslæger, der bliver færdige nu. Man kan på afdelingen lave et ark, som Helga kan bruge til at skrive under ud fra. Hun er afhængig af afdelingernes evaluering af lægerne.
9. Næste møde
Sagsfremstilling
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
Beslutning
Næste møde blev aftalt til den 6. oktober 2021. kl 15.00-18.00. Odense bestiller lokalet.
10. Nyt fra VUS
Sagsfremstilling
NYT FRA VUS
Besatte og ubesatte uddannelsesforløb (maj 2020)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for første halvår 2020 (Se bilag: Indberetning HU-stillinger, maj 2020 VUR Nord). Tallene for 2019 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt for opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018 er ligeledes vedlagt (se bilag: Opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018). Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2019)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2019, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2019). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning) | Kl. Mikrobiologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning) | Kardiologi |
Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 1 (høj søgning) | Pædiatri |
Nye KBU tal (opdateret maj 2020)
- Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.
Runde | Nationalt* | VUR Nord** | Region Midtjylland** | Region Nordjylland** |
1. halvår 2013 | 399 | 125 | 84 | 41 |
2. halvår 2013 | 385 | 118 | 82 | 36 |
1. halvår 2014 | 353 | 117 | 77 | 40 |
2. halvår 2014 | 335 | 109 | 75 | 34 |
1. halvår 2015 | 437 | 135 | 93 | 42 |
2. halvår 2015 | 533 | 162 | 111 | 51 |
1. halvår 2016 | 536 | 169 | 116 | 53 |
2. halvår 2016 | 641 | 208 | 140 | 68 |
1. halvår 2017 | 589 | 188 | 127 | 61 |
2. halvår 2017 | 634 | 208 | 138 | 70 |
1. halvår 2018 | 618 | 201 | 134 | 67 |
2. halvår 2018 | 734 | 241 | 163 | 78 |
1. halvår 2019 | 604 | 203 | 133 | 70 |
2. halvår 2019 | 639 | 218 | 146 | 72 |
1. halvår 2020 | 613 | 193 | 133 | 60 |
2. halvår 2020 | 675 | 227 | 152 | 75 |
*Antal tilmeldte til KBU | |
**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland |
Baggrundsnotat (november 2019)
Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret november 2019 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2019" og "bilag til baggrundsnotat 2019").
Holdningspapir vedr evalueringskulturen i Videreuddannelsesregion Nord (19. juni 2020)
Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) godkendte på deres møde den 25. maj et holdningspapir for evalueringskulturen tilknyttet den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.
Papiret er vedhæftet.
Holdningspapiret afspejler den evalueringskultur på uddannelsesområdet, som DRRLV ønsker og understøtter. Formålet med/baggrunden for papiret står nærmere beskrevet i selve dokumentet og kan evt. danne baggrund for en nærmere drøftelse i de relevante fora.
Opsummeret har DRRLV følgende perspektiv på en god og fremmende evalueringskultur:
- Evaluering er et redskab til dialog og udvikling
- Evaluering baseres på gensidig tillid og konstruktiv feedback
- Evaluering er gennemsigtig og oprigtig
- Evaluering, og konstruktiv anvendelse af denne, er et fælles ansvar mellem uddannelseslæger og uddannelsessteder
- Evaluering sker løbende igennem et uddannelseselement
Bilag
- Opslaaede-og-besatte-introduktionsstillinger-i-2018
- Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger
- Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2019
- Baggrundsnotat 2019a
- Bilag til Baggrundsnotat 2019 a
- Opslåede og besatte H-stillinger 1. halvår 2020 VUR Nord
- Godkendt holdningspapir vedr evalueringskulturen i VUR Nord
12. Deltagere
Sagsfremstilling
Tilstede:
Helga Gulisano, PKL VUR Nord
Mette Schulz, Odense
Jens Jakob Riis, Aalborg
Sune Munthe, UKYL Odense
Thorbjørn Jensen. yngre neurokirurger
Pia Olesen, UKYL Aalborg,
Tina Munch, rigshospitalet
John Hauerberg Tamm, Rigshospitalet
Jørgen Møller Degn, Glostrup
Per Rochat, Rigshospitalet og PKL VUR Øst
Tina Obbekjær, Aarhus
Maja Bertz, videreuddannelsessekretariatet, VUR Nord (referent)
Frederik Mørk, videreuddannelsessekretariatet, VUR Syd
Afbud: