Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Klinisk Genetik - uddannelsesudvalg
den 6. februar 2018 kl. 09:30
i Ikke angivet


Sagnr.: 1-30-72-102-15

1. Velkomst og prioritering af dagsorden

Sagsfremstilling

Deltagere: Lone Sunde (PKL), Pernille Axel Gregersen, Irene Kibæk Nielsen, Marie Skov Hvidbjerg, Sanne Steenfeldt Christensen (VUS).

Afbud: Sara Markholt.

Beslutning

Udvalget prioriterede dagsordenen og vurderede, at alle punkter fortsat var relevante.

Der var punkter til eventuelt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-1-18

2. Nyt fra VUS

Beslutning

Sanne orienterede om følgende:

 

First Agenda
Sanne orienterede om det elektroniske dagsordenssystem First Agenda. Udvalget oprettes i First Agenda og modtager en quickguide pr. mail sammen med dette referat.
Dagsorden og referat vil fremadrettet blive udsendt via First Agenda. I en overgangsperiode vil udvalgets medlemmer også modtage dagsorden/referat pr. mail som tidligere.

 

Fleksibilitet i antal i-stillinger

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag 1). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.

 

På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2017, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag 2). Der er sket følgende ændringer:

 

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-102-15

3. Uddannelsessituationen i Aalborg og Aarhus - herunder opslag af stillinger

Beslutning

Aarhus
Afdelingen har haft opslået en i-stilling. Der var i alt 14 ansøgere, hvoraf 3 blev kaldt til samtale. Afdelingen har pt. 3 relativt nye h-læger og 3 relativt nye i-læger og ser derfor frem til at få erfarne uddannelseslæger igen.

Der er afholdt 3-timers møde, hvor det overordnede tema var "konferenceudbytte".

 

 

Aalborg
Afdelingen har haft opslået en i-stilling med start 1. marts. Der var i alt seks meget kvalificerede ansøgere. Inden for det seneste kvartal har afdelingen sagt farvel til 3 h-læger og er derfor pressede på bemanding.
Uddannelsesmæssigt går det godt - der er afholdt 3-timers møde med det overordnede tema "det gode lægeliv og det kvalificerende fællesskab".

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-1-18

4. Uddannelsesprogrammer

Beslutning

Udvalget har tidligere fået en introduktion til den nye skabelon for uddannelsesprogrammer. Videreuddannelsessekretariatet har bekræftet, at det er muligt at genbruge kompetencefordelingsskemaet fra de nuværende programmer. Irene og Pernille mødes umiddelbart efter uddannelsesudvalgsmødet og påbegynder arbedet med hu-programmer.
Uddannelsesprogrammet for den åbne sideuddannelse laves som et tillæg til de ordinære uddannelsesprogrammer og behandles ikke i UGUP eller i DRRLV. Tillægget godkendes af PKL.
Det er aftalt med Kasper Bjerregaard, at programmerne kan behandles på UGUP-mødet (udvalget for godkendelse af uddannelsesprogrammer) den 2. marts.

På næste møde aftales en proces for revidering af i-programmer.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-102-15

5. Rollen som hovedvejleder

Beslutning

Udvalget drøftede rollen som hovedvejleder.

 

Aalborg
Afdelingen holder hvert kvartal hovedvejledermøder, hvor dagsordenen består af forskellige uddannelsesemner og temaer.

Afdelingen tilstræber, at de uddannelsesøgende får forskellige hovedvejledere i løbet af deres delansættelser.
Mødefrekvensen er ca. 1 time én gang om ugen (evt. mere for i-læger/mindre for h-læger).
Underskrifter kan uddelegeres. Afdelingen arbejder i øjeblikket på at lave et årskompetencehjul for i-læger.

 

Aarhus

I Aarhus er det udelukkende speciallæger, der fungerer som hovedvejledere.
Afdelingen i Aarhus ser flest fordele ved at have den samme hovedvejleder hele vejen igennem - logistisk set er det dog sjældent, at det lader sig gøre.
Mødefrekvensen er ca. hver/hveranden uge og vejleder/uddannelsessøgende er i fællesskab ansvarlige for at booke møder.
Underskrifter kan uddelegeres.

 

Udvalget drøftede, hvorvidt hovedvejlederen også kan være en form for mentor i forhold til eksempelvis karriererådgivning.
Udvalget var enige om, at hovedvejleder med fordel kan have en faciliterende rolle og dermed bidrage til at tænke muligheder/ressourcer uden at være ansvarlig for løsninger.
På begge afdelinger holdes slutsamtaler, hvor det er oplagt at give karrierevejledning. Eksempelvis ved brug af "karriereværket".

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-102-15

6. Uddannelsesdage

Beslutning

Aalborg

I aalborg har afdelingen en formaliseret aftale om, at yngre læger som minimum har ret til 5 uddannelsesdage om året.
Aftalen medvirker til at gøre det mere legitimt for yngre læger at efterspørge uddannelsesdage.
Det er dog meget varierende, hvor mange uddannelsesdage de enkelte uddannelseslæger gør brug af.

 

Aarhus
I Aarhus har afdelingen ikke en formaliseret aftale om ret til uddannelsesdage.
Uddannelsesdage er et emne, der blandt andet drøftes i hovedvejlederforum, hvor vejlederne har mulighed for at udveksle idéer.

Det er dog fortsat den yngre læges ansvar at holde muligheder for øje.

 

Udvalget konkluderede, at uddannelsesdage er meget værdifulde i forhold til:

  • at skabe synlighed i andre specialer
  • overordnede uddannelsesformål
  • at dygtiggøre sig inden for samarbejde

 

Pernille forslog, at afdelingerne i fællesskab laver et idékatalog over potentielle steder/emner for uddannelsesdage.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-102-15

7. Penge til klinisk ansættelse efter aftale – og udfordringer ift. at finde disse ansættelser, når de andre specialer er pressede

Beslutning

Specialet har et halvt års åben sideuddannelse. Valget af sideuddannelse er i høj grad op til den enkelte uddannelsessøgendes interesse og ønsker.
Afdelingen i Aalborg oplever, at det er udfordrende at planlægge forløbene pga. uklarheder om økonomien.

 

I Region Midtjylland sker medfinansieringen til det modtagende hospital, når opholdet er planlagt og der laves en uddannelsesaftale.

 

I Region Nord forhandler UAO pt. økonomi ved hvert enkelt forløb. Udfordringen har været vendt med klinikledelsen og hospitalets UKO.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-102-15

8. Karrierevejledning/subspecialisering

Beslutning

Et af emnerne på DSMG's Tordenskjoldsmøde den 11-12. januar var karrierevejledning og subspecialisering for nye og kommende speciallæger.
Der var som udgangspunkt opbakning til tanken om subspecialisering, men det var ikke muligt at få nedsat en arbejdsgruppe til det videre arbejde.

Udvalget foreslog, at emnet drøftes igen den 13. juni i regi af det nationale uddannelsesudvalg.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-102-15

9. Næste møde

Beslutning

Udvalget besluttede, at næste møde bliver onsdag den 29. august 2018, kl. 9.30-13.00 i Aalborg.
UAO i Aalborg sørger for lokale og forplejning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-102-15

10. Eventuelt

Sagsfremstilling

Der var følgende punkter under eventuelt:

 

  • Kompetencekort i lab - hvem gør hvad ift. i-læger
  • Supervision, kompetencevurdering
  • Casesamlingen

 

 

Udvalget drøftede fordeling af lab-kompetencer ift. i-lægernes fokuserede ophold i Aarhus (cytogenetiske analyser: kompetencemål nr. 1, 3 og 5).

For i-læger fra Aalborg, der er i 14 dages fokuseret ophold i Aarhus: Det aftaltes, at Pernille gennemgår kompetencekortet og kommer med forslag til hvilke af underkompetencerne, der ligeså vel kunne gennemgås med hovedvejleder i Aalborg og hvilke, der fortsat skal underskrives i Aarhus.

 


 

Udvalget drøftede, hvordan kompetencevurdering kan ensartes/systematiseres.
En udfordring er især planlægning, fordi det er svært at skabe krydspunkter.
Et forslag var blandt andet at bruge video mere systematisk - således at den uddannelsessøgende udvælger den bedste video til kompetencevurdering.
Derudover var der forslag om eksempelvis 2 mini-cex før hver justeringssamtale.

 

Punktet om casesamlingen dagsordenssættes ved næste møde.

Tilbage til toppen