Om inspektorrodningen

Sundhedsstyrelsens inspektorordning bidrager til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse på uddannelsesafdelingerne.

Inspektorerne er læger med kendskab til og interesse for den lægelige videreuddannelse. Der lægges vægt på, at disse læger har erfaring fra arbejde som enten uddannelsesansvarlig, vejleder, underviser eller lignende. Læger under uddannelse kan fungere som juniorinspektorer.

Hvad bruges inspektorrapporterne til

Inspektorbesøg og -rapporter er først og fremmest et redskab, der anvendes lokalt på de enkelte hospitaler og afdelinger i arbejdet med den lægelige videreuddannelse.

Herudover behandler Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse alle inspektorrapporter, mens de også drøftes i de specialespecifikke uddannelsesudvalg. Det er den postgraduat klinisk lektors opgave at dagsordenssætte alle inspektorrapporter inden for specialet på møde i det specialespecifikke uddannelsesudvalg med henblik på at dele erfaringer.

Hvis en rapport giver anledning til spørgsmål, kritik eller lignende, vil det pågældende hospital og den pågældende afdeling samt den postgraduate kliniske lektor blive inviteret til at drøfte rapporten på et møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.

Inden mødet vil den uddannelsesgivende afdeling/hospitalsenhed få anledning til at kommentere rapporten samt udarbejde en handleplan, ligesom der vil være mulighed for at deltage under rådets behandling af rapporten sammen med den postgraduate kliniske lektor for specialet.

Administration af inspektorordningen

Inspektorordningen administreres af Sundhedsstyrelsen. For yderligere information om inspektorordningen, se Sundhedsstyrelsens hjemmeside.