Om uddannelsesudvalget

Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.

I udvalget finder du altid: 

  • PKL (formand) 
  • Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger 
  • Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen 
  • Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.

Dagsordener og referater

Se alle
  • Udvalg: Akut - uddannelsesudvalg
  • Mødedato: 30. september, 2025 kl. 09:00
  • Mødested: Regionshospitalet Gødstrup, Akutafdelingen, lokale K176 (Akutafdelingens konferencerum)
Sagnr.: 1-30-72-233-22

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden (09.00 – 09.05)

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

 

Deltagere:

Marc Ludwig, PKL

Maika Helena Shakar, UAO, Hjørring

Marlene Lauge Thomassen, UKYL, AUH

Anne Sofie Urup Bjørnager, UKYL, AUH

Frederik Hansen Brown, UKYL, AUH

Matthias Zaccarin, UAO, AUH

Nasrin Imamirad, UAO, Randers

Jonas Egede Pedersen, UKYL, Gødstrup

Anders Birkebæk Jørgensen, UAO, Gødstrup

Denisa-Valentina Pelea, UKYL, Gødstrup

Maj Friis Jespersen, UAO, Gødstrup

Hans Just Andersen, UAO, HE Midt

Annika Kamp, UKYL, Aalborg UH

Elisa Worthington, UAO, Aalborg UH

Steffan Kleemeier, UKYL, Horsens

Louis Harder, UKYL, Horsens

Malene Søby Christophersen, UAO, Horsens

Helle Østergaard, VUS (referent)

 

Afbud:

Charlotte Green, PKL

Masoud Behravesh, UKYL, Randers

Christian Rønne Sørensen, UKYL, Randers

Matilde Eriksen, UKYL, Aalborg UH

Sagnr.: 1-30-72-233-22

2. Opfølgning på referat fra sidst (09.05 – 09.10)

Det indstilles,

udvalget følger op på relevante punkter

Beslutning

Intet at tilføje.

Sagnr.: 1-30-72-233-22

3. Temadrøftelse om: Fokuserede ophold og kompetenceophold med henblik på at optimere uddannelseslægernes udbytte. (09.10 – 09.50)

Det indstilles,

at udvalget drøfter de fokuserede ophold og kompetenceophold i specialet

Sagsfremstilling

På sidste møde besluttede udvalget at drøfte de fokuserede ophold og kompetenceopholdene som indgår i de forskellige uddannelsesophold. I referatet fra fremgår det at der måske er behov for at overveje de forskellige fokuserede ophold afhængigt af forløbssammensætningen, samt en drøftelse af eksisterende og forslag om nye fokuserede ophold. I drøftelserne kan der indgå mulige behov. Vedlagt som bilag er en oversigt over fokuserede ophold og kompetenceophold. PKL'erne indleder punktet.  

Beslutning

Marc præsenterede baggrunden for dagens teammøde – der er sket meget siden 2018, hvor man besluttede at indføre uddannelsesopholdene i akutmedicin for at sikre kompetence opnåelse og der er derfor en god anledning til at drøfte om det fortsat er et behov på alle afdelingerne.

Nedenfor følger udvalgets drøftelser: 

  • Mange uddannelsesophold af længere varighed kan medføre, at man mister vigtig erfaring og tid i akutafdelingen, mens man ved uddannelsesophold og fokuserede ophold opbygger vigtige relationer og organisatorisk forståelse for andre specialer.
  • Ambulatoriebaserede ophold opleves af flere som mindre udbytterige, mens andre peger på vigtigheden af mulighed for at stifte bekendtskab med sjældne tilfælde. Mængden af ambulatorietid bør matche uddannelseslægens behov for kompetence opnåelse og ikke kun driftsmæssige hensyn.
  • Ophold i nogle specialer vurderes at kunne afkortes uden væsentligt tab, mens andre – særligt delforløbet i intern medicin – fremhæves som helt centrale og svære at undvære i længere varighed.
  • Det blev fremhævet, at uddannelsesteorien peger i retningen af at der er meget spildtid ved mange skift, og at ophold under seks måneder kan give for lidt ro og fagligt udbytte.
  • Flere påpegede, at økonomi og logistik spiller en væsentlig rolle i, hvorvidt opholdene kan gennemføres som planlagt.
  • Det blev drøftet, at der kunne være et ønske om nationale standarder for opholdenes længde og indhold, men at det i praksis formentligt ikke er realistisk grundet forskellene mellem afdelingerne og dermed nødvendigheden for lokale løsninger.
  • Aalborg UH berettede at uddannelsesophold ved i psykiatri, børne- og ortopædiområdet blev fremhævet som relativt velfungerende, mens kardiologi tidligere har givet gode erfaringer, men i sin nuværende længde kan opleves for omfattende. Dette understreger tidligere pointe om at der kan være store forskelle i behov for uddannelsesophold i mellem afdelingerne.
  • Flere pegede på, at dialog med de lokale afdelinger er afgørende, da man ofte møder lydhørhed for justeringer, når de kan begrundes med læringsudbytte.
  • Det blev nævnt at uddannelsesopholdene i akutmedicin til dels kan sammenlignes med almen medicin, hvor kortere ophold i hospitalsblokken også giver væsentlig læring i relationelle og organisatoriske kompetencer. Derfor kan der være argumenter for at bibeholde uddannelsesopholde for netop at bevæge sig mod udviklingen af generalistkompetencerne

Drøftelsen af de fokuserede ophold og kompetenceophold pegede på følgende hovedkonklusioner:

  • Der er behov for præcise målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer, så opholdene i højere grad understøtter de ønskede kompetencer.
  • Der blev udtrykt ønske om mere ensartethed i tilgangen til uddannelsesophold, fokuserede ophold og uddannelsesdage samtidig med at fleksibilitet bevares, så opholdene kan justeres i form og varighed efter lokale forhold.
  • Det blev konkluderet, at det ikke er det rette tidspunkt at ændre opholdene nu, men at eventuelle ændringer bør afvente næste revision af målbeskrivelsen.

 

Sagnr.: 1-30-72-233-22

4. Opfølgning på inspektorbesøg og rapport (09.50 – 10.10)

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

Siden sidste møde har AUH og RHN begge haft inspektorbesøg. På mødet vil begge afdelinger derfor dele deres erfaringer fra besøget. 

Inspektorrapport samt SST kommentarer fra AUH kan findes som bilag til punktet. 

Inspektorrapport samt SST kommentarer fra RHN kan findes som bilag til punktet. 

 

Beslutning

Regionshospitalet Nordjylland:

Overordnet et godt besøg – og første gang, der bedømmes bedre af inspektorerne end afdelingen selv havde gjort. Der er fortsat opmærksomhed på nattevagterne, men der er organisatorisk, der skal ske en ændring.

Opfølgende besøg efter sidste gang (2022), som var en problematisk inspektorrapport. Derfor var det hele også i frisk erindring og prærapporten er udarbejdet over ca. tre morgenkonferencer. 

Alt i alt var inspektorbesøget lærerigt og flg. fire indsat områder blev noteret.

  • Indsatsområde: Konference – fast case til morgenkonferencen 
  • Indsatsområde: Undervisning – læringen skal være konkret, så den lettere kan inddrages i den kliniske hverdag
  • Indsatsområde: Tydeliggørelse af den uddannelsessøgende læges fokusområde for dagen – italesættelse af de yngre lægers fokusområder.
  • Indsatsområde: Supervision i hele døgnet – særligt mellemvagtslaget skal have adgang til kompetent supervision døgnet rundt. 

AUH:

AUH havde besøg i marts 2025, og det var overordnet et godt besøg med en pæn konklusion, som dog påpegede at afdelingens UAO har haft for mange opgaver. Derfor har man efterfølgende ansat Matthias som UAO, og der er lavet en opdeling mellem ansvarsområder – hhv. KBU og AP læger under Matthias og I og H-læger under Charlotte. Derudover har man nu tre UKYL’er med overlap for netop at skabe noget robusthed. 

Flg. fire indsat områder blev noteret.

  • Oprettelse af fagligt årshjul – bredes ud så også erfarne læger kan få udbytte af dette.
  • Oprettelse af uddannelsestavle – så det tydeligt fremgår hvilke kompetencer, der skal opnås af hvem.
  • Morgenkonference – en mere ensartet og overskuelig struktur
  • HU-læger i akutmedicin inddragelse – til f.eks. driftsopgaver for at sikre tilknytning.
  • HU-almen medicin kommunikations udnyttelse – et øget fokus på anvendelse kommunikationsredskaber under supervision af yngre kollegaer. 

 

Maika sender et par anbefalinger omkring forberedelsen til VUS, som deler med de andre afdelinger – HE Midt forventer et snarligt besøg og kan derfor godt bruge andres gode erfaringer. 

 

Sagnr.: 1-30-72-233-22

5. Pause (10.10 – 10.20)

Sagnr.: 1-30-72-233-22

6. Årshjul for temadage for uddannelseslæger – genbesøg fra sidst (10.20 – 10.25)

Det indstilles,

at udvalget genbesøger punktet fra sidst

Sagsfremstilling

På seneste møde fremgik det at følgende temadage var planlagt til og med 2026:

Aalborg afholder hvert år, den sidste torsdag i februar temadag om forgiftning.

Viborg afholder i september 2025 temadag om den bevidsthedspåvirket patient. AUH afholder i september 2026 temadag om dyspnø.

Gødstrup afholder i foråret 2026 temadag om ultralyd. 

Udvalget drøfter om der er nye temaer for resten af 2026. 

Beslutning

Det blev aftalt, at der årligt fortsat tilstræbes at afholde 3–4 temadage, hvor afdelingerne byder ind med relevante emner, når det er muligt.

  • Aalborg afholder fast en temadag om forgiftning den sidste torsdag i februar. (Den 27. februar 2026)
  • Gødstrup afholder fast en temadag om ultralyd, næste gang den 8. april 2026.
  • AUH planlægger en temadag om dyspnø i september 2026.

Datoer for temadagene bedes meldes ind til VUS, som kan dele dem med evt. referater. 

Sagnr.: 1-30-72-233-22

7. Forskningstræning på hospitalerne (10.25 – 10.45)

Det indstilles,

at udvalget drøfter forskningstræningens placering

Sagsfremstilling

Udvalget skal tage en drøftelse af hvornår forskningstræningens 10 dage skal ligge. 

Under punktet kan også gives en status på forskningstræning fra afdelingerne. 

Beslutning

Udvalget drøftede placeringen af de 10 dage til forskningstræning, som HU-lægerne har krav på i forbindelse med udarbejdelsen af deres skriftlige projekt.

Der var enighed om, at forskningstræningen som udgangspunkt skal påbegyndes i første delforløb. Dette er i overensstemmelse med Sundhedsstyrelsens vejledning, hvor det fremgår, at forløbet skal være påbegyndt inden for de første to år og afsluttet senest seks måneder før endt hoveduddannelse.

I praksis opleves udfordringer, fordi mange HU-læger skriver deres projekter under delforløb på AUH, hvor de 10 dage ofte placeres. Dette strider mod intentionen om en tidlig opstart.

Flere steder (f.eks. Aalborg) oplever ikke de samme udfordringer, mens AUH har meldt tilbage, at de ikke kan stille de 10 dage til rådighed hver gang, og heller ikke ønsker at bære den fulde udgift.

Vejledningerne (Sundsstyrelsen og VUR Nord) fastslår, at de 20 dage (10 dage teori og 10 dage projekt) er en obligatorisk del af hoveduddannelsen, og at afdelingsledelsen er forpligtet til at afsætte dagene i arbejdstiden. Uddannelseslægen har omvendt ansvar for at sikre, at dagene planlægges og aftales med vejleder og afdeling.

Det blev understreget, at alle parter skal være opmærksomme på, at forskningstræningen igangsættes i løbet af det første delforløb, og at de 10 projekt-dage afvikles i overensstemmelse med reglerne – de kan ikke “mangles” eller bortfalde. Der kan være situationer, hvor det giver bedst mening, at projektet forankres på AUH, men dette skal håndteres i dialog, så der sikres balance mellem intentioner, økonomi og praktiske forhold.

Det specialespecifikke kursus for forskningstræning ligger fast og giver begrænset fleksibilitet i planlægningen.

Generelt blev det vurderet, at forskningstræningen fungerer tilfredsstillende de fleste steder, men at der er behov for skærpet opmærksomhed på ensartet praksis.

I forlængelse af punktet blev specialespecifikke kurser drøftet. Det blev fremhævet, at DASEM har en samlet oversigt over kurser på Sundhedsstyrelsens hjemmeside, men at tilmeldingsprocedurerne opleves som uigennemskuelige for de uddannelsessøgende. Der blev foreslået en oversigt for den enkelte læge, fx med deadlines mm. Problemstillingen løftes til DASEM, herunder ønsket om en tre-måneders frist for tilmelding.

 

Sagnr.: 1-30-72-233-22

8. Uddannelsesnyt fra afdelingerne (10.45 – 11.15)

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.

Beslutning

Afdelingerne delte uddannelsesnyt:

AUH

  • Mange nye personer på uddannelsesposterne.
  • Simulationstræning er ikke fast skemalagt, men der er afsat tid om torsdagen; tidskrævende, men med stort udbytte.
  • Introlæger tildeles otte lokale introlægedage, hvor der er mulighed for simulationstræning (planlægges af UKYL).
  • Fast månedlig undervisning i skadestuen, drevet af skadestueansvarlig.
  • I-læger har udviklet en app til at holde styr på kompetencevurderinger, herunder statistik over hvem og hvornår – iværksættes i efteråret.

Hjørring

  • Intet nyt.
  • Undervisning følger et seksmåneders årshjul baseret på ABCDE, med ét bogstav pr. dag.

Aalborg

  • UKYL har fået ansvar for introduktion.
  • Fire teams, hvoraf ét er rent uddannelsesteam.
  • Organiseret i “ministerier”, hvor yngre læger har ansvar for forskellige områder.

Gødstrup

  • Fokus på tretimers møde og uddannelsesdag.
  • “Proceduretorsdag” (formiddag) med 1 times teoretisk undervisning af ekspert efterfulgt af simulationstræning; drives af UKYL, som organiserer instruktør og kommunikation.
  • Tavler i konferencerummet bruges aktivt til at følge manglende kompetencer; vedligeholdes af UKYL og opdateres af uddannelseslæger.

Randers

  • Inspektorbesøg i januar.
  • Ny UAO (Christina); både Nasrin og Christina løfter ledelsesopgaven i samarbejde med cheflægen.
  • Tretimers møde med fokus på mellemvagter (Intro og HU i akut) mhp. at knytte dem tættere til akutkaldet; der er kommet mere struktur på funktionen.

Horsens

  • Temadage afholdes én gang i kvartalet.
  • Introduktion af nye med fokus på det sociale – positiv feedback.
  • Fokus på uddannelsesprogrammer mv.
  • Ugentligt/dagligt uddannelsesfokus, hvor der præsenteres hver morgen.

Viborg

  • Fortsat månedlig simulation.
  • Fortsat ugentlig simulation for alle, bl.a. ABCDE.
  • Fire årlige undervisningsforløb for introlæger.
  • Fire årlige fælles kompetencevurderingsdage for HU-læger (5–6 delkompetencer vurderes på en halv dag).
Sagnr.: 1-30-72-233-22

9. Status for uddannelsesprogrammer (11.15 – 11.20)

Sagsfremstilling

Der mangler fortsat opdaterede uddannelsesprogrammer for: 

Intro for Hjørring, Horsens, Gødstrup og Viborg.

HU for Randers, Aalborg, Hjørring og Gødstrup.

For KBU skal Aalborg, Hjørring, Gødstrup, Randers og Horsens opdateres.

På mødet lægges en plan for, hvordan vi bedst når i mål med opgaven. 

Beslutning

PKL sendte en opfordring til at få styr på uddannelsesprogrammerne snarest, så det ikke føles som dobbeltarbejde, når den nye målbeskrivelse kommer. Marc sidder selv i UGUP, som godkender uddannelsesprogrammer og gav denne guide til opdatering af uddannelsesprogrammerne:

 

1. Brug de nyeste skabeloner – kan rekvireres fra VUS

2. Henvis til de officielle hjemmesider (henvis med links, så der altid er adgang til opdateret materiale)

3. Inkluder vigtige aftaler – (lokale aftaler og særlige forhold skal skrives tydeligt ind i uddannelsesprogrammet.

4. Få hjælp, når der er behov (VUS hjælper gerne med skabeloner, Word-udgaver eller sparring)

 

Kontakt VUS, hvis du er i tvivl om udformning eller indhold.

Husk uddannelsesprogrammerne giver overblik for den uddannelsessøgende og sikrer kontinuitet i forløbet.

Sagnr.: 1-30-72-259-15

10. Uddannelse og udvikling af uddannelseslæger der performer højt (11.20 – 11.30)

Det indstilles,

at udvalget drøfter, hvordan man kan arbejde med kontinuerlig udvikling af uddannelseslæger, der performer højt.
at udvalget videndeler om, hvordan man allerede i dag arbejder med den kontinuerlige udvikling af uddannelseslæger, der performer højt.

Sagsfremstilling

Udvalget for udvikling af uddannelsesgivende (UUU) i VUR Nord drøftede på deres møde den 1. november 2024, hvorvidt og hvordan man på kurserne under UUU kan arbejde med at uddanne uddannelsesgiverne ift. at understøtte kontinuerlig udvikling af uddannelseslæger, der performer højt. 

Der var i UUU enighed om, at man gerne vil arbejde med at italesætte området på kurserne under UUU, men samtidig en bevidsthed om, at der i UUU alene ikke er tilstrækkelig med viden om, hvordan man kan arbejde med det og hvordan specialerne allerede arbejder med dette.

UUU vil derfor meget gerne have hjælp fra de specialespecifikke uddannelsesudvalg.

Konkret efterspørger UUU inspiration fra uddannelsesudvalgene ift.: 

  1. Ideer til hvordan uddannelsesstederne kan arbejde med kontinuerlig udvikling af uddannelseslæger, der performer højt. Der gælder i særlig grad de komplekse roller som samarbejder, kommunikator, leder og professionel, men kan vedrører hvilken som helst af de 7 lægeroller.
  2. Eksempler på hvordan enkelte specialer/afdelinger allerede i dag arbejder med den kontinuerlige udvikling af uddannelseslæger, der performer højt. 

Drøftelserne i udvalget tages med videre til UUU i efteråret 2025, hvorefter UUU vil arbejde videre med emnet. Evt. med en form for inspirationsark.

Beslutning

1. Idéer til hvordan uddannelsesstederne kan arbejde med kontinuerlig udvikling af uddannelseslæger, der performer højt

  • Spotte og identificere læger, der ligger i “mellemvagtslaget”, og give dem ekstra opmærksomhed.
  • Skubbe lidt ekstra på dem, der præsterer på højt niveau, fx ved at tilbyde nicheområder, tillidshverv eller organisatoriske opgaver.
  • Bruge den individuelle uddannelsesplan aktivt til at rette fokus mod områder, hvor der er potentiale for yderligere udvikling.
  • Udfordre læger, der allerede har en stærk basisfaglighed, med ekstra ansvar eller opgaver.
  • Tilbyde særlige kurser (fx ultralydskurser) eller andre målrettede aktiviteter, som kan styrke deres kompetencer og gøre dem endnu bedre til at lære fra sig.
  • Udnytte muligheden for at parre stærke læger med andre i en mentorrolle.
  • Udvikle både på den faglige del (ekstra kurser, projekter) og de komplekse roller (fx samarbejde, kommunikation, ledelse).
  • Være opmærksom på, at der ikke skabes et A- og B-hold eller opleves forskel som belønning/straffe.
  • Sikre, at fagligt stærke læger også støttes i at udvikle sig i de øvrige lægeroller (fx kommunikator, leder, professionel).

2. Eksempler på hvordan enkelte specialer/afdelinger allerede arbejder med dette

  • Tilbyder ekstra kurser og efterfølgende forventning om at bringe viden tilbage til afdelingen.
  • Giver administrative opgaver eller organisatoriske roller for at styrke andre kompetencer.
  • Lader fagligt stærke læger fungere som mentorer for andre uddannelseslæger.
  • Nogle steder gøres der en ekstra indsats af hensyn til rekruttering.
  • Økonomi nævnes som en barriere i forhold til at udbyde ekstra aktiviteter.

 

 

 

Sagnr.: 1-30-72-233-22

11. Nyt fra PKL (11.30 – 11.40)

Beslutning

Intet nyt denne gang.

 

Sagnr.: 1-31-77-112-25

12. Nyt fra VUS (5 min)

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS

Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger (Maj 2025)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 1. halvår 2025 inkl. fleksforløb (Se bilag: Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger - 1. halvår 2025). Tallene for 1. halvår 2025 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.

Specialevalgsdag 2025 (Maj 2025)
Sæt kryds i kalenderen torsdag d. 6. november 2025, kl. 15.15 – 18.30, hvor dette års Specialevalgsdag finder sted. Specialevalgsdagen planlægges og holdes i år af Region Nordjylland. Arrangementet holdes i Psykiatrien på Mølleparkvej 10, 9000 Aalborg. 
Videreuddannelsessekretariatet Nord håber, at alle specialerne stiller op med repræsentanter og laver en stand. Der sendes en mail ud vedrørende tilmelding af stande via plan2lean. 

Ny hjemmeside (Maj 2025)
Videreuddannelsessekretariatet Nords hjemmeside www.videreuddannelsen-nord.dk er blevet opdateret i nyt design. Opsætningen/strukturen på hjemmesiden er ændret en smule, men I kan stadig finde de lægefaglige indstillinger, uddannelsesprogrammerne og diverse dagsordener og referater. Hvis I alligevel skulle opleve at mangle noget, må i endelig kontakte de specialeansvarlige i VUS.

Nyt notat om de mest almindelige uddannelsesregler og rammer (maj 2025)
Videreuddannelsessekretariatet i Nord har lavet et nyt kort notat med overblik over de mest gængse uddannelsesregler og rammer. 
Målgruppen for notatet er HR og Løn-medarbejdere, UAO/UALO’er og UKO’er i Videreuddannelsesregion Nord.
Notatet indeholder beskrivelse af bl.a. 6-måneders reglen, 2-stedskravet, varighed af introduktionsstillinger, muligheder for deltid og rammer for fravær og forlængelse.
VUS præsenterer på mødet notatet og opsummerer de mest centrale regler og rammer for den lægelige videreuddannelse.
Notatet bliver tilgængeligt på VUR Nords hjemmeside og er vedlagt som bilag.

Nyt fra inspektorordningen: inspiration til arbejdet med videreuddannelse (maj 2025)
Sundhedsstyrelsen har igangsat et nyt initiativ med henblik på at styrke videndelingen på tværs af specialer og geografier i den lægelige videreuddannelse. I forbindelse med inspektorbesøg fremhæver inspektorerne i deres rapporter af og til særlige initiativer, som de vurderer, har været til gavn for uddannelsesmiljøet på den besøgte afdeling. Fremover vil Sundhedsstyrelsen halvårligt udvælge en række af disse initiativer og samle dem i en oversigt, som præsenteres på hjemmesiden under inspektorordningen.

Formålet er at give aktører inden for lægelig videreuddannelse et nemt overblik over konkrete og praksisnære tiltag, der kan tjene som inspiration og grundlag for udvikling af egne uddannelsesindsatser.

Første samling af særlige initiativer dækker inspektorbesøg foretaget i andet halvår af 2024 og er nu tilgængelig her: Sundhedsstyrelsen 

Dimensioneringsplan 2026-2030 (august 2025)
Sundhedsstyrelsen offentliggjorde den 27. juni 2025 den nye dimensioneringsplan for speciallægeuddannelsen. Dimensioneringsplanen er gældende for perioden 2026-2030. 

På landsplan øges den samlede dimensioneringsramme fra 1.140 i den nuværende dimensioneringsplan til 1.240 hoveduddannelsesforløb i den kommende dimensioneringsplan. I Videreuddannelsesregion Nord sker der ændringer i følgende specialer: almen medicin, børne- og ungdomspsykiatri, IM: gastroenterologi og hepatologi, IM: geriatri, IM: kardiologi, neurologi, psykiatri, retsmedicin og urologi.

Øvrige ændringer: 

  • Der indføres et loft over antallet af introduktionsstillinger per læge med maksimalt én introduktionsstilling inden for det samme speciale, dog maksimalt to inden for intern medicin.
  • Etablering af flere uddannelsesforløb, hvor hele eller dele af forløb placeres uden for de store byer samt en større andel af forløbe der afsluttes i et lægedækningstruet område.
  • Mulighed for oprettelse af ekstraordinære hoveduddannelsesforløb i almen medicin, geriatri, psykiatri og børne- og ungdomspsykiatri - op til 30 ekstraordinære uddannelsesforløb på landsplan årligt.  

Videreuddannelsessekretariatet koordinerer i samarbejde med PKL arbejdet med implementering af dimensioneringsplanen.

Dimensioneringsplanen kan findes på Sundhedsstyrelsen hjemmeside via følgende link: Flere speciallæger uddannes frem til 2030 | Sundhedsstyrelsen

Medicinsk Uddannelseskonference 2026 (august 2025)

Der afholdes Medicinsk Uddannelseskonference (MUK) på Comwell Centralværkstedet i Aarhus den 27.-29. september i 2026. Tilmeldingen forventes åbnet i januar 2026.

Status for revision af den lægelige videreuddannelse (august 2025)

Udarbejdelse af specialebeskrivelser er i gang og forventes at være i mål til sommeren 2026.

SST har derudover nedsat 3 ekspertgrupper, der skal komme med anbefalinger til

  • Et fælles format for fremtidens målbeskrivelser samt anbefalinger til en bæredygtig model for udarbejdelse og løbende revision
  • En revision/modernisering af de 7 lægeroller så de er tidssvarende og passer til fremtidens sundhedsvæsen. De reviderede lægeroller skal indgå i fremtiden målbeskrivelser
  • Et fælles kompetencevurderingsprogram, der skal bruges i fremtidens målbeskrivelser, og med fokus på kvalitet, der understøtter systematisk kompetencevurdering

Arbejdet i de tre grupper foregår efteråret 2025 og skal afrapporteres til Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse i december 2025.

Sundhedsstyrelsen planlægger dermed med at bruge 2026 på specialbeskrivelser, specialeplan og klargøring og afprøvning af nyt format for målbeskrivelser.

 

Beslutning

Skriv til Elisa, hvis man påtænker at deltage i specialevalgsdagen.

Sagnr.: 1-30-72-233-22

13. Næste møde (5 min)

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

Næste møde er d. 10. marts. kl. 9.00-13.00 i Viborg.

Emner:

Afholdelse af uddannelsesmøder fremadrettet – lokalitet samt indhold

Ideer til emner/temadrøftelser modtages gerne.

 

Sagnr.: 1-30-72-233-22

14. Eventuelt (10 min)

Beslutning

Intet under punktet.

Sagnr.: 1-30-72-233-22

15. Frokost (12.00-12.30)