Om uddannelsesudvalget

Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.

I udvalget finder du altid: 

  • PKL (formand) 
  • Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger 
  • Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen 
  • Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.

Dagsordener og referater

Se alle
  • Udvalg: IM Kardiologi - uddannelsesudvalg
  • Mødedato: 10. april, 2025 kl. 14:00
  • Mødested: Olufs Palmes Allé 15, Regionshuset Aarhus

 


Sagnr.: 1-30-72-237-22

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget godkender dagsordenen.


Sagsfremstilling

Der gøres opmærksom på, at mødet afholdes med fysisk deltagelse.


Beslutning

Dagsorden blev godkendt


Punkter til Eventuelt

1.


Flytning af møder til ansættelsessamtaler

2.


AP uddannelse – hvordan forbedrer man uddannelsen?

3.


Mødedeltagelse i uddannelsesudvalgsmøderne, b.la. med præsentation af YL

Sagnr.: 1-30-72-237-22

2. Opfølgning på referat fra seneste møde

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget godkender referatet.


Sagsfremstilling

Referatet fra det seneste møde i uddannelsesudvalget er vedlagt som bilag.


Beslutning

Referat blev godkendt.

Sagnr.: 1-30-72-237-22

3. Uddannelse og udvikling af uddannelseslæger der performer højt

Det indstilles,

at udvalget drøfter, hvordan man kan arbejde med kontinuerlig udvikling af uddannelseslæger, der performer højt.
at udvalget videndeler om, hvordan man allerede i dag arbejder med den kontinuerlige udvikling af uddannelseslæger, der performer højt.


Sagsfremstilling

Udvalget for udvikling af uddannelsesgivende (UUU) i VUR Nord drøftede på deres møde den 1. november 2024, hvorvidt og hvordan man på kurserne under UUU kan arbejde med at uddanne uddannelsesgiverne ift. at understøtte kontinuerlig udvikling af uddannelseslæger, der performer højt.


Der var i UUU enighed om, at man gerne vil arbejde med at italesætte området på kurserne under UUU, men samtidig en bevidsthed om, at der i UUU alene ikke er tilstrækkelig med viden om, hvordan man kan arbejde med det og hvordan specialerne allerede arbejder med dette.


UUU vil derfor meget gerne have hjælp fra de specialespecifikke uddannelsesudvalg.


Konkret efterspørger UUU inspiration fra uddannelsesudvalgene ift.:


  1. Ideer til hvordan uddannelsesstederne kan arbejde med kontinuerlig udvikling af uddannelseslæger, der performer højt. Der gælder i særlig grad de komplekse roller som samarbejder, kommunikator, leder og professionel, men kan vedrøre hvilken som helst af de 7 lægeroller.
  2. Eksempler på hvordan enkelte specialer/afdelinger allerede i dag arbejder med den kontinuerlige udvikling af uddannelseslæger, der performer højt.


Drøftelserne i udvalget tages med videre til UUU i efteråret 2025, hvorefter UUU vil arbejde videre med emnet. Evt. med en form for inspirationsark.


Beslutning

Udvalget drøftede, hvordan man på afdelingerne
allerede nu arbejder med at understøtte kontinuerlig udvikling af uddannelseslæger, der performer højt samt hvilke udviklingspotentialer området kunne have:


Hovedpunkter fra drøftelsen:


  • Mange uddannelseslæger præsterer fagligt på et højt niveau og har stor interesse for specialet.
  • Der er behov for øget fokus på udvikling inden for lægeroller som samarbejder, kommunikator, leder og professionel – ikke kun den medicinske ekspertrolle.
  • Udviklingsindsatsen bør tage udgangspunkt i individuelle interesser og kompetencer.
  • Det er vigtigt at skelne mellem:
    • Subspecialisering (interesse for et snævert fagområde)
    • High performance (høj præstation bredt, fx også organisatorisk eller kommunikativt)
  • Risiko for forskelsbehandling skal undgås – udviklingstilbud skal være retfærdige og tilpasses.
  • En læges præstationsniveau kan variere gennem uddannelsesforløbet – dette skal man have øje for.
  • Fokus bør ikke kun være på de "særligt dygtige", men på at identificere både styrker og udviklingsområder hos den enkelte.
  • Organisatoriske og ledelsesmæssige kompetencer bør anerkendes som vigtige – ikke kun forskning og klinik.
  • Mulighed for frikøb eller ekstra ansvar kan være en måde at understøtte særlig interesse eller talent.
  • I uddannelsens senere faser (fx 5. år) kan det være relevant at tilbyde opgaver, der matcher lægens interesser – fx:
    • Udvikling af retningslinjer
    • Deltagelse i organisatoriske eller administrative opgaver
    • Projekter inden for forskning eller kvalitetsudvikling
  • Udvikling af de 7 lægeroller bør tænkes ind som en helhed – høj faglighed bør balanceres med fx samarbejde og kommunikation.
  • Det vil være værdifuldt at styrke lægernes organisatoriske kompetencer – især hos dem, der har flair og overskud til dette.


Opsummering:

Udvalget anbefaler en fleksibel og individuel tilgang til udvikling af uddannelseslæger. Fokus skal være bredt, og alle lægeroller bør inddrages. Der er behov for at understøtte både interesse og kompetence – ikke kun fagligt, men også organisatorisk og ledelsesmæssigt.

Sagnr.: 1-30-72-237-22

4. Inspektorrapport - RH Gødstrup

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.


Sagsfremstilling

Christian vil fremlægge konklusionerne fra inspektorrapporten.


Inspektorrapporten er vedlagt som bilag.



Inspektorerne havde følgende bemærkninger:


Det drejer sig om et rutinebesøg på Hjertesygdomme på Regionshospitalet Gødstrup. Besøget er det første siden det blev en selvstændig hjerteafdeling for 7 år siden. Forrige inspektorbesøg var i 2014.


Der er tale om en afdeling, der deltager i uddannelse af introduktionslæger og hoveduddannelseslæger i Intern medicin, samt hoveduddannelseslæger i Almen medicin og Akutmedicin. Der var ved selvevalueringen ansat 7 læger i introduktionsforløb i Intern medicin og 29 hoveduddannelseslæger, herunder 4 i Intern medicin: kardiologi, 23 i Almen medicin, 1 i Akutmedicin samt 1 i et andet internt medicinsk speciale.


Der var bred repræsentation ved selvevalueringen. Ved inspektorbesøget deltog et udvalg af alle relevante parter fraset læger i hoveduddannelse i Akutmedicin. Hoveduddannelseslægerne i Almen medicin var desuden sparsomt repræsenteret. Sundhedsstyrelsen anbefaler til næste gang, at flest mulige uddannelseslæger fra afdelingen deltager i besøget, og at alle typer uddannelsesstillinger er repræsenteret.


Afdelingen var lidt mere positiv i temascoringen end inspektorerne. Parterne var dog overordnet set enige og scorede samtlige temaer som enten tilstrækkelige eller særdeles gode.


Inspektorerne beskriver en velfungerende uddannelsesafdeling med et trygt læringsmiljø, gode muligheder for at konferere med afdelingens speciallæger og et stærkt tværfagligt miljø. Inspektorerne fremhæver blandt andet, at afdelingen har udførlige uddannelsestavler, der skaber struktur og ramme om uddannelse samt skemalagt oplæring i TTE (ekko), som giver introduktionslægerne mulighed for at kunne varetage flere funktioner i vagten. Afdelingen har desuden en aktiv forskningsafdeling, som giver gode muligheder for yngre læger med interesse herfor.


Inspektorerne beskriver også nogle udfordringer for uddannelsesmiljøet, som ses afspejlet i indsatsområderne.





Inspektorerne og afdelingen opstiller en række indsatsområder, som beskrives med konkrete forslag til løsningsmuligheder i rapporten. Sundhedsstyrelsen kommenterer ikke på den strukturelle tilrettelæggelse af uddannelsesforløb for hoveduddannelseslæger i Almen medicin, da dette ligger uden for rammerne af inspektorordningen. Sundhedsstyrelsen støtter dog generelt indsatser, der fremmer uddannelse og tilslutter sig de øvrige indsatsområder, som findes relevante, og som vurderes at ville kunne optimere afdelingens uddannelse.


Der er således tale om en velfungerende uddannelsesafdeling med glade og tilfredse uddannelseslæger, en flad struktur og et godt læringsmiljø. Ovenstående indsatsområder skal derfor ses som trin i at løfte et allerede godt uddannelsesniveau endnu højere.


Der planlægges med, at næste inspektorbesøg finder sted som et rutinebesøg om fire år eller snarest muligt derefter.


Beslutning

Inspektorbesøget blev oplevet som rigtig positivt. Uddannelsesmiljøet blev overordnet vurderet som godt, og der blev lagt vægt på en tryg og god stemning i afdelingen.


Der blev peget på seks indsatsområder, som man med fordel kan arbejde videre med. Flere af dem var allerede kendte og i gang, mens andre er lidt bredere og derfor kan være sværere at få helt i mål. Men alle giver mening, og der er en god bevægelse i gang.


De seks indsatsområder er:


1. Forbedret supervision i hjerteklinikken

2. Supervision af ekko både i ambulatoriet og afdelingen

3. Styrke kompetencerne i/øge eksponeringen for varetagelsen af den hyper akutte kardiologiske patient

4. Styrket supervision i stuegangsfunktionen

5. Tilrettelæggelse og udbytte af HU-AP forløb

6. Optimering af individuelle uddannelsesprogrammer og sammenkobling med vagtplanlægningen


Det blev nævnt, at der allerede er lavet nogle ændringer i de strukturelle rammer, som støtter op om flere af punkterne.

Alt i alt er der tale om en god og brugbar rapport, og udvalget tager punkterne med videre i det fremadrettede arbejde.

Sagnr.: 1-30-72-237-22

5. Håndtering af opgaver i forbindelse med en manglende PKL

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.


Sagsfremstilling

Videreuddannelsessekretariatet bruger i flere tilfælde PKL'en til at indhente lægefaglige vurderinger i meritsager, personsager om deltid, udvidelse af intro-stillinger osv.


I perioder uden en PKL vil Videreuddannelsessekretariatet bede uddannelsesudvalget hjælpe med at løse følgende opgaver i specialet:


  • Uddannelsesudvalgsmøder: Udvalget vil blive inddraget ift. indhentning af punkter til dagsordener og styring af møder.
  • Personlige forløbsændringer (f.eks. uhensigtsmæssige uddannelsesforløb og dispensationssager): UAO/UALO fra den/de aktuelle delansættelser vil blive spurgt om deres faglige vurdering af ændringen i uddannelseslægens forløb.
  • Meritsager: I de tilfælde hvor en læge søger om merit vil ansøgningen blive vurderet af to UAO'er/UALO'er fra andre enheder i specialet end den enhed, som lægen aktuelt er ansat hos (under samtykke fra uddannelseslægen)
  • Lægefaglige indstillinger: Udvalget vil, som altid, blive inddraget i vurdering af lægefaglige indstillinger. Sekretariatschefen vil stå som underskriver.
  • Andet: Ved ansøgning om ekstra i-stillinger eller oprettelse af fleksforløb, vil UAO'er/UALO'er fra de aktuelle afdelinger blive spurgt ind til vurdering af uddannelseskapaciteten.


Endelige afgørelser træffes som vanligt i Videreuddannelsessekretariatet på vegne af Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.


Beslutning

Udgik, da punktet ikke længere var relevant.

Sagnr.: 1-30-72-237-22

6. Status på uddannelsesprogrammer

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.


Sagsfremstilling

Status på uddannelsesprogrammer

Der skal være godkendte uddannelsesprogrammer for alle opslåede uddannelsesforløb.
Alle uddannelsesprogrammer skal godkendes af Udvalget for Godkendelse af Uddannelsesprogrammer (UGUP) og skal revideres ved behov (f.eks. ved omstrukturering, sammenlægninger o. lign.), og som minimum hvert 3. år.


Følgende uddannelsesprogrammer er udløbet eller udløber i 2025:

  • RH Gødstrup - Aarhus UH (Hoveduddannelse)
  • RH Gødstrup - Hjertesygdomme (Introduktionsuddannelse)
  • RH Nordjylland - Hjerte-, Diabetes- og Hormonsygdomme (Introduktionsuddannelse)
  • Aalborg UH - Kardiologisk Afdeling (Introduktionsuddannelse)
  • Aarhus UH - Hjertesygdomme (Introduktionsuddannelse)


Tidsplan for videre proces

Såfremt der skal opdateres et eller flere af uddannelsesprogrammerne i specialet, opfordrer Videreuddannelsessekretariatet (VUS) til, at uddannelsesudvalget opstarter proces for udarbejdelse/revidering af uddannelsesprogrammer, fastsætter deadlines og aftaler, hvorvidt de har behov for skrivemøder, hvor de kan få rådgivning fra VUS.


PKL og UAO/UALO'er er velkommen til at kontakte VUS ved behov for sparring ift. udfærdigelse af uddannelsesprogrammerne.

Link til skabelon for uddannelsesprogrammer
https://www.videreuddannelsen-nord.dk/postgraduat-klinisk-lektor/uddannelsesprogrammer/

Beslutning

AUH og Gødstrup er i gang uddannelsesprogrammet for. Det blev aftalt at det færdige program sendes til Bo, som får mulighed til kommentere og herefter sender videre til Rune. Der sigtes mod godkendelse i juni.


Aalborg sigter mod godkendelse i september.


Hjørring: Henrik videregiver besked til Gitte med opmærksomhed på, at den skal opdateres i
2025.


AUH (øvrige programmer) sigter mod godkendelse i september.


Horsens har en opmærksomhed på, at der skal laves et nyt uddannelsesprogram ifm. udskillelse af kardiologisk afd. Rune følger op på dette.

Sagnr.: 1-30-72-237-22

7. Nyt fra afdelingerne

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager orienteringerne til efterretning.


Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.

Beslutning

Aarhus UH:
Afdelingen har fået ny UAO, og der er i den forbindelse et efterslæb, der nu skal indhentes. Rollen stiller store krav, og der arbejdes målrettet på at få tingene godt i gang. Der er udfordringer med at tilbyde særforløb, da der aktuelt mangler uddannelseslæger, hvilket påvirker driften af uddannelsen. Til gengæld er afdelingen privilegeret i forhold til antallet af ansøgere. De, der søger, er meget kompetente, men har ofte også ønsker om f.eks. forskningsmuligheder, som der skal tages hensyn til.


RH Randers:
Afdelingen er snart den eneste afdeling som fortsat er del af en bred medicinsk afdeling. Der er stor søgning til den samlede medicinske afdeling. Uddannelsesmiljøet vurderes som rimelig godt. Der afholdes fælles interne konferencer, bl.a. morgenkonference, som bidrager til det faglige miljø. Der er nogle udfordringer i forhold til antallet af speciallæger, hvilket endnu ikke har haft konsekvenser for uddannelsen, men det er et område, der er i fokus. Trods klinisk pres er man godt med på uddannelsesopgaverne.


RH Horsens:
Afdelingen er i gang med en større omstrukturering, hvor kardiologien udskilles fra den samlede medicinske afdeling og bliver en selvstændig afdeling med egen ledelse, herunder både cheflæge og oversygeplejerske. Det forventes, at denne struktur er helt på plads i løbet af 2025. Den nye UKYL er i gang med at skabe fokus på kardiologien og er aktiv i arbejdet. Der har været en større indsats i kølvandet på inspektorbesøg og med
input fra PKL er der er sat gang i mange ting, som indtil videre ser lovende ud – men det har også været et stort arbejde.


HE Midt:
Der er meget aktive UKYL’er i området, og det er travlt på uddannelsesområdet. Fusionen mellem hospitalerne i regionen er stadig under implementering, og det giver fortsat udfordringer, særligt i forhold til opnåelse af kompetencer mellem Viborg og Silkeborg. Det er noget, man fortsat arbejder med at få løst.


RH Nordjylland:
Der er tidligere blev der udtrykt bekymring i forhold til uddannelse i ekkokardiografi. Der er blevet sat noget i gang, så uddannelseslægerne har 1-2 dage med ekko, men oplevelsen blandt lægerne er, at det er for lidt. Lige nu er situationen derfor status quo. Samtidig er der omstrukturering i gang, hvor man har direkte indtag af kardiologiske patienter. HU-lægerne fungerer som sweepere og superviserer KBU-læger, men der er bekymring for, at de ikke selv får tilstrækkeligt med tid til ekko og stuegang.


Aalborg UH:
Der er kommet ny cheflæge, og vedkommende er kommet godt fra start. HU-lægerne er engagerede og trives godt sammen. Der er mange ansøgere til introduktionsstillingerne, og man har et godt og kvalificeret forvagtslag.


RH Gødstrup:
Der rapporteres om et godt uddannelsesmiljø med generelt god trivsel i uddannelsesgruppen. Der er også her mange ansøgere til introduktionsstillingerne, hvilket giver gode forudsætninger for at opretholde kvaliteten i forløbene.


Generel drøftelse:
Gødstrup løftede en drøftelse af de strukturelle ændringer omkring AP-læger, hvor den nye AP-uddannelse betyder, at forløbet hos dem går fra tre til to måneder. Det medfører, at afdelingen samlet mister omkring 1,3 årsværk, hvilket kan have betydning for bemandingen og opgaveløsningen. Afdelinger er derfor interesserede i at få mulighed for at ansættes flere introduktionslæger.


Der blev også talt om, hvordan man bedst håndterer udvælgelsen af I-læger. Der er et ønske om at ansætte læger, som har interesse i at blive i intern medicin på længere sigt, selvom nogle af ansøgerne har erfaring fra andre specialer. Det blev nævnt, at det kan være en fordel at have forskellige typer i-lægegruppen, da det skaber diversitet og mulighed for at understøtte hinanden i det daglige. Derudover blev det drøftet, om nogle ansøgere reelt er overkvalificerede, eller om de blot befinder sig i en fase, hvor det er svært at finde den rette vej. Mange af dem er stadig meget motiverede for specialet, og det er det vigtigste i forhold til den videre udvikling.

Sagnr.: 1-30-72-237-22

8. Nyt fra VUS

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager orienteringerne til efterretning.


Sagsfremstilling

Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger (November 2024)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 2. halvår 2024 inkl. fleksforløb samt hele 2024 (Se bilag: Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger - 2. halvår 2024 + hele 2024). Tallene for 2. halvår 2024 + hele 2024 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.


Opslåede og besatte introduktionsstillinger (November 2024)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2024 (Se bilag: Indberetning af introduktionsstillinger - 2024). Tallene for 2024 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.

Fleksibilitet i antal I-stillinger (November 2024)

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal I-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal I-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum, som de er angivet til i den lægefaglige indstilling.


På baggrund af søgning til hoveduddannelsen i 2024 udarbejdet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om I-stillinger, der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb - 2024). Der er sket følgende ændringer:


Ændringer i pejlemærker

Specialer

Middel til lav

Retsmedicin

Lav til middel

Intern Medicin: Infektions


Orientering om arbejdet med kommende dimensioneringsplan (december 2024)

Sundhedsstyrelsens høring vedrørende dimensioneringen af speciallægeuddannelsen 2026-2030 er nu afsluttet. Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse i VUR Nord har bidraget med høringssvar. Det forventes, at den nye dimensioneringsplan offentliggøres i forsommeren 2025.
Der er i forbindelse høringen med udgivet en revideret lægeprognose, som kan findes her: https://www.sst.dk/da/Fagperson/Sundhedsvaesenets-rammer-og-uddannelser/Uddannelser-varetaget-af-Sundhedsstyrelsen/Uddannelse-af-speciallaeger/Prognoser/Laegeprognoser



Beslutning

Punktet blev taget til orientering.

Vedr. den kommende dimensioneringsplan, så aftalte udvalget at sætte et møde i kalenderen i juni (den 18.), i fald specialet bliver opdimensioneret. Rune indkalder.

Hvis der ikke skulle være kommet en dimensioneringsplan den pågældende dato, aftalte man i stedet at mødes i september (dato ikke fastlagt).

Sagnr.: 1-30-72-237-22

9. Næste møde

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.


Sagsfremstilling

Gerne i oktober eller november.

Beslutning

Næste møde afholdes d. 18. juni kl. 14 -16. (vedr. dimensionering – aflyses hvis specialet ikke skal opdimensioneres)


Næste ordinære uddannelsesudvalgsmøde afholdes d. 5. nov. kl. 14 -16.


Begge møder afholdes i Aarhus på Olof Palmes Alle.



Emner til næste møde:

  • AP-uddannelse – hvordan forbedrer man uddannelsen? (se uddybning under eventuelt)


  • Mødedeltagelse
    i uddannelsesudvalg, b.la. med præsentation af YL – der efterspørges indspark fra afdelingerne.
Sagnr.: 1-30-72-237-22

10. Eventuelt

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.


Beslutning

Punkter til eventuelt:


1.
Flytning af møder til ansættelsessamtaler

Man ønsker at flytte samtaledato til slut november eller start december, så det giver bedre muligheder for at planlægge. Udvalget beslutter at prøve det i af for forløbene med start i foråret 2026. Rune skal undersøge hvordan samtalerne det ligger i de andre regioner, så det kan drøftes på det næstkommende ansættelsesudvalgsmøde.


2.
AP-uddannelse – hvordan forbedrer man uddannelsen?

Herunder årsværk problematikken, men også udfordringerne ifm. nedkortning af uddannelsen på hospitalet og derved mindre intern medicin. Flyttes til næste møde i november. Hvordan sikrer man fortsat kvalitet af AP uddannelsen og hvordan uddannes de bedst muligt kardiologi i den korte tid, de er i afdelingen.


3.
Mødedeltagelse b.la. med præsentation af YL.

Flyttes til næste møde i november.

Sagnr.: 1-30-72-237-22

11. Deltagere

Sagsfremstilling

Tilstede:

- Anne Pauline Schroeder (Overlæge, HE Midt).

- Claus (UKYL, RH Horsens)

- Katja Fiedler Holm (UAO, Aalborg Universitetshospital)

- Christian Møller Pedersen (UAO, RH Gødstrup)

- Bo Løfgren (Overlæge & PKL, RH Randers).

- Henrik Vadmand (afd. læge, RH Nordjylland).

- John Bro Jeppsen (UALO, Aarhus UH)

- Helle Østergaard (VUS)



Afbud:

Sara Gaur (UKYL, HE Midt)

Jan Jóanesarson (UAO, Landssygehuset)