Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Samfundsmedicin - uddannelsesudvalg
den 2. november 2023 kl. 09:00
i Mødelokale 12, Regionshuset Aarhus, Olof Palmes Allé 15, 8200 Aarhus N

 


Sagnr.: 1-30-72-226-22

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Der bydes velkommen til mødet og indmeldes evt. punkter til evt.


Dagsordenen er vedlagt som bilag i pdf fil med henblik på evt. udprint.


Forplejning: Morgenbrød med kaffe/the/vand

Der serveres sandwich til frokost umiddelbart efter mødet.


UKYL deltagelse i mødet anbefales til og med dagsordenspunkt 7. Inviter derfor gerne egne UKYL'er med til mødet. Henvendelse kan ske til mette.dahl@stab.rm.dk ved ønske om deltagelse ift. forplejning.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

2. Opfølgning på referat fra seneste møde

Det indstilles,

at referatet godkendes.

Sagsfremstilling

Referatet fra seneste møde d. 31. maj 2023 er vedhæftet som bilag.


Der følges op på evt. relevante emner fra seneste møde i uddannelsesudvalget.

Beslutning

Referatet blev godkendt.


Der følges op på evt. muligheder i forbindelse med oprettelse af vejledere i uddannelseslæge.dk for at undersøge, hvorvidt det er teknisk muligt at oprette vejledere med samme adgang til to forskellige matrikler.


Besættelse af uddannelsesstillingerne blev drøftet. Dorte og VUS fortsætter processen med at afdække løsningsforslag hertil. Det blev nævnt, at den lægefaglige indstilling for introduktionsuddannelsen trænger til en opdatering, så den kan afspejle virkeligheden.


Det blev aftalt, at VUS undersøger mulighederne for at invitere private aktører ind som uddannelsessteder, også i forbindelse med relevant klinisk ansættelse efter aftale. Der vil også være en række formelle krav fx uddannelsesprogrammer, som nye uddannelsessteder skal leve op til. Der gives tilbagemelding herpå til næste uddannelsesudvalgsmøde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

3. Workshop

Sagsfremstilling

Workshop med UKYL deltagelse, berammet på en varighed af to timer.


Temaet for workshoppen er Kerns 6 steps og Millers taxonomi.

Beslutning

Dorte præsenterede nogle forskellige modeller til læring og tilgang til vejledning, inspireret fra MUK 2023.


KERN modellen blev fremført som brugbar til at planlægge det specifikke udbytte af en specifik uddannelsesindsat/tydeliggøre målet med indsatsen. Modellen kan bruges til at planlægge uddannelse. En kobling til simulationstræning blev også drøftet. Det blev nævnt som en mulighed at benytte simulation i forbindelse med funktionsevnebeskrivelser, den svære samtale med patienter/i forbindelse med tilsyn. Simulation kan fx bruges til at accelerere læring eller til at højne forståelsen for patienternes psykiske/fysiske begrænsninger og perspektiv.


Miller's pyramid blev nævnt som brugbar i en vejledersammenhæng, også ift. hvordan viden omsættes til handling.


MINI CEX som redskab i en feed back sammenhæng blev også drøftet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

4. Faculty development og National uddannelsesdag

Det indstilles,

at der orienteres om faculty development og national uddannelsesdag.

Sagsfremstilling

Faculty development kan fx indebære at:

  • Dele ansvar og viden
  • Styrke identiteten som vejleder
  • Kvalitetsikre uddannelse og drift


Faculty development kan rejse spørgsmål som fx:

  • Hvad kan vi bruge vores faculty til?
  • Hvad skal man bruge for at lykkes med at udvikle sit faculty? Hvilke metoder og tiltag bruges hertil? Hvad gør vi hver især?

Beslutning

Den nationale uddannelsesdag blev betegnet som en god dag indeholdende drøftelser vedr. brug af faculty development og hvordan vejledere bedst uddannes til opgaven. Der var refleksioner vedr. det gavnlige i at deltage min. to personer fra samme afdeling for at have bedre mulighed for at evaluere dagen med hinanden og implementere principper/ideer/tiltag til egen afdeling. Det blev også vurderet givtigt at have andre faggrupper med til dagen, da disse også har en stor/bred kontakt til uddannelseslægerne i hverdagen, også for at bibeholde fokus på, hvordan der skabes uddannelsessituationer og gives relevant feed back i det daglige arbejde.


STPS oplyste, at de arbejder med en fast feed back model, som alle medarbejdere oplæres i på tværs af faggrupper.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

5. Kompetencevurderingsværktøjer

Det indstilles,

at hver afdeling redegør for egen brug af kompetencevurderingsredskaber.

Sagsfremstilling

Det blev på seneste uddannelsesudvalgsmøde aftalt at dagsordenssætte kompetencevurderingsredskaber på næste uddannelsesudvalgsmøde. Hver enhed præsenterer egne anvendte kompetencevurderingsredskaber og hvordan disse anvendes i praksis ift. videndeling og inspiration.


Hvordan bruges de forskellige kompetencevurderingsredskaber på de forskellige afdelinger?

Hvordan fungerer det?

Beslutning

MINI CEX skema blev drøftet (skema til kompetencevurdering mødelederrollen). Skemaet er udviklet af én af uddannelseslægerne. Det blev pointeret, at skemaet kan bruges til at gøre vejledersamtalen struktureret samt i en sammenhæng, hvor uddannelseslægen fokuserer på et udviklingsområde, dvs. det kan bruges i udviklingen frem imod kompetenceopnåelse.


Derudover blev følgende vurderingsredskaber drøftet:


Case modellen, som kan bruges i forbindelse med komplekse patientproblematikker. Det kan være hjælpsomt at få det op på tavlen ift. at bevare fokus omkring relevansen/det centrale samt sikre, at der er konsensus herom. Det blev aftalt, at Karen Marie til næste uddannelsesudvalgsmøde medbringer et billede af en relevant tavle til fælles inspiration.

Refleksiv vejledning og refleksionsark blev også nævnt som relevant værktøjer (jf. vedhæftet).


STPK er begyndt at bruge SHARP modellen ift. feed back. Det vurderes især relevant med aftalte fokuspunkter og indhold for feed back.


Det blev fortalt, at Socialmedicin og Rehabilitering følger ISBAR modellen med god succes i forbindelse med patientsamtalerne (kunne evt. også bruges i forbindelse med konferencer). STPS fortalte, at afdelingen øver sig i at ISBADE til lægemøderne ift. dokumentation og evaluering.


Mulighederne for at udarbejde skabeloner til sagsfremstillinger el.lign. som læringsredskab (udviklet af uddannelseslægerne) blev drøftet. Dette kan eksempelvis sikre læring ift. at konkretisere en indstilling på relevant facon. Det blev overvejet om uddannelseslægerne ved STPS kan udvikle en standard herfor til næste møde i uddannelsesudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

6. Sprogprojekt

Det indstilles,

at der orienteres om afviklet sprogprojekt og udarbejdet skriveguide.

Sagsfremstilling

Styrelsen for Patientklager orienterede ved seneste uddannelsesudvalgsmøde om, at Styrelsen har udviklet en skriveguide. Der er gennemført et sprogprojekt for hele huset, også ift. om modtageren har forstået afgørelsen, hvilket har resulteret i en skriveguide. Styrelsen bidrager derfor med et oplæg omkring, hvordan projektet er endt, resultaterne af projektet og graden af overførbarhed. Det handler også om, hvordan uddannelseslæger oplæres i faget og hvordan vi kan inspirere hinanden hertil.


Der orienteres desuden om den udarbejdede skriveguide.

Beslutning

Sprogprojektet gennemført i STPK blev præsenteret med en gennemgang af projektets indhold og resultater. Projektet har involveret alle medarbejdere, men har især været målrettet de juridiske sagsbehandlere. Der har i forbindelse med projektet været indhentet inspiration fra andre projekter og forskning indenfor kommunikation samt været gennemført spørgeskemaundersøgelse blandt modtagere (klagende patienter), hvilket bl.a. har resulteret i en ændret skriveform/formuleringer til modtagerne.


Sprogprojektet har resulteret i en konkret skriveguide, både i kort og lang version. Skriveguiden bliver givet til alle medarbejdere ved introduktionen. Der blev på mødet givet en overordnet gennemgang af de sproglige ændringer, som projektet har givet anledning til fx i forbindelse med klageafgørelser.


Det blev også oplyst, at STPS har udarbejdet en skabelon på tilsynsrapporter med eksempler, som der kan kopieres eller tilrettes efter behov. Der ligger vejledning til det gode sprog på styrelsens hjemmesiden.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

7. Refleksioner fra MUK

Det indstilles,

at der orienteres og videndeles fra dette års MUK..

Sagsfremstilling

De uddannelsesudvalgsmedlemmer, som deltog i året MUK (Medicinsk Uddannelseskonference), bedes dele egne erfaringer herfra. Fokus kan fx ligge på egen læring og videndeling af evt. overførbare uddannelsestiltag.

Beslutning

Emnet blev delvist behandlet under andre punkter.


Dagen blev betegnet som meget inspirerende og med et godt/meget udtømmende program. Der blev fremført refleksioner over nutidens uddannelsesforhold sammenlignet med datidens. Nyttigheden af generelle brede kompetencer blev også drøftet i denne sammenhæng, også ift. at der er kommet flere diagnosticerings- og behandlingsmuligheder.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

8. Nyt fra PKL

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning samt drøftes efterfølgende i plenum.

Sagsfremstilling

Dorte vil som PKL orientere om uddannelsesrelevant nyt siden seneste møde i uddannelsesudvalget.


Følgende emner vil bl.a. blive berørt:

  1. 360 graders evaluering af lederrolle
  2. Kliniske ansættelser. Mange HU-læger oplever mange afslag på deres henvendelser med begrundelse i økonomi.

Beslutning

Der blev givet en kort status for processen med revisionen af den lægelige videreuddannelse.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

9. Nyt fra afdelingerne

Det indstilles,

at der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget.

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.

Beslutning

STPK:

  • Der er tiltrådt to nye uddannelseslæger og GJ går på pension per 1. marts.


STPS:

  • Der har været en økonomisk tilpasning tidligere på året. Der har derfor pågået en optimering af driften i forbindelse hermed.
  • Lægerne varetager ikke hele opgaveporteføljen, men alle har basisopgaver. Der pågår lige nu organisatoriske ændringer, hvor uddannelseslægerne flyttes over på organisationsteamet, hvilket på sigt kan give udfordringer ift. uddannelsesprogrammet, der beskriver, at de skal forbi min. to sektioner.


Socialmedicinsk enhed:

  • Der er tiltrådt ny tredelt afdelingsledelse.
  • Afdelingen afventer inspektorbesøg (genbesøg) d. 12. januar 2024, hvor der forinden udarbejdes selvevaluering osv. hertil.


Sociallægeinstitutionen:

  • Der er tiltrådt ny centerchef med fokus på, at afdelingen fortsat skal være uddannelsessted.
  • Der planlægges med inspektorbesøg, endnu uden tidshorisont.


Afdeling for Folkeundersøgelser:

  • Der har været gennemført inspektorbesøg med god succes i foråret 2023.
  • Det blev tilkendegivet, at afdelingen ønsker at byde ind på delansættelse i næste ansættelsesrunde for hoveduddannelse.


Det blev drøftet, at ændringer i HU-lægernes forløb, ift. overflytning til andre afdelinger end de oprindelige fra stillingsopslaget, ikke betragtes som hensigtsmæssige. Der var enighed i udvalget om ikke at anbefale overflytninger.


Kl. Socialmedicin og Rehabilitering:

  • Afdelingen oplever for indeværende god søgning til introduktionsstillingerne.
  • Der fokuseres på at optimere vejlederkorpsets virke/funktion og der er blevet afviklet seminar omhandlende feed back med god succes.


Det blev drøftet, at det stadigt opleves, at mange uddannelseslæger ønsker alternativ deltagelse i kurser. Det blev bekræftet, at det altid anbefales at uddannelseslægerne først søger vejledning ved egen UAO/vejleder vedr. kursusdeltagelse, før hovedkursusleder kontaktes. Der kan med stor fordel også indhentes indledende vejledning ved egen UAO/vejleder i forbindelse med planlægning af klinisk ansættelse efter aftale el.lign.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-504-22

10. Nyt fra VUS

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS


Dimensioneringsplan 2024-2025 (august 2023)

Sundhedsstyrelsen har udgivet en ny dimensioneringsplan for 2024-2025 (vedhæftet som bilag). Antallet af hoveduddannelsesforløb øges på landsplan fra 1.090 forløb (2023) til 1.140 forløb i 2024-2025. Øgningen sker inden for 13 specialer, hvoraf der dog ikke sker øgning af dimensioneringen i gynækologi og obstetrik, klinisk genetik og intern medicin: geriatri i Videreuddannelsesregion. Derudover øges ratioen for introduktionsforløb for fem specialer. Uddannelsesudvalgene i specialer med ændret dimensionering arbejder på opdatering af de lægefaglige indstillinger.

Beslutning

Dagsordenspunktet udgik.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

11. Næste møde

Det indstilles,

at der fastsættes en dato for næste møde i uddannelsesudvalget.

Sagsfremstilling

Det foreslås at afholde næste møde i ultimo maj eller primo/medio juni 2024 i forbindelse med næste møde i ansættelsesudvalget.


Konkrete datoforslag kan fx være:

  • Torsdag d. 30. maj 2024
  • Fredag d. 31. maj 2024
  • Mandag d. 3. juni 2024
  • Tirsdag d. 4. juni 2024
  • Torsdag d. 6. juni 2024
  • Fredag d. 7. juni 2024
  • Hele uge 24 dvs. d. 10. - 17. juni 2024


Sted: Regionshuset i Viborg eller Aarhus, medmindre andet ønskes.

Tid: Som udgangspunktet kl. 09.00-12.00 (med efterfølgende frokost), medmindre andet ønskes.


Der planlægges således med ansættelsessamtaler efter frokost.


Udvalget bedes drøfte, hvis der allerede nu er ønsker til bestemte dagsordenspunkter, temaer eller emner på næste møde.

Beslutning

Uddannelsesudvalget nåede ikke at behandlet punktet, men det blev senere på dagen under ansættelsesudvalgsmøde aftalt at afholde næste uddannelsesudvalgs- og ansættelsesudvalgsmøde d. 23. maj 2024

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

12. Eventuelt

Beslutning

Emner til næste nationale uddannelsesdag blev kort drøftet:

  • Sprogprojektet ved STPK
  • Udarbejdelse af sagsfremstilling og andre administrative opgaver – hvordan oplærer man til skriftlige opgaver?
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

13. Deltagere

Sagsfremstilling

Til stede:

Dorte Balle Rubak (KSR), PKL (mødeleder)

Dorte Qvesel (AF)

Heidi Vosgerau (SI)

Karen Marie Glavind (SME)

Charlotte Hjort (SST)

Pernille Charmoth Østergård (STPK)

Mette Dahl Jacobsen, VUS (referat)


Afbud:

Lone Flø (VUR-Syd)

Sine Holst-Albrechtsen, (YL-repræsentant)

Jan Greve (STPK)


Ikke til stede:

Emilie Wichmann Winther, UKYL (STPK)

Pernille Josefine Gabel

Jan Mainz (PS)

Tilbage til toppen