Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Patologisk anatomi og cytologi - uddannelsesudvalg
den 26. maj 2021 kl. 09:00
i Mødelokale 1 og 2, stuen, Patologisk Institut, Ladegårdsgade 3, 9000 Aalborg

 


Sagnr.: 1-30-72-251-18

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden (5 min. kl. 09.00-09.05)

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Der bydes velkommen til mødet, som finder sted i mødelokale 1 og 2, stuen, Patologisk Institut, Ladegårdsgade 3, 9000 Aalborg.


Forplejning: Brød ved ankomst og frokost ved mødets afslutning.


Parkering, link til oversigtskort: Aalborg Universitetshospital - Find vej (rn.dk)

Den største parkeringsplads lige ved siden af Patologisk Institut er 'Gåsepigen' (betalingsparkering, ved Stengade på kortet) med indkørsel fra Vesterbro.


Deltagere:

Mikkel Eld, PKL (mødeleder)

Astrid Petersen, UAO, Aalborg UH

Sonja Höhle Hjulskov, UKYL, Aalborg UH

Lise Haugaard Banch, UKYL, Aalborg UH

Lene Agerbo, UAO, RH Nordjylland, Hjørring

Benedicte Parm Ulhøi, UAO, AUH

Marie Brix Ley, UKYL AUH

Arne Wøyen, UAO, HE Midt, Viborg

Simon Lenler-Eriksen, UKYL, RH Viborg

Mette Dahl Jacobsen, Videreuddannelsessekretariatet (referent) - deltager kl. 09.00-11.30 (pga. anden mødeaktivitet)


Afbud:

Mary Holten Bennetsen, UAO RH Randers


Ikke til stede:

Jens Johannes Christiansen, UAO, RH Randers


Indmelding af evt. punkter til Eventuelt.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

2. Opfølgning på referat fra seneste møde (5 min. kl. 09.05-09.10)

Det indstilles,

at referatet godkendes.

Sagsfremstilling

Referatet fra seneste møde d. 10. november 2020 er vedhæftet som bilag.


Der er ikke indkommet skriftlige bemærkninger til referatet.

Beslutning

Referatet blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

3. Nyt fra PKL (15 min. kl. 09.10-09.25)

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager PKL's orientering om nyt siden seneste møde til efterretning.

Sagsfremstilling

Mikkel vil som PKL orientere om evt. relevante uddannelsesemner.


Efterfølgende en evt. drøftelse om emnerne i plenum.

Beslutning

Mikkel kunne orientere om, at der siden seneste uddannelsesudvalgsmøde ikke har været afholdt nye PKL-specifikke arrangementer i et uddannelsesmæssigt regi. Forskningstræningsprojekterne afvikles som vanligt og Mikkel får jævnligt gode projekter ind.


Det blev drøftet, at der i forbindelse med forskningstræningsprojekterne opleves en problemstilling med, at uddannelseslægerne ikke får sendt en kopi af aftalen samt projektbeskrivelse til UAO. Mikkel skriver dette ind, når han godkender projektet og videresender til VUS. Derudover blev der orienteret om, at Aalborg planlægger med at lægge projektemnerne på et fællesdrev til fælles inspiration for uddannelseslægerne, når de skal påbegynde projekterne.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

4. Nyt fra afdelingerne (30 min. kl.09.25-09.55)

Det indstilles,

at der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget.

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.


Der foreslås en gensidig orientering om evt. uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag i forhold til to forskellige perspektiver:


  1. En generel orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning.
  • Hver afdeling deler evt. nyheder, problemstillinger og andet relevant til fælles orientering og refleksion.


  1. En mere specifik orientering under overskriften 'stjæl vores gode ide'.
  • Hver afdeling bedes præsentere et vellykket uddannelsestiltag, som vurderes generelt relevant og overfør bart.

Beslutning

Der blev på skift orienteret om seneste status på de forskellige afdelinger.


RH Viborg:

  • Afdelingen ville gerne dele en god ide relateret til søjlespecifik feed-back i forbindelse med den afsluttende samtale på søjlen. Her anvendes en skabelon med forslag til ændringer og kommentarer til supervision (vedhæftet som bilag), hvilket fungerer konstruktivt med relevante kommentarer omkring positive områder og områder, som der kan arbejdes videre på. Der holdes derudover opstartssamtale og midtvejssamtale. Hver søjle har en søjleansvarlig – efter afsluttende samtale sker der en overlevering til søjleansvarlig på næste status.
  • Afdelingen har igangsat månedlige uddannelsesmøder for at følge op løbende på uddannelsesmæssige tiltag og arrangementer.


Aarhus UH:

  • Afdelingen har oplevet udfordringer i forbindelse med pukkelafvikling af kurser for bl.a. HU-lægerne.
  • Der har været gode erfaringer med at ændre arbejdsgang for uddannelseslægerne, når det kommer til udskæring. Nu er arbejdsgangen ændret til, at hvert team er ansvarligt for egne udskæringer. Dette har bedret uddannelseslægernes muligheder for at sikre kompetencer indenfor frysesnit, da der tidligere kunne gå tid herfra til udskæring.
  • Afdelingen delte en god ide omhandlende etableringen af en virtuel præparatkasse (vejledning vedhæftet som bilag), hvor gode eksempler eller sjældne tilfælde af bestemte præparater kan oploades, så uddannelseslægerne har mulighed for at orientere sig heri inden søjleskift (fx til sammenligning af normalt væv)*. Derudover har der været gode erfaringer med et fagligt fyraftensarrangement med gennemgang af mikroskopi sessioner blandt uddannelseslægerne: 'Patologi og Pizza'. Dette har også været hjælpsomt ift. at opretholde et velfungerende socialt arbejdsmiljø under COVID-19 situationen.


RH Nordjylland:

  • Der er i øjeblikket ingen uddannelseslæger på afdelingen.
  • Den faste ugentlige præparat-fremvisning afholdes stadigt med obligatorisk deltagelse af afdelingens læger.


Aalborg UH:

  • Afdelingen berettede om et godt uddannelsesmiljø og planer om et fremtidigt inspektorbesøg med fysisk fremmøde. Der arbejdes på at implementere invers feed-back til efteråret, og afdelingen har forskellige kilder til inspiration til spørgeramme.
  • Det er blevet afprøvet at afholde den faste ugentlige torsdagsundervisning for alle læger med andre emner end normalt fx vedr. 'læger i ledelse', hvilket var god inspiration. Et tema omkring hospitalets uddannelsesstrategi og branding inspirerede til at oprette en instagram profil (Patologi afdelingen_Aalborg) for afdelingen.
  • Ved 'European Congress of Pathology' december 2020 blev det arrangeret at sidde flere sammen til oplæggene, hvilket var både fagligt, læringsmæssigt og socialt givende.
  • Efter tre timers møder har UKYL'erne arbejdet på at tage punkterne fra mødet op igen løbende på uddannelseslægemøderne i Patologi afdelingen for at følge 3-timers-møderne til dørs.
  • Uddannelseslægerne har de seneste to år indstillet en speciallæge til FYPA uddannelsespris og normeringen er blevet læst det op på et fælles lægemøde.


*Uddybende vedr. virtuel præparatkasse:

Den virtuelle præparatkasse består af indscannede glas, som ligger gemt på afdelingens fællesdrev. Det kræver en vis kapacitet af fællesdrevet, da hvert glas fylder omkring ½ GB. Glassene blindes inden scanning, og indscannes af en bioanalytiker med kompetence herfor. De indscannede snit gemmes i mapper, der er opdelt efter organsystem, og tildeles anonyme numre (eks. NGA1, NGA2, URO1.... osv.). Der laves separate Excel dokumenter, der tilsvarende er opdelt efter organsystem, der indeholder de korresponderende numre (NGA1 mm.) med en tilknyttet diagnose og eventuelle kommentarer.


Glassene tilgås via NDP.view2, som de fleste allerede har liggende på computeren (alternativt kan den gratis downloades her: https://www.hamamatsu.com/eu/en/product/type/U12388-01/index.html).

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

5. Brug af EPA (15 min. kl. 09.55-10.10)

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget drøfter, hvordan EPA bruges bedst muligt.

Sagsfremstilling

Egne erfaringer med brugen af EPA kan eventuelt inddrages i drøftelsen for at inspirere på tværs af afdelingerne.


Punktet er indmeldt fra Aarhus UH.

Beslutning

Aarhus UH har efter en faglig drøftelse om brugen af EPA gode erfaringer med, at uddannelseslægen styrer mikroskopet og supervisor følger med ved siden af. Det vurderes at fungere bedre og flere uddannelseslæger har herefter haft deres EPA med til vejledersamtaler. Afdelingen har tilpasset EPA til egne forhold og oplever, at uddannelseslægerne har haft nemmere ved at have fokus på EPA og oplever større udbytte af EPA. UAO har afholdt oplæg omkring gennemførsel af EPA og vigtigheden af at tilføje specifikke kommentarer for at sikre læring. Det er blevet sat i struktur, hvor mange EPA'er, som uddannelseslægerne minimum skal have i hver søjle.


RH Viborg supplerede med at fortælle om et nyt tiltag med forventningsafstemning før gennemførsel af EPA, hvor der på forhånd udvælges fokuspunkter for EPA'en. Det er erfaringen, at dette giver et større udbytte for uddannelseslægerne. Det blev drøftet, at det er vigtigt, at supervisor er bekendt med, hvordan EPA gennemføres bedst muligt. Forventningsafstemning blev vurderet som en god ide.

På DPAS' hjemmesiden er der en gennemgang fra 2015 af specialets kompetencevurderingsmetode, hvor EPA vurderes som en velegnet kompetencevurderingsmetode.


Aalborg UH har igennem 3-timers-møde blandt uddannelseslægerne lært, at det kunne være godt med en udvidelse af skemaet med mulighed for at give mere generelle kommentarer/feed-back, bl.a. for også at sikre læring imellem EPA'erne og fremme god faglig udvikling.


Det blev aftalt, at hvis afdelingerne løbende får gode erfaringer med brugen af EPA, må disse erfaringer meget gerne deles i uddannelsesudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

6. Fremgangsmåde ved prøvebesvarelse for uddannelseslæger (15 min. kl. 10.10-10.25)

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget drøfter de forskellige tilgange til, hvordan uddannelseslægernes prøver svares ud, og
at uddannelsesudvalget drøfter, hvordan der bedst muligt tages højde herfor i forbindelse med uddannelseslægernes overgange til de forskellige afdelinger.

Sagsfremstilling

Patologi afdelingerne i Videreuddannelsesregion Nord har forskellige fremgangsmåder for, hvordan uddannelseslægernes prøver bliver svaret ud. Det ønskes belyst, hvordan praksis er på de forskellige afdelinger, så vi kan være opmærksom på dette, når vi overtager uddannelseslæger fra hinanden.


To forskellige tilgange kan eksempelvis være:

  • Supervisor sættes på prøven ved et specifikt statusskift (taget-mik). På den måde kommer supervisor til at stå på besvarelsen, og uddannelseslægen kan selv trykke på "godkend". På den måde burde uddannelseslægen juridisk være dækket ind, hvis der senere skulle opstå problemer med prøvesvaret.
  • Uddannelseslægen anfører supervisor på et tilfældigt tidspunkt på prøvens vej igennem statusskift, men det er supervisor, som trykker "godkend", og således er ansvarlig. Det er eventuelt ikke ALTID supervisor, der gør dette. I disse tilfælde må uddannelseslægen så jo selv vel være juridisk ansvarlig for prøvesvaret.


Der vil være mulighed for at drøfte de forskellige erfaringer og holdninger afdelingerne imellem.


Punktet er indmeldt fra RH Viborg.

Beslutning

Punktet er afledt af, at afdelingen blev opmærksom på, at uddannelseslægerne har lært forskellige fremgangsmåder til at besvare prøver ud på. Dette førte til en faglig drøftelse på afdelingen, hvilket har affødt et flertal for "Aalborg metoden", hvor uddannelseslægen efter supervision og evt. gennemlæsning af besvarelsen selv skifter status til SVGO.


Aarhus UH fortalte, at afdelingen også er påbegyndt en kulturændring, hvor uddannelseslægerne i større udstrækning selv svarer prøven ud. Uddannelseslægerne i Aarhus har også drøftet emnet og vil gerne have mere ansvar i forbindelse med at svare ud selv. Der er udarbejdet en inspirationsliste med forskellige emner, som uddannelseslægerne evt. selv kan svare ud.


Der vurderes ikke at være juridiske udfordringer forbundet med nogle af fremgangsmåderne, hvad enten supervisor eller uddannelseslægen svarer prøven helt ud.


Aalborg UH : Det indskrives i søjleplanerne hvilke aftaler der er lavet for supervision og svargodkendelse afhængigt af, hvor uddannelseslægen er i sit uddannelsesforløb. Herved dokumenteres de konkrete aftaler og procedurer og på teammøderne kan der aftales procedurer for den enkelte uddannelseslæge i forhold til dennes aktuelle faglige niveau.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

7. Forslag til skrivedag (5 min. kl. 10.25-10.30)

Det indstilles,

at udvalget fastlægger en dato for kommende skrivedag.

Sagsfremstilling

Uddannelsesprogrammerne indenfor patologi trænger generelt til en opdatering. Muligheden for at afsætte tid til en fælles skrivedag hertil har derfor tidligere været drøftet i uddannelsesudvalget. Her blev det dog besluttet at afvente ny målbeskrivelse indenfor specialet i marts 2021.


Det foreslås derfor nu, at der fastlægges en dato for kommende skrivedag.


Nedenstående datoforslag er placeret efter sommerferien 2021 ud fra en formodning om, at det ift. COVID-19 situationen vil være muligt at mødes fysisk igen:

  • Torsdag d. 2. september 2021
  • Mandag d. 6. september 2021
  • Tirsdag d. 7. september 2021
  • Mandag d. 20. september 2021
  • Onsdag d. 22. september 2021
  • Uge 40 eller 41 (d.4. - 15. oktober 2021)


Alternative datoforslag kan også drøftes på uddannelsesudvalgsmødet. Når der er fastlagt en dato, undersøger Mette muligheden for, om en VUS-medarbejder med uddannelsesprogrammer som arbejdsområde også kan deltage i skrivedagen for at bistå med råd og vejledning. Af samme grund foreslås det at afholde skrivedagen i Regionshuset Viborg.

Beslutning

Den nye målbeskrivelse er indleveret til Sundhedsstyrelsen til godkendelse.


Det blev aftalt at arrangere en skrivedag d. 11. oktober 2021 (d.12.-14. oktober 2021 er ikke gode datoer til skrivedag). VUS undersøger, om en medarbejder med uddannelsesprogrammer som arbejdsområde har mulighed for at deltage d. 11. oktober og sender en invitation til dagen.


Såfremt Sundhedsstyrelsen ikke har godkendt den nye målbeskrivelse inden skrivedagen, findes der en ny dato hertil.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-1-18

8. Orientering: Nyt fra VUS (15 min. kl. 10.30-10.45)

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen til efterretning, og
at udvalget drøfter egne erfaringer med Evaluer.dk og Logbog.net samt eventuelle ønsker til videreudvikling af systemerne for at sikre relevante input til det videre udviklingsarbejde.

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS


Ansættelse af to nye ledende kliniske lektorer for den postgraduate Pædagogiske Udviklende Funktion (PUF) (april 2021)
Flemming Randsbæk er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aarhus Universitet fra den 1. februar 2021. Susanne Nøhr er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aalborg Universitet fra den 1. april 2021. Strukturen med to ledende kliniske lektorer er en del af et nyt samarbejdsfelt mellem Videreuddannelsesregion Nord, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt de sundhedsvidenskabelige fakulteter på henholdsvis Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. De ledende kliniske lektorers overordnede funktion er at sikre og udvikle kvaliteten i den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.


Administrationsnotat vedr. længerevarende sygefravær på tværs af delansættelser (Nov 2020)

I Videreuddannelsesregion Nord er der godkendt et nyt administrationsnotat, der beskriver, hvordan sygefravær på tværs af delansættelser i hoveduddannelsen håndteres ift. hvor uddannelseslægen er ansat under fraværet.


Udgangspunktet for den fremtidige håndtering af sager, hvor en hoveduddannelseslæge har længevarende fravær på tværs af to delansættelser er, at uddannelseslægen har ansættelsessted, hvor denne forventes at fortsætte sin uddannelse efter fraværet. De nærmere forhold og rammer kan læses i notatet.


Notatet er godkendt både i Region Midtjylland og Region Nordjylland og gælder derfor i hele Videreuddannelsesregion Nord.

Notatet er særligt henvendt til HR og er derfor også udsendt til samtlige hospitalsenheder.


Funktionstidsbestemmelse (Opdateret marts 2021)

Danske Regioner og Yngre Læger har i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2021 indgået aftale om, at funktionstidsbestemmelserne fremadrettet er gældende for alle læger, der søger hoveduddannelse. For læger, der er kandidater fra og med 1. august 2008 og senest den 30. april 2019 gælder, at det udelukkende er ansættelser fra og med den 1. april 2021, der indgår i funktionstiden.


Baggrund

I overenskomsten mellem YL og Regionerne (= overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge, efter KBU, højest må have været ansat i 24 måneder på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Fravær pga. graviditet, barsel, adoption, længerevarende sygdom, værnepligt eller ren forskningsansættelse medregnes ikke i funktionstiden. Deltidsansættelser medfører forholdsvis forlængelse af perioden.


Besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb (november 2020)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for andet halvår 2020 og hele 2020 (Se bilag: Indberetning HU-stillinger, 2. halvår 2020 VUR Nord). Tallene for 2020 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.

Opslåede og besatte introduktionsstillinger (december 2020)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2020 (Se bilag: Indberetning af I-stillinger). Tallene for 2020 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.

Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2020)

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.


På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2020, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2020). Der er sket følgende ændringer:


Ændringer i pejlemærker

Specialer

Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Dermato-venerologi

Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning)

Infektionsmedicin

Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 1 (høj søgning)

Thoraxkirurgi


Nye KBU tal (opdateret marts 2021)

  • Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.


Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639

218

146

72

1. halvår 2020

613

193

133

60

2. halvår 2020

675

227

152

75

1. halvår 2021

534

180

120

57


*Antal tilmeldte til KBU


**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland


Nyudvikling af Evaluer og Logbog (november 2020)

Leverandøren af systemerne www.evaluer.dk og www.logbog.net Dansk Telemedicin har meddelt, de ikke ønsker at fortsætte samarbejdet med regionerne om disse systemer.

Danske Regioner har på initiativ af Sekretariaterne for Lægelig Videreuddannelse godkendt, at der skal findes en ny samlet it-løsning til erstatning for de to systemer, som i dag anvendes i den lægelige videreuddannelse i Danmark.

Driften af logbog.net og evaluer.dk fortsætter uforandret indtil ultimo 2022 og data fra systemerne overføres til den nye it-løsning.


Baggrundsnotat (december 2020)

Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret december 2020 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2020" og "bilag til baggrundsnotat 2020").


Holdningspapir vedr. evalueringskulturen i Videreuddannelsesregion Nord (19. juni 2020)

Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) godkendte på deres møde den 25. maj et holdningspapir for evalueringskulturen tilknyttet den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.

Papiret er vedhæftet.


Holdningspapiret afspejler den evalueringskultur på uddannelsesområdet, som DRRLV ønsker og understøtter. Formålet med/baggrunden for papiret står nærmere beskrevet i selve dokumentet og kan evt. danne baggrund for en nærmere drøftelse i de relevante fora.


Opsummeret har DRRLV følgende perspektiv på en god og fremmende evalueringskultur:

  • Evaluering er et redskab til dialog og udvikling
  • Evaluering baseres på gensidig tillid og konstruktiv feedback
  • Evaluering er gennemsigtig og oprigtig
  • Evaluering, og konstruktiv anvendelse af denne, er et fælles ansvar mellem uddannelseslæger og uddannelsessteder
  • Evaluering sker løbende igennem et uddannelseselement

Beslutning

Emnerne i punktet blev gennemgået.


Gruppen drøftede input til udviklingen af Evaluer.dk:

  • Der var en undring over, at det er muligt for uddannelseslægerne at udfylde Evaluer.dk/indgive evaluering, når tidsperioden ikke er godkendt.
  • Det giver mening først at kunne indsende en evaluering tidligst en måned for afslutning af delansættelsen.
  • Der skal gerne indføres en hjælpetekst eller visuel indikator, så uddannelseslægerne er klar over, hvordan ratingen er inddelt ift. talværdierne. Dette kan tydeliggøres via spørgerammen, ift. hvor meget værdi, som der reelt gives via ratingen. Det ville give mere mening, hvis værdien tre afspejlede en middelværdi. Det skal gerne defineres mere tydeligt, hvad talværdierne repræsenterer. Dette kan fx være en visuel indikator eller drop down menu, som man har fremme, imens man besvarer spørgsmålene.
  • Der skal gerne udvikles en mere intuitiv brugerflade, da den nuværende virker gammeldags og kan være svær at finde rundt i.
  • Det kan evt. skrives tydeligere ind, at anonymiteten er begrænset, når der oplyses hovedvejleder mm.


Det fungerer godt, at det igennem evaluer.dk er muligt af få et indtryk af uddannelseslægernes indtryk af uddannelsen/afdelingen – især de skriftlige kommentarer virker rigtigt godt/konstruktivt.


Yderligere input til evaluer.dk og logbog kan evt. drøftes igen på et senere uddannelsesudvalgsmøde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

9. Næste møde (5 min. kl. 10.45-10.50)

Sagsfremstilling

Det foreslås at næste møde i uddannelsesudvalget afholdes ca. medio november 2021. Mette udsender en doodle med konkrete datoforslag, formodentligt primo juli 2021. Der kan også findes en konkret dato på indeværende uddannelsesudvalgsmøde, hvis der er specifikke ønsker til datoer.


Udvalget bedes under punktet gøre opmærksom på, hvis der er bestemte datoer i efteråret 2021, som vi skal gå udenom ift. uddannelsesudvalgsmøde.

Beslutning

Det blev aftalt, at Mettes barselsvikar primo juli udsender en doodle med datoforslag til næste uddannelsesudvalgsmøde ca. medio november 2021. Mødet afholdes ved Patologi i Viborg inkl. rundvisning på afdelingen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

10. Eventuelt (10 min. kl. 10.50-11.00)

Beslutning

Der var ingen emner til eventuelt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

11. Rundvisning på afdelingen

Sagsfremstilling

Vi følger med rundt og ser afdelingen.


Der afsættes ca. 30-45 min. i alt.


Efter rundvisningen afsluttes dagen med frokost.


På nuværende tidspunkt forventes mødet inkl. rundvisning og frokost afsluttet ca. kl. 12.00. Den oprindelige mødebooking kl. 09.00-13.00 bibeholdes dog, så der er god plads til evt. uddybende faglig drøftelse eller at tage rundvisning i flere mindre hold af hensyn til COVID-19.

Beslutning

Der blev gennemført rundvisning på afdelingen.

Tilbage til toppen