Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Oto- rhino- laryngologi - uddannelsesudvalg
den 26. oktober 2023 kl. 09:00
i AUH. ØNH konferencen, kontorgangen J704.

 


Sagnr.: 1-30-72-214-22

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden (10 min)

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes

Sagsfremstilling

PKL byder, som formand for udvalget og mødeleder på mødet velkommen.

Beslutning

PKL bød velkommen.

Dagsordenen blev godkendt uden bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-214-22

2. Opfølgning på referat fra seneste møde (10 min)

Det indstilles,

at udvalget følger op på relevante punkter.

Referatet er vedlagt som bilag.

Beslutning

Der var ikke yderligere bemærkninger til referatet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-214-22

3. Uddannelsesnyt fra afdelingerne og tutorlægerne- fokus på målbeskrivelse og kompetencekort (60 min)

Sagsfremstilling

Hver afdeling/tutorlæge orienterer om uddannelsesmæssig status med fokus på arbejdet med implementering af målbeskrivelse og kompetencekort.

Beslutning

Gødstrup

Uddannelsen går godt, men afdelingen oplever et pres, da der for nuværende er relativt få uddannelseslæger på afdelingen. Det betyder at der er flere vagter til de enkelte uddannelseslæger, mindre dagstid og en begrænsning i muligheden for dubleringer på OP spor for en periode.


Afdelingen har siden sidste møde implementeret emento-app'en som redskab til introduktion til nye uddannelseslæger. Den kan endvidere anvendes i løbet af uddannelsesforløbet rent fagligt. Det opleves som en stor succes. App'en fungere som det eneste de nye læger modtager ifm. opstart.


Den nye målbeskrivelser og kompetencekortene implementeres løbende i takt med at uddannelseslægerne, der er på den nye målbeskrivelser kommer.


Hver dag er der en overlæge afsat til at supervisere og kompetencevurdere uddannelseslægerne. Så vidt muligt udfyldes kompetencekort i den kliniske hverdag/situation. Enkelte elementer kan godt tages under vejledermøder.


Audiologisk Viborg

Det går godt med uddannelsen i Viborg.


Audiologisk AUH

UAO oplever at uddannelsen går godt

Der er nu en UKYL i audiologien, hvilket fungere rigtig godt og har givet en bedre kobling mellem ØNH og audiologien ift. uddannelsen.


Undervisningen på afdelingen fungerer rigtig godt. Bl.a. har man fået forbedret svimmelhedsuddannelse. Det medførte en generel drøftelse af, hvorvidt alt vedr. svimmelhed skal placeres i audiologien. Det vil kræve at de øvrige kompetencer man skal opnå i audiologien fortsat kan opnås. Derudover er det vigtigt, at de tidlige HU-læger kan håndtere patienter med svimmelhed. En overvejelser kunne også være at placerer audiologien som første delansættelse i HU.


Aarhus

Brugen af kompetencekort anvendes i takt med at uddannelseslægerne skifter over på den nye målbeskrivelse. Afdelingen er ved at ligge en mere fast plan for, hvornår de enkelte kompetencekort skal anvendes.


UAO og den tidligere UKYL har været de primære tovholdere. UAO er derfor nu i gang med at få de nye UKYL'er med som tovholdere.


I Randers ligger alle kompetencekort og minicex der kan og skal udfyldes i printet form.

På AUH ønsker man at få print i mapper efter uddannelseslægernes niveau.


I ambulatorierne planlægger man løbende, hvornår kompetencekortene skal udfyldes. Det gøres de dage hvor uddannelseslægerne har en supervisor med. Afdelingen har en oplevelse af, at det reelt sker og bliver anvendt. Det kræver dog opfølgning.


Introlægerne er meget glade for vagtkørekortet.


I uddannelseslægernes mappe er der forskelligt uddannelsesmateriale tilgængeligt, både. Afdelingen har forskellige undervisningsmateriale både i form af videoer og kompetencekort.


Afdelingen oplever at være lave på uddannelseslæger bl.a. som følge af barsler og det ubesatte HU-forløb fra 2023-2. Samtidig er afdelingen også lave på antal speciallæger. UAO oplever dog et virkeligt godt samarbejde med cheflægen.


Aalborg

De to UKYL'er oplever, at kompetencekortene for introlæger fungere rigtig godt.

De er alene tre HU-læger på den nye målbeskrivelse. Den teoretiske del tages med vejleder. For HU-lægerne er der en del supervision på næse og hals, hvor det er dubleret spor med en speciallæge bag. Enten er der en speciallæge til to HU-læger eller en til en. Det er her kompetencekortene skal anvendes og udfyldes.

Dubleringen fungere bedst når der er et tæt samarbejde med bookingteamet.


Afdelingen har pt de HU-læger, de er planlagt til og det skulle gerne understøtte, at der er den rette aktivitet for dem alle.


Oplevelsen er at hvis uddannelseslægerne er utilfredse med uddannelsen er det for det meste ift. kirurgi. Udvalget har en generel oplevelse af at det bl.a. skydes at uddannelseslægerne har en forestilling om at specialet er mere kirurgisk end det reelt er. Der er derfor en opgave i specialet med at forventningsafstemme med de helt unge læger fra starten. Det kunne bl.a. være at give uddannelseslægerne mere tid i de behandlende ambulatorier, således de lærer, at ØNH er meget mere end kirurgiske forundersøgelser og efterfølgende operative procedurer.


PKL lægger vægt på at mening i arbejdet er helt centralt for den unge læger.


Tutorlægerne (praksis)

Praksis har fået et praksis-øspecialespecifikt kursus. Det første kursus er afholdt, der har fået meget flotte evalueringer. Thomas Quist Barrett har været en af de store drivkræfter bag udviklingen af kurset.


Tutorlægerne oplever at have mange dygtige men blandede uddannelseslæger.


Et ønske er at man forud for praksis har været i alle tre søjler, herunder mere næse og øre søjle forud for praksis og dermed mindre tumor.


Tutorlægerne har også drøftet balancen mellem det at tage en uddannelse vs at få en uddannelse. Tutorlægerne vil meget gerne tilbyde en stor buffet, men uddannelseslægerne skal selv tage uddannelsen.


Herudover er tutorlægerne, på vegne af afdelingerne, bekymret for de økonomske ramme på hospitalerne, og hvordan det kan påvirke afdelingerne, herunder uddannelsen.


Generelt vedrørende kompetencekort

Kompetencekortene fungerer egentligt godt, men er meget omfattende. Det gør det svært at godkendte og færdiggøre de enkelte kompetence i den enkelte ansættelser og først kan underskrives sidst i uddannelsen. Afdelingerne håndterer dette forskelligt bl.a. med at indsætte notater i uddannekseslæge.dk. Se mere om dette under punkt 4.


Tutorlægerne overvejer hvorvidt tonsillektomi-kortet, kan have en betydning for at andre relevante procedurer ikke anvendes da det ikke vurderes i uddannelsesøjemed. Det er en relevant overvejelse for selskabets uddannelsesudvalg.


Specialet vil meget gerne at kompetencekortene med i uddannelseslæge.dk.

Det er fortsat planen at de kommer med i uddannelseslæge.dk.


Generelt

Afdelingerne oplever i perioder udfordringer med generationsforskelle. Afdelingerne oplever en ændring i fællesskabsfølelsen blandt uddannelseslæger, hvor der er kommet mere fokus på den enkelte lægers egen udvikling og mindre fokus på fællesskabet og ønsker om flere individuelle hensyn. Derudover
kan afdelingerne opleve at uddannelseslæger har svært ved at få taget ansvar for egen uddannelse.


Afdelingerne er enige om at der er sket en udvikling. En udvikling vi er nødt til at tage højde for. Herunder finde en balance mellem individuelle hensyn og klargøre forventningerne til uddannelseslægerne. Afdelingerne er enige om, at der fortsat skal stilles krav til uddannelseslægerne.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-214-22

4. Overlevering af kompetencer mellem uddannelsessteder (20 min)

Det indstilles,

at udvalget drøfter hvordan specialet skal forholde sig til den beskrevet problemstillingen

Sagsfremstilling

Punktet er dagsordensat af UKYL Jacob Miehe. Jacob indleder punktet.


Baggrund:

Vores tidlige HU læger skal i hht. uddannelsesprogrammet have godkendt en række kompetencer i der deres første ansættelse.

For at få godkendt kompetencen, skal der blandt andet foreligge et godkendt kompetencekort og et A-kursus. Det forholder sig desværre sådan at a-kurserne ligger efter deres første ansættelse.

Vi bør diskutere hvordan vi forholder os til ovenstående problemstilling, herunder godkendelse af kompetencer og overlevering mellem uddannelsesstederne.

Beslutning

Uddannelseslægerne er udfordret ved at flere af de specialespecifikke kurser ikke ligger i umiddelbar sammenhæng med, hvornår en given kompetence skal godkendes.

Derfor kan kompetencer ikke godkendes i den planlagte ansættelse.


Der er derfor behov for at finde en måde, hvorpå kompetencer der er delvist opnået i én delansættelse kan overleves til en anden afdeling.


Der er i udvalget enighed om at de alle fremadrettet laver et notat under den enkelte kompetence: Når x (eks. specialespecifik kursus eller kompetencekort) foreligger er kompetencer godkendt. Notatet skal indeholde initialer på den der forfatter notatet.


Afdelingerne skal dog være meget skarpe på, hvad de overleverer. Det må ikke blive en mulighed for at skubbe uddannelse foran sig. Hvis der er udfordringer i et forløb skal der foregå en andre og mere formel overlevering..


Der er fortsat enighed om at i-læger skal tilstræbes 40 ton og at tidlige HU-læger skal tilstræbes 15 selvstændige dialar og 5 traketomier.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-214-22

5. Rundvisning på afdelingen (30 min)

Beslutning

Matilde og Nichlas viste rundt på afdelingen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-214-22

6. Nyt fra PKL (10 min)

Det indstilles,

at PKL orienterer om seneste nyt fra et PKL perspektiv.

Beslutning

PKL har ikke punkter der ikke allerede er drøftet. Herunder fokus på at skabe mening i det kliniske arbejde og uddannelsen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-504-22

7. Nyt fra VUS (5 min)

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Dimensioneringsplan 2024-2025 (august 2023)

Sundhedsstyrelsen har udgivet en ny dimensioneringsplan for 2024-2025 (vedhæftet som bilag). Antallet af hoveduddannelsesforløb øges på landsplan fra 1.090 forløb (2023) til 1.140 forløb i 2024-2025. Øgningen sker inden for 13 specialer, hvoraf der dog ikke sker øgning af dimensioneringen i gynækologi og obstetrik, klinisk genetik og intern medicin: geriatri i Videreuddannelsesregion. Derudover øges ratioen for introduktionsforløb for fem specialer. Uddannelsesudvalgene i specialer med ændret dimensionering arbejder på opdatering af de lægefaglige indstillinger.

Beslutning

Til næste dimensioneringsplan vil specialet gerne arbejde for en højere minimums ration for introstillinger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-214-22

8. Videndeling fra Inspektorbesøg og rapport i Aarhus (30 min)

Det indstilles,

at AUH deler erfaring fra seneste, opfølgende inspektorbesøg
at udvalget videndeler vedrørende deres oplevelser med inspektorbesøg og rapporter

Sagsfremstilling

Afdelingen på AUH havde den 24. maj 2023 opfølgende besøg efter en kritisk inspektorrapport i 2021.

Den nye rapport er vedlagt.


AUH fortæller på mødet om oplevelsen og erfaringerne fra det seneste besøg og det efterfølgende arbejde med indsatsområder.


Der foreligger endnu ikke kommentarer fra Sundhedsstyrelsen.


Beslutning

Slides fra oplægget er vedlagt.


Grundlægende viser besøget og rapporten, at der er sket meget sidste sidte besøg, herunder at afdelingen har forbedret uddannelsesmiljøet meget og at mange indsatsområder er forbedret fra sidst. Der er dog fortsat områder der skal arbejde videre med. Næste besøg er et rutinebesøg om 4 år.


Oplægget og drøftelserne er kort opsummeret herunder:


Inspektorerne vurderer afdelingne særdelesgod i fire punkter, hvor afdelingen selv vurderede niveau som tilstrækkeligt.


Inspektorernen vurderer to punkter i utilstrækkeligt. Afdelingen var selv i tvivl om konferencens læringsværdi og forstår derfor også godt vurderingen. Derudover blev kompetencevurdering vurderet utilstrækkeligt, hvilket skyldes at afdelingen ikke er langt i implementeringen af de nye kompetencekort, hvilket skyldes at afdelingen har få læger på den nye målbeskrivelse.


Der er aftalt fire indsatsområder

1. Kompetencekort: implementering

2. Akutsporet: mere supervision

3. Arbejdstilrettelæggelse/bemanding: forsøg på at se på bemanding fremadrettet med henblik på proaktive tiltag.

4. Konferencernes læringsværdi: særligt mangle på røntgen.


Udvalgte roste rapporten og det hårde arbejde der er gået forud.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-214-22

9. Videndeling fra Inspektorbesøg og rapport i Aalborg (30 min)

Det indstilles,

at Aalborg fortæller om oplevelsen med inspektorbesøget og den efterfølgende proces
at udvalget videndeler omkring oplevelser med inspektorordningen

Sagsfremstilling

ØNH afdelingen på Aalborg Universitetshospital havde den 23. marts 2023 inspektorbesøg.

Besøget resulterede i den vedlagte inspektorrapport.


På baggrund af besøget og den efterfølgende rapport har afdelingen i Aalborg arbejdet med flere indsatsområder.


Som følge af, at der i rapporten blev vurderet flere emner som "utilstrækkeligt" har Afdelingen fremlagt deres handleplan i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse i september 2023.

Rådet roste afdelingen for den store indsats.


På mødet den 26. oktober fortæller afdelingen om deres oplevelse og arbejde i forbindelse med inspektorbesøget.


Beslutning

På mødet deltog afdelingens to UKYL'er der fortalte om besøget, rapporten og det efterfølgende arbejde.


Afdelingen havde et godt besøg. Både besøget og selvevalueringen forud viste utilstrækkelige forhold på flere af punkterne i inspektorrapporten.


Vedr. uddannelsesplaner: de foreligger, men der er ikke altid enighed om en uddannelsesplan er. processen er nu tilpasset således det er et krav fra UAO at uddannelsesplanen ligges op og godkendes ved UAO. Kontrollen er skærpet. Dette var punktet SST vil have en handleplan på og den er godendt ved SST.


I inspektorrapporten er seks punkter vurderet utilstrækkelige; uddannelsesplaner, konferencens læringsværdi, forskning, medicinsk ekspert, undervisning og læringsmiljø.


Der er udarbejdet handleplaner for hver af de seks områder.


Der er bl.a. fokus på

  • Der fokuseres i det videre arbejde især på indsatsområderne: arbejdstilrettelæggelse, morgenkonferencer og ambulatorium.
    • For at højne medicinsk ekspert er der udarbejdet ny standardplan for kirurgi, hvor uddannelseslægerne er inkorporeret.
    • Der arbejdes aktivt med at implementere cases på konferencerne for at øge læringsværdien.
    • Der er kommet flere undervisningstiltag, både fra speciallæger og uddannelseslæger.


Afdelingen har arbejdet meget med de tre områder og tager temperaturen løbende, også forud for næste besøg vha. spørgeskemaet, der anvendes ifm. inspektorbesøg. De interne evalueringer viser, at der fortsat er steder de kan forbedre sig.


Udvalgte roste afdelingen for det store arbejde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-214-22

10. Næste møde ( 5 min)

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

Næste møde i uddannelsesudvalget afholdes den 25. april 2023 i Regionshuset i Viborg.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-214-22

11. Eventuelt (5 min)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-214-22

12. Frokost (20 min)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-214-22

13. Deltagere

Beslutning

Til stede:

Formand Jens Jackob Henriksen (PKL)

Matilde Lonka (UAO AUH)

Jacob Miehe (UKYL AalbogUH)

Jonas Kjærgaard Bruun (UKYL AalbogUH)

Bo Karlsmose (Tutorlæge)

Frank Mirz (UAO Gødstrup)

Ditte Hermansen (UAO Gødstrup)

Niklas Udholm (UKYL; AUH)

Trine Kirkegaard (VUS, referent)



Afbud:

Kirsten Hald (UAO AalborgUH)

Hanne Owen (UAO Audiologi Viborg)

Chris Ladefoged (UAO AalborgUH)

Jens Thrane (UKYL AUH)

Louise Hill-Madsen (UKYL Gødstrup)

Christian Rex (UKYL Gødstrup)

Tilbage til toppen