Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Oto- rhino- laryngologi - uddannelsesudvalg
den 14. april 2021 kl. 09:00
i Via video www.rooms.rm.dk --> meet.rm04@rooms.rm.dk

 


Sagnr.: 1-30-72-279-18

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden (5 min)

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes

Beslutning

PKL bød velkommen.

Dagordenen blev godkendt uden kommentarer.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

2. Opfølgning på referat fra seneste møde (10 min)

Det indstilles,

at der følges op på relevante punkter

Sagsfremstilling

Referatet fra 24. september 2020 er vedhæftet

Beslutning

Det var ingen kommentarer til referatet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

3. Nyt fra PKL (10 min)

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

PKL orientere om nyt bl.a. fra selskabets uddannelsesudvalg

Beslutning

PKL orienterede om, at der snart skal tutorlægestillinger i opslag, med kontrakt i perioden 1. april 2024 - 30. marts 2029, hvilket betyder, at de nyansatte tutorerne skal indgå i hoveduddannelsesopslag fra og med 1. april 2022. Forventningen er, at tutorlæge-stillingerne kommer i opslag forud for sommerferien.


Forslag til proces og stillingsopslag bliver sendt til kommentering i uddannelsesudvalget.


PKL-stillingen i specialet har været i opslag.

Lektorvurderingen er berammet til at være færdig 23. april 2021.

Udvalget bliver orienteret, når der er ansat en PKL for den næste periode.


PKL orienterede om at Jens Wanscher kommer på "besøg" på mødet, til at fortælle om arbejdet med en ny målbeskrivelse.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

4. Nyt fra afdelingerne (30 min)

Det indstilles,

at afdelingerne orientere og videndeler vedr. uddannelsessituationen og uddannelsesaktiviteter på afdelingerne og i praksis


Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.

Beslutning

HE Vest

ØNH: COVID-19 fylder stadig en del.

Uddannelsesmæssigt kører det godt og afdelingen har haft fokus på fast implementering af kompetencevurdering. UAO skemalægger uddannelsesdage for uddannelseslægerne.


I sen kursist-tid indfører afdelingen 3 måneder i hver søjle.


Desuden arbejder afdelingen med at styrke lægerollerne inden for akutfunktionen, især rollen "Leder".


Audiologi: Mikkel Futtrup har sagt op og der er ansat en ny afdelingslæge, der skal dele tiden mellem audiologi og ØNH. Den nye afdelingslæge har stor interesse for uddannelse. Der er netop startet en ny HU-læge der skal være hos dem de næste 6 måneder.


Aalborg

Caroline Feekings og Sebastian Heinonen er UKYL

Kristen Hald og Dan Hougaard er fortsat UAO.


Afdelingen har som de andre afdelinger har udfordringer under COVID-19 og bl.a. ifm. formaliseret undervisning. Det er især gået ud over introlægerne.


Afdelingen har:

- har afholdt deres eget ultralydskursus for introlægerne.

- har arbejdet med translektomi, da de ønsker flere indgreb for bl.a. introlægerne.

- indført et "buffer tons" som en fast track

- arbejder på genindfører dobelt-amb igen i fra efteråret.

- igangsat et uddannelsesleje, hvor der sættes mere tid af til de enkelte indgreb, mens uddannelseslægen kompetencevurderes forud og efterfølgende.


Udvalget opfordrer til, at der i Aalborg sættes fokus på kirurgisk oplæring herunder fokus på om de får de i nødvendige tonslektomier, pasentese og alm dialar.


Aarhus

ØNH og Audiologi

Afdelingen oplever at flere uddannelseslæger kommer fra Aalborg til Aarhus, i sen hoveduddannelse, med begrænset kirurgisk erfaring, hvilket giver udfordringer for den videre kirurgiske kompetenceopnåelse. Aarhus opfordrer derfor også til at der bliver arbejdet på mere OP tid under tidlig hoveduddannelse i Aalborg, hvilket også er pointeret under status fra Aalborg.


Afdelingen har netop har et opfølgende inspektorbesøg på baggrund af en kristisk inspektorrapport fra 2020.


Mellem de to inspektorbesøg har afdelingen arbejdet meget med uddannelsen på afdelingen. Bl.a. har afdelingen ændret på HU-lægernes rul. De har ikke mandskab til at kører rene søjler, men har lavet en temainddeling i 7-8 temaer, hvor man i en måned bruger en stor del af tiden på netop det tema og hvor du en til to dage er dubleret med en speciallæge. Under en delansættelsen kommer du igennem alle temaer ca. 2 gange. Undervejs i teaminddelingen er der ligeledes fokus på det teoretiske for området og kompetencevurdering. Afdelingen sender temainddelingen til udvalget. Desuden har afdelingen fået indført væsentlig mere supervision end tidligere.


Stuegang og morgenkonference er omlagt, således at det er en reservelæge, der har morgenkonferencen og stuegangen en uge ad gangen. Når denne er færdig med stuegang kan uddannelseslægerne lave alle de ører de ønsker.


Afdelingen har fået et godt uddannelsesteam. Med tre UKYL'er og Kristian Bruun som UAO. Dertil har uddannelsesteamet en godt konneks til afdelingsledelsen.

UAO deltager i koordinering af uddannelseslægernes skemaer.


Arbejdet med uddannelsen har vist, at afdelingen grundlæggende er for få speciallæger på afdelingen, til at kunne skabe de optimale uddannelsesrammer, hvor der er tilstrækkeligt til at forestå uddannelsen.


Praksis

Praksis er glad for at høre om udviklingen på hospitalsafdelingerne.


Praksis oplever at uddannelsen går godt, mens også at det seneste år har set anderledes ud end vanligt. Herunder har uddannelseslægerne bl.a. fået indsigt i krisehåndtering i praksis. Til gengæld er der enkelte patientgrupper, der kommer færre af.


Praksis nævner, at de har uddannelseskapacitet ift. tonslektomi, hvis det er en udfordring for hospitalsafdelingerne.


En stor del af uddannelse i praksis er reel mesterlære.



Afholdelse af introkurser

Ultralydskurset i Holstebro for i-læger forventes gennemført i maj måned 2021.

Aarhus planlægger med deres intro kursus i efteråret 2021.

Aalborg planlægger med deres introkursus i (børne-bronskopi) i efteråret 2021


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-1-18

5. Nyt fra VUS (10 min)

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Funktionstidsbestemmelse (Opdateret marts 2010)

Danske Regioner og Yngre Læger har i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2021 indgået aftale om, at funktionstidsbestemmelserne fremadrettet er gældende for alle læger, der søger hoveduddannelse. For læger, der er kandidater fra og med 1. august 2008 og senest den 30. april 2019 gælder, at det udelukkende er ansættelser fra og med den 1. april 2021, der
indgår i funktionstiden.


Baggrund

I overenskomsten mellem YL og Regionerne (= overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge, efter KBU, højest må have været ansat i 24 måneder på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Fravær pga. graviditet, barsel, adoption, længerevarende sygdom, værnepligt eller ren forskningsansættelse medregnes ikke i funktionstiden. Deltidsansættelser medfører forholdsvis forlængelse af perioden.



Opslåede og besatte introduktionsstillinger (december 2020)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2020 (Se bilag: Indberetning af I-stillinger). Tallene for 2020 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.


Nyudvikling af Evaluer og Logbog (november 2020)

Leverandøren af systemerne www.evaluer.dk og www.logbog.net Dansk Telemedicin har meddelt, de ikke ønsker at fortsætte samarbejdet med regionerne om disse systemer.

Danske Regioner har på initiativ af Sekretariaterne for Lægelig Videreuddannelse godkendt, at der skal findes en ny samlet it-løsning til erstatning for de to systemer, som i dag anvendes i den lægelige videreuddannelse i Danmark.

Driften af logbog.net og evaluer.dk fortsætter uforandret indtil ultimo 2022 og data fra systemerne overføres til den nye it-løsning.


Baggrundsnotat (december 2020)

Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret december 2020 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2020" og "bilag til baggrundsnotat 2020").



Beslutning

Udover punkterne i sagsfremstillingen orienterede VUS om ansættelsen af to ny ledende lektorer, Susanne Nøhr (Aalborg Universitet) og Flemming Randsbæk (Aarhus Universitet) og status for den kommende dimensioneringsplan.


Dertil behandles de lægefaglige indstillinger for introduktionsuddannelsen og hoveduddannelse, i DRRLV den 26. maj

Der er ikke foretaget ændringer i indstillingerne, jf. indstilling fra uddannelsesudvalget på mødet i efteråret 2020. Der er alene tale om en opdatering ift. skabelon.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

6. Status for ny målbeskrivelse (10 min)

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

PKL orienterer om status for arbejdet med en ny målbeskrivelse

Beslutning

Jens Wanscher, der har stået i spidsen for arbejdet med en ny målbeskrivelse, orienterede om arbejdet og status for den nye målbeskrivelse.

Målbeskrivelsen er den 13. april 2021 sendt i høring i selskabet via selskabets hjemmeside. Deadline 5. maj. Herefter sendes den til godkendelse i Sundhedsstyrelsen. På årsmødet i september kommer den nye målbeskrivelsen på som tema.

Forventningen er, at den nye målbeskrivelse træder i kraft foråret 2022.


Udvalget i selskabet har talt 16 personer med henblik på så bred repræsentation i specialet som muligt.


Uddannelsesudvalget spurgte til kompetencekort. (De er kommet på hjemmesiden formiddagen den 13. april)

Planen er at kompetencekortene skal være gældende i hele landet, dog vil der på bagsiden være mulighed for at tilføje lokale forhold. De enkelte kort er blevet mere generiske og kan i et vist omfang bruges på tværs af de enkelte kompetencer. Der lægger dermed også op til færre formelle underskrifter.

Bliver kompetencekortene noget der skal printes eller elektronisk? Dette afhænger af hvorvidt der er tale om landsdækkende kompetencekort, eller lokale kompetencekort.


Kommer der mere ansvar til de kliniske vejledere, da kompetencekortene bliver mere brede? De nye kompetencekort er ikke tænkt på den måde. Tanken er i højere grad, at kompetencekortene skal fungere som en opsummering på hele processen fra forundersøgelse til postoperativ stuegang. Det kræver dog ikke, at vejleder skal være med hele vejen. Det skal hjælpe til, at man i samtale med vejleder kommer omkring hele processen.


Opfordring til, at de specialespecifikke kurser, der vedrører audiologi, placeres umiddelbart forud for opholdet i audiologi. Udvalget er opmærksom på at forskellighederne i forløbene mellem de tre videreuddannelsesregioner betyder, at det bliver svært at sikre et optimal placering for alle.


I den nye målbeskrivelse læggers der op til mere systematisk simulationstræning. Udvalget kan i den forbindelse arbejde på et samarbejde på tværs af afdelingerne i Videreuddannelsesregion Nord.


Den nye målbeskrivelse lægger op til et landsdækkende specialespecifikt forskningstræningskursus.


Udvalget opfordrer til at fokuserede ophold placeres således de gennemføres på samme matrikel som lægen er ansat.


I udkastet er der forslag om, at alle introlæger har 2 dage i praksis. I den forbindelse er der en række praktiske forhold der skal overvejes, herunder om det er alene er hos de eksisterende tutorlæger eller ved andre af specialets praktiserende speciallæger.

De tutorlæger er positive over for forslaget om introlæger i fokuseret ophold i praksis.

Hvis det skal være hos de eksisterende tutorlæger, kan man overveje at lade introlægerne følge uddannelseslægerne, der er i praksis i forvejen.


Udvalget giver stor ros til udvalget og dets arbejde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

7. Placering af fokuseret ophold (15 min)

Det indstilles,

at udvalget drøfter mulig ny placering af fokuseret ophold inden for kæbekirurgi og onkologi

Sagsfremstilling

PKL ønsker en drøftelse af hvorvidt de fokuseret ophold inden for kæbekirurgi og onkologi, i de nye uddannelsesprogrammer, kan planlægges således de gennemføres i forbindelse af uddannelseslægen er under uddannelse på samme enhed som opholdene bliver gennemført.

Beslutning

Udvalget ser nærmere på dette i forbindelse med en ny målbeskrivelse og udarbejdelse af nye uddannelsesprogrammer.

Der er grundlæggende opbakning til at opholdene placeres således de gennemføres mens man er ansat på samme matrikels som opholdet gennemføres på.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

8. Opfølgning på inspektorbesøg på ØNH AUH 16. marts 2021 (20 min)

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

AUH havde den 16. marts et opfølgende inspektorbesøg. AUH orientere fra besøget og giver status på arbejdet med den lægelige videreuddannelse.

Beslutning


Besøget den 16. marts var et opfølgende besøg efter en kritisk inspektorrapport fra 2020.


Afdelingen har arbejdet intenst med uddannelsen, som det også viser sig under "nyt fra afdelingerne". Der er dog tale om, at ændringerne alene kan understøtte, at afdelingen nu kan levere det, der som minimum, skal til for at uddanne læger i ØNH og audiologi på AUH.


Der foreligger ikke en rapport endnu, men afdelingen forventer at vurderingen fortsat er, at der er meget at arbejde med. Det er dog ikke de samme ting som allerede er ændret. Der mangler til gengæld noget grundlæggende administrativt og ift. personalesituationen, da der grundlæggende mangler speciallæger på afdelingen. Afdelingen oplever dette som en stor udfordring.


Uddannelsesteamet vurderer ikke, at det er muligt at optimere uddannelse yderligere, medmindre der skabes bedre rum og tid, hvilket grundlæggende handler om tilstrækkeligt med speciallæger.


Selvevalueringen fra sidste besøgt til det opfølgende besøg er forbedret markant, hvor stor set alle indikatorer er rykket til det "grønne" område.


Udvalget roser afdelingen for arbejdet og bakker fuldt ud op om deres vurdering af behovet for bemanding.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

9. Status for kirurgisk oplæring af HU-læger i Thisted (10 min)

Beslutning

Udvalget opfordrer til, at man forsøger at udnytte uddannelsesmulighederne i Thisted bl.a. med henblik på at give uddannelseslægerne mere OP tid.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

10. Opfølgning på drøftelse om overleveringssamtaler/procedure fra mødet 24. september 2020 (15 min)

Det indstilles,

at udvalget følger op på drøftelsen vedr overlevering og overdragelse

Sagsfremstilling

På mødet i udvalget den 24. september 2020 drøftede udvalget forskellige muligheder for overlevering og overdragelse mellem uddannelsesstederne ifm. punkt 7 Orientering: Dimensionering for speciallægeuddannelsen


I referatet står bl.a.

"Udvalget indstiller at der i forbindelse med slutsamtalen i de enkelte delansættelser laves en skriftlig opsummering som uddannelseslægen uploader i logbog.net til gavn for tilrettelæggelse af uddannelseslægens videre uddannelsesforløb."


Afdelinger der har nået at prøve forslaget orienterer om erfaringerne, hvorefter udvalget kan drøfte om der skal gøres yderligere eller evt. tilpasses i forslaget og metode.


Beslutning

Der er ikke gennemført systematiske overlevering siden sidste møde.


Overlevering var sat som tema på det seneste uddannelsesmøde på AUH.

Gyn-obs havde en løsning, hvor samtykke var indsat som del i deres ansættelseskontrakt. AUH vil gerne fremsende et eksempel. VUS undersøger herefter om der er tale om en tilføjelse i ansættelses og uddannelsesaftalen eller i ansættelsesbrevene, og hvilke muligheder der er for at gøre det samme i ØNH.


Herudover overvejer udvalget at skrive ind i uddannelsesprogrammerne, at overlevering mellem afdelinger foregår i specialet efter aftale med uddannelseslægerne.


Udvalget finder ikke behov for et stort set-up, for hver eneste uddannelseslæge, men finder det helt centralt, at uddannelseslæger ikke sendes videre, hvis de ikke er klar eller kan det skal kunne, herunder OP erfaring og færdigheder.


Drøftelsen førte til en drøftelse af, hvem der har de bedste kompetencer til at karrierevejlede og generelt vejleder læger, der har udfordringer med, særligt, de bløde kompetencer. Opgaven er placeret lokalt. Afdelingerne opfordres til at søge råd og vejledning ved den lokale UKO. VUS kan desuden råde og vejlede afdelingerne og de enkelte uddannelseslæger overordnet, men
ikke, særligt, omkring vanskeligheder med de bløde kompetencer.


Udvalget drøftede forskellige muligheder for overlevering:

- skriftlig overlevering ifm, slutsamtale eks. slutevalueringen

- mundtlige overleveringer mellem nuværende og efterfølgende hovedvejleder og uddannelseslægen.

-
give uddannelseslæger mulighed for at dele deres opmærksomhedspunkter i 360. graders vurderingen.


Udvalget giver mulighed for at de enkelte afdelinger kan opstille deres egne procedurer for overlevering. Det er dog ikke et krav.

Samtidig foreslår udvalget, at de kliniske vejledere skal klædes bedre på til vejlederopgaven, herunder at tage fat i det der ikke er optimalt.


Punktet tages op på næste møde.

I mellemtiden videresender Matilde information om hvordan Gyn-obs anvender formuleringen i deres ansættelsespapirer til VUS og VUS undersøger muligheden nærmere.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

11. Opfølgning på tidligere drøftelse vedr. ændring i forløb og placering i praksis (15 min)

Det indstilles,

at udvalget bakker op om pejlemærkerne

Sagsfremstilling

I september 2019 drøftede udvalget en ny tilgang til ansættelse i praksis ifm. ændret uddannelsesforløb. Tutorlægerne foreslog at udgangspunktet, i forbindelse med opbrudte forløb, fremadrettet skulle være, at uddannelseslægen fortsatte hos den oprindelige tutorlæge.


Uddannelsesudvalget drøftede forslaget ift. de uddannelsesmæssige perspektiver i forslaget.


Referat fra punktet fremgår herunder:

"Udvalget drøftede de uddannelsesmæssige perspektiver af forslaget.


Udvalget bakker op om, at udgangspunktet for brudte forløb er, at uddannelseslægen kommer retur til den praksis uddannelseslægen har været i forud for afbrydelsen.

Udvalget bakker op om at hele forløb der rykkes fortsat forsøges placeret i en praksis med vakant forløb.


I alle tilfælde vil der dog altid være tale om en konkrete individuel vurdering. Afgørelsen træffes af Videreuddannelsessekretariatet (VUS). Dette sker efter lægefaglig rådgivning ved specialets PKL og i dialog med de berørte afdelinger og praksis.


Bemærk desuden, at udvalget anbefaler, at 70 % af et uddannelseselement skal være gennemført forud for, at uddannelseslægen, i forbindelse med et ændret uddannelsesforløb, kan gå videre til næste ansættelse. Dette mod at placere den restende uddannelsestid på et andet tidspunkt i uddannelsesforløbet.


VUS undersøger, hvorvidt forslaget vil give økonomiske konsekvenser for de to politiske regioner. Herefter giver VUS en melding til uddannelsesudvalget."


VUS har efterfølgende været i dialog med de til driftsregioner og forventer en melding fra regionerne forud for mødet.

Udkast til pejlemærker vedr. delansættelse i praksis i forbindelse med uddannelsesforløb, der ændres, eftersendes hurtigst muligt.

Beslutning

Punktet rykkes til næste møde, da der først er kommet svar fra Region Nordjylland den 13. april 2021.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

12. Næste møde (5 min)

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

Dato: 13. oktober 2021 via video kl. 09.00-12.00


Emne:

Det individuelle uddannelsesforløb 10 min oplæg fra praksis rep på næste møde og efterfølgende drøftelse om, hvad afdelinger kan tage med fra det. Herunder mesterlære og afdækning af behov og ønsker hos uddannelseslægen. PKL og VUS tager konkakt til praksis, med henblik på at afklare, hvem der deltager og nærmere om indhold.


Planlægning af arbejdet med uddannelsesprogrammer.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

13. Eventuelt (5 min)

Beslutning

Udvalget drøftede håndtering af ønsker om kombinationsstillinger og andre kombinationer mellem uddannelse og forskning og/eller alm. deltid.

Sagerne behandles som konkrete individuelle forløb. I sagerne ses både på uddannelseskvalitet, både for ansøger og for den øvrige afdeling, der påvirkes. Samtidig er der stor opmærksomhed på, at de mange individuelle tilrettelagte forløb giver udfordringer ift. skemaplanlægning, mens det også er vigtigt at give mulighed for forskning i specialet.


Udvalget lægger desuden vægt på, at det er helt afgørende, at introduktionsstillinger ikke godkendes med mindre man vurderer, at pågældende uddannelseslæge er klar og reelt kvalificeret til hoveduddannelse i specialet.


Uddannelsesprogrammer i forbindelse med ny målbeskrivelse. Uddannelsesprogrammerne skal udarbejdes på de enkelte afdelinger. VUS foreslår, at udvalget samles til en temadag, hvor det alene beskæftiger sig med uddannelsesprogrammer. Herunder hvilke kompetencer, der skal godkendes hvor og hvornår, placering og planlægning af fokuseret ophold og de afdelingsspecifikke afsnit.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

14. Deltagere

Sagsfremstilling

Til stede:

Jens- Jacob Mølby Henriksen (PKL, Formand)

Frank Mirz (UAO Holstebro)

Ditte Hermansen (UAO Holstebro)

Hanne Owen (Audiologien Viborg)

Kristan Bruun Petersen (UAO, AUH)

Matilde Lonka (UKYL, Aarhus)

Karoline Feekings (UKYL, Aalborg)

Bo Karlsmose (Praksis, Aarhus)

Trine Kirkegaard Petersen (VUS, Referent)


Afbud

Dan Hougaard (UAO Aalborg)

Sebastian Heinonen (UKYL Aalborg)

Kirsten Hald (UAO Aalborg)

Jens Thrane (UKYL, AUH)

Tilbage til toppen