Uddannelsesprogrammerne beskriver, hvorledes de kompetencer, der er anført i specialets målbeskrivelse opnås i konkrete uddannelsesforløb.
Uddannelsesprogrammerne er godkendt af Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse. Som uddannelseslæge skal du vælge den målbeskrivelse, som du er tilknyttet og dernæst vælge det hoveduddannelsesforløb du er ansat i. Datoen efter hvert enkelt uddannelsesprogram angiver, hvornår det er godkendt.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Oftalmologi - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 10. oktober, 2025 kl. 09:00
- Mødested: Aarhus Øjenklinik, Banegaardspladsen 4, 3. sal, 8000 Århus C
Pkt. tekst
- 1. Velkomst og godkendelse af dagsorden (09.00 – 09.10)
- 2. Opfølgning på referat fra sidst (09.10 – 09.15)
- 3. Nyt fra PKL (09.15-09.30)
- 4. Nyt fra VUS herunder status på ny LFI for introduktionsstillinger (09:30–09:40)
- 5. Uddannelsesnyt fra afdelingerne (09:40–10:15)
- 6. Pause (10:15–10:30)
- 7. Walk and talk - rundvisning i klinikken (10:30–11:00)
- 8. Opfølgning på ansættelsessituation (11:00–11:10)
- 9. Lægefaglig indstilling for forskningstræning (11:10–11:20)
- 10. Status på specialespecifikke kurser (11:20–11:30)
- 11. Uddannelse og produktion (inkl. anti-VEGF) – drøftelse af udfordringer (11:30–11:40)
- 12. Opfølgning/feedback på Uddannelseslæge.dk (11:40–11:50)
- 13. Opfølgning på overdragelsesskema ifm. overlevering (11:50–12:00)
- 14. Frokost (12.00-12.30)
- 15. Teamdrøftelse: AI - erfaringsudveksling og praktiske eksempler (12:30–13:45)
- 16. Næste møde (5 min)
- 17. Eventuelt (10 min)
1. Velkomst og godkendelse af dagsorden (09.00 – 09.10)
Det indstilles,
at dagsordenen godkendes
Sagsfremstilling
Dagsorden godkendes og der bydes velkommen til de to nye tutorlæger.
Beslutning
Dagsorden godkendes.
Bilag
2. Opfølgning på referat fra sidst (09.10 – 09.15)
Det indstilles,
at udvalget følger op på relevante punkter
Sagsfremstilling
Referatet er vedlagt som bilag.
Beslutning
Intet under punktet.
Bilag
3. Nyt fra PKL (09.15-09.30)
Det indstilles,
at udvalget tager orienteringen til efterretning
Sagsfremstilling
PKL orienterer om nyt.
Beslutning
Der blev orienteret om følgende punkter:
Velkomst til nye tutorlæger: Der blev budt velkommen til Peter og Mikkel som nye tutorlæger i VUR Nord.
Ny hovedkursusleder: Chris fungerer fremadrettet som ny hovedkursusleder og er samtidig formand for uddannelsesudvalget i DOS.
Revision af speciallægeuddannelsen: Der blev orienteret om arbejdet med den gennemgribende revision af den lægelige videreuddannelse, som lægger sig op ad de igangværende revisioner af almen medicin og psykiatri. I den forbindelse skal der på et senere tidspunkt nedsættes et nationalt ad hoc-udvalg.
Nyt fra DRRLV og NRRLV: Der opleves et tydeligt pres på hospitalerne og heraf en række udfordringer, der skal håndteres i den videre planlægning. Det blev nævnt, at AI-løsninger på sigt kan være en hjælp – et tema, som tages op på mødet senere på dagen.
3-timers møde i Aalborg: Seneste tema omhandlede uddannelse og udflytning, og der er en opfordring til at erfaringsudveksle med AUH , som også selv har været igennem en lignede proces.
4. Nyt fra VUS herunder status på ny LFI for introduktionsstillinger (09:30–09:40)
Sagsfremstilling
NYT FRA VUS
Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger (Maj 2025)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 1. halvår 2025 inkl. fleksforløb (Se bilag: Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger - 1. halvår 2025). Tallene for 1. halvår 2025 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Specialevalgsdag 2025 (Maj 2025)
Sæt kryds i kalenderen torsdag d. 6. november 2025, kl. 15.15 – 18.30, hvor dette års Specialevalgsdag finder sted. Specialevalgsdagen planlægges og holdes i år af Region Nordjylland. Arrangementet holdes i Psykiatrien på Mølleparkvej 10, 9000 Aalborg.
Videreuddannelsessekretariatet Nord håber, at alle specialerne stiller op med repræsentanter og laver en stand. Der sendes en mail ud vedrørende tilmelding af stande via plan2lean.
Ny hjemmeside (Maj 2025)
Videreuddannelsessekretariatet Nords hjemmeside www.videreuddannelsen-nord.dk er blevet opdateret i nyt design. Opsætningen/strukturen på hjemmesiden er ændret en smule, men I kan stadig finde de lægefaglige indstillinger, uddannelsesprogrammerne og diverse dagsordener og referater. Hvis I alligevel skulle opleve at mangle noget, må i endelig kontakte de specialeansvarlige i VUS.
Nyt notat om de mest almindelige uddannelsesregler og rammer (maj 2025)
Videreuddannelsessekretariatet i Nord har lavet et nyt kort notat med overblik over de mest gængse uddannelsesregler og rammer.
Målgruppen for notatet er HR og Løn-medarbejdere, UAO/UALO’er og UKO’er i Videreuddannelsesregion Nord.
Notatet indeholder beskrivelse af bl.a. 6-måneders reglen, 2-stedskravet, varighed af introduktionsstillinger, muligheder for deltid og rammer for fravær og forlængelse.
VUS præsenterer på mødet notatet og opsummerer de mest centrale regler og rammer for den lægelige videreuddannelse.
Notatet bliver tilgængeligt på VUR Nords hjemmeside og er vedlagt som bilag.
Nyt fra inspektorordningen: inspiration til arbejdet med videreuddannelse (maj 2025)
Sundhedsstyrelsen har igangsat et nyt initiativ med henblik på at styrke videndelingen på tværs af specialer og geografier i den lægelige videreuddannelse. I forbindelse med inspektorbesøg fremhæver inspektorerne i deres rapporter af og til særlige initiativer, som de vurderer, har været til gavn for uddannelsesmiljøet på den besøgte afdeling. Fremover vil Sundhedsstyrelsen halvårligt udvælge en række af disse initiativer og samle dem i en oversigt, som præsenteres på hjemmesiden under inspektorordningen.
Formålet er at give aktører inden for lægelig videreuddannelse et nemt overblik over konkrete og praksisnære tiltag, der kan tjene som inspiration og grundlag for udvikling af egne uddannelsesindsatser.
Første samling af særlige initiativer dækker inspektorbesøg foretaget i andet halvår af 2024 og er nu tilgængelig her: Sundhedsstyrelsen
Dimensioneringsplan 2026-2030 (august 2025)
Sundhedsstyrelsen offentliggjorde den 27. juni 2025 den nye dimensioneringsplan for speciallægeuddannelsen. Dimensioneringsplanen er gældende for perioden 2026-2030.
På landsplan øges den samlede dimensioneringsramme fra 1.140 i den nuværende dimensioneringsplan til 1.240 hoveduddannelsesforløb i den kommende dimensioneringsplan. I Videreuddannelsesregion Nord sker der ændringer i følgende specialer: almen medicin, børne- og ungdomspsykiatri, IM: gastroenterologi og hepatologi, IM: geriatri, IM: kardiologi, neurologi, psykiatri, retsmedicin og urologi.
Øvrige ændringer:
- Der indføres et loft over antallet af introduktionsstillinger per læge med maksimalt én introduktionsstilling inden for det samme speciale, dog maksimalt to inden for intern medicin.
- Etablering af flere uddannelsesforløb, hvor hele eller dele af forløb placeres uden for de store byer samt en større andel af forløbe der afsluttes i et lægedækningstruet område.
- Mulighed for oprettelse af ekstraordinære hoveduddannelsesforløb i almen medicin, geriatri, psykiatri og børne- og ungdomspsykiatri - op til 30 ekstraordinære uddannelsesforløb på landsplan årligt.
- Fleksforløbsordningen afskaffes
Videreuddannelsessekretariatet koordinerer i samarbejde med PKL arbejdet med implementering af dimensioneringsplanen.
Dimensioneringsplanen kan findes på Sundhedsstyrelsen hjemmeside via følgende link: Flere speciallæger uddannes frem til 2030 | Sundhedsstyrelsen
Medicinsk Uddannelseskonference 2026 (august 2025) Der afholdes Medicinsk Uddannelseskonference (MUK) på Comwell Centralværkstedet i Aarhus den 27.-29. september i 2026. Tilmeldingen forventes åbnet i januar 2026.
Status for revision af den lægelige videreuddannelse (august 2025) Udarbejdelse af specialebeskrivelser er i gang og forventes at være i mål til sommeren 2026.
SST har derudover nedsat 3 ekspertgrupper, der skal komme med anbefalinger til
- Et fælles format for fremtidens målbeskrivelser samt anbefalinger til en bæredygtig model for udarbejdelse og løbende revision
- En revision/modernisering af de 7 lægeroller så de er tidssvarende og passer til fremtidens sundhedsvæsen. De reviderede lægeroller skal indgå i fremtiden målbeskrivelser
- Et fælles kompetencevurderingsprogram, der skal bruges i fremtidens målbeskrivelser, og med fokus på kvalitet, der understøtter systematisk kompetencevurdering
Arbejdet i de tre grupper foregår efteråret 2025 og skal afrapporteres til Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse i december 2025.
Sundhedsstyrelsen planlægger dermed med at bruge 2026 på specialbeskrivelser, specialeplan og klargøring og afprøvning af nyt format for målbeskrivelser.
Status på ny LFI i oftalmologi
På seneste uddannelsesudvalgsmøde drøftede udvalget at Gødstrups fortsatte ønske om at få en ekstra ½ i-stilling af minimumsdimensioneringen. Man blev her enige om, at hvis Oftalmologi ikke blev opdimensioneret i perioden 2026-2030, så ville det være en mulighed at overflytte et ½ årsværk fra Aalborg til Gødstrup. Der er givet accept til denne overflytning af de to afdelingsledelser, og på den baggrund er der udarbejdet en ny lægefaglig indstilling for introduktionsstillingerne i oftalmologi. Denne er vedhæftet her. Udvalget har mulighed for at drøfte indstillingen, hvor efter VUS sørger for videre proces frem mod en officielt høring og godkendelse i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse på møde d. 3. dec. 2025. Ændringen træder i kraft fra 1. januar 2026.
Beslutning
Udvalget drøftede punkterne - herunder var der en særlig opmærksomhed på, at det fremadrettet ikke længere bliver muligt at gennemføre to introduktionsstillinger i samme speciale samt hvad det stiller af krav til karrierevejledningen ved afslag.
Bilag
5. Uddannelsesnyt fra afdelingerne (09:40–10:15)
Sagsfremstilling
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
Beslutning
Uddannelsesnyt for afdelingerne:
Aalborg:
- Inspektorbesøg fandt sted d. 8. okt. – samlet set en god fornemmelse, men med enkelte opmærksomhedspunkter.
- Behov for mere struktur i introduktionsstillinger, særligt ift. blokke i subspecialer, inspireret af praksis på AUH.
- Ønske om mere erfaring i vagtfunktionerne; inspektorrapporten er endnu ikke offentliggjort.
- Ros fra uddannelseslægerne for tryghed og godt læringsmiljø.
- Planlagt flytning til nye lokaler (fordelt på to etager) forventes sommeren 2026; ses som mulighed for at styrke uddannelsen.
- Der gives ugentlig injektioner i Thisted, primært udført af medicinstuderende.
- Deltagelse i 3-timers møde om uddannelse og udflytning.
AUH
- Iben er tiltrådt som ny afdelingslæge og UKYL.
- Vagtopgørelse: nuværende ordning vurderes belastende, og der arbejdes på en ny løsning mhp. bedre balance i arbejdstid og fridøgn.
- Ny cheflæge: Mette Sloth.
- Uddannelseslæger i Silkeborg-klinikken fungerer godt og får relevant klinisk erfaring med kontroller mv.
- Deltagelse i 3-timers møde med fokus på undervisning, formidling og generel kvalitetsforbedring.
Gødstrup
- Der er fokus på bedre strukturering af introduktionsforløbet, herunder plan for, hvad der skal nås i introen, og programmer for de enkelte ambulatorier.
- Aktuelt mange uddannelseslæger i afdelingen.
- Der har været afholdt møde med UKO om udfordringer vedr. hoveduddannelseslæger, som ikke ønsker at undervise ved ophold i Gødstrup.
- Drøftet muligheden for at flytte kompetencen “Professionel” til anden enhed, men det kan være problematisk ift. 360°-vurdering.
- Eventuelt relevant at styrke fokus på dette i overdragelser.
- Der overvejes, om der ligger bagvedliggende årsager – fx enkelte personer, generelle holdninger eller generationsforskelle.
- Vetlab afholdt for første gang – forløb meget tilfredsstillende, og der er nu støbt faciliteter til videre brug.
Tutorpraksis:
Michael:
- Har netop sendt Sandra til Aalborg og får snart Bjørn i klinikken, som er ved at færdiggøre sin ph.d.
- Der stilles krav til undervisning i klinikken af uddannelseslægen, og Michael supplerer med undervisning i teknikker (bl.a. Vetlab).
Peter:
- Første uddannelseslæge starter 1. april, og der er planlagt at videreføre erfaringer fra Brønderslev.
Mikkel:
- Er netop startet med ny uddannelseslæge – forløbet fungerer godt.
- Har ½ eksterna dag ugentligt sammen med uddannelseslægen, hvilket giver mulighed for læring og faglig udvikling.
- Gennemfører også undervisning for personalet.
Christian:
- Har aktuelt et ledig hul pga. barsel – vikar dækker to dage om ugen (tidligere uddannelseslæge).
- Ny uddannelseslæge forventes til april.
7. Walk and talk - rundvisning i klinikken (10:30–11:00)
Beslutning
Peter viste rundt i øjenklinikken. Udvalget takker for gæstfriheden.
8. Opfølgning på ansættelsessituation (11:00–11:10)
Det indstilles,
at udvalget drøfter situationen
Sagsfremstilling
På seneste møde rejste Rune et spørgsmål om, hvordan ansættelsessituationen så ud på de forskellige afdelinger. Der blev givet udtryk for, at det generelt er svært at opslå uklassificerede stillinger og vikariater, mens der ikke er økonomi til fastansættelse af speciallæger. Udvalget ønskede at genbesøge emnet på dagens møde i udvalget.
Beslutning
AUH rejste en udfordring vedrørende besættelse af uklassificerede stillinger for yngre læger hos dem. Afdelingen oplever aktuelt begrænsninger i muligheden for at opslå og besætte disse stillinger. I forlængelse heraf blev det bemærket, at fagforeningerne også kan have en rolle i den videre dialog om rammerne for i-stillinger og uklassificerede stillinger.
Til sammenligning oplever Aalborg Universitetshospital ikke tilsvarende udfordringer, og der er generelt stor interesse og mange ansøgere til introduktionsstillingerne på tværs af enhederne.
Det blev aftalt, at punktet genbesøges på næste møde, hvor cheflægerne deltager, så problemstillingen kan drøftes nærmere – herunder eventuelle forskelle i praksis og rammevilkår.
9. Lægefaglig indstilling for forskningstræning (11:10–11:20)
Det indstilles,
at udvalget drøfter og godkender den lægefaglige indstilling for forskningstræning
Sagsfremstilling
Hvert 3. år skal den lægefaglige indstilling for forskningstræning gennemgås i uddannelsesudvalget, for at sikre at den fortsat er aktuel. På dagens møde skal udvalget drøfte om der er tilføjelser eller rettelser og om LFI'en kan godkendes i den nuværende form.
Vedlagt som bilag.
Beslutning
Der blev orienteret om, at man fortsat anvender de ordinære forskningskurser (AU modul 1 og 2) som grundlag for forskningstræningen.
Det specialespecifikke kursus/workshop, som organiseres af AUH ved Dorte, skal som udgangspunkt fortsætte i sin nuværende form. Kurset har et øjenfagligt fokus, hvor uddannelseslæger præsenterer deres projekter uanset hvor langt de er i processen, og hvor professorerne bidrager med faglige oplæg. Det blev aftalt, at afdelingerne koordinerer internt og fastlægger den fremtidige organisering og placering af kurset. Når dette er besluttet, kan det eventuelt indskrives i LFI’en.
Der blev også drøftet et muligt forslag om at gøre kurset obligatorisk, eksempelvis med afholdelse hvert andet år. Denne beslutning vil dog afvente den fremtidige forskningstræning ifm. revisionen.
Forskningstræningen i Oftalmologi vurderes på nuværende tidspunkt at være status quo, og den nuværende model for forskningstræning godkendes foreløbigt, indtil der sker en revidering i forbindelse med den kommende nationale revision.
Bilag
10. Status på specialespecifikke kurser (11:20–11:30)
Det indstilles,
at udvalget drøfter status
Sagsfremstilling
Dorte Ancher har bedt om punktet, hvor det ønskes at udvalget drøfter om de aflyste HU-kurser (pga. af besparelseskrav fra Sundhedsstyrelsen) giver anledning til problemer på afdelingerne.
Beslutning
Det blev orienteret om, at DOS i forbindelse med de tidligere besparelser valgte at udskyde afholdelsen af visse kurser. Da besparelsen efterfølgende er blevet rullet tilbage, har det været nødvendigt at finde en løsning for de berørte forløb.
Som led heri:
- Der planlægges et ekstra HK14-kursus,
- Neuro-kurset i 2026 vil blive udvidet, så det kan optage flere deltagere.
Der er dog enkelte uddannelseslæger, som risikerer at afslutte deres forløb uden at have gennemført de specialespecifikke kurser. For disse kan der søges dispensation, eksempelvis hvis de har gennemført fokuserede ophold, som efter individuel vurdering kan godkendes af kursuslederen.
Det er endnu ukendt, hvor mange der konkret bliver berørt, og om besparelsen bliver permanent. Dog forventes kursusafholdelsen fremadrettet at ske én gang årligt i stedet for med den hidtidige kadence.
11. Uddannelse og produktion (inkl. anti-VEGF) – drøftelse af udfordringer (11:30–11:40)
Sagsfremstilling
Udvalget har de seneste møder drøftet omfanget af injektioner på afdelingerne, og hvordan det kan påvirke opgaverne på afdelingerne og dermed uddannelseslægernes opgaver herunder AMD. Under punktet drøftes eventuelle udfordringer vedr. uddannelse og produktion (inklusiv anti-VEGF).
Beslutning
Som vanligt blev erfaringer og udfordringer ifm. injektioner og uddannelse og produktion.
- AUH:
Injektionerne har hidtil primært været udført af sygeplejersker, hvilket har gjort det vanskeligt for uddannelseslægerne at opnå og opretholde kompetencen. For at imødekomme dette er der nu genindført et fast halvdagstilbud, hvor uddannelseslægerne selv giver injektioner med henblik på at sikre kompetencegodkendelse og vedligeholdelse. - Aalborg:
Her anvendes fortsat medicinstuderende til injektionsprocedurer, og man oplever ikke udfordringer i forhold til, at uddannelseslægerne får opnået den krævede kompetence. - Gødstrup:
Der er ikke umiddelbart udfordringer på området. Introduktionslæger aflæser, og injektionerne udføres i øvrigt af sygeplejersker.
12. Opfølgning/feedback på Uddannelseslæge.dk (11:40–11:50)
Sagsfremstilling
Implementeringen af Uddannelseslæge.dk giver indimellem udfordringer for brugerne. Dette punkt kan bruges til at udveksle erfaringer mellem udvalgets medlemmer fra arbejdet med Uddannelseslæge.dk, mhp. at lære af hinandens bud på problemløsninger. Oplever man aktuelle udfordringer, som ikke kan løses med hjælp fra hinanden, henvises der altid til at kontakte supportteamet for Videreuddannelsesregion Nord på telefon: +45 78 41 08 00 eller på email: vus@stab.rm.dk / uddannelseslaege@rm.dk
Beslutning
PKL orienterede om pilotprojektet vedrørende kompetencevurderinger, som fremover skal lægges online.
Dette førte til en generel drøftelse af kompetencevurdering og den trinvise progression i udviklingen af kompetencerne.
13. Opfølgning på overdragelsesskema ifm. overlevering (11:50–12:00)
Sagsfremstilling
Udvalget har aftalt at evaluere på ordningen med overlevering mellem afdelinger og praksis med fokus på uddannelseslægernes oplevelser halvårligt. Akkurat som på sidste møde, bedes afdelinger og tutorlæger have talt med deres uddannelseslæge om, hvordan de oplever overleveringen inden mødet. På seneste møde introducerede Dorte og Ligor et overdragelsesskema til samtalerne, og denne skal evalueres på dagens møde.
Beslutning
Det giver forsat god mening at have overleveringerne, og det klares så vidt muligt ved hver uddannelseslægerne. Skemaerne anvendes med succes.
15. Teamdrøftelse: AI - erfaringsudveksling og praktiske eksempler (12:30–13:45)
Sagsfremstilling
Temadrøftelsen denne gang kommer igen til at omhandle AI ifm. det kliniske arbejde og medicinsk uddannelse – denne gang med erfaringsudveksling og praktiske eksempler. Medbring gerne konkrete eksempler på, hvordan I anvender AI i jeres dagligdag. Intet er for simpelt – formålet er at lære af hinanden og få ideer til hvordan det kan integreres i det daglige arbejde.
Beslutning
AI- og digitale værktøjer – oversigt
Medicinske opslagsværker og søgeværktøjer
- OpenScience – gratis (kræver oprettelse)
Dansk medicinsk opslagsværk til kliniske spørgsmål. Tilgængelig som app eller via browser. - MediSearch – betalt
Medicinsk opslagsværk til søgning og vurdering af klinisk viden. - PaperGuide.ai – referencestyrings- og søgeværktøj
Muliggør søgning i forskningspublikationer og håndtering af referencer. - SciSpace – forskningsværktøj
Bruges til at søge efter publikationer og til funktionen “Review my writing” (feedback på tekst og akademisk skrivning).
Generelle assistenter og sproglige værktøjer
- Co-pilot – generel digital assistent
Understøtter referatskrivning, administrativt arbejde, sproglig og skriftlig formidling. - ChatGPT – generel hjælp
Kan anvendes til idéudvikling, tekstproduktion, oversættelse og administrativ støtte.
Video- og formidlingsværktøjer
- HeyGen AI – videoværktøj
Muliggør generering af videoer med avatarer, fx til patientinformation eller undervisning. - Vyoud – videoplatform
Understøttes af Region Midtjylland; bruges til produktion og deling af undervisningsvideoer.
Klinisk og læringsrelateret brug
- AI i almen praksis – anvendes i konsultationen til støtte for beslutninger, journalføring eller patientkommunikation.
- Notebook LM – læringsværktøj
Kan lave podcasts baseret på artikler eller bøger og giver mulighed for at stille spørgsmål til indholdet.
16. Næste møde (5 min)
Sagsfremstilling
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
Beslutning
Næste møde
Tid og sted:
Fredag den 27. februar
Regionshospitalet Gødstrup
Deltagelse inkl. cheflæger
Forslag til emner:
- Introduktion og uklassificerede stillinger (Cheflægeperspektiv og drøftelse af aktuelle ansættelsessituationer)
- Overdragelse (Fast punkt)
- AI (Fast punkt: nyt fra lokaliteterne og drøftelse af udfordringer og anvendelsesmuligheder.)
- Uddannelse og produktion (injektioner)
- Uddannelseslæge.dk
- Simulationstræning (tema)
- Erfaringsudveksling: hvad bruges hvor og hvordan?
- Forslag: Gødstrup præsenterer projektet med ”kunstige øjne” og giver rundvisning på NIDO.
- Vetlab kan eventuelt indgå som del af temaet.
- Mikrokirurgisk kursus - oplæg ved Nina ??