Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Klinisk Genetik - uddannelsesudvalg
den 4. november 2020 kl. 09:00
i Aarhus

 


Sagnr.: 1-30-72-278-18

1. Velkomst og prioritering af dagsorden

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Beslutning

Dagsorden blev godkendt


Der blev tilføjet et punkt om Karrierevalgsdagen under punktet Eventuelt

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-278-18

2. Nyt fra afdelingerne - herunder opslag af stillinger

Det indstilles,

at afdelingerne orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag som bl.a. kan omhandle arbejdet med brugen af kompetencevurderingsmetoder.
Afdelinger orienterer om opslag af stillinger.

Beslutning

Det går godt i Aarhus på trods af travlhed. Der er et godt kollegialt samvær.

Der er lige nu to introlæger og otte i HU-forløb. Der starter en ekstra I-læge i december, og der er netop slået yderligere en intro-stilling op med start marts 2021.


Der har været inspektorbesøg i september, hvor afdelingen fik mange positive tilbagemeldinger og gode indspark til forbedringer.


Dertil har de uddannelsesansvarlige læger i afdelingen netop deltaget i et årsmøde for alle uddannelsesansvarlige læger på hele AUH. Temaet denne gang handlede om chikane, fejlbarlighed og mobning samt IT i uddannelse, hvilket var meget relevant.



Aalborg har en stabil uddannelsessituation. Der er to læger i intro-stilling, hvoraf den ene er på vej på barsel. Den anden er blevet forlænget med en måned på grund af manglende kompetenceopnåelse, som følge af at have deltaget i COVID-19 beredskabet. Der er slået en intro-stilling op med start i januar 2021.


I Aalborg er der 4 læger i HU-stillinger, hvoraf den ene er på vej på barsel. En er blevet forlænget i et halvt år som følge af manglende kompetenceopnåelse.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-278-18

3. Uddannelse under Covid-19

Sagsfremstilling

Hvordan har vilkårene været for uddannelse under COVID-19 både under første bølge i foråret 2020 og på nuværende tidspunkt.

  • Har uddannelseslægerne kunnet få deres kompetencer og holder vi kvaliteten af vore uddannelse?
  • Er der nogle uddannelseslæger, som er kommet i klemme pga. COVID-19?
  • Er der gjort nogle uddannelsesmæssige erfaringer i foråret, som kan tages med videre?


Beslutning

I forbindelsen med COVID-19 er mange ambulatoriesamtaler blevet konverteret til telefonsamtaler eller videosamtaler.


I Aarhus afvikles samtalerne enten via telefon eller ved fremmøde af patienterne. Der er en særlig opmærksomhed på at de yngste læger har behov for sparring, og det kan være svært at lave en telefonkonsultation i begyndelsen. Det sikres at nye læger i specialet får flest mulige samtaler med fremmøde. Uddannelseslægerne fortager telefonkonsultationerne i afdelingen, og der er derfor mulighed for supervision. Der er en opmærksomhed på, at supervisionen skal foretages på en anden måde ved en telefonkonsultation end ved en fremmødt patient i ambulatoriet.


Aarhus oplever at flere uddannelseslæger gerne vil tage telefonsamtaler samme dag, som de har et sygt barn hjemme, hvilket har været uhensigtsmæssigt. Der er et særligt fokus på at de pligtopfyldende læger ikke bliver for presset.


I Aalborg er alle telefonkonsultationer konverteret til videokonsultationer siden august 2020, og halvdelen af alle kontakter afholdes over video. Intro-lægerne er fysisk tilstede i ambulatoriet. Det har været svært at være nystartet intro-læge under pandemien, hvilket der er taget læring af.


Videokonsultation fungere godt og denne konsultationsform skal have en bevågenhed også efter epidemien. Da det er muligt at optage samtalen og gennemgå den med vejleder, giver det nogle nye muligheder for supervision og læring.


Der er et særligt fokus på uddannelse, da afdelingen læger ikke mødes naturligt i dagligdagen og flere arbejder hjemmefra. Det opleves, at der er stor forskel på, hvor gode uddannelseslægerne er til at mødes med deres vejleder og bruge de virtuelle medier i forbindelsen ved vejledersamtaler.


Det er kommet flere sygemeldinger som følge af karantæne i forbindelse med COVID-19. Det har været under overvejelse, om man skal oprette et sekundært vagtlag, som kan træde til ved sygemeldinger for at forbedre arbejdsmiljøet under pandemien

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-278-18

4. Ekspertuddannelse

Sagsfremstilling

Er der nogle som er ved at planlægge en ekspertuddannelse i Klinisk Genetik

Beslutning

Det er godkendt i DSMG (Dansk Selvskab for Medicinsk Genetik), at der skal være ekspertuddannelser i Klinisk Genetik. Komiteen er snart nedsat.
Formentlig vil ikke alle tage en ekspertuddannelse. At tage en sådan, kræver at man har lyst til at lægge en ekstra indsats i arbejdet.


Hvis der er nogle yngre læger som ønsker at gøre sig til ekspert inden for en særligt område, er de velkomne til at komme med forslag til DSMG.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-278-18

5. Revision af speciallægeuddannelsen

Sagsfremstilling

Igangsættelse af revision af den lægelige videreuddannelse

Sundheds- og Ældreministeren har orienteret Folketinget om, at han har anmodet Sundhedsstyrelsen om at igangsætte arbejdet med revision af den lægelige videreuddannelse. Arbejdet er organiseret i 4 arbejdsgrupper og Det Nationale Råd for Lægers Videreuddannelse (DNRLV) får en væsentlig opgave med løbende at melde tilbage på de oplæg, der kommer fra arbejdsgrupperne for at sikre den principielle koordinering af arbejdet. Overblik, principper, tværgående udfordringer, fremdrift og lignende drøftes ligeledes i DNRLV.


Baggrund for revisionen:

  • Samfund og sundhedsvæsen har ændret sig på 20 år væsentligt siden ‘Speciallægekommissionen’.
  • Demografi, sygdomsmønster, forventninger m.v. giver stigende behov for lægefaglige kompetencer, der omfatter ”hele” patienten.
  • Løsning af flere, og mere komplekse, opgaver i det primære sundhedsvæsen
  • Teknologisk udvikling, flere muligheder – nye kompetencer
  • Behov for fleksibilitet og mobilitet af lægekompetencer
  • Den danske speciallægeuddannelse skiller sig på en række punkter ud fra andre landes uddannelse.


Hver arbejdsgruppe arbejder med et tema:

  1. Indhold i og omfang af opbygning af den lægelige videreuddannelse samt lægeroller
  2. Specialestruktur
  3. Modeller for dimensionering af videreuddannelsen
  4. Videreuddannelsens governance.


Tidsplan

  • Efteråret 2020: første møde i grupperne
  • Primo 2022: Delrapportering (løbende) og senest primo 2022.

Medio 2022: Samlet afrapportering sendes i høring.


Er der noget som specialet Klinisk Genetik skal være opmærksom på i den forbindelse

Beslutning

Ditte fra VUS gennemgik forløbet for revisionen af den lægelige videreuddannelse, som ovenfor beskrevet.


Revisionen af den lægelige videreuddannelsen førte til en drøftelse af Klinisk Genetiks rolle i samarbejdet med andre kliniske afdelinger.


Der er en bekymring for om specialet kan blive fordelt ud over de andre specialer eller lagt sammen med et andet speciale. Det opleves som vigtigt at holde fast i kernen i Klinisk Genetik og opretholde de kompetencer, der ligger i et selvstændigt speciale.


Det er vigtigt at specialet Klinisk Genetik blander sig i debatten og gør opmærksom på, hvilken betydning specialet har for patientbehandlingen. Der skal være en opmærksomhed på at behovet for hurtig genetisk rådgivning kan komme til at ændre sig over de kommende år, hvilket kan komme til at spille ind på organiseringen af afdelingerne.


Det er væsentligt at de yngre læger oplæres i at indgå i multi-disciplinære teams og introduceres til samarbejdet med andre afdelinger. Til det kan man hente inspiration til organiseringen fra mikrobiologisk afdeling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-278-18

6. Status for revideret uddannelsesprogram

Sagsfremstilling

Uddannelsesprogrammet hoveduddannelsesforløbet Aalborg-Aarhus er redigeret og sendt til godkendelse i UGUP. Mødet den 30. oktober er blevet aflyst og programmet kommer derfor på møde næste gang den 27. november 2020.

Beslutning

Problemstillingen omkring opnåelse af kompetencer blev drøftet.


For de yngre læger bruges uddannelsesprogrammet i starten til at få en overblik over de kompetencer, man skal have opnået i løbet af sin uddannelse. Det er vigtigt at komme godt i gang med at få opfyldt kompetencerne, da det ellers kan være svært at nå. For nogle kompetencer kommer der kun en læringsmulighed én gang i løbet af en uddannelse, så det gælder om at være opmærksom på dem, når de kommer.


Det opleves, at det er vigtigt med en strukturering af hvornår kompetencer skal opnås, da det kan støtte de uddannelseslæger, som ikke er så strukturerede. Som UAO er det vigtigt tidligt at blive opmærksom på de uddannelseslæger, som har svært ved at opnå deres kompetencer.


Der gøres til slut opmærksom på at kompetencevurderingen forgår mere strikt i Videreuddannelsesregion Nord i forhold til Syd og Øst. Det anbefales at problemstillingen tages op i DSMG, så kompetencevurderingen er ens i hele landet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-278-18

7. Det gode lægeliv

Sagsfremstilling

Dette er et åbent (fast) punkt, hvor udvalget har mulighed for at drøfte akutelle udfordringer og andre relevante emner.

Hvis UKYL'erne har input til denne drøftelse, må de også meget gerne byde ind med deres overvejelser.


Beslutning

Drøftelse af deltid:

Flere læger har et ønske om at gå på deltid på grund af familie eller forskning. At gå på deltid kræver planlægning og skarp prioritering af opgaver, så man ikke arbejder mere end det, man får løn for.


I Aalborg er der stor velvilje for at folk går på deltid, og der er nu tre HU-læger, som arbejder 80%. Det giver huller i bemandingen, som kan være svære at udfylde, da man ikke kan ansætte en ekstra HU-læge. Der savnes mere fleksibilitet i tildelingen af HU-forløb.


I Aarhus er der også tre HU-læger på deltid. Her er der aftalt en fast fridag om ugen, hvilket letter planlægningen.


Det efterspørges retningslinjer fra Videreuddannelsessekretariatet for, hvordan man bedst arbejder på deltid. Emnet tages op igen på næste møde.


Tilføjelse vedrørende deltid:

Videreuddannelsessekretariatet følger Bekendtgørelsen om uddannelse af speciallæger, hvori der står, at læger kan gå på deltid efter aftale med den ansættende afdeling. Videreuddannelsen har ikke retningslinjer for, hvordan deltid skal afholdes, da det aftales med afdelingen. Videreuddannelsen tildeler heller ikke yderligere finansiering eller yderligere HU-stillingsnumre til afdelinger med mange deltidsansatte. Hvis der ønskes retningslinjer/pejlemærker for afholdelse af deltid i et speciale, anbefales dette drøftet i specialeselskaberne.



Drøftelse af arbejdstid:

Nogle læger ønsker en arbejdsuge på 37 timer og have fri, når de går hjem, mens andre lægger mange flere timer og fritid i specialet, hvilket hurtigt gør dem dygtigere. Der stilles spørgsmålstegn ved, om det er i orden at have A- og B-hold, hvor nogle får mere spændende og udfordrende opgaver end andre.

Drøftelserne på mødet ledte frem til, at der skal være plads til forskellige måder at arbejde på. Det er i orden at nogle lægger flere timer og derved bliver dygtigere. Det er vigtigt at folk selv bestemmer, om de vil arbejde på den ene eller anden måde.



Drøftelse af travhed:

Der er travlt med arbejdsopgaver på begge afdelinger.

Sygemeldinger presser både arbejdsstedet, som skal finde løsninger for dagens opgaver samt den sygemeldte, hvor personlige opgaver bliver skubbet til en anden dag. Det er en problemstilling som begge afdelinger arbejder på at løse, bl.a. ved at oprette et sekundært vagtlag, som beskrevet under punkt 3.

Dertil overvejes det, om der skal laves fleksibel booking i ambulatoriet, så de patientgrupper der tager lang tid at udrede, skal have længere tid afsat.

Det drøftes, om der skal laves en temadag med fokus på travlhed i arbejdslivet og prioritering af arbejdsopgaver. Det kunne være en mulighed at slå sig sammen med andre specialer og derved have mulighed for at invitere en professionel rådgiver med.


Emnet drøftes igen på det kommende uddannelsesudvalgsmøde.


Tilføjelse vedrørende travhed:

Videreuddannelsessekretariatet har ikke løsningsmodeller eller retningslinjer for travhed. Der henvises i stedet til arbejdsmiljøgruppen under Koncern HR i Region Midt

https://www.rm.dk/om-os/organisation/koncern-hr/arbejdsmiljo-navigationsside/

Ved interesse kan det forslås som et tema på en PKL-UKO-VUS dag.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-278-18

8. Næste møde

Det indstilles,

at udvalget fastsætter dato for næste møde

Sagsfremstilling

På sidste møde i maj 2020 besluttede udvalget, at virtuelle møder fungere godt og at de vil forsøge at skifte mellem fysiske møder og virtuelle møder. En møde-kadence kunne evt. være som følger:

Fremtidige møder:
- Foråret 2021, virtuelt møde
- Efteråret 2021 i Aalborg.
- Foråret 2022, virtuelt møde.
- Efteråret 2022 i Aahurs


Beslutning

Næste møde bliver virtuelt den 7. april 2021, kl.9-12.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-278-18

9. Evt.

Beslutning

Karrierevalgsdagen blev tilføjet som et punkt på dagsordenen.


Der er lavet et udkast til en side for Klinisk Genetik, som kommer til at ligge på Videreuddannelses hjemmeside i forbindelse med Karrierevalgsdagen. Den blev gennemgået, og der kom input til ændringer og forbedringer.


Det endelige forslag vil blive sendt til godkendelse hos UAO'er på begge afdelinger samt PKL inden den sendes til Videreuddannelsessekretariatet.


Efter Karrierevalgsdagen skal man kunne linke til siden fra afdelingernes hjemmesider.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-278-18

10. Deltagere

Beslutning

Deltagere

Lone Sunde, PKL, Aalborg

Irene Kibæk, UAO og ledende overlæge, Aalborg

Pernille Axelsen, UAO, Aarhus

Sara Markholt, HU-læge, Aarhus

Janni Majgaard Jensen, HU-læge, Aalborg

Ditte Munkedal, VUS


Der var ingen afbud

Tilbage til toppen