Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Pædiatri - uddannelsesudvalg
den 28. november 2022 kl. 09:00
i Regionshospitalet Gødstrup, Hospitalsparken 15, 7400 Herning, Fløj L, lokale L128

 


Sagnr.: 1-30-72-252-18

1. 9:00-9:15 Velkomst og introduktion af dagens temaer

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes

Sagsfremstilling

Velkommen til nye medlemmer. Tak til fratrådte medlemmer.

Der laves en præsentationsrunde i udvalget.


Temadag

  1. Introduktion af Uddannelseslæge.dk
  2. Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

2. 9:15-9:30 Opgaver og muligheder for en PKL i pædiatri v/Thomas Balslev

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Stillingen som Postgraduat Klinisk Lektor i pædiatri har været i genopslag. Der har desværre ikke været nogle ansøgere til stillingen. Specialet står derfor uden PKL pr. 1. januar 2023.


Thomas Balslev orienterer om, hvilke arbejdsopgaver og muligheder, der følger med som værende PKL.


Overordnede opgaver

Den postgraduate kliniske lektor fordeler sit opgavefelt mellem undervisning og formidling, ledelsesmæssige, rådgivende og administrative opgaver samt forskning og udvikling. Den postgraduate kliniske lektor er leder af den pædagogiske udvikling i den lægelige videreuddannelse i specialet, og samarbejder med relevante aktører om løbende udvikling af kvaliteten i den lægelige videreuddannelse.


Den postgraduate kliniske lektor:

  • har overordnet rådgivende, koordinerende og udviklende funktion i forhold til at sikre og udvikle kvaliteten i den lægelige videreuddannelse inden for vedkommendes speciale
  • forventes at holde sig bredt orienteret om udviklingen i eget speciale og om forholdene på specialets uddannelsessteder i videreuddannelsesregionen, herunder at besøge de uddannelsesgivende afdelinger
  • forventes at holde sig orienteret om overordnede tendenser og udvikling i den medicinske pædagogik
  • forventes at indgå aktivt i drøftelser om lægelig videreuddannelse i relevante fora, herunder deltage i og bidrage til udvalgsarbejde under Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) samt efter behov repræsentere DRRLV
  • skal skabe dialog og sikre informationsudveksling mellem interessenterne i den lægelige videreuddannelse regionalt og nationalt
  • skal rådgive DRRLV i spørgsmål af lægefaglig karakter om uddannelsesmæssige aspekter inden for specialet (eksempelvis vurdering af uddannelsesafdelinger, opfølgning på inspektorrapporter, individuelle uddannelsesforløb, meritvurderinger mv.)


Opgaver i forhold til koordinering af uddannelsesforløb

Den postgraduate kliniske lektor:

  • har indstillingsret til DRRLV i forhold til godkendelse af uddannelsessteder, uddannelsesforløb og uddannelsesprogrammer samt forskningstræning i specialet. Lektoren skal derfor sikre, at der til stadighed er opdaterede uddannelsesprogrammer og at indstillinger til uddannelsesforløb og forskningstræning i specialet er opdaterede. Lektoren skal bistå afdelingerne i udarbejdelse af input til fx uddannelsesprogrammer
  • skal følge op på kvaliteten af den lægelige videreuddannelse (fx yngre lægers evaluering af uddannelsesstedet i bl.a. evaluer.dk, inspektorrapporter mv.
  • skal yde rådgivning til afdelinger, hvor DRRLV peger på behov for udarbejdelse af handlingsplaner til forbedring af uddannelsesmulighederne


Opgaver i forhold til uddannelsesgivere og uddannelseslæger

Den postgraduate kliniske lektor:

er formand for det specialespecifikke uddannelsesudvalg jf. Kommissorium for specialespecifikke uddannelsesudvalg i Videreuddannelsesregion nord

skal sikre, at uddannelsesgiverne i eget speciale har eller erhverver fornødne kvalifikationer (fx via uddannelsesudvalget eller gennem undervisning) • skal bidrage med karriererådgivning (fx om kommende uddannelsesforløb, kombinationsforløb, udlandsophold og meritansøgninger)

skal yde hjælp til håndtering af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb i dialog med uddannelsesgivende afdeling, uddannelsesansvarlig overlæge, uddannelseslægen, uddannelseskoordinerende overlæge og Videreuddannelsessekretariatet (VUS)


Akademiske opgaver

  • Den postgraduate kliniske lektor:
  • skal medvirke til formidling, implementering og udvikling af medicinsk pædagogiske metoder (fx via det specialespecifikke uddannelsesudvalg, ved at undervise på kurser for vejledere, UAO m fl)
  • skal medvirke til forskning og udvikling inden for postgraduat lægelig videreuddannelse
  • skal støtte lokale uddannelsesaktiviteter og medvirke til, at erfaringer, indhentet fra afholdte uddannelsesaktiviteter, videreformidles og omsættes i praksis

Beslutning

Thomas præsenterede sine erfaringer med at være PKL i pædiatri. Præsentationen er vedhæftet som bilag.


Udvalget blev afslutningsvis spurgt om, hvad der skal til for at stillingen som PKL i pædiatri bliver interessant. Dette første til drøftelser om følgende emner; frikøbsaftale, forskning og erfaring samt nye titler.


Frikøbsaftale

Der er usikkerhed om hvor meget tid, der afsat til PKL arbejdet. Dette skyldes bl.a., at der er forvirringen i f.t. timeantallet, som det fremgår af stillingsopslaget. Desværre fremgår det ikke korrekt i stillingsopslaget, hvor der står at arbejdstiden er 1 time/uge. Frikøbet for PKL i pædiatri på ca. 133.000 kr. om året, hvilket ca. svarer til et frikøb på 3 arbejdsdage om måneden – alt afhængig af den aktuelle grundløn. Det er afdelingen, hvor PKL er klinisk ansat, som modtager frikøbet, og lektoren modtager derudover et lektorhonorar ca. 60.000 kr. om året.


Forskning og erfaring

Stillingsopslaget ligger op til at man i rollen som PKL skal have stor interesse for uddannelse og forskning. Der var usikkerhed om, hvordan der kan laves uddannelsesforskning, og hvilke krav der er til den gennemførte forskningen. Det kan virke meget skræmmende og forskningstungt. Da Thomas har været PKL i mange år, kan der være en forventning om, at ansøgeren skal have lige så stor erfaring.


Nye titler

Flere af UAO'er har netop fået nye stillinger fra ledende overlæge til cheflæge eller fra specialeansvarlig overlæger til ledende overlæger. Derfor er disse endnu ved at finde ud af, hvad de nye titler har af betydning for deres arbejde. Det er en afvejning af, hvor meget de enkelte er klar til at give afkald på i forhold til det kliniske arbejde, og hvor meget nattearbejde, der skal udføres.


Der var enighed om, at Thomas overlader posten som PKL med mulighed for at videreføre en god struktur, hvor der er plads til nytænkning og handle frihed.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

3. 9:30-10:00 Implementering af uddannelseslæge.dk v/Anne Krog Skovbo

Det indstilles,

at der orienteres om det nye system Uddannelseslæge.dk

Sagsfremstilling

Systemet uddannelseslæge.dk erstatter logbog.net og evaluer.dk fra november 2022.

D. 22. november åbner Uddannelseslæge.dk for alle brugere, hvormed alle gerne skulle have fået direkte besked om login til det nye system.


Anne Krog Skovbo fra Videreuddannelsessekretariatet Nord laver en præsentation af det nye system.

Beslutning

De fremmødte til uddannelsesudvalgsmødet loggede ind i det nye system. Flere kom med input til forbedringer af systemet f.eks. vedrørende den samlede oversigt over kompetencerne og planlægning af forløb. Der blev gjort opmærksom på at der stadig vises uddannelseslæger, som har fratrådt deres stilling. Alle input er taget med tilbage til projektledelsen og flere punkter er kendte problemstillinger, som allerede er ved at blive løst.


De elektroniske skabeloner til RMUK (Region Midtjyllands Udviklingssamtaler og Kursusregistrering), der anvendes i forbindelse med udviklingssamtaler og vejledersamtaler i den lægelig videreuddannelse (evalueringssamtaler), er ikke tilgængelige i uddannelseslæge.dk. Dette skyldes hovedsageligt, at RMUK ikke anvendes nationalt. Derudover ophører RMUK som løsning i Region Midtjylland som følge af konkurs hos leverandøren Improvento A/S. Alle uddannelseslæger opfordres derfor til at uploade deres referater/planer fra deres vejledersamtaler til uddannelseslæge.dk. I uddannelseslæge.dk er muligt at uploade referater fra afholdte vejledersamtaler. På sigt kan der desuden komme andre løsninger til, herunder evt. faste skabeloner i uddannelseslæge.dk. Dette er dog ikke færdigudviklet endnu.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

4. 10:00-10:15 Pause

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

5. 10:15-11:00 Hvordan anvendes uddannelseslæge.dk

Det indstilles,

at deltagerne logger på Uddannelselæge.dk

Sagsfremstilling

Alle deltager skulle gerne have modtaget en velkomstmail, således at de kan logge på Uddannelseslæge.dk. Login på Uddannelseslæge.dk sker ved brug af mailadresse og kodeord eller via NemID/MitID.


Vi tester om i kan finde rundt i det nye system bl.a. igennem nedenstående øvelser:


Logget på som UAO

  • Opret din vejleder


Logget på som uddannelseslæge, planlæg kompetencer

  • Opret notat på kompetence
  • Klarmeld kompetencer
  • Evt. Opret vejledersamtaler og uddannelsesplaner


Logget på som vejleder

  • Godkend klarmeldt kompetence
  • Godkend kompetence, som ikke er klarmeldt
  • Godkendelse af attestation for tid
  • Godkendelse af kurser


Logget på som uddannelsesansvarlige

  • Godkend attestation for tid
  • Godkend et kursus
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

6. 11:00-11:30 Idéudveksling og opsamling

Det indstilles,

at der laves en fællesopsamling i plenum

Sagsfremstilling

Det drøftes hvordan anvendelsen af det nye system fungerer, og hvilke forhindringer der forventes at opstå fremadrettet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

7. 11:30-12:00 Pause (frokost)

Beslutning

Rundvisning på Børn og Unge afdelingen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

8. 12:00-13:00 Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb v/Maja Bertz Hansen

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget orienteres om håndtering af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb

Sagsfremstilling

Maja Bertz Hansen, der er jurist i Videreuddannelsessekretariatet Nord, holder et oplæg om uhensigtsmæssige uddannelsesforløb bl.a. med fokus på regelgrundlaget og konkrete værktøjer til håndtering heraf.

Beslutning

Majas præsentation er vedhæftet som bilag.


Definition af et uønsket eller uhensigtsmæssigt uddannelsesforløb:

- Sprog/kultur problemer

- Manglende kompetencer

- Langvarig sygdom

- Personlige problemer/årsager

- Ikke egnet speciale

- Lovbrud


Forskningsprojekt 2012-2015:

6,8 % af uddannelseslæger er i uhensigtsmæssigt uddannelsesforløb indrapporteres først på 3.-4. år i hoveduddannelse. Årsager hertil kan være, at uddannelseslægerne får en ekstra chance for komme i gang og vejlederen ønsker at se tiden an. Andre årsager kan være, at kompetencerne bliver mere krævende og dermed svære at opnå for uddannelseslægerne ( oprykning fra et niveau til et andet) eller at det stigende ansvar og nye roller er for udfordrende. De fleste vejledere har allerede mistanke om et uhensigtsmæssigt forløb efter 3 måneder


Kendetegn ved adfærden hos uddannelseslægen:

- Forholder sig passiv

- Har dårlige kommunikative evner

- Er for selvsikker

- Slowlearner, hvilket kræver forlængelse af tid og reeksaminer


Negativ reference:

- Repræsentant i ansættelsesudvalget kan udfylde en skabelon

- Den negative reference skal partshøres hos ansøger

- Reference og høringssvar skal forelægges ansættelsesudvalget inden der afholdes samtaler


Indsats:

- Vejleder skal italesætte problemet/mistanken over for uddannelseslægen

- Søg rådgivning ved UKO, PKL, VUS, HR, YL, andre

- Sæt frister og aftal møder - handleplan med tid, sted, forventninger, mål

- Skriftliggør referater (aftaler/beslutninger)

- Orientering til kollegaer i overlægegruppen (hovedvejlederevalueringsmøder)

- Overlevere informationer ved afdelingsskift (overleveringssamtaler med/uden uddannelseslægen eller skriftlig overlevering)


Yderligere muligheder:

- Forlænges pga. manglende kompetenceopnåelse

- Second oppion


Betingelser:

- Samtykke fra uddannelseslægen

- Hensyn til uddannelsesforløbet og/eller patienterne klart overstiger hensynet til uddannelseslægens personlige interesser

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

9. 13:00-13:45 Idéudveksling og opsamling

Det indstilles,

at oplægget om uhensigtsmæssige uddannelsesforløb drøftes

Sagsfremstilling

Der er mulighed for at stille spørgsmål til Maja Bertz Hansen og dele erfaringer med hinanden.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

10. 13:45-14:00 Pause

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

11. 14:00-15:00 Ordinært møde

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

12. Godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes

Beslutning

Dagsorden blev godkendt uden bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

13. Opfølgning på referat fra seneste møde

Det indstilles,

at udvalget følger op på relevante punkter fra referatet

Sagsfremstilling

Sidste møde i uddannelsesudvalget blev holdt d. 17.06.22.

Referat er vedhæftet som bilag.

Beslutning

Referatet blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

14. I-kurser v/Mette Mølsted Sørensen og Thomas Balslev

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Mette Mølsted Sørensen, der er i en introduktionsstilling i Gødstrup og Thomas Balslev orienterer om nyt vedrørende I-kurser.

Beslutning

Thomas gjorde opmærksom på at der mangler evalueringsark fra Regionshospitalet Randers og at dokumentation er obligatorisk.


Følgende plan blev lavet for det kommende års i-kurser:


1. kursusdag: Gødstrup; mandag d. 20. marts 2023

2. kursusdag; AUH; tirsdag d. 25. april 2023

3. kursusdag; Hjørring; onsdag d. 7. juni 2023

4. kursusdag; Viborg; tirsdag d. 19. september 2023

5. kursusdag; Aalborg; tirsdag d. 24. oktober 2023

6. kursusdag; Randers; torsdag d. 23. november 2023

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

15. Orienteringspunkter fra PKL v/Thomas Balslev

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning
at ændringerne i LFI'en drøftes og godkendes

Sagsfremstilling

Ny lægefaglig indstilling for forskningstræning i pædiatri

Den nuværende Lægefaglig indstilling (LFI) for forskningstræning i pædiatri er godkendt d. 25.09.2012. LFI'en skal derfor gennemses og eventuelt revideres. Der er pr. 14.07.2017 lavet et udkast til en ny LFI, men denne nåede aldrig til godkendelse ved Styregruppen for forskningstræning i Videreuddannelsesregion Nord. Der er netop udarbejdet en ny skabelon for Lægefaglige indstillinger for forskningstræning, som skal benyttes fremadrettet. Der er derfor udarbejdet en ny LFI for forskningstræning i pædiatri i denne skabelon, som er vedhæftet som bilag.


Procedure vedrørende ny LFI

Den lægefaglige indstilling udfærdiges af specialets PKL og skal være i overensstemmelse med sundhedsstyrelsens Vejledning for den obligatoriske forskningstræning i speciallægeuddannelsen (VEJ nr. 9164 af 02/04/2014) samt Vejledning om forskningstræning i speciallægeuddannelsen i Videreuddannelsesregion Nord. Dokumentet bør udsendes til og drøftes med det specialespecifikke uddannelsesudvalg i forbindelse med udarbejdelse af ny LFI. Den lægefaglige indstilling indsendes til Videreuddannelsessekretariatet med henblik på godkendelse i Styregruppen for forskningstræning i Videreuddannelsesregion Nord på vegne af Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.


Beslutning

Ny lægefaglig indstilling for forskningstræning i pædiatri

Den lægefaglige indstilling for forskningstræning i pædiatri blev drøftet i plenum. Det blev drøftet hvorvidt ambitionsniveauet er sat for højt i forhold til den tid, der er afsat til forskningsmodulerne. Der kan findes information om forskningskurserne og gode råd til at komme i gang, planlægge og finde en vejleder, på Dansk Pædiatrisk Selskab www.dps.dk under "Uddannelse" -> "Speciallægeuddannelsen i pædiatri" -> "Hoveduddannelse" -> "Forskningstræning". Dokumenterne er ligeledes vedhæftet her som bilag.

LFI'en for forskningstræning i pædiatri sendes til vurdering ved kursusleder Peter Toftedal.


Specialevalgsdag 2022

Der blev afholdt specialevalgsdag på Aarhus Universitetshospital torsdag d. 17. november 2022. Der blev holdt oplæg ved tre hoveduddannelseslæger, der hver i sær fortalte deres personlige fortælling om specialevalg. Oplægsholderene var udvalgt at Videreuddannelsessekretariatet Nord med udgangspunkt i at finde oplægsholdere fra henholdsvis et populært speciale, et mindre "ukendt" speciale samt et speciale med stor politisk bevågenhed. De udvalgte hoveduddannelseslæger kom fra specialerne; almen medicin, arbejdsmedicin og psykiatri. På mødet blev det drøftet, at pædiatri gerne vil bidrage med en oplægsholder til en specialevalgsdag, hvis det er muligt.

Standen til pædiatri var placeret ved indgangen sammen med Børn- og Unge psykiatrien, Voksen psykiatrien og Almen medicin. Pladsen var lidt træng og gemt lidt ind i et hjørne, hvilket ikke var helt optimalt. De medicinstuderende havde spørgsmål vedrørende travlhed, antal vagter og "work-life-balance". Nogle havde bekymringer om, hvorvidt det var hårdt at arbejde med syge børn.


Ansættelsessamtaler i pædiatri

Der afholdes ansættelsessamtaler i pædiatri torsdag d. 19. januar 2023. Videreuddannelsesregion Syd afholder ansættelsessamtaler onsdag d. 18. januar 2023 og holder dermed ikke MMI med Videreuddannelsesregion Nord. Dette skyldes særligt, at der ved sidste ansættelsesrunde kun var en enkelt ansøger til Videreuddannelsesregion Syd.


Der er opslået 3 hoveduddannelsesforløb:

  1. Aalborg - Viborg
  2. Gødstrup - Aarhus
  3. Aarhus - Gødstrup


Opmærksomhedspunkter vedrørende dimensioneringsplanen 2024-2028 og lægeprognosen 2021-2045

Som PKL har Thomas modtaget opfordring fra Videreuddannelsessekretariat Nord
til at identificere opmærksomhedspunkter om dimensioneringsplanen 2024-2028. Sundhedsstyrelsen har udsendt et omfattende materiale, som peger på en betydelig vækst i behovet for speciallæger i pædiatri. Det er imidlertid prognoser, og derfor forbundet med usikkerhed.


I den forbindelse har Thomas gjort opmærksom på at følgende faktorer kan påvirke prognosen:

  • om der i perioden 2000-2022 er sket forskydninger i speciallægernes arbejdsplads, som giver skævvridning i speciallægedækningen geografisk og
  • om der er i perioden 2000-2022 er speciallæger som er begyndt at arbejde på deltid


Opmærksomhedspunkterne er taget med i høringssvaret fra Region Midtjylland, som havde frist for den interne høring den 31. oktober 2022. Danske Regioner har efterfølgende indsendt ét samlet høringssvar på vegne af regionerne.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

16. Nyt fra VUS v/Anne Krog Skovbo

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Anne Krog Skovbo orienterer fra Videreuddannelsessekretariatet, Nord.


Baggrundsnotat (September 2022)

Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret september 2022 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat - 2022" og "Bilag til baggrundsnotat - 2022").


Besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb (Oktober 2022)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for andet halvår 2022 og hele 2022 inkl. fleksforløb (Se bilag: Indberetning H-stillinger 2. halvår 2022 + 2022 samlet VUR Nord). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.

Opslåede og besatte introduktionsstillinger (Oktober 2022)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2022 (Se bilag: Indberetning af introduktionsstillinger 2022). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.

Fleksibilitet i antal i-stillinger (Oktober 2022)

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.


På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2022, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2022). Der er sket følgende ændringer:


Ændringer i pejlemærker

Specialer

Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Kl. Genetol

Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Oftalmologi

Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning)

Kl. Mikrobiologi


Beslutning

Der blev lavet en kort præsentation af indberetning af opslåede og besatte antal hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 2022 med fokus på pædiatri:


Speciale

Dimensionering 2022

Opslåede

H-stillinger

Antal

ansøgere

Besatte

H-stillinger

Pædiatri

9

10

19

10


I følge den lægefaglige indstilling for pædiatri, er der en ujævn opslagskadence med 9 opslag om året, hvorfor det skifter med 8 og 10 opslag om året.


Indberetning af opslåede og besatte antal introduktionsstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 2022, blev præsenteret med fokus på specialet pædiatri:


Speciale

Opslåede

I-stillinger

Besatte

I-stillinger

Dimensionering

Minimum

Dimensionering

Maximum

Pædiatri

18

17

13,5

18


Der blev på mødet spurgt ind til, hvordan der kan være flere besatte I-stillinger end der er opslået I-stillinger. Dette skyldes, at der i den viste beregning kunne være flere stillinger, der var opslået i samme stillingsopslag. Dette er nu rettet og den tilrettede beregning er vedhæftet som bilag (indberetning af introduktionsstillinger). I nogle tilfælde er antallet af besatte I-stillinger stadig lidt højere end antallet af opslåede I-stillinger, hvilket skyldes erstatningsansættelser.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

17. Nyt fra afdelingerne

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.

Beslutning

Hver afdeling lavede en kort status over hvilke tiltag, der er fokus på.


Aarhus Universitetshospital

Der er indført en ny struktur ved morgenkonferencen på baggrund af 7 forbedringsforslag, da læringsindholdet på møderne var begyndt at falde. Bl.a. præsenteres dagens case på dansk (i stedet for på engelsk som tidligere). Der præsenteres 2-3 patientcases af en varighed på 10 minutter. Derudover er det den afgående bagvagt, der er ordstyre på mødet (i stedet for den tilgående bagvagt) og færre studerende deltagere på møderne af gangen.


Aalborg Universitetshospital

Der gøres klar til inspektorbesøg d. 3. februar 2023, hvor der følges op på selvevalueringsrapport og feedback på gruppearbejde. Der søges inspiration til at øge trivslen ved uddannelseslægerne (mellemvagten). AUH deler gerne erfaringer med den indførte supervision til hoveduddannelseslægerne, der afholdes en gang om måneden.


Regionshospitalet Randers

Der er fokus på 3 timersmøde, morgenkonference og uddannelsesmøde.


Regionshospitalet Gødstrup

Der laves særskilt undervisning til uddannelseslæger med speciale i almen medicin. Derudover laves der "grej-leg" for både introduktionslæger og hoveduddannelseslæger i pædiatri, hvor de introduceres til laboratoriet. Der gøres klar til inspektorbesøg i april 2023.


Regionshospitalet Viborg

Der er særligt fokus på opgaveglidning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

18. Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb

Det indstilles,

at overlevering af uhensigtsmæssige uddannelsesforløb drøftes

Sagsfremstilling

Aalborg/Hjørring har ved uhensigtsmæssige uddannelsesforløb god erfaring med mundtlig overlevering i forbindelse med skift af afdeling. 

I den forbindelse har der været drøftelse om, hvorvidt det kunne give mening at gøre det rutinemæssigt i alle uddannelsesforløb. Det er på baggrund af drøftelsen vedtaget, at der fremadrettet skal laves mundtlige overleveringer imellem de to afdelinger.

Da Aalborg og Hjørring også deler uddannelseslæger med andre afdelinger og hospitaler, ønskes der en sparring om, hvad de andre afdelinger tænker om mundtlige overleveringer og måske også forslag til form herfor.

Beslutning

Punktet blev ikke drøftet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

19. Næste møde

Det indstilles,

at det vedtages hvornår næste møde i uddannelsesudvalget skal afholdes

Sagsfremstilling

På sidste uddannelsesudvalgsmøde blev det aftalt, at der fremadrettet afholdes 2 heldagsmøder årligt som temadage. Der skal derfor findes en dato for mødet i juni 2023.

Beslutning

Næste temadag i uddannelsesudvalget afholdes tirsdag d. 6. juni 2023 på Regionshospital Randers.

Der er sendt en kalenderinvitation ud til udvalget.


Temaet til denne dag kan eventuelt være; overdragelse mellem delansættelser.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

20. Eventuelt

Beslutning

Der er ønske om at der laves en revidering af "Hvidbogen" i ansættelsesudvalget. Der tages kontakt til formanden af udvalget Jens Peter, således "Hvidbogen" kan opdateres inden den næste ansættelsesrunde i januar 2023.


Det blev drøftet hvorledes det er muligt at vedligeholde kontaktlisten over uddannelsesudvalgets medlemmer. Listen opdateres løbende indmelding til Anne Krog Skovbo i videreuddannelsessekretariatet.


Thomas Balslev fik overrakt en afskedsgave og der var ønske fra flere uddannelsesudvalgsmedlemmer om, at der afholdes en afskedsreception for ham.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

21. Deltagere

Sagsfremstilling

Tilmeldt:

Thomas Balslev, PKL, Viborg

Pernille Kure, UAO, Viborg

Cathrine Carlsen Bach, UKYL, Viborg

Sara Yde Steffensen, UKYL, Viborg

Jette Hoffmann-Petersen, UAO, Randers

Laura Ozer Kettner, UKYL, Randers

Ann-Margrete Christensen, UAO, Aalborg

Astrid Bruun Rasmussen, UKYL, Aalborg

Christian Høst, UAO, Aarhus

Anne Kirkeby Hansen, UAO, Aarhus

Lisbeth M. T. Jensen, UAO, Gødstrup

Vibeke Lücking, UKYL, Gødstrup

Anne Krog Skovbo, VUS

Maja Bertz Hansen, VUS


Afbud:

Lise Bols Toustrup, UKYL, Viborg

Marie Krarup Schrøder, UKYL, Aarhus

Sabine Frølich Maarbjerg, UKYL, Aarhus

Laura Bech Polcwiartek, UKYL, Randers

Pawel Marcinski, UAO, Hjørring

Anne Marie Møller, UKYL, Hjørring

Jesper Thaarup, UAO, Aalborg

Line Futtrup, UKYL, Aalborg

Mette Mølsted Sørensen, ansvarlig for intro-kurser

Nadja Lindberg Bonne, HU-læge fra Speciale selskabet

Tilbage til toppen