Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Ortopædisk kirurgi - uddannelsesudvalg
den 10. oktober 2019 kl. 12:30
i Regionshospitalet Randers

 


Sagnr.: 1-30-72-237-18

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget godkender dagsordenen.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-237-18

2. Deltagere

Sagsfremstilling

Svend Erik Østgaard (PKL)

Ahmed Abood (YODA)

Jan Duedal Rölfing (uddannelse og simulation)


Charlotte Buch Gøthgen (Ledende overlæge, Hjørring)

Allan Birk Jørgensen (UAO, Hjørring)


Christian Pedersen (Ledende overlæge, Aalborg UH)

Anne Mette Sørensen (Uddannelsesansvarlig speciallæge, Aalborg UH)

Thomas Jakobsen (UAO, Aalborg UH)


Hardy Christoffersen (Ledende overlæge, Thisted)


Sten Larsen (Ledende overlæge, Aarhus UH)

Claus Möger (UAO, Aarhus UH)


Ole Kristensen (UAO, RH Horsens)


Torben Bæk Hansen (Ledende overlæge, HE Vest)

Lone Kirkeby (UAO, HE Vest)


Peter Toft (Ledende overlæge, HE Midt Silkeborg)

Bjørn Thorup (UAO, HE Midt Silkeborg)


Karl Jöhnk (UAO, HE Midt Viborg)


Michael Kjeldager Tjørnild (Ledende overlæge, RH Randers)

Rikke Thorninger (UAO, RH Randers)


Bertil Selde Krogh (VUS)


Afbud

Steen Olesen (Ledende overlæge, HE Midt Viborg)

Karsten Krøner (Ledende overlæge, RH Horsens)


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-237-18

3. Opfølgning på referat fra sidste møde

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget følger op på relevante emner fra seneste møde.

Beslutning

Der var ikke noget til dette punkt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-237-18

4. Nyt fra PKL

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

PKL Svend Erik Østgaard orienterer om relevante emner.


Der drøftes et emne omkring skiftet mellem afdelinger i hoveduddannelsesforløb herunder overdragelse af opmærksomhedspunkter mm. afdelingerne imellem. Drøftelsen omhandler ikke enkeltsager, og der henvises til VUS notatet på området: https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/postgraduat-klinisk-lektor/uddannelsesudvalg/vejledning-om-deling-af-oplysninger-med-de-naste-afdelinger-i-et-uddannelsesforlob.pdf

Beslutning

Der var en principiel drøftelse af, hvordan uhensigtsmæssige forløb håndteres. Der var enighed om, at det i alle forløb er vigtigt at sikre god og tydelig kommunikationen dels mellem afdeling og uddannelseslæge og dels mellem de forskellige afdelinger i et uddannelsesforløb.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-237-18

5. Nyt fra afdelingerne

Det indstilles,

atafdelingerne orienterer om uddannelsesmæssige udfordringer og uddannelsesmæssige tiltag og
atafdelingerne orienterer om igangværende forskningsprojekter

Beslutning

YODA havde ikke noget specifikt at orientere om.


Randers er i gang med at se på forskellige områder og organisering. Uddannelsesmæssig kører det godt. Det har været lidt udfordringer omkring planlægningen af AP læger, der kommer ind i afdelingen.


Aarhus orienterede om, at flytningen har givet nogle store udfordringer, hvilket desværre også har haft stor negativ betydning for det uddannelsesmæssige på afdelingen. Der vil under punkt 7 blive orienteret op inspektorrapport fra afdelingen og for opfølgningen herpå.


Viborg orienterede om, at der er sket meget det seneste års tid, og der har været et stort pres på afdelingen. Der er dog igangsat flere tiltag, og der har været en bedring på afdelingen gennem det sidste halve år.


Hospitalsenheden Vest orienterede om, at afdelingen er lidt udfordret på grund af den vakante HU stilling fra sidste opslag. Der bliver arbejdet for at kunne slå en ekstra uddannelsesstilling op, så afdelingen både på kort og lidt længere sigte holder et fornuftigt leje i uddannelsesstillinger.


Silkeborg orienterede om, at der er lavet nogle delestillinger for overlæger mellem Silkeborg og Viborg. Der blev orienteret om, at der er nogle udfordringer i forhold til introstillinger, da der er nogle specifikke operationer, der ikke er i Silkeborg mere.


Aalborg orienterede om, at der havde været et inspektorbesøg, som var gået rigtig godt. Der har været lavet et stort arbejde i mange år med fokus på det uddannelsesmæssige, hvilket inspektorrapporten også afspejler. Der blev ligeledes orienteret om, at der er etableret en fødekæde for nye uddannelseslæger.


Hjørring orienterede om, at der stadig er nogle strukturelle udfordringer, men at afdelingen er rigtig godt på vej mod en bedre struktur. Det opleves også igennem de uddannelsessøgende læger, som i stigende grad udtrykker glæde og tilfredshed med at være på afdelingen. Der er pt. én ubesat introstilling, men ellers er man rigtig godt på vej. Der er etableret studenterhold i weekenderne, hvilket samlet set giver bedre uddannelse og understøtter en naturlig fødekæde af nye uddannelsessøgende læger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-237-18

6. Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget drøfter erfaringer, udfordringer og metoder på et principielt niveau.

Sagsfremstilling

Der lægges op til at udvalget drøfter erfaringer fra, udfordringer med og metoder til at imødegå uhensigtsmæssige uddannelsesforløb.


Der henvises til notat på Videreuddannelsesregion Nords hjemmeside om håndtering af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb som baggrundsviden for punktet. Notatet kan findes via dette link: https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/det-regionale-rad/retningslinjer-og-notater/notat-vedr.-uhensigtsmassige-uddannelsesforlob-d.-9.-oktober-2015.pdf


Beslutning

Der var en principiel drøftelse af emnet.


Der var enighed i udvalget om, at det ofte giver store uddannelsesmæssige udfordringer, når en uddannelsessøgende læge er væk fra specialet i længere tid (ét år eller mere). Udfordringerne ligger i, at uddannelseslægen mister det niveau og den uddannelsesmæssige progression, uddannelseslægen har opnået. Derfor var der også enighed om, at man som udgangspunkt ikke ønsker at uddannelseslæger gennemfører en Ph.d. mens de er i en uddannelsesstilling i specialet. Der er naturligt eksempler på fravær fra faget i mere end et år, eksempelvis ved barsel. Her var der enighed i udvalget om, at det er vigtigt, at såvel afdeling som uddannelseslægen er meget opmærksomme på, at der laves en konkret individuel plan med henblik på at understøtte, at uddannelseslægen hurtigst muligt kommer godt tilbage i sit læringsforløb.


Det blev tilkendegivet fra flere sider, at ansøgerne til HU forløb ikke har den samme erfaring som ansøgere for nogen år siden. Ansøgerne er formelt og reelt kvalificerede, men har altså mindre erfaring og dermed ikke den samme faglige tyngde som tidligere. Der var enighed om, at afdelingerne skal være opmærksomme på dette i forhold til de konkrete uddannelsesforløb. Der var ligeledes enighed om, at det er vigtigt, at sige nej tak og give den rette karrierevejledning, hvis det vurderes, at en ansøger ikke vil kunne gennemføre et HU forløb.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-237-18

7. Inspektorrapport for Afdeling for Ortopædkirurgi, Aarhus Universitetshospital

Det indstilles,

at tager orienteringen til efterretning og drøfter den fremlagte handleplan.

Sagsfremstilling

Aarhus Universitetshospital indleder punktet med en kort orientering om rapporten og processen frem til nu.


Den 22. maj 2019 var der et rutinemæssigt inspektorbesøg på ortopædkirurgisk afdeling, Aarhus Universitetshospital (se bilag 1).

Sundhedsstyrelsens kommentarer til inspektorrapporterne kan læses sidst i dette punkt.


For afdelingen var rapporten negativ med angivelse af fire utilstrækkelige punkter: introduktion til afdelingen, uddannelsesprogram, undervisning - som afdelingen giver samt læringsmiljøet på afdelingen. På baggrund af inspektorrapporten fremrykkes næste inspektorbesøg primo 2021.


Ortopædkirurgisk afdeling har udfærdiget kommentarer til inspektorrapporten samt en handleplan for forbedring af uddannelsen (se bilag 2). Hospitalsledelsen og UKO'erne på AUH bakker op om denne.


På mødet i DRRLV den 26. september 2019 vil Aarhus Universitetshospital fremlægge handleplanen og PKL vil afgive sin vurdering af uddannelsesforholdene og mulighederne for forbedringer.


Sundhedsstyrelsen har følgende kommentarer:


Inspektorbesøget fandt sted umiddelbart efter udflytningen af afdelingen til det nye sygehus.


Ved inspektorernes besøg deltog 5 af afdelingens 14 uddannelseslæger, 14 af afdelingens 52 speciallæger, uddannelseskoordinerende overlæge og lægefaglig direktør.


Siden sidste besøg er sket en del. Således er de tidligere indsatsområder håndteret. Men introduktion, uddannelsesprogrammer og fast undervisning i afdelingen er endnu ikke rigtig forankret i de nye rammer. Derfor scorer inspektorerne disse temaer som ”utilstrækkelige” og har indgået aftale med afdelingen om umiddelbare indsatser på disse områder. Øvrige temaer scores ”tilstrækkeligt” af såvel afdelingen selv, som af inspektorerne.


Endvidere bemærker inspektorerne, at en beslutning om, at alene overlæger kan være hovedvejledere for læger i hoveduddannelse ikke nødvendigvis giver den bedste vejledning, da disse ikke altid er tættest på uddannelseslægerne i hverdagen. Sundhedsstyrelsen deler denne bekymring hvis ikke det sikres at de udpegede overlæger er engageret og opkvalificeret i vejlederrollen. Sundhedsstyrelsen støtter derfor de aftalte indsatser med fokus på at sikre kvalificerede vejledere for uddannelseslægerne, opdatering af uddannelsesprogrammer ift den nye afdeling og sikre såvel god introduktion, som undervisning og supervision i afdelingens nye rammer.

Beslutning

Der var en kort præsentation ved AUH om selve besøget, udfaldet af inspektorrapporten og det efterfølgende arbejde med forbedringstiltag. Det er samme præsentation, som blev givet til Det Regionale Råd for Lægelig Videreuddannelse. Samlet set har der i udflytningsprocessen været et for lille fokus på uddannelse, da besparelser, sammenlægninger af afdelinger, nye arbejdsgange og de nye lokationer har taget alt fokus.


Der var i udvalget en anerkendelse af, at afdelingen har været meget udfordret på mange parametre. Der var opbakning fra de omkringliggende afdelinger til, at hjælpe også uddannelsesmæssigt, hvis der var behov for det.


Der var en opmærksomhed på, at en anden afdeling/andet speciale var gået fra en dårligere inspektorrapport til en bedre i forbindelse med udflytningen. Udvalget var derfor enigt om, at der er en lang række vigtig læringspunkter i både den gode og den mindre gode historie, som andre med stor fordel kan tage til sig.


Der blev orienteret om, at der netop var udkommet et referat fra mødet i Det Regionale Råd for Lægelig Videreuddannelse. Heri blev der udtrykt ros til afdelingen for den udarbejde plan for at rette op på de uddannelsesmæssige udfordringer.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-237-18

8. Inspektorrapport for Ortopædkirurgisk Afdeling, Aalborg Universitetshospital

Sagsfremstilling

Aalborg Universitetshospital indleder punktet med en kort orientering om rapporten og processen.


Den 18. juni 2019 var der et rutinemæssigt inspektorbesøg på ortopædkirurgisk afdeling, Aalborg Universitetshospital (se bilag 1).

Sundhedsstyrelsens kommentarer til inspektorrapporterne kan læses sidst i dette punkt.


For afdelingen var rapporten meget positiv


Sundhedsstyrelsen har følgende kommentarer:


Rutinebesøg efter fire år på en ortopædkirurgisk afdeling, der varetager uddannelse for fem KBU-læger, fem læger i introduktionsstilling og fem læger i hoveduddannelsesstilling.


Ved selvevalueringen deltog et bredt udsnit af uddannelseslæger samt speciallæger. Ved inspektorbesøget deltog relevante parter inklusiv uddannelseslæger, speciallæger og repræsentanter fra sygehusledelsen.


Der er god overensstemmelse mellem inspektorrapporten og selvevalueringen. Både inspektorer og afdelingen vurderer alle parametre ”særdeles gode” eller ”tilstrækkelige”. Inspektorerne vurderer 13 delelementer ”særdeles god” og 3 delelementer ”tilstrækkelig”.


Inspektorerne roser afdelingen for de mange tiltag, som afdelingen har gennemført siden sidste besøg i 2015. Disse tiltag samt de særlige initiativer har forbedret uddannelsesmiljøet kraftigt. Inspektorerne noterer sig, at afdelingen igennem de seneste år har gennemgået en udvikling, hvor uddannelse vægtes på lige fod med øvrig produktion og forskning. Ligeledes er det positivt, at introduktionen til afdelingen er velstruktureret, og at vejledersamtaler prioriteres højt og bliver lagt ind i arbejdstiden.


På alle uddannelsesniveauer er der god mulighed for faglig sparring og udvikling. KBU-lægerne arbejder især i skadestuen, her er der mulighed for god supervision fra især mellemvagter. På eget initiativ har de yngre læger indført en ordning med feedback via Mini-CEX, som gøres minimum én gang dagligt i skadestuen med mellemvagt.


Intro-lægerne og fase 1 HU-læger fungerer som mellemvagter, og har i skadestuen god mulighed for at udvikle lederrollen bl.a. som supervisor for KBU-læger. Der er desuden en bagvagt tilstede hele døgnet, så der er mulighed for supervision også i vagten.


Derudover beskrives gode mulighed for operativ oplæring. Uddannelseslægerne beskriver, at de kunne ønske sig endnu flere operative indgreb og funktioner i de enkelte fagområder.


HU-læger rykkes op i bagvagtslaget halvvejs i forløbet og har løbende tilknytning til de enkelte fagområder, så de især kan udvikles under den ”medicinske ekspert”.

Uddannelseslægerne sidder i selvstændige ambulatorier med mulighed for supervision fra en speciallæge i tandemambulatorium. Speciallægerne har ambulatorier med et nedsat antal patienter, således at der er tid til supervision af uddannelseslægen.


Inspektorerne vurderer, at der er systematisk uddannelse for alle uddannelseslæger, og dette resulterer i et trygt lærings- og arbejdsmiljø.


De tidligere indsatsområder vurderes at være opfyldt til fulde.

Inspektorerne og afdelingen har fastlagt to nye indsatsområder, som Sundhedsstyrelsen kan støtte.

Beslutning

Der blev orienteret om, at der havde været tale om et rutinebesøg. Samlet set var tilbagemeldingen, at der havde været en god udvikling siden sidste besøg, og at man skulle forsøge at fastholde de gode initiativer og sprede dem på flere hænder, så de ikke blev afhængige af enkeltpersoner.


Der var en drøftelse i udvalget af, at inspektorbesøg kan opleves lidt forskellige, afhængig af hvem der kommer ud. Det er forskelligt, hvor gode inspektorerne er til at se forbi "egen ideal-praksis" og sætte sig ind i andre typer organisering. Der var enighed om, at inspektorbesøg og inspektorrapporter altid er gode læringsmuligheder, hvor forberedelse, selve besøget og opfølgningen sætter fokus på uddannelse.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-237-18

9. Simulation

Sagsfremstilling

På uddannelsesudvalgsmødet den 23. maj 2019 var der et punkt vedr. Status på HipSIM. Her blev det besluttet, at sætte simulation på dagsordenen til det kommende møde.

Beslutning

Jan Rölfing orienterede om status på simulationsområdet.


Det er efterhånden et par år siden, at hoftesimulation kom ned til Aarhus, der kan være lidt udfordringer med at trække alle ind til simulation. Der har været 42 igennem, og der er noget forskningsartikel på vej. Der kommer også et nyt projekt rettet specifikt mod introlæger. Alle er velkomne til at skrive på hipsim@rm.dk, hvis der er spørgsmål, eller man ønsker yderligere oplysninger.


Der var enighed i udvalget om, at simulation er et rigtig godt redskab, og at der var opbakning til udmeldingen fra DOS om, at "alt hvad der kan trænes, skal trænes".

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-146-18

10. Dimensioneringsplan 2021-2025

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen til efterretning og
at udvalget kort drøfter specialespecifikke udfordringer set i forhold til en kommende dimensioneringsplan

Sagsfremstilling

Sundhedsstyrelsen har 1. oktober igangsat høringsproces i forhold til den kommende dimensioneringsplan for speciallægeuddannelsen 2021-2025.


PKL og de specialespecifikke uddannelsesudvalg er ikke høringspart, men der lægges op til, at der er en kort orientering om processen og en kort drøftelse af speciealespecifikke udfordringer set i forhold til den kommende dimensioneringsplan.


Det generelle og det specialespecifikke høringsmateriale fra Sundhedsstyrelsen kan findes via dette link: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/63255


Nedenstående tekst er sendt til alle PKL i Videreuddannelsesregion Nord.


Orientering vedr. høringsproces for dimensionering af speciallægeuddannelsen 2021-2025


Denne mail får du, fordi du er Postgraduat Klinisk Lektor (PKL). Som tidligere orienteret om på blandt andet PKL-UKO-VUS temadagene og i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) har videreuddannelsessekretariatet valgt ikke at lave en formel høring af PKL’erne i forbindelse med DRRLV's proces omkring Sundhedsstyrelsens høring af dimensionering af speciallægeuddannelsen 2021-2025. Denne mail og vedlagte materiale kan dermed betragtes som en orientering.


Hvis du som PKL har nogle særlige opmærksomhedspunkter, som du finder vigtige i forhold til den videre proces modtager videreuddannelsessekretariatet dem inden mandag den 28. oktober 2019 kl. 12.00 til vus@stab.rm.dk.


Proces

Sundhedsstyrelsen har 1. oktober 2019 fremsendt høringsmateriale i forbindelse med udarbejdelse af dimensioneringen af speciallægeuddannelsen 2021-2022. DRRLV i Videreuddannelsesregion Nord er høringspart, ligesom Danske Regioner, Lægeforeningen og de lægevidenskabelige selskaber er blandt høringsparterne.


I processen under DRRLV i Videreuddannelsesregion Nord bidrager blandt andet hospitalsledelserne i Region Nordjylland og Region Midtjylland og specialerådene i Region Midtjylland til høringssvaret.


Høringssvarene fra specialerådene og hospitalsledelserne vil indgå i det materiale, som DRRLV Videreuddannelsesregion Nord får forelagt, når rådet den 5. december skal drøfte sit samlede høringssvar til Sundhedsstyrelsen.


Du kan som det fremgår af ovenstående altså møde spørgsmålet om den fremtidige dimensionering i flere forskellige sammenhænge.


Giv din faglige vurdering til kende via ledelsessystemet og de lægevidenskabelige selskaber

Vi opfordrer dig til, at bringe din faglige viden i spil, ved at indgå aktivt i de drøftelser og processer der ligger i henholdsvis ledelsessystemet og i det lægevidenskabelige selskab.


Derudover finder videreuddannelsessekretariatet det relevant, at dimensioneringsplanen drøftes i det specialespecifikke uddannelsesudvalg. Udvalgene er som PKL’erne ikke høringsparter, men udvalgets medlemmer har mulighed for at bringe opmærksomhedspunkter til eksempelvis deres respektive hospitalsledelser.


Vedlagt som bilag er hele Sundhedsstyrelsens høringsmateriale inklusiv det specialespecifikke materiale. Desuden vedlægges en opgørelse over udgifterne ved en udvidelse i antal hoveduddannelsesforløb, og et baggrundsnotat med uddybende bilag med opgørelse over fordelingen af speciallæger i Region Midtjylland.


Vedlagt find venligst følgende materiale:

·







Samlede høringsdokumenter fra Sundhedsstyrelsen

·







Baggrundsnotat 2019

·







Bilag til Baggrundsnotat 2019

·







Økonomi ift. at uddanne en speciallæge


Hvis du har spørgsmål til proces eller materiale, kan du kontakte Bertil Selde Krogh (bertil.krogh@rm.dk, tlf: 30520517).


Med venlig hilsen


Mads Skipper

Sekretariatschef, Videreuddannelsesregion Nord

Beslutning

Der var en kort drøftelse af emnet og udvalget tog orienteringen til efterretning.


I specialet var der en opmærksomhed på, at der ikke ubetinget er ressourcer til at uddanne (og efterfølgende ansætte) flere speciallæger i specialet. Det blev dog tilkendegivet, at det fortsat opleves, at der er rekrutteringsudfordringer, og at nogle enheder er meget udfordrede.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-1-18

11. Nyt fra VUS

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS


Funktionstidsbestemmelse (August 2019)
I overenskomsten mellem YL og RLTN (=overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge højest må have været ansat i 2 år på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Denne bestemmelse har ikke været gældende for læger, der var underlagt 6-årsfristen.


Med bortfald af 6-års-fristen pr. 1. maj 2019 blev også læger med gennemført KBU samt visse udenlandsk uddannede læger dog også omfattet af funktionstidsbestemmelserne. Disse grupper har ikke haft mulighed for at forberede sig på denne væsentlige ændring.


Danske Regioner og Yngre Læger har den 24. juni 2019 derfor indgået aftale om, at der til og med 31. marts 2021 dispenseres fra funktionstidsbestemmelserne for følgende to lægegrupper:


  • alle yngre læger, der har gennemført KBU
  • læger, der har opnået autorisation til selvstændigt virke på andet grundlag end KBU efter 1. april 2010


Disse to grupper kan frit søge opslåede hoveduddannelsesforløb i specialerne de har gennemført en introduktionsuddannelse i.


Funktionstidsbestemmelserne er uændret gældende for alle læger, der har gennemført turnusuddannelse.


I kan se aftalen her. https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/aftale-om-dispensation-fra-maksimal-funktionsperiode-juni-2019.pdf



Twopagers - Generelle kurser (juni 2018)

Der er udarbejdet en række twopagers med informationer om de generelle kurser.

Twopagerne indeholder:


  • en beskrivelse af formålet med kurset
  • en beskrivelse af kursets forløb
  • en opfordring til deltagerens forberedelse inden kurset


Twopagerne er udarbejdet for at forberede kursusdeltagerne bedre på kurset samt en opfordring til opfølgende aktiviteter efter kursusafholdelsen.


Twopagerne vedlægges dagsordenen og vil ligeledes kunne findes på VUS-hjemmesiden på


(se følge 5 Bilag: Vejledningskursus, SOL 3, Læringskursus, Kommunikation for basislæger og Akut


Besatte og ubesatte uddannelsesforløb (august 2019)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord, første halvår 2019 (Se bilag: Opslåede og besatte HU-stillinger 1. halvår 2019 VUR Nord). Tallene for 2018 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt for opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018 er ligeledes vedlagt (se bilag: Opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018). Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.

Sammenhængende uddannelsesforløb (april 2019)

Videreuddannelsesregion Nord har af Sundhedsstyrelsen og Sundheds- og Ældreministeriet som et femårigt pilotprojekt, fået dispensation til at tilbyde kommende KBU læger sammenhængende uddannelsesforløb i Kirurgi, Almen medicin og Psykiatri, i Region Nordjylland. De sammenhængende forløb består af KBU og introstilling samt KBU, introstilling og hoveduddannelsesforløb.

I de to seneste runder(2. halvår 2018 og 1. halvår 2019) er der i alt besat 8 sammenhængende uddannelsesforløb i Region Nordjylland fordelt på de tre specialer.

Psykiatri og neurologi har også fået dispensation til at opslå sammenhængende introstilling og hoveduddannelsesforløb, hvor både Region Midtjylland og Region Nordjylland indgår i et eller flere af forløbene. De to specialer har fået besat henholdsvis ét sammenhængende forløb hver i 1. halvår 2019. Fra 1. halvår 2020 har almen medicin i Region Midtjylland fået dispensation til i en femårig periode at opslå op til 4 sammenhængende uddannelsesforløb om året bestående af KBU, Introstilling og hoveduddannelsesforløb. Forløbene vil være forankret i den vestlige del af Region Midtjylland.


Fleksibilitet i antal i-stillinger (9. november 2018)

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.


På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2018, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb). Der er sket følgende ændringer:



Nye KBU tal (opdateret 12. juni 2019)

  • Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.


Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639


218

146

72

*Antal tilmeldte til KBU




**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland




Baggrundsnotat (Oktober 2018)

Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret maj 2018 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat" og "bilag til baggrundsnotat").


Sprogundervisning for udenlandsk uddannede læger (februar 2019)
Region Midtjylland tilbyder sprogundervisning til udenlandske læger under uddannelse, hvis det vurderes, at lægen ikke har tilegnet sig tilstrækkelige danskkundskaber via de kommunale tilbud. Det er afdelingslederne som skal ansøge om sprogundervisning og de skal være indstillet på at frigøre lægen til at følge undervisningen. Der henvises til følgende hjemmeside for yderligere information:
http://www.videreuddannelsen-nord.dk/udenlandske-lager/

http://www.rm.dk/sundhed/faginfo/uddannelse/sundhedsuddannelser/udenlandske-lager/sprogundervisning/


Region Nordjylland her tilbyder Aalborg UH, Regionshospitalet Nordjylland og Psykiatrien forskellige tiltag i forhold til at fremme sprogniveauet ved udenlandsk uddannede læge. Såfremt man har brug for at benytte tilbuddet kan hospitalets respektive UKO være behjælpelig med at henvise til relevante personer på hospitalerne.


Ny kontorchef/sekretariatschef (November 2018)

Mads Skipper tiltrådte 3. januar 2019 stillingen som kontor og sekretariatschef i Koncern HR Sundhedsuddannelser


MUK 2020


Videreuddannelsesregion Nord arrangerer sammen med Region Midtjylland og Region Nordjylland, Aarhus og Aalborg Universitet, DSMU og Lægeforeningen endnu en gang en dansk fælles medicinsk uddannelseskonference om lægeuddannelsen for alle aktører i den præ- og postgraduate lægeuddannelse.


Konferencen afholdes fra den 7. til den 9. juni 2020 i Aarhus. Tilmedlingen åbner via Plan2learn den 1. november 2019.


Se vedlagte flyer.


Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-237-18

12. Næste møde

Beslutning

Næste møde blev aftalt til 23. april 2020 (senere udskudt på grund af Corona til den 3. september 2020).

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-237-18

13. Eventuelt

Beslutning

Der var en kort drøftelse af, hvordan udenlandsk uddannede læger modtages i afdelingerne.


Flere tilkendegav at de oplevede, at der kom flere og mange henvendelser fra udenlandsk uddannede læger. Der bliver sagt nej tak til rigtig mange. Der har været både rigtig gode forløb og nogle mere udfordrende forløb, for praktikforløb og for evalueringsansættelser af udenlandsk uddannede læger.

Tilbage til toppen