Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Klinisk Mikrobiologi - uddannelsesudvalg
den 21. juni 2021 kl. 09:00
i Virtuelt mødelokale meet.rm22@rooms.rm.dk

 


Sagnr.: 1-30-72-264-18

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-264-18

2. Opfølgning på referat fra seneste møde

Sagsfremstilling

Referatet fra sidste møde er vedhæftet som bilag.

Beslutning

Referatet blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-264-18

3. Nyt fra afdelingerne

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen, herunder generel status siden vi mødtes sidst - i nov. 2019, uddannelsesmæssige udfordringer under pandemien, orientering om temaer for 3-timers møder samt handleplaner herfra og øvrige tiltag, der arbejdes med.

Beslutning

Aalborg:


Afdelingen oplever en god bemanding både inden for yngre læger og speciallæger. Man beholder sin nuværende introlæge i yderligere 6 mdr. (uklass. stilling), fordi en af speciallægerne går på orlov. Det er dog meget ustabilt og kan hurtigt vende. Pandemien har været udfordrende, men man er lykkes med at beholde uddannelsesaktiviteterne, bortset fra casepræsentationerne. 3-timers mødet var uden et bestemt emne, hvilket gav lidt udfordringer. Der blev overvejende diskuteret kompetencevurdering, feedback og eksterne konferencer. HU-lægerne har et ønske om at komme mere med på eksterne konferencer, f.eks. på neurokirurgisk og thoraxkirurgisk afd. Det er svært at nå alle kompetencevurderingerne, især for introduktionslæger, der skal kompetencevurderes 11 gange på et år. Det er lidt nemmere i forhold til HU-lægerne, men der er stadig mange ting at være opmærksom på. Afdelingen har ingen fast dag til kompetencevurdering.


Der er en plan for yngre-læge-undervisning frem til sommerferien, herefter skal der laves en ny. Man overvejer at trække speciallægerne ind og lade dem holde undervisning i forskellige emner, som de yngre læger har udtrykt ønske om at få undervisning i. Journal club kører også. Man har brugt frokostlokalet til undervisning, halvdelen har været til stede, den anden halvdel har deltaget virtuelt. Yngre-læge-undervisningen foregår også i frokostrummet, hvor afstandskravene kan opretholdes. Der har en gang været undervisning for hele afdelingen, det foregik virtuelt. Det største problem har været at kunne få lyd på for alle deltagerne. Der er yngre-læge-undervisning ca. en gang om måneden, man går mere efter kvalitet end kvantitet. Skemaet tilrettelægges så der er flest mulige yngre læger tilstede den dag, der er undervisning. Hver yngre læge skal afholde undervisning en gang hvert halve år.


Et nyt tiltag er jævnlige forskningsmøder. Det er lidt uformelt. Det er den nye forskningsansvarlige overlæge, der har etableret møderne. Det bliver ca. 3-4 gange om året i første omgang, men hvis der er behov, kan man mødes hyppigere. Afdelingen har svært ved at finde tiden til vejledermøder, som man har i Aarhus.


Før corona-pandemien havde man hver onsdag i formiddagens kaffepause en casepræsentation. Man var meget skarp på tiden, der var 7 min. til præsentation og 3-4 min til spørgsmål.


Rullet for de yngre læger er lavet om, så de yngre læger ikke mere har weekendvagter, kun hverdagsarbejde og hverdagsvagter. Dette er indført af hensyn til økonomien. De yngre læger, der nåede at prøve at have weekendvagter, savner dem. Der går nogle ledelseskompetencer tabt, ligesom det sociale med bioanalytikere m.fl. oftest blev mere udtalt i weekenden, idet der er mindre travlt.


Aarhus:


Aarhus har haft samme udfordringer med coronaen, undervisningen har været lukket ned, men man fik det hurtigt op igen. Der har dog ikke været fælles afdelingsundervisning siden december, ligesom der ikke er personalemøder. Yngre-læge-undervisningen har fungeret hele tiden. Der har været en fælles virtuel undervisning med kliniske farmakologer, hvilket har affødt snakke om at udnytte de virtuelle møder til undervisning med dem, og evt. også med andre, der geografisk befinder sig længere væk.


Bemandingsmæssigt har man på det sidste været godt normeret, der har dog pga. orlov til forskning og barsel ikke været infektionsmedicinske HU-læger i halvandet år.


Der har i 2020 været afholdt 3 timers møde med fokus på kompetencevurdering (KV) og feedback, hvor UKYL'en var tovholder og leder af diskussionen. Som et tiltag på baggrund af dette møde har afdelingen haft fokus på at skabe mere opmærksomhed på kompetencevurdering og feedback. Man har indført at KV og feedback er et fast dagsordenspunkt til lægemøder. Ved morgenmødet på reservelægekontoret spørger man ud i rummet, hvem der skal kompetencevurderes i dag. Man har også indført faste ugedage, hvor der er særligt fokus på kompetencevurdering, om mandagen vurderes efter weekendvagten, om tirsdagen er der fokus på andre områder, fx laboratorie eller telefon og torsdage har man gn. flere år haft KV + feedback i bloddyrkningskonf. Man har ændret lidt på kompetence-tavlen, så speciallægerne også er medtaget. De får en streg, når de har lavet kompetencevurdering. Det samme gør HU-læger, når de har givet KV + feedback. De yngre læger kan bl.a. bedre fordele arbejdet ud ved ikke at spørge de samme hver gang og det lægger lidt op til at seniore læger i højere grad tilbyder at lave KV + feedback, hvis de er bagefter i antal streger sammenlignet med kollegaer. Man har også lavet et konsensus-skriv om hvad god kompetencevurdering er. De yngre læger har synes det var svært at vide hvad man bliver vurderet op imod og hvad der egentlig ligger i god kompetencevurdering og feedback. Man vil gerne lave invers feedback i samme seance som man modtager feedback, hvilket er medtaget i konsensus-skriv og i lommekort implementeret i e-Dok. I forhold til KV ved case-diskussion har man iværksat et tiltag, hvor man inviterer en speciallæge til at deltage i Blå Time (YL-undervisning), og hvor alle yngre læger samler cases inden for et bestemt emne. De yngre læger fordeler sig i grupper, hvor en præsenterer, en giver feedback og en observerer. Speciallægen er med for at kunne kompetencevurdere de ældste HU-læger og løfte diskussionen. Der er ingen forberedelse for speciallægerne. Det har været afholdt i amputeret form et par gange, men de yngre læger har fået meget ud af det.


Der har i regi af uddannelsesteamet været afholdt forskningseftermiddage med fagligt program fra kl 14-17 i september 2020 og i starten af juni, for at øge opmærksomheden på forskning i afdelingen (tidligere forskningsansvarlig overlæge i afd. er blevet professor i Syd og stillingen er vakant). Man havde inviteret forskellige aktører både fra og uden for afdelingen til at komme og fortælle om deres forskningsprojekter. Det har været rigtigt godt. Man har talt om, hvordan man i det daglige kan holde mindre, uformelle forskningsmøder, måske kan man have et frit forum over en kop kaffe om eftermiddagen hver 2. uge. Man håber på at få en ny forskningsansvarlig overlæge på et tidspunkt.


Man har også indført "månedens fokus": en måned ad gangen har afdelingen et bestemt fokus, f.eks. svampe eller streptokokker. Det er det samme fokus hvert år. Der bliver lavet en mappe med litteratur svarende til 2-3 times læsning, og så bliver der undervisning i slutning af måneden i emnet, hvor speciallæge er tovholder. Ved at have det samme emne hvert år i den pågældende måned sikrer man at alle introlægerne kommer igennem emnerne. Fordybelsen ligger på forskellige niveauer. Man tjekker ikke om folk arbejder med det.


Man har også indført mere involvering af HU-lægerne i det molekylærbiologiske lab., i kvalitetssikring og med rapportering af afvigelser, i form af kvalitetstjek af SARS-CoV-2 PCR-prøver. Det har løftet kendskabet til metoder og faldgruber i forhold til tolkninger af PCR-svar. Man laver et udtræk fra laboratorie-systemet og kigger på prøver, hvor patienten har skiftet status. Det har givet et tæt samarbejde med molekylærbiologer. Det har været meget lærerigt, og fund/resultaterne har været drøftet på den fælles middagskonference, så der også har været læring for I-lægerne og de øvrige læger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-264-18

4. Nyt fra PKL

Beslutning

Marianne orienterede om den igangværende revision af den lægelige videreuddannelse. Arbejdet er sat i gang fra Sundhedsstyrelsen, idet der er sket mange ændringer i forhold til den måde patienter håndteres, og da behovet for fleksibilitet og mobilitet af lægekompetencer ændres. Der er nedsat 4 arbejdsgrupper, der hver især kigger på indhold, specialestruktur, dimensionering og governance. Arbejdet er for tiden sat lidt på hold fra Sundhedsstyrelsens side pga. corona-pandemien.


Der arbejdes også lige nu på en ny dimensioneringsplan, men det udkast, der forelå, er taget af bordet i sidste øjeblik.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-264-18

5. Regionale kurser

Sagsfremstilling

Der ønskes en drøftelse af de regionale kurser - både hængepartier fra 2020/starten af 2021 pga. COVID-19 og kurser, der efter vores kursusoversigt skal afholdes i 2021/starten af 2022. Seneste version af kursusoversigten er vedhæftet som bilag, dateret januar 2020.

Beslutning

Der er flere kurser, der ikke er blevet afholdt. Jurgita oplyste, at Aalborg skylder et kursus, det kan måske blive til november, men hun har ikke tjekket, hvordan det hænger sammen med de obligatoriske A-kurser.


Marianne fortalte, at man i Øst sender cases rundt på mail, og hun har forespurgt, om man kunne blive koblet på dette system. Der er ikke tale om at erstatte et kursus, men derimod et supplement. Det var ikke muligt at komme med i Øst lige nu, men måske kunne man køre lignende seancer mellem Aalborg og Aarhus og gøre kurserne kortere på denne baggrund. Man kunne altså starte i det små regionalt og så blive koblet på det nationale senere, når det er muligt.


Kasper oplyste, at man som kursist er interesseret i at få så meget kursustid som overhovedet muligt, da det giver rigtigt meget at være på disse regionale kurser, så han opfordrede til at man tænker sig godt om, før man begynder at skære dage væk.


Det blev aftalt, at Jurgita skriver til Marianne, når hun starter med at planlægge. Der blev stillet forslag om at spørge i Øst, hvor mange dage, de gennemfører kurserne på. Man kunne måske hente lidt inspiration i deres modernisrede form.


Jurgita opfordrede til større fleksibilitet i forhold til at inddrage andre regioner, det kan blive meget tungt at gennemføre så mange kurser i to politiske regioner. Det blev aftalt at dele opgaven med at prøve at kontakte de andre regioner mellem sig, sådan at Jurgita skriver til Region syd og Marianne skriver til Øst. Man kunne eventulet aftale et virtuelt arbejdsmøde på max. en time.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-264-18

6. Revidering af uddannelsesprogrammer

Sagsfremstilling

De nuværende uddannelsesprogrammer er fra 2017 og de skal som udgangspunkt revideres hvert tredje år. Hvilke fokusområder skal der være og kan vi lægge en plan for revideringen?

Beslutning

Der er flere kurser, der ikke er blevet afholdt. Jurgita oplyste, at Aalborg skylder et kursus, det kan måske blive til november, men hun har ikke tjekket, hvordan det hænger sammen med de obligatoriske specialespecifikke kurser.


Marianne fortalte, at man i Øst sender cases rundt på mail, og hun har forespurgt, om man kunne blive koblet på dette system. Der er ikke tale om at erstatte et kursus, men derimod et supplement. Det var ikke muligt at komme med i Øst lige nu, men måske kunne man køre lignende seancer mellem Aalborg og Aarhus og gøre regionale kurser indenfor emnet kortere på denne baggrund. Man kunne altså starte i det små regionalt og så blive koblet på det nationale senere, når det er muligt.


Kasper oplyste, at man som kursist er interesseret i at få så meget kursustid som overhovedet muligt, da det giver rigtigt meget at være på de regionale kurser, så han opfordrede til at man tænker sig godt om, før man begynder at skære dage væk.


Det blev aftalt, at Jurgita skriver til Marianne, når hun starter med at planlægge. Der blev stillet forslag om at spørge i Øst, hvor mange dage, de gennemfører kurserne på. Man kunne måske hente lidt inspiration i deres moderniserede form.


Jurgita opfordrede til større fleksibilitet i forhold til at inddrage andre regioner, det kan blive meget tungt at gennemføre så mange kurser i to regioner. Det blev aftalt at dele opgaven med at prøve at kontakte de andre regioner mellem sig, sådan at Jurgita skriver til Region syd og Marianne skriver til Øst. Man kunne eventuelt aftale et virtuelt arbejdsmøde på max. en time.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-1-18

7. Nyt fra VUS

Sagsfremstilling



NYT FRA VUS


Specialevalgsdag 2021 (maj 2021)

Årets specialevalgsdag forventes at bliver afholdt den 14. oktober 2021 i Region Nordjylland. Region Nordjylland forventer at afholde en traditionel specialevalgsdag med fysisk tilstedeværelse og stande.

Specialerne opfordres til at påbegynde planlægning af specialets stand.

Når der er yderligere fra arrangørerne får I besked.


Ansættelse af to nye ledende kliniske lektorer for den postgraduate Pædagogiske Udviklende Funktion (PUF) (april 2021)
Flemming Randsbæk er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aarhus Universitet fra den 1. februar 2021. Susanne Nøhr er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aalborg Universitet fra den 1. april 2021. Strukturen med to ledende kliniske lektorer er en del af et nyt samarbejdsfelt mellem Videreuddannelsesregion Nord, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt de sundhedsvidenskabelige fakulteter på henholdsvis Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. De ledende kliniske lektorers overordnede funktion er at sikre og udvikle kvaliteten i den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.


Administrationsnotat vedr. længerevarende sygefravær på tværs af delansættelser (Nov 2020)

I Videreuddannelsesregion Nord er der godkendt et nyt administrationsnotat, der beskriver, hvordan sygefravær på tværs af delansættelser i hoveduddannelsen håndteres ift. hvor uddannelseslægen er ansat under fraværet.


Udgangspunktet for den fremtidige håndtering af sager, hvor en hoveduddannelseslæge har længevarende fravær på tværs af to delansættelser er, at uddannelseslægen har ansættelsessted, hvor denne forventes at fortsætte sin uddannelse efter fraværet. De nærmere forhold og rammer kan læses i notatet.


Notatet er godkendt både i Region Midtjylland og Region Nordjylland og gælder derfor i hele Videreuddannelsesregion Nord.

Notatet er særligt henvendt til HR og er derfor også udsendt til samtlige hospitalsenheder.


Funktionstidsbestemmelse (Opdateret marts 2021)

Danske Regioner og Yngre Læger har i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2021 indgået aftale om, at funktionstidsbestemmelserne fremadrettet er gældende for alle læger, der søger hoveduddannelse. For læger, der er kandidater fra og med 1. august 2008 og senest den 30. april 2019 gælder, at det udelukkende er ansættelser fra og med den 1. april 2021, der indgår i funktionstiden.


Baggrund

I overenskomsten mellem YL og Regionerne (= overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge, efter KBU, højest må have været ansat i 24 måneder på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Fravær pga. graviditet, barsel, adoption, længerevarende sygdom, værnepligt eller ren forskningsansættelse medregnes ikke i funktionstiden. Deltidsansættelser medfører forholdsvis forlængelse af perioden.


Besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb (november 2020)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for andet halvår 2020 og hele 2020 (Se bilag: Indberetning HU-stillinger, 2. halvår 2020 VUR Nord). Tallene for 2020 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.

Opslåede og besatte introduktionsstillinger (december 2020)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2020 (Se bilag: Indberetning af I-stillinger). Tallene for 2020 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.

Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2020)

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.


På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2020, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2020). Der er sket følgende ændringer:


Ændringer i pejlemærker

Specialer

Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Dermato-venerologi

Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning)

Infektionsmedicin

Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 1 (høj søgning)

Thoraxkirurgi


Nye KBU tal (opdateret marts 2021)

  • Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.


Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639

218

146

72

1. halvår 2020

613

193

133

60

2. halvår 2020

675

227

152

75

1. halvår 2021

534

180

120

57


*Antal tilmeldte til KBU


**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland


Nyudvikling af Evaluer og Logbog (november 2020)

Leverandøren af systemerne www.evaluer.dk og www.logbog.net Dansk Telemedicin har meddelt, de ikke ønsker at fortsætte samarbejdet med regionerne om disse systemer.

Danske Regioner har på initiativ af Sekretariaterne for Lægelig Videreuddannelse godkendt, at der skal findes en ny samlet it-løsning til erstatning for de to systemer, som i dag anvendes i den lægelige videreuddannelse i Danmark.

Driften af logbog.net og evaluer.dk fortsætter uforandret indtil ultimo 2022 og data fra systemerne overføres til den nye it-løsning.


Baggrundsnotat (december 2020)

Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret december 2020 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2020" og "bilag til baggrundsnotat 2020").


Holdningspapir vedr. evalueringskulturen i Videreuddannelsesregion Nord (19. juni 2020)

Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) godkendte på deres møde den 25. maj et holdningspapir for evalueringskulturen tilknyttet den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.

Papiret er vedhæftet.


Holdningspapiret afspejler den evalueringskultur på uddannelsesområdet, som DRRLV ønsker og understøtter. Formålet med/baggrunden for papiret står nærmere beskrevet i selve dokumentet og kan evt. danne baggrund for en nærmere drøftelse i de relevante fora.


Opsummeret har DRRLV følgende perspektiv på en god og fremmende evalueringskultur:

  • Evaluering er et redskab til dialog og udvikling
  • Evaluering baseres på gensidig tillid og konstruktiv feedback
  • Evaluering er gennemsigtig og oprigtig
  • Evaluering, og konstruktiv anvendelse af denne, er et fælles ansvar mellem uddannelseslæger og uddannelsessteder
  • Evaluering sker løbende igennem et uddannelseselement


Beslutning

Maja orienterede om de forskellige punkter. Kasper ville gerne hjælpe til ved Specialevalgsdagen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-264-18

8. Næste møde

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

Næste møde bliver afholdt den 30. maj 2022 kl. 9-12 i Aarhus.Det blev endvidere aftalt at skiftes mellem Aalborg og Aarhus fremover.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-264-18

9. Eventuelt

Beslutning

Jurgita ville gerne høre, hvordan 360-graders evalueringen fungerer i Aarhus, da hun oplever flere udfordringer knyttet til det faktum, at hun er den eneste facilitator. Marianne fortalte, at hun er med i en gruppe, hvor man kigger på hvordan man kan udvikle en spørgeramme mere passende til HU-læger sidst i forløbet. Den nye spørgeramme skal fokusere mere på de ledelsesmæssige kompetencer. De mere erfarne facilitatorer er inviteret på kursus i mere feedback og den nye spørgeramme, dette kursus involverer, at man selv bliver 360 graders evalueret af kollegaer.


Det blev aftalt, at Jurgita er meget velkommen til at kontakte Marianne eller Thomas Greve med yderligere spørgsmål.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-264-18

10. Deltagere

Sagsfremstilling

Tilstede:


Marianne Kragh Thomsen, PKL

Kasper Kjersgaard Mortensen, UKYL Aarhus

Jurgita Samulioniené, UAO Aalborg

Anne Gedebjerg, UKYL Aalborg

Maja Bertz, videreuddannelsessekretariatet (referent)



Tilbage til toppen