Om uddannelsesudvalget
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
- PKL (formand)
- Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger
- Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen
- Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet.
Dagsordener og referater
- Udvalg: Radiologi - uddannelsesudvalg
- Mødedato: 08. april, 2025 kl. 09:00
- Mødested: Mødelokale F4, stuen, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg
Pkt. tekst
1. Velkomst og godkendelse af dagsorden
Det indstilles,
at | dagsordenen godkendes. |
Sagsfremstilling
Der bydes velkommen til mødet.
Punkter til eventuelt kan indmeldes.
Mødeforplejning:
- Morgenbrød ved mødestart
- Frugt
- Kaffe/the/isvand
Af ressourcehensyn bestilles der kun forplejning til mødedeltagere, som har accepteret mødebookingen via outlook/mail.
Dagsordenen er også vedhæftet som bilag i pdf-fil.
BEMÆRK: Mødet afkortes til 2,5 timer kl. 09.00-11.30 som tilpasning til dagsordenen.
Parkering: Det kan være fordelagtigt at komme i god tid, da parkeringspladserne lige omkring regionshuset ofte bliver fyldt hurtigt op. Ellers kan der parkeres i det underjordiske parkeringshus foran stadion på Tingvej eller på p-pladserne ved Fælledvej.
Beslutning
Der blev budt velkommen til mødet og gennemført en kort præsentationsrunde.
Dagsordenen blev godkendt.
Bilag
2. Opfølgning på referat fra seneste møde
Det indstilles,
at | referatet godkendes. |
Sagsfremstilling
Referatet fra seneste møde den 14. november 2024 er vedhæftet som bilag.
Hvis der er punkter fra referatet, som kræver opfølgning, bedes udvalget drøfte disse.
Beslutning
Referatet blev godkendt.
Bilag
3. Nyt fra afdelingerne
Det indstilles,
at | der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget. |
Sagsfremstilling
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
Der foreslås en gensidig orientering om evt. uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag i forhold til to forskellige perspektiver:
1. En generel orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning.
- Hver afdeling deler evt. nyheder, problemstillinger og andet relevant til fælles orientering og refleksion.
2. En mere specifik orientering under overskriften 'stjæl vores gode ide'.
- Hver afdeling bedes præsentere et vellykket uddannelsestiltag, som vurderes generelt relevant og overførbart.
Beslutning
AUH:
- Det blev fortalt at der har været afholdt inspektorbesøg, som gik godt. Besøget var fordelt over to dage og afdelingen havde allerede påbegyndt arbejdet med relevante indsatsområder, som blev påpeget under besøget. Det blev oplevet som godt at modtage feedback.
- Tiltag fremkommet under inspektorbesøg: Lange undervisningssessioner bør fastholdes og ikke allokeres til andre emner. Derudover blev signering og kontrasignering drøftet som en mulighed forløbende udvikling/selvstændighed. Korte forløb på de enkelte afsnit fx Neuro eller pædiatri blev påpeget som mindre hensigtsmæssige.
RH Gødstrup:
- Der blev berettet om bedre bemanding på speciallægesiden og en generel fremgang på uddannelsesområdet.
- Afdelingen har haft implementering ’fem minutters fokus’, hvor supervisor efterfølgende udarbejder mini-EPX. Initiativet blev implementeret på opfordring fra UKYL/uddannelseslægerne efter tre timers møde.
RH Horsens:
- Det blev italesat, at der i øjeblikket er mange uddannelseslæger og der er fokus på et højt niveau af struktur og forventningsafstemning fx i løbet af introduktionsperioden/oplæringen.
Aalborg UH:
- Afdelingen fortalte, at der lige har været afviklet tre timers møder under emnet: Udflytning til NAU og påvirkninger på uddannelse. Det forventes at fastholde ugentligt undervisningssessioner og crash kursus i forbindelse med flytningen.
- Det blev fortalt, at knoglekurset er blevet gentaget med succes, i foråret med fokus på øvre ekstremiteter. Her blev det opleves som særdeles gavnligt at invitere de relevante samarbejdspartnere fx ortopædkirurgerne.
- Der har været afholdt vejlederforum i marts 2025 for at udvikle speciallægernes kompetencer indenfor vejledning.
RH Randers:
- Det blev fortalt, at afdelingen har fået ny UKYL, som har igangsat nye uddannelsesinitiativer
- Derudover afholdes der journal club i øjeblikket.
HE Midt:
- Fusionen har igangsat gennemgang af de uddannelsesmæssige arbejdsgange og afdelingen er i gang med at fordele/aftale opgaverne blandt UAO’er/UKYL’er.
- HU-programmerne for de nye forløb er blevet godkendt. Alle igangværende uddannelseslæger ansat før foråret 2025 beholdes på gamle HU-programmer.
- Der er igangsat et tiltag med at forbedre onsdagsundervisning, med virtuel deltagelse fra uddannelseslægerne i Silkeborg. Derudover forberedes undervisningsmateriale til intro-lægerne med tre emner fra hver sektor.
- Derudover er der blevet indført journal club fire gange årligt.
RH Nordjylland:
- Det blev fortalt, at der opleves høj fagligt niveau blandt nuværende intro-læger og at afdelingen ser frem til at modtage nye HU-læger til foråret, hvor der vil være fokus på supervision.
- Det blev bemærket, at RH Nordjylland udmelder et forslag til dato i efteråret 2026 for neuro-kursus for intro-læger til efteråret 2026.
4. Nyt fra PKL
Det indstilles,
at | uddannelsesudvalget tager PKL's orientering om nyt siden seneste møde til efterretning. |
Sagsfremstilling
Arne vil som PKL orientere om relevante uddannelsesemner, herunder:
Orientering Møde i DRS Koordinerende Uddannelsesråd 04.03.25: Vi havde besøg af CaiX (AI-forskere i OUH), som gav os en status over kunstig intelligens. Der blev besluttet at forsøge at udvide undervisning om det i A-kursus.
mini-IPX skema: Vi blev enige om fortolkning i forhold til speciallæge niveau eller aktuel forventet niveau.
DRS KUR afventer stadigvæk beslutning fra Sundhedsstyrelsen om rammer for en ny målbeskrivelse.
Fagligt vurderingsskema vil blive revideret af DRS KUR.
Beslutning
Møde i DRS Koordinerende Uddannelsesråd
Besøg af CaiX (AI-forskere i OUH)
Emnet kunstig intelligens og den hurtige udvikling indenfor området blev behandlet. Derudover blev typiske udfordringer med især billede dannelse drøftet – dette område er stadigt fyldt med bias, hvilket er nødvendigt at være bevidst om. Dette kan også være tilfældet i røntgen programmer. Det påtænkes i uddannelsesudvalget af efterspørge AI forskere som undervisere i kunstig intelligens til A-kurserne. Der blev også givet et kort referat af mulighederne indenfor sprogmodeller og billede dannelse indenfor AI.
Mulighederne indenfor AI i skadestue røntgen arbejdet blev drøftet. Det blev nævnt, at der ikke ubetinget er gode erfaringer med AI ift. skadestue røntgen.
Mini-IPX skema
Det blev fortalt, at der var enighed om i uddannelsesrådet, at skemaet skal fortolkes som det aktuelle niveau, som der forventes af en uddannelseslæge på det givne trin. Skemaet skal derfor ikke holdes op imod speciallægeniveau.
Fagligt vurderingsskema
Det blev fortalt, at Arne har revideret skemaet og det i øjeblikket er sendt til vurdering blandt kollegaer. Den største ændring er ønsket om underskrift på hvert enkelt side samt tilføjelse af uddannelseslægens navn på forsiden. Det reviderede skema er vedhæftet som bilag.
DRS KUR
Det blev italesat, at udvalget afventer udmelding fra SST vedr. ny målbeskrivelse – derfor afventer opdatering af målbeskrivelsen. Der pågår en overvejelse omkring, hvorvidt kompetencerne skal tilpasses ift. inddragelse af relevante underkompetencer.
Bilag
5. Justering af uddannelsesforløb og -programmer:
Det indstilles,
at | udvalget drøfter de nuværende udannelsesmæssige aspekter af evt. justering af uddannelsesforløb og ændring af uddannelsesprogrammer. |
Sagsfremstilling
Punktet er indstillet af PKL.
Justering af uddannelsesforløb og ændring af uddannelsesprogrammer:
Vi har fået mange uddannelseslæger: Hvordan kan vi reducere presset på de superviserende speciallæger og øge uddannelseslægernes læring?
Der er strukturelle problemer med de nuværende uddannelsesprogrammer, som belaster flere afsnit i AUH uhensigtsmæssig med en høj supervisionsbyrde og med "mangel på basisundersøgelser" per uddannelseslæge.
- Udveksling af erfaringer fra de andre medlemmer i udvalget.
- Diskussion af de enkelte afdelingers interesser og udfordringer.
- Er der lignende problemer i Region Nord?
- Beslutning, om vi skal lave en dybdegående ændring af uddannelsen, dvs. lave ændring i opbygningen af vores uddannelsesforløb.
Beslutning
Det blev nævnt, at punktet er begrundet i den nuværende stigning af uddannelseslæger (AUH), som har udviklet sig efter udarbejdelsen af at de nuværende programmer. Dette har affødt en overvejelse om evt. justering af programmerne. Et forslag kan være en intern rokering på universitetshospitalerne, som dog kan påvirke, hvilke kompetencer som HU-lægerne tager med sig til regionshospitalerne. En anden mulighed kan være en grundlæggende ændring af HU-forløbenes sammensætning fx med start og afslutning på et regionshospital.
Det blev bemærket, at hvis HU-lægerne skal afslutte med H3 på regionshospitalerne, vil det være nødvendigt, at de selvstændiggøres ift. bl.a. godkendelse/signering under H2 på universitetshospitalerne. Det blev vurderet nødvendigt med en kulturændring indenfor dette område, hvilket AUH har opmærksomhed på som et indsatsområde. Det blev også bemærket, at det kan være nødvendigt at have opmærksomhed på organiseringen af vagten i tilfælde af, at der indføres ændringer i forløbenes sammensætning.
Der blev også talt for at bevare den nuværende forløbssammensætning, da den vurderes at give god uddannelsesværdi.
Der blev efterspurgt en anderledes intern fordeling af opholdene på de forskellige afsnit i Aarhus, også med hensyn til at optimere oplæringen og mindske overlap imellem start af nye HU-læger. Det blev vurderet som en god ide med øget fleksibilitet igennem fx ændringer i vagtstrukturen og med længere ophold på de afsnit, hvor der er vagter (kan også give mere fleksibilitet, hvis mamma opnås i Viborg). Der kan evt. også justeres på de interne ophold på universitetshospitalerne ved uplanlagte ”huller” som følge af fx barsel og orlov.
Gødstrup orienterede om, at afdelingen i sidste uger af introduktionsuddannelsen har fokus på MR og CT og det foreslået at gøre dette mere organiseret.
Det blev afklaret, at der for nuværende ikke er ønske om at reducere uddannelsestiden på regionshospitalerne.
Det blev afslutningsvist bemærket fra PKL, at AUH vil drøfte den interne organisering af fordelingen af ophold på afdelingen.
6. Opdatering af den faglige profil
Det indstilles,
at | udvalget drøfter evt. relevant opdatering af den faglige profil. |
Sagsfremstilling
Punktet er indstillet af RH Randers og omhandler opdatering af den faglige profil der ligger på videreuddannelsen-nord for radiologi.
Den faglige profil på videreuddannelsens hjemmeside er efter alt at dømme meget gammel. Udvalget bedes drøfte, hvorvidt profilen skal opdateres, så den i højere grad afspejler specialet i dag.
Den nuværende vejledning er vedhæftet som bilag.
Beslutning
Det blev bemærket, at profilen trænger til en faglig opdatering. Det blev aftalt , at Arne medtager dokumentet til specialeselskabet for en faglig opdatering.
Bilag
7. Nyt fra VUS
Sagsfremstilling
NYT FRA VUS
Orientering om arbejdet med kommende dimensioneringsplan (december 2024)
Sundhedsstyrelsens høring vedrørende dimensioneringen af speciallægeuddannelsen 2026-2030 er nu afsluttet. Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse i VUR Nord har bidraget med høringssvar. Det forventes, at den nye dimensioneringsplan offentliggøres i marts 2025.
Der er i forbindelse høringen med udgivet en revideret lægeprognose, som kan findes her: https://www.sst.dk/da/Fagperson/Sundhedsvaesenets-rammer-og-uddannelser/Uddannelser-varetaget-af-Sundhedsstyrelsen/Uddannelse-af-speciallaeger/Prognoser/Laegeprognoser
Beslutning
Der blev orienteret mundtligt om de foreløbige forventninger til proces for offentliggørelse af ny dimensioneringsplan.
Det blev aftalt at forhåndsreserveret tid til et virtuelt møde d. 26. juni 2025 til drøftelse af fordeling af årsværk og opdatering af de lægefaglige indstillinger, såfremt den nye dimensioneringsplan indeholder ændringer i specialets dimensionering. Hvis ikke, kan mødet aflyses. Såfremt der ikke foreligger en ny dimensioneringsplan d. 26. juni flyttes mødebookingen til efter sommerferien.
Det blev bemærket, at specialeselskabet har anbefalet, at dimensioneringen forbliver uændret.
8. Næste møde
Det indstilles,
at | udvalget fastlægger en dato for næste uddannelsesudvalgsmøde. |
Sagsfremstilling
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
Beslutning
Det blev aftalt at afholde næste uddannelsesudvalgsmøde torsdag d. 6. november 2025, Regionshuset Viborg (alternativt Aarhus).
9. Eventuelt
Beslutning
Der var ikke yderligere punkter til eventuelt.
10. Deltagere
Sagsfremstilling
Tilmeldt:
Arne Lücke, PKL (formand)
Pia Ipsen, UAO, AUH
Nina Madsen, UAO, AUH
Jeppe Bruun-Torjusen, UAO, RH Randers
Idris Akreyi, UAO, Aalborg UH
Berit Kamilla Skov Gosvig, ledende overlæge, RH Horsens
Chrona Chrysoula, UAO, RH Gødstrup
Jette Madsen, UAO, HE Midt, Viborg
Natallia Lapitskaya, UAO Orto, AUH
Sune Kjems Skuldbøl, UAO, RH Nordjylland
Annette Obel, UKYL, AUH Neuroradiologisk afdeling
Martina Kuga, UKYL, HE Midt, Viborg
Jonas Krøldrup Ljunggreen, UKYL, RH Horsens
Tobias Hellström, UKYL Aalborg UH
Sara Arif-Miscov, UKYL Aalborg UH
Mette Dahl Jacobsen, VUS (referent)
Virtuelt:
Paul Martin Simon, UAO HE Midt, Silkeborg
Malene Aastrup, Yngre Radiologer RM, fra kl. 10.00 og frem
Afbud:
Olga Tcacenco, UAO Aalborg UH
Zeina Hadad, UKYL, RH Gødstrup, UKYL, RH Gødstrup
Sanja Karabegovic
Elise Klæstrup, UKYL, AUH
Maria Zurek Munk-Madsen , UKYL, RH Randers
Ikke mødt:
Gayatri Madhab, UKYL AUH
Kasper Alexander Nielsen, UKYL Aalborg UH