Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Oto- rhino- laryngologi - uddannelsesudvalg
den 13. oktober 2021 kl. 09:00
i Videomøde i "lokale" meet.rm07@rooms.rm.dk, Virtuelle møderum via rooms.rm.dk

 


Sagnr.: 1-30-72-279-18

14. Velkomst og godkendelse af dagsorden (5 min)

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes

Sagsfremstilling

Dagsordenen er vedhæftet

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt uden bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

15. Opfølgning på referat fra seneste møde (5 min)

Det indstilles,

at udvalget følger op på relevante punkter

Beslutning

Der var ikke yderligere kommentarer til referatet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

16. Nyt fra afdelingerne og praksis (30 min)

Det indstilles,

at afdelingerne fortæller, hvordan det går med uddannelsen på afdelingen med udgangspunkt i nedenstående spørgsmål:

- Hvordan arbejdes der med kompetencevurdering på afdelingen?

- Hvad er afdelingens største uddannelsesmæssige udfordring i øjeblikket - og hvordan håndteres den?



Beslutning

AUH

Afdelingens udfordring er koblet op på bemanding på speciallægeniveau ift., de funktioner afdelingen har. Afdelingen oplever grundlæggende at have for få speciallæger ift. omfanget af afdelingens funktioner. Dette udfordrer uddannelsen, hvilket også har afspejlet sig i afdelingens seneste inspektorrapporter.


Afdelingen har fået ansat flere afdelingslæger (både vikar og fastansatte), men har oplevet en nedgang i antallet af overlæger.


Afdelingen har fokus på parallelle amb. spor.

Der er oprettet thyroidea parallelle spor, hvilket er en opgradering og der er et yderligere på vej til hals. Dage hvor der ikke er mulighed for parallelle ambulatorier, laver man i stedet en dublering på dagens første pt.


Afdelingen har meget fokus på korrekt godkendelse af kompetencer, herunder sikre at hovedvejledere alene godkende kompetencer som reelt er opnået.

Målet er at alle uddannelseslæger opnår alle planlagte kompetencer til planlagte tid. Afdelingen er dog opmærksom på, at der kan være udfordringer. I tilfælde, hvor man er i tvivl om, hvorvidt der bliver udfordringer med opnåelse af kompetencer er aftalen, at hovedvejleder skal kontakte uddannelsestemaet, således udfordringerne kan håndteres.




Aalborg UH

Afdelingen er udfordret ift. uddannelse af yngre læger. Mange elementer spiller ind, herunder COVID, strejke, langtidssygemeldinger og ubesatte stillinger i plejegruppen). Det hele betyder at især OP tiden i afdelingen er begrænset. Bl.a. er alt elektiv kirurgi aflyst resten af året. Dermed er der kun cancer og akutkirurgi tilbage. Det har betydning for uddannelsen. Afdelingen er derfor i gang med at lægge en plan for at tilbyde uddannelseslægerne den uddannelse de skal have. Uddannelseslægerne er med i denne proces, hvor de bl.a. kommer med forslag til måder hvorpå udfordringerne kan håndteres.


Afdelingen vil gerne styrke forskningen blandt uddannelseslæger. Afdelingen vil derfor gerne tilbyde forskningsvejleder til alle uddannelseslæger jf. hovedvejledere. Projektet er særligt tiltænkt nye I-læger, således de nemmere kan komme i gang med forskningsprojekter.


Afdelingen har indført sweeper funktion, som køres af en 1. reservelæge eller speciallæger. Sweeperen hjælper til på stuegangen på intensive patienter. Efter stuegang har sweeper frit program, hvilket man kan tilpasse som det passer den enkelte læge, herunder 1. reservelæge.


Tonslektomier håndteres til dels i Thisted, hvor der ikke er uddannelseslæger. Afdelingen har samtidig en plan for oplæring af tonslektomier i Aalborg på tilstrækkeligt niveau.


Audiologien:

Her kører uddannelsen godt.


HE Vest

ØNH:

Afdelingens aktivitet er nedsat, hvilket bl.a. påvirker OP tid. Afdelingen arbejder aktivt på at planlægge dagligdagen, således der skabes flest mulige uddannelsesmuligheder. Afdelingen har vurderet, at det indtil videre, og med den nuværende plan, er mulighed for at opnå kompetencer. UAO'erne har dog også vurderet, at der ikke kan ske yderligere reduktioner, uden at der får uddannelsesmæssige konsekvenser.


Uddannelseslægerne vurdere også, at uddannelsesmulighederne fortsat er tilstrækkelige.


Siden sidst har afdelingen haft fokus på den yngre læge som leder, særligt på akutstuen. Dertil har afdelingen udarbejdet en retningslinje for ledelse af akutstuen. Retningslinjen sendes med referatet.


Audiologien:

Uddannelsen går godt. Der er dog fokus på planlægning af flytning sommeren 2022, fra 5 etage til 2. etage.

Uddannelseslæger giver udtryk for, at de er glade for at være i klinikken.

Uddannelseslægerne er sat til at se på en opdateret klinisk retningslinje vedr. asymmetri, man har fået til kommentering.


Høreklinikken har fået en ny klinikleder, der får ansvar for personale ledelse og ansvar for flytningen. Der er tale om en ikke klinisk leder.


Praksis

Praksis har fokus på forskning i uddannelse. Praksis er i gang med en needs assessment, hvor alle tutorlæger i Danmark er med. Fokus på hvilken simulationstræning det kan være relevant at øve i praksis. Man er kommet frem til fem områder.
Artiklen er sendt til ugeskriftet.


Derudover er man i praksis i gang med at udvikle en øresimulator, som man kan øve rense i øregange og flere andre procedurer. Michael L. kommer gerne på besøg på afdelingerne og vise simulatoren. Der er gang i et forsøg, hvor man undersøger effekten af simulatoren.


Opsummering på afdelingerne og praksis rundt

Praksis oplever fortsat, at der er huller i kompetencerne hos uddannelseslægerne ift. praksis forventning til kompetenceniveauet når uddannelseslægen kommer i praksis.

Afdelingerne er opmærksomme på, at uddannelseslægerne opnår de nødvendige kompetencer forud for praksis, således de har set de nødvendige procedurer forud for praksis. Afdelingerne gør opmærksom på at de under COVID og strejken har haft udfordringer med at tilbyde den vanlige volumen inden for OP.


Udvalget beslutter at sætte fokus på forventningsafstemningen mellem delansættelserne, herunder mellem tidlig HU og praksis i forbindelse med udarbejdelse af uddannelsesprogrammer ifm. ny målbeskrivelse.
Herunder forventninger til tid i de tre forskellige søjler forud for praksis.


PKL opfordrer til at afdelinger og uddannelseslæger har fokus på de gældende uddannelsesprogrammer ift. hvilke kompetencer, der skal opnås i de enkelte delansættelser.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

17. Nyt fra PKL (10 min)

Det indstilles,

at PKL orienterer om nyt på uddannelsesfronten

Beslutning

Der har været udfordringer med tilmelding til den kommende forskningstræningskursus, grundet manglende tilmelding. Problemet er løst, da der er sikre de nødvendige deltagere på kurset.


PKL gør opmærksom på, at forskningstræningskurserne er obligatoriske. Derudover afholdes de ikke ofte, hvorfor det er er med at komme på, når de afholdes.


PKL opfordrer desuden til, at man under introduktionssamtaler for nye HU-læger også har fokus på uddannelseslægen eget ansvar for uddannelsen, herunder tilmelding til obligatoriske kurser under hoveduddannelsen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-1-18

18. Nyt fra VUS (10 min)

Sagsfremstilling


Dimensioneringsplan 2022-2023

Sundhedsstyrelsen har pr. 28. juni 2021 udmeldt dimensioneringsplanen for den lægelige videreuddannelse for perioden 2022-2023.

Den nye dimensioneringsplan er vedhæftet som bilag.


Specialevalgsdag 2021 (maj 2021)

Årets specialevalgsdag bliver afholdt den 14. oktober 2021 i Region Nordjylland. Region Nordjylland planlægger at afholde en traditionel specialevalgsdag med fysisk tilstedeværelse og stande.


Ansættelse af to nye ledende kliniske lektorer for den postgraduate Pædagogiske Udviklende Funktion (PUF) (april 2021)
Flemming Randsbæk er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aarhus Universitet fra den 1. februar 2021. Susanne Nøhr er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aalborg Universitet fra den 1. april 2021. Strukturen med to ledende kliniske lektorer er en del af et nyt samarbejdsfelt mellem Videreuddannelsesregion Nord, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt de sundhedsvidenskabelige fakulteter på henholdsvis Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. De ledende kliniske lektorers overordnede funktion er at sikre og udvikle kvaliteten i den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.


Nye KBU tal (opdateret juni 2021)

  • Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.


Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639

218

146

72

1. halvår 2020

613

193

133

60

2. halvår 2020

675

227

152

75

1. halvår 2021

534

180

120

57

2. halvår 2021

745

245

162

83


*Antal tilmeldte til KBU


**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland



Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.


Ift. specialevalgsdage er udvalget enigt om, at man skal vise hele bredden af specialet og ikke blot den kirurgiske del. Det kan være med til at understøtte en bredde i ansøgere.


Aalborg har planlagt en stand med fokus på bredden i specialer, herunder quiz der afspejler et bredt spektrum af specialets facetter.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

19. Oplæg ved Ulrik Pedersen om den europæiske eksamen (45 min)

Beslutning

Oplæg ved Ulrik Pedersen, formand for selskabet siden 1999.


Oplægget omhandlede mulighederne for europæisk eksamen i ØNH.

herunder

- Charter

- Generelt uddannelsesprogram (ETR) inkl. logbøger- programmet fungere som guideline for nationale standarder ift. fellowships. Seneste program er revideret i 2020.

- Organisation i EBEORL-HNS

- Ulrik Pedersen er chairmann i executive group

- Gennemgang af proces ifm. eksamen

- Processen omkring udarbejdelse og validering af MCQ

- Rating system, herunder krav til en bestået eksamen og grænselandet.

- Ved bestået eksamen får man titlen af fellow of the EBORL-HNS.


Se mere på hjemmesiden ebeorl-hns.org.


Den europæiske eksamen tester viden og kompetencer, gennem både skriftlige og mundlige prøver. Målet er at have en sikker ØNH-læge, der har den meste basale viden og kompetencer.


Drøftelse i plenum.

Udvalget takkede Ulrik mange tak for oplægget.


Nedslag fra plenum

- Ingen danskere har været igennem eksamen.

- Uddannelsesprogrammet er godkendt at samtlige europæiske subspecialer.

- Uddannelsesprogrammet beskriver, hvad man forventes at kunne og hvad man bliver målt på. Der er dog ikke en enkelstående lærebog.

- Eksamen er den eneste eksamen inden for ØNH der er anerkendt af UMS.

- Anbefalingen til læger der gerne vil tage eksamen er at sætte sig godt ind i stoffet, med en tilstrækkelig bredde i hele specialet.

- Selskabet kunne overveje at lave et forberedende kursus for kandidater, der ønsker at tage eksamen.


Formålet med oplægget var at gøre opmærksom på muligheden i uddannelsesorganisationen, således det er muligt at gøre yngre læger i specialet opmærksom på muligheden. Samtidig er det et ønske der skal komme fra kandidaterne selv.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

20. Planlægning af arbejdet med uddannelsesprogrammer som følge af ny målbeskrivelse (15 min)

Det indstilles,

at udvalget drøfter og planlægger processen frem mod godkendte uddannelsesprogrammer.

Sagsfremstilling

Med en snarligt ny godkendt målbeskrivelse skal der udarbejdes nye uddannelsesprogrammer for hoved og introduktionsuddannelse i specialet.

PKL præsenterer kort den nye målbeskrivelse og tanker omkring en proces frem mod godkendte uddannelsesprogrammer


Til punktet er vedhæftet skabelonen for uddannelsesprogrammer.

Brug af skabelonerne er obligatorisk.


VUS planlægger gerne en skrivedag, hvor en af medarbejderne fra VUS' uddannelsesprogramteam deltager, hjælper med facilitering og afklaring af eventuelle spørgsmål.

Beslutning

Den nye målbeskrivelse er endnu ikke godkendt af Sundhedsstyrelsen. Planen er dog at den nye målbeskrivelse skal være godkendt senest den 1. april 2022.

Udvalget beslutter at afholde et møde den 24. marts 2022 med henblik på udarbejdelse af nye uddannelsesprogrammer. Til mødet inviteres hele udvalget inkl. alle tutorlæger.
Mødet afholdes som møde med fysisk fremmøde. Der vil ikke være mulighed for deltagelse via video.

VUS fremsender skabeloner for uddannelsesprogrammer forud for mødet.


På mødet deltager desuden en medarbejder fra VUS med særlige kompetencer inden for uddannelsesprogrammer.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

21. Opfølgning vedr muligheder for overlevering/overdragelse mellem delansættelser (20 min)

Sagsfremstilling

På de seneste to møder i uddannelsesudvalget har udvalget drøftet forskellige muligheder og perspektiver i brugen af systematisk overlevering/overdragelse mellem delansættelser.


På seneste møde (14. april 2021) blev konklusionen "...at Udvalget giver mulighed for at de enkelte afdelinger kan opstille deres egne procedurer for overlevering. Det er dog ikke et krav."

Herudover aftalte man at taget punktet op på det næste kommende møde.


På mødet kan afdelinger der har forsøgt sig med forskellige løsninger fortælles om deres oplevelser.


UKO Gitte Eriksen på AUH fremsendte på baggrund af sidste møde lidt inspirationsmateriale ift. hvordan andre specialer anvender systemet overlevering/overdragelse mellem delansættelser.

Materialet er vedhæftet.


Inspirationsmaterialet kan bruges som udgangspunkt for en drøftelse af, hvorvidt, der er grundlag for at etablere lignede eller tilpasset processer i ØNH.

Beslutning

PKL foreslå at hovedvejleder og uddannelseslægen ifm. afslutningssamtalen udarbejder en kort status for den enkelte uddannelseslæge, som videregives til den kommende afdeling/praksis. Modtager af notatet er UAO og/eller tutorlægen. Notatet skal indeholde information om opmærksomhedspunkter for den enkelte uddannelseslæge, som er relevant for den kommende delansættelse.


PKL foreslår desuden at alle overleveringsnotater fremgår af samme dokument, således progressionen kan følges på tværs af hele uddannelsesforløbet.


OBS. Hvis der er kompetencer der ikke er opnået, som ellers er planlagt til opnåelse/godkendelse i et delelement skal det aftales eksplicit og konkret med den efterfølgende afdeling, hvorvidt uddannelseslægen kan gå videre som planlagt, eller der er behov for en forlængelse som følge af manglende kompetenceopnåelse. Dette lægger ud over den omtalte overlevering.



Konklusion

Udvalget bakker op om forslaget fra PKL.


Mathilde Lonka udarbejder et udkast til en skabelon for overleveringen.
Udkastet sendes til PKL og VUS til kvalificering.


Udvalget vil gerne at overleveringen registreres i logbog.net. Det kan uploades under uddannelsesplaner hos den enkelte uddannelseslæge.


VUS tager ideen om implementering af overlevering i den nye logbog.net til projekt gruppen.


For nu kan de enkelte uddannelseslæger anvende deres logbog net. Herunder fanen uddannelsesplaner. Det er uddannelseslægen opgave at uploade i logbog.net og dermed sende videre til næste afdeling.


Der følges op på næste møde i uddannelsesudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

22. Orientering om offentliggjort inspektorrapport vedr AUH (5 min)

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

På sidste møde præstenterede AUH de foreløbige resultater vedr. det netop overstået opfølgende inspektorbesøg.

Siden sidste møde er den endelige inspektorrapport blevet offentliggjort. Rapporten og SSTs kommentarer er vedlagt.

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.


AUH er opmærksom på at få skematiseret funktioner.

Afdelingen er pt meget presset på bemanding bl.a. ift. supervision. Afdelingen har derfor en stor udfordring med at sikre kompetenceopnåelse frem til nytår.


Udvalget opfordrer til at UKYL'en sammen med UAO og Led,ovl tager en dialog med UKO og Hospitalsledelsen. Herunder muligheder for at skrue ned for funktioner, for at kunne give den nødvendige uddannelse til uddannelseslægerne.


UKYL på afdelingen kan bekræfte, at der løbende er dialog med Hospitalsledelsen.


PKL er bekymret for kompetenceopnåelsen for uddannelseslægerne. UKYL'en tager bekymringen med videre til UAO.


PKL og VUS stiller sig til rådighed for sparring med afdelingen, herunder UKYL, UAO og Led.ovl..


Næste inspektorbesøg er planlagt til foråret 2022.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

23. Næste møde (5 min)

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

Udvalget vil gerne mødes fysisk ved alle møder fremadrettet. Der vil i særlig tilfælde være mulighed for deltagelse virtuelt.


Næste møde bliver den 24. marts. Der skal alene arbejdes med uddannelsesprogrammer. Mødet afholdes i Regionshuset i Aarhus. VUS inviterer og fremsender lokaler.


Næste møde i uddannelsesudvalget med vanlig dagorden bliver den 20. april 09.00-13.00 i Aalborg, Havrevangen. Aalborg står for booking af lokale og forplejning.


Emner:

- afklaring omkring pejlemærker for afbrudte forløb i praksis.

- opfølgning på skema og plan for overlevering


Opdatering den 16. november 2021

Mødet vedr. uddannelsesprogrammer er rykket fra den 24. marts 2021 6. april 2021.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

24. Eventuelt (5 min)

Beslutning

Mathilde Lonka har til inspiration fremsendt AUH's lommebog til uddannelseslæger. Lommebogen er vedhæftet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

25. Deltagere

Beslutning

Tilstede:

Jens-Jacob Henriksen (PKL)

Dan Hougaard (UAO, Aalborg UH (audiologi)

Kirsten Hald (UAO, Aalborg)

Ditte Hermansen (UAO; HE Vest)

Frank Mirz (UAO, HE Vest)

Jacob Miehe (UKYL, HE Vest)

Hanne Owen (Audiologien HE Vest)

Mathilde Lonka (UKYL, AUH)

Karoline Feeking (UKYL AalborgUH)

Versal Khalid (UKYL Aalborg)

Michael Lüscher (Praksis) (på vegne af alle tutorlæger i VUS Nord)

Trine Kirkegaard Petersen (VUS referent)


Afbud

Peder Frandsen (praksis)

Bo Karlsmose (praksis)

Jonas Rickers (praksis)

Thomas Barret (praksis)


Ikke til stede

Kristian Bruun Pedersen (UAO, AUH)

Jens Faunø (UKYL, AUH)

Tilbage til toppen