Om uddannelsesudvalget
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
- PKL (formand)
- Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger
- Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen
- Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Pædiatri - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 12. september, 2025 kl. 09:00
- Mødested: Regionshospitalet Aalborg
Pkt. tekst
- 1. Velkomst godkendelse af dagsorden, kl. 09.00 - 09.15
- 2. Opfølgning fra referat fra seneste møde, kl. 09.15 - 09.25
- 3. Nyt fra VUS, kl. 9.25 - 9.30
- 4. Evaluering af arbejdet i uddannelsesudvalget, kl. 09.30 - 11.00
- 5. Fastlæggelse af I-kurser 2026, kl. 11.00 - 11.30
- 6. Frokost og rundvisning i Diabeteshuset, kl. 11.30 - 12.30
- 7. Overdragelsesproces, hvordan går I/vi i gang?, kl. 12.30 - 14.50
- 8. Næste møde, kl. 14.50 - 15.00
1. Velkomst godkendelse af dagsorden, kl. 09.00 - 09.15
Det indstilles,
at udvalget godkender dagsordenen
2. Opfølgning fra referat fra seneste møde, kl. 09.15 - 09.25
Det indstilles,
at udvalget godkender referatet fra seneste møde
at udvalget drøfter, om der er emner til opfølgning fra seneste møde
Bilag
3. Nyt fra VUS, kl. 9.25 - 9.30
Det indstilles,
at udvalget tager orienteringen til efterretning
Tekst
Dimensioneringsplan 2026-2030 (august 2025)
Sundhedsstyrelsen offentliggjorde den 27. juni 2025 den nye dimensioneringsplan for speciallægeuddannelsen. Dimensioneringsplanen er gældende for perioden 2026-2030.
På landsplan øges den samlede dimensioneringsramme fra 1.140 i den nuværende dimensioneringsplan til 1.240 hoveduddannelsesforløb i den kommende dimensioneringsplan. I Videreuddannelsesregion Nord sker der ændringer i følgende specialer: almen medicin, børne- og ungdomspsykiatri, IM: gastroenterologi og hepatologi, IM: geriatri, IM: kardiologi, neurologi, psykiatri, retsmedicin og urologi.
Øvrige ændringer:
- Der indføres et loft over antallet af introduktionsstillinger per læge med maksimalt én introduktionsstilling inden for det samme speciale, dog maksimalt to inden for intern medicin.
- Etablering af flere uddannelsesforløb, hvor hele eller dele af forløb placeres uden for de store byer samt en større andel af forløbe der afsluttes i et lægedækningstruet område.
- Mulighed for oprettelse af ekstraordinære hoveduddannelsesforløb i almen medicin, geriatri, psykiatri og børne- og ungdomspsykiatri - op til 30 ekstraordinære uddannelsesforløb på landsplan årligt.
Videreuddannelsessekretariatet koordinerer i samarbejde med PKL arbejdet med implementering af dimensioneringsplanen.
Dimensioneringsplanen kan findes på Sundhedsstyrelsen hjemmeside via følgende link: Flere speciallæger uddannes frem til 2030 | Sundhedsstyrelsen
Nyt notat om de mest almindelige uddannelsesregler og rammer (maj 2025)
Videreuddannelsessekretariatet i Nord har lavet et nyt kort notat med overblik over de mest gængse uddannelsesregler og rammer.
Målgruppen for notatet er HR og Løn-medarbejdere, UAO/UALO’er og UKO’er i Videreuddannelsesregion Nord.
Notatet indeholder beskrivelse af bl.a. 6-måneders reglen, 2-stedskravet, varighed af introduktionsstillinger, muligheder for deltid og rammer for fravær og forlængelse.
VUS præsenterer på mødet notatet og opsummerer de mest centrale regler og rammer for den lægelige videreuddannelse.
Notatet bliver tilgængeligt på VUR Nords hjemmeside og er vedlagt som bilag.
Nyt fra inspektorordningen: inspiration til arbejdet med videreuddannelse (maj 2025)
Sundhedsstyrelsen har igangsat et nyt initiativ med henblik på at styrke videndelingen på tværs af specialer og geografier i den lægelige videreuddannelse. I forbindelse med inspektorbesøg fremhæver inspektorerne i deres rapporter af og til særlige initiativer, som de vurderer, har været til gavn for uddannelsesmiljøet på den besøgte afdeling. Fremover vil Sundhedsstyrelsen halvårligt udvælge en række af disse initiativer og samle dem i en oversigt, som præsenteres på hjemmesiden under inspektorordningen.
Formålet er at give aktører inden for lægelig videreuddannelse et nemt overblik over konkrete og praksisnære tiltag, der kan tjene som inspiration og grundlag for udvikling af egne uddannelsesindsatser.
Første samling af særlige initiativer dækker inspektorbesøg foretaget i andet halvår af 2024 og er nu tilgængelig på Sundhedsstyrelsens hjemmeside.
Bilag
4. Evaluering af arbejdet i uddannelsesudvalget, kl. 09.30 - 11.00
Tekst
Udvalget drøfter emnet ved gruppearbejde, der faciliteres af Rikke.
- Formål med arbejdet i udvalget, hvilket udbytte af møderne ønsker udvalget?
- Hvilke faste punkter ønskes v. ordinære møder?
- Ideer til forbedringer (ex. mulighed for supervision, mere tid til refleksion og sparring vedrørende vanskelige forløb el. organisatoriske hindringer for uddannelsesmiljø)
- Hvad skal vi ikke bruge tid på?
- Ønsker og feedback til PKL og VUS
Vedhæftet er det gældende kommissorium for de specialespecifikke uddannelsesudvalg nedsat under Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
Bilag
5. Fastlæggelse af I-kurser 2026, kl. 11.00 - 11.30
Det indstilles,
at udvalget fordeler I-kurser for 2026
Tekst
Udvalget godkendte på seneste møde den 9. maj et udkast til en ny kursusrække.
Oversigten over kurserne er nu tilgængelig på hjemmesiden for Danske Pædiatrisk Selskab.
Der skal fremadrettet laves fordeling af i-kurserne på uddannelsesudvalgsmødet i september.
6. Frokost og rundvisning i Diabeteshuset, kl. 11.30 - 12.30
Tekst
Afdelingen i Aalborg viser rundt i Diabeteshuset.
7. Overdragelsesproces, hvordan går I/vi i gang?, kl. 12.30 - 14.50
Tekst
Rune Dall Jensen (vicekontorchef og forskningsleder ved MidtSim), Anders L. Schram (ph.d.-studerende) og Jane Ege Møller (Lektor ved Institut for Klinisk Medicin) deltager under punktet.
- Selv Reguleret Læring (SRL) og feedback literacy behavior
- ARTS modellen v. Rune Dall Jensen
- Fælles udvikling af evalueringsværktøj inspireret af ARTS modellen, v. Jane Ege Møller (Lektor ved Institut for Klinisk Medicin)
- Præsentation af forskningsprojekter v. Rune Dall Jensen/Anders L. Schram
- Overdragelser, pilot periode fra 1/9-2025-1/10-2026, Hvordan laver vi erfaringsopsamling?
Bilag
8. Næste møde, kl. 14.50 - 15.00
Det indstilles,
at udvalget aftaler en dato for næste videomøde i december