Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Oto- rhino- laryngologi - uddannelsesudvalg
den 20. april 2022 kl. 09:00
i Center for Svimmelhed & Balance, Havrevangen 1, Aalborg (Konferencen i haveetagen)

 


Sagnr.: 1-30-72-279-18

10. Velkomst og godkendelse af dagsorden (5 min)

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes

Sagsfremstilling

Dagsordenen er vedlagt.

Beslutning

PKL bød velkommen.

Dagsordenen blev godkendt uden bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

11. Opfølgning på referat fra mødet i uddannelsesudvalget den 13. oktober 2021 (5 min)

Det indstilles,

at udvalget følger op på relevante punkter

Beslutning

Vedr. inspektorbesøg på AUH

Der er ikke aftalt en dato for et nye inspektorbesøg på AUH. Afdelingen afventer yderligere fra Sundhedsstyrelsen. Ift. til udfordringen med uddannelsesmuligheder vedr. hals er håndteret ved at oprette et parallel-ambulatorium og ekstra supervision i ambulatorierne. Afdelingens UKYL forventer at tiltagene er tilstrækkelige til at løse udfordringen. Afdelingen har senest sendt en skriftlig afrapportering til SST som opfølgning på sidste inspektorbesøg.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

12. Opfølgning på uddannelsesprogrammer (20 min)

Det indstilles,

at udvalget drøfter/afklare eventuelle uklarheder ift. uddannelsesprogrammerne.

Sagsfremstilling

Er der dukket spørgsmål op siden sidst?

Er der usikkerheder eller andet vi skal have afklaret?

Er der noget fra sessionen på årsmødet vedr. den nye målbeskrivelse der skal orienteres om eller drøftes?


Udkast til referat og fordeling af kompetencer fra skrivemødet er vedlagt

Beslutning

I forhold til fordeling af kompetencer er tidspunktet for opnåelse af kompetence 19 skal tidspunktet rettes til 7-18 måneder. VUS retter det i skemaet og sender ud med referatet.

 

Udvalget er enige om det forventes, at uddannelseslægerne både læser og orienterer sig i deres målbeskrivelse, uddannelsesprogram og individuelle uddannelsesplan.

 

Der er usikkerhed om, hvor niveauet for operative procedure skal være. Udvalget blev efter drøftelser enige om, at afdelingerne i uddannelsesprogrammerne tilføjer et antal procedure som man vil tilstræbe, at alle gennemfører for enkelte operative kompetencer.

Dertil en tilføjelse om, at antallet af nødvendige procedurer er meget individuelt for de enkelte uddannelseslæger både den ene og den anden vej.

 

Udvalget blev enige om følgende tilstræbte procedurer:

 

40 bilaterale tonsillektomi'er (niveau B)

5 tracheotomi'er (niveau D)

15 Direkte Laryngoskopi'er 

 

Fordeling af kurser i hoveduddannelsen

A-kurserne er tidsinddelt via målbeskrivelsen. Uddannelseslægerne tilmeldes via kursusledelsen. De generelle kurser og forskningstræningskurser skal uddannelseslægerne selv tilmelde sig.

 

I programmerne tilføjer afdelingerne, at uddannelseslægerne skal huske at tilmelde sig SOL kurserne og til forskningstræningen. Det specialespecifikke forskningstræningskursus afholdes en gang årligt. Modul 1 skal man deltage på i første år og forud for det specialespecifikke kursus.

 

Uddannelsesdage i praksis introduktionsuddannelsen. Udvalget og tutorlægerne vil gerne, at alle specialpraktiserende læger kan fungere i dette ophold. Specialerådene drøfter rammerne på deres møder. I Region Midtjylland er dette i slutningen af maj 2022, herunder hvilket praktiserende speciallæger de enkelte hospitaler kan tage kontakt til med henblik på uddannelsesdage i praksis.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

13. Opfølgning på overlevering mellem delansættelser (30 min)

Det indstilles,

at udvalget deler erfaringer og drøfter eventuelle tilpasninger af modellen

Sagsfremstilling

På de seneste møder har udvalget drøftet muligheder for overlevering mellem delansættelser.


På sidste møde den 13. oktober 2021 forslog PKL følgende forslag til fremgangsmåde, hvilket der var opbakning til i udvalget:


"PKL foreslår at hovedvejleder og uddannelseslægen ifm. afslutningssamtalen udarbejder en kort status for den enkelte uddannelseslæge, som videregives til den kommende afdeling/praksis. Modtager af notatet er UAO og/eller tutorlægen. Notatet skal indeholde information om opmærksomhedspunkter for den enkelte uddannelseslæge, som er relevant for den kommende delansættelse.


PKL foreslår desuden at alle overleveringsnotater fremgår af samme dokument, således progressionen kan følges på tværs af hele uddannelsesforløbet."


I referatet fremgår desuden


"Mathilde Lonka udarbejder et udkast til en skabelon for overleveringen.
Udkastet sendes til PKL og VUS til kvalificering.


Udvalget vil gerne at overleveringen registreres i logbog.net. Det kan uploades under uddannelsesplaner hos den enkelte uddannelseslæge.


VUS tager ideen om implementering af overlevering i den nye logbog.net til projekt gruppen.


For nu kan de enkelte uddannelseslæger anvende deres logbog net. Herunder fanen uddannelsesplaner. Det er uddannelseslægen opgave at uploade i logbog.net og dermed sende videre til næste afdeling."


Mathildes forslag er vedlagt.

Ideen vedr. overlevering der registreres i logbogen er givet videre til projektgruppen der sidder med det nye system.


Udvalget bedes dele erfaringer siden sidst og drøfte om der skal gøres andre tiltag.



Beslutning

Afdelingerne har ikke nået at få erfaring med modellen endnu. Udvalget tilstræber dog at udfylde overleveringsskemaet for alle hoveduddannelseslæger. Der er dog fortsat en opgave med at uddanne hovedvejledere i at anvende skemaet i forbindelse med slutsamtalen. Skemaet uploades af uddannelseslægen i logbogen således det kan tages med videre til de efterfølgende delansættelser.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

14. Brug af kompetencekort (60 min)

Det indstilles,

at udvalget drøfter, hvordan kompetencekortene implementeres i uddannelsen

Sagsfremstilling

Med den nye målbeskrivelse har selskabet fastsat, at stort set alle kompetencer bl.a. skal kompetencevurderes vha. kompetencekort. Dertil har selskabet udviklet 23 kompetencekort, der er tilgængelige på selskabets hjemmeside under "blanketter".


Kompetencevurderingsmetoder som anføres i en målbeskrivelse er per definition obligatoriske. Det er derfor en bunden opgave, at kompetencekortene skal anvendes i forbindelse med kompetencevurdering og kompetencegodkendelse.


Der lægges derfor op til en drøftelse af:

Hvordan skal kortene konkret skal bruges i forbindelse med den kliniske uddannelse?

Hvem har ansvar for at bruge dem/huske dem?

Hvordan uddanner vi bedst vores vejledere og uddannelseslæger til at anvende dem?


Beslutning

Udvalget er enigt om, at de enkelte kompetencekort løbende kan delvist udfyldes og udarbejdes. Forud for godendelse af kompetence skal et helt kompetencekort dog udfyldes på én gang. Kompetencer godkendes ikke før end de tilhørende kompetencekort er underskrevet.


Der er 23 kompetencekort og ikke 25 som står i målbeskrivelsen.


Udvalget ønsker at omdanne alle kompetencekort til rediger bare pdf-filer, der kan uploades som specialespecifikke filer i logbog.net. Udvalget forventer desuden af kompetencekort bliver en del af den nyudviklet logbog.


Kompetencekortene skal anvendes i den kliniske hverdag som et redskab for kliniske vejledere og uddannelseslæger. Værktøjet skal bruges kontinuert og løbende i uddannelsen af både vejledere og uddannelseslægerne.


Afdelingerne har en stor opgave med at uddanne deres vejledere i brugen af kompetencekort og tænke kompetencekort ind i den kliniske hverdag. Det samme gælder uddannelse af uddannelseslægerne, der har ansvaret for egen uddannelse og dermed også ansvar for at få udfyldt kompetencekort.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

15. Opfølgning på tidligere drøftelse vedr. ændring i forløb og placering i praksis (10 min)

Det indstilles,

at udvalget bakker op om pejlemærkerne

Sagsfremstilling

I september 2019 drøftede udvalget en ny tilgang til ændret uddannelsesforløb ifm. ansættelse i praksis. Tutorlægerne foreslog at udgangspunktet, i forbindelse med opbrudte forløb, fremadrettet skulle være, at uddannelseslægen fortsatte hos den oprindelige tutorlæge.


Uddannelsesudvalget drøftede forslaget ift. de uddannelsesmæssige perspektiver i forslaget.


Referat fra punktet fremgår herunder:

"Udvalget drøftede de uddannelsesmæssige perspektiver af forslaget.


Udvalget bakker op om, at udgangspunktet for brudte forløb er, at uddannelseslægen kommer retur til den praksis uddannelseslægen har været i forud for afbrydelsen.

Udvalget bakker op om at hele forløb der rykkes fortsat forsøges placeret i en praksis med vakant forløb.


I alle tilfælde vil der dog altid være tale om en konkrete individuel vurdering. Afgørelsen træffes af Videreuddannelsessekretariatet (VUS). Dette sker efter lægefaglig rådgivning ved specialets PKL og i dialog med de berørte afdelinger og praksis.


Bemærk desuden, at udvalget anbefaler, at 70 % af et uddannelseselement skal være gennemført forud for, at uddannelseslægen, i forbindelse med et ændret uddannelsesforløb, kan gå videre til næste ansættelse. Dette mod at placere den restende uddannelsestid på et andet tidspunkt i uddannelsesforløbet.


VUS undersøger, hvorvidt forslaget vil give økonomiske konsekvenser for de to politiske regioner. Herefter giver VUS en melding til uddannelsesudvalget."


VUS har efterfølgende været i dialog med de to driftsregioner, der ikke har bemærkninger til forslaget.


Forslaget er vedlagt.

Beslutning

VUS orienterede om forslaget.

Der var ikke bemærkninger til forslaget.


VUS og PKL administrerer fremadrettet efter plejemærkerne.


Pejlemærkerne er vedlagt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

16. Registrering af fravær mens uddannelseslægerne er ansat i praksis (10 min)

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen til efterretning

Sagsfremstilling

HR og personalechefkredsen i Region Midtjylland godkendte den 30. november 2019 en regional retningslinje for "Indberetning af fravær og opfølgning på sygefravær for uddannelseslæger ansat med delforløb i almen praksis og speciallægepraksis"


Retningslinjen fokuserer på, hvordan fravær for uddannelseslæger i praksis skal indberettes og hvordan.
Afdelinger og tutorlæger bedes gøre uddannelseslægerne opmærksom på retningslinjen, og hvordan de skal registrere fravær, mens de er i praksis.


VUS gennemgår kort retningslinjen på mødet.


Retningslinjen er vedlagt.


Beslutning

Tutorlæger bedes hjælpe uddannelseslæger med at huske på at fravær skal meldes til regionen.


I Region Midtjylland skal dette ske via app'en "Min tid". Uddannelseslægen får ifb. med deres ansættelsesbrev en vejledning, til hvordan dette foregår.

I Region Nordjylland udsendes ligeledes en vejledning for uddannelseslæger i praksis.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

17. Nyt fra afdelingerne og tutorlæger (20 min)

Sagsfremstilling

Hver afdeling/tutorlæge orienterer om nye uddannelsestiltag fra afdelingen og uddannelsesmæssige problemstillinger.

Beslutning

Tutorlægerne

Der er primært opmærksomhed på uddannelsesdagen i praksis under introduktionsuddannelsen, herunder om der er truffet en aftale på forhånd om, at de privatpraktiserende læger er interesseret i at indgå i dette. Punktet tages op i specialerådene.


Aarhus

Uddannelsen går udmærket. Der arbejdes meget med parallel-ambulatorier. Afdelingen arbejder fortsat på baggrund af den seneste inspektorrapport.


Aalborg

Afdelingen har haft en oplevelse med en meget kritisk evaluering, som afdelingen har oplevet som værende meget ukonstruktiv. Der er i udvalget en udbredt utilfreds med konceptet evaluer.dk, da det ikke tillid til at indholdet i evalueringerne afspejler det reelle uddannelsesmiljø.


VUS opfordrer til at alle afdelinger gør deres uddannelseslæger opmærksom på DRRLV's holdningspapir vedr. evalueringskulturen i Videreuddannelsesregion Nord.


VUS tager kritikken med videre i drøftelserne vedr. evaluer.dk fremadrettet.


Gødstrup

Afdelingen er fortsat i gang med at komme på plads i Gødstrup, herunder planlægning af OP.


Afdelingen planlægger med at arbejde med uddannelseslejer, hvor uddannelseslægerne står i front og booket lejer.


Audiologien er fortsat placeret i Viborg.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

18. Nyt fra PKL (5 min)

Beslutning

PKL havde ikke yderligere nyt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-116-22

19. Nyt fra VUS (5 min)

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS


Dimensioneringsplan 2022-2023

Sundhedsstyrelsen har pr. 28. juni 2021 udmeldt dimensioneringsplanen for den lægelige videreuddannelse for perioden 2022-2023.

Den nye dimensioneringsplan er vedhæftet som bilag.


Besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb (november 2021)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for andet halvår 2021 og hele 2021 inkl. fleksforløb (Se bilag: Indberetning H-stillinger Nord 2. halvår 2021 + 2021 samlet). Tallene for 2021 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.

Opslåede og besatte introduktionsstillinger (december 2021)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2021 (Se bilag: Indberetning af I-stillinger 2021). Tallene for 2021 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.

Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2021)

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.


På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2021, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2021). Der er sket følgende ændringer:


Ændringer i pejlemærker

Specialer

Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning)

Pædiatri

Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Anæstesiologi

Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Kirurgi

Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Gynækologi-obstetrik

Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning)

Dermato-venerologi


Nye KBU tal (opdateret november 2021)

Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.


Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639

218

146

72

1. halvår 2020

613

193

133

60

2. halvår 2020

675

227

152

75

1. halvår 2021

534

180

120

57

2. halvår 2021

745

245

162

83

1. halvår 2022

584

193

128

65


*Antal tilmeldte til KBU


**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland


Baggrundsnotat (november 2021)

Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret november 2021 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2021" og "Bilag til baggrundsnotat 2021").


Uddannelseslæge.dk (ny logbog.net og evaluer.dk) (marts 2022)

Ultimo 2022 kommer der et nyt system "Uddannelseslæge.dk", der erstatter de to tidligere systemer www.evaluer.dk og www.logbog.net, som i dag anvendes i den lægelige videreuddannelse i Danmark. Der er lavet en projektorganisering omkring udviklingen af det nye system inklusiv inddragelse af forskellige brugergrupper. På Videreuddannelsesregion Østs hjemmeside kan der findes opdateret information om projektet. Se yderligere via dette link: www.laegeuddannelsen.dk/logbognet/logbognet-nyheder/projekt-'nyt-logbognet-og-evaluerdk'.aspx


Spørgsmål til projektet kan rettes til:

Projektleder Barbara Bøgsted Knudsen, bbk@regionh.dk telefon: 3866 9938, Region Hovedstaden

Projektleder Bertil Selde Krogh, berkro@rm.dk telefon: 3052 0517, Region Midtjylland


Vejledningsappen har ændret navn til Godvejledning.dk (marts 2022)

Mange uddannelseslæger og vejledere har haft glæde af appen "Vejledning", hvor vigtige dokumenter og links med betydning for den postgraduate videreuddannelse er samlet. Denne app erstattes nu af hjemmesiden godvejledning.dk. Første gang du går ind på hjemmesiden på din mobil, får du mulighed for at tilføje til din hjemmeskærm – hvorefter den fungerer fuldstændig som en app.

Hjemmesiden er opbygget som den gamle app, og du kan her finde oplysninger om samtaler, dokumenter, undervisning, kompetencevurdering og karrierevejledning af betydning for KBU, intro- eller hoveduddannelse.


Der er vedhæftet en one pager, der kan udskrives eller videregives til vejledere og uddannelseslæger.


Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Udvalget foreslår, at der planlæges uddannelse af brugere ifm. ibrugtagningen af det nye it-system.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

20. Orientering om opslagskadence for tutorlæger (5 min)

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Som følge af ansættelse af nye tutorlæger for de kommende 5 år har Videreuddannelsessekretariatet udarbejdet en opslagskadence for tutorlægerne.


Eftersom der er otte årlige HU-forløb, og vi har ansat fem tutorlæger, vil der i hver runde være et tutorlæge, der ikke har et opslag. Dette går på runde.


For de kommende fem år, forudsat, at der ikke ændres i dimensioneringen indgår tutorlægerne i forløb som vist i vedlagt bilag.


Bemærk at der er tale om de planlagte opslag. Der kan og vil komme ændringer i forbindelse med, at de enkelte forløb ændres som følge af bl.a. barsel og andre former for orlov.




Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

21. Rundvisning i afdelingen (30 min)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

22. Næste møde (5 min)

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

Næste mødes afholdes den 6. oktober 2022 kl 09.00-13.00

Mødes afholdes på RH Gødstrup – Gødstrup står for at booke lokale og forplejning.


Emner:

Brug af kompetencekort – evt. inspirationsoplæg fra kollegaer, der anvender kompetencekort.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

23. Eventuelt (5 min)

Beslutning

Der var intet under eventuelt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-279-18

24. Deltagere

Beslutning

Til stede

Jens-Jacob (PKL)

Matilde Lonka (UKYL, AUH)

Dan Hougaard (UAO Aalborg)

Ditte Hermansen (UAO, RH Gødstrup)

Frank Mirz (UAO, RH Gødstrup)

Kirsten Hald (UAO, Audiologi Aalborg)

Hanne Owen (UAO, Audiologi, Gødstrup)

Anders Jørgensen (Tutorlæge, Hobro) (På vegne af alle tutorlæger)

Jacob Miehe (UKYL, Gødstrup)

Trine Kirkegaard Petersen (VUS)


Afbud

Michael Lüscher (Tutorlæge, Aarhus)

Jonas Rickers (Tutorlæge, Silkeborg)

Thomas Barrett (Tutorlæge, Randers)

Peder Frandsen (Tutorlæge, Aalborg)

Bo Karlsmose (Tutorlæge, Aarhus)

Jens Faunø (UKYL, AUH)

Caroline Feekings (UKYL, Aalborg)

Christian Emil Rex (UKYL, Aalborg)

Kristian Bruun Petersen (UAO, AUH)


Tilbage til toppen