Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Pædiatri - uddannelsesudvalg
den 17. juni 2022 kl. 09:00
i Regionshuset Viborg. Skottenborg 26, 8800 Viborg, lokale C2

 


Sagnr.: 1-30-72-252-18

1. 9:00-9:30 Velkomst og introduktion af dagens tema

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes

Sagsfremstilling

Temadag: Effektivisering af stuegang på Børn og Unge Afdelingerne


Formålet med stuegang er effektiv udredning, pleje og behandling af patienter samt uddannelse af læger og sygeplejersker. Kompetence H 110 i målbeskrivelsen for hoveduddannelseslæger lyder:

H 110 Kunne lede, prioritere og varetage klinisk arbejde. Kunne lede, prioritere og varetage klinisk arbejde i forbindelse med stuegang, ambulatorium og vagtarbejde samt konference. Kunne koordinere inddragelse af andre specialer ved udredning og behandling.


Læringsstrategier: Superviseret klinisk arbejde. 360 graders feedback.


Kompetencevurderingsmetoder: H 40 Kompetencekort. Objektiv vurdering af ikke tekniske færdigheder.


Ofte er der divergerende opfattelser af fremgangsmåde ved stuegang, og hvordan vi bruger IT mest effektivt.

Vi vil arbejde med forbedringsmodellen Plan-Do-Study-Act (PDSA), som er designet til kontinuerlig omsættelse af ideer til konkrete handlinger. Se også Sundhedsstyrelsen.


Områder til drøftelse vedrørende stuegang:

  • Hvad er allerede godt?
  • Hvilke svagheder er der?
  • Hvad kan vi forbedre?


Der udarbejdes en SWOT-analyse ved Thomas Balslev.

Beslutning

Dias præsentation "Mere læring ved stuegang, temadag 2022" er vedhæftet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

2. 9:30-10:00 Internationale erfaringer

Det indstilles,

at deltagerne hver vælger en af de udsendte artikler, og resumerer konklusionen med en sætning

Sagsfremstilling

Drøftelse af litteratur bliver faciliteret af Thomas Balslev.


Følgende artikler er vedhæftet som bilag:

  • Beck, K. m.fl., 2016, Pediatric Intensive Care Unit rounding improvements, MJ Quality Improvement Programme
  • Barrington, J. m.fl., 2020, Descriptive study of parents’ perceptions of paediatric ward rounds, Arch Dis Child
  • Cheryl, L. m.fl., 2021, How can we better prepare new doctors for the tasks and challenges of ward rounds?: An observational study of junior doctors’ experiences, Medical Teacher
  • Enright, H., 2020, Unpacking the learning on consultant-led ward rounds: Lessons from ethnography in paediatrics, Focus on Health Professional Education
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

3. 10:00-10:15 Pause

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

4. 10:15-11:30 Fra idé til handling

Det indstilles,

at der udarbejdes forslag til ændringer i strukturer og processer vedrørende stuegang

Sagsfremstilling

Refleksion over egen afdelings fremgangsmåde ved stuegang. De enkelte afdelinger arbejder med forbedringsmodellen Plan-Do-Study-Act (PDSA), som er designet til kontinuerlig omsættelse af ideer til konkrete handlinger. Se også Sundhedsstyrelsen.


Arbejdsspørgsmål:

  • Hvad kan vi gøre hos os?
  • Hvad ønsker vi at opnå?
  • Hvordan ved vi, at en forandring er en forbedring?
  • Hvilke forandringer skal iværksættes for at skabe forbedringer?
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

5. 11:30-12:00 Idéudveksling (walk and talk)

Det indstilles,

at der udveksles idéer afdelingerne i mellem

Sagsfremstilling

Afdelingerne sparrer med hinanden.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

6. 12:00-12:30 Pause (Frokost)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

7. 12:30-13:30 Opfølgning på dagens tema

Det indstilles,

at der laves en fælles opsamling i plenum

Sagsfremstilling

Refleksion over dagens tema.


Arbejdsspørgsmål:

  1. Jeres læring: Hvad tager vi med hjem?
  2. Hvilke allierede kan vi få med?
  3. Hvilke forhindringer forventer vi?
  4. Hvilke målbare markører kan vi bruge?

Beslutning

Kvalitetssikring af læring ved stuegang.


Arbejdsspørgsmålene diskuteres i grupper og fremlægges efterfølgende i plenum.


Aarhus Universitetshospital vil lave en tidshorisont, hvor det fremgår i hvilken periode, der skal måles. Hertil kan forbedringsmodellen Plan-Do-Study-Act-modellen anvendes. Målinger foretages gennem brug af røde og grønne bolde, for at gøre målingen synlig og gøre det muligt for alle at følge udviklingen.


Regionshospitalet Randers vil ligeledes anvende PDSA-modellen som redskab.


Aalborg Universitetshospital er tilfredse med afdelingens stuegang. Der skal være fokus på, at der ikke er for mange ting i gang på samme tid - ét fokusområde af gangen.


Regionshospitalet Nordjylland, Hjørring ønsker at skabe mere struktur, hvor det tydeligt afgrænses i hvilke dele den uddannelsesansvarlige overlæge (UAO) skal involveres. Med henblik på at forbedre stuegang er det væsentligt at ledelsen er tilstede. Tilstedeværelsen giver mulighed for at skabe indsigt og en fælles retning.


Regionshospitalet Gødstrup har brug for at arbejde med nogle konkrete eksempler, for at kunne implementere nye arbejdsgange. Dertil vil der skulle være en testperiode.


Regionshospitalet Viborg


Evaluering af dagen:


Medlemmerne af uddannelsesudvalget fandt dagens tema yderst relevant. Udbyttet af at have fokus på et enkelt område og mulighed for at dykke ned i det er stort.

Redskaberne der blev præsenteret er anvendelige. Det er rart at have et konkret arbejdsredskab med hjem til afdelingen.

Det er inspirerende at kunne sparre med hinanden og erfaringsudveksle. Temaet er relevant for alle afdelingerne, hvormed alle inkluderes.

Strukturen og arbejdsformen for dagen var god og det fungerede godt med sparring, drøftelse med sidemanden, walk and talk og opsamling i plenum.

Mødeledelsen var god.


Som opfølgning på temadagen er der efterfølgende udsendt et skema til udfyldelse ved UAO og UKYL vedrørende de igangværende projekter på afdelingerne.



PLAN

Navn på projekt.

Målbar variabel.

DO

Periode.

Hvem registrer den eller de variable?

STUDY

Hvem afgør målopfyldelse? Er målet nået?

ACT

Hvad gør vi nu?

Næste cyklus.

Gødstrup

Forstuegang


Afrunding af den enkelte stuegang.

Der stiles mod 2 pr. uge

UKYL i samarbejde med UAO og introlæger.

Aftale med afd.sgpl. om konkrete forbedringer.

Italesætte tiltaget for sgpl. og læger.

Aalborg

YL kommende bagvagter går med bagvagter på intensiv - superviseret stuegang


Fast supervisor til stuegang



Faste morgenmøder til vejledersamtale og kompetence vurdering

Fælles reg. og til

Konferencen



Gennemgang af vagtskema



Fælles reg.

Opsamling til kvartalsvise lægemøder




Opsamling kvartalsvise lægemøder


Opsamling kvartalsvise


Skejby

Mini CEX

Kommunikationsforum


2 pr. uge

1/ måned


Fast fremover

Viborg

Mini CEX


2 pr. uge

1/12-1/4

UAO + UKYL

UAO + UKYL

Hvis ok, fortsæt. Ellers optimér

Randers






Hjørring







Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

8. 13:45-15:00 Ordinært møde

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

9. Godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

10. Opfølgning på referat fra seneste møde

Det indstilles,

at udvalget følger op på relevante punkter fra referatet

Sagsfremstilling

Det sidste møde i uddannelsesudvalget d. 7. marts 2022 blev aflyst, da der kun var få punkter på dagsordenen.


Der blev orienteret kort om inspektorrapporten på baggrund af et rutinebesøg d. 5. november 2021 på afdeling for Børn og Unge, Aarhus Universitetshospital, Skejby. Ligeledes blev der lavet en status på opdateret uddannelsesprogrammer.


Vedhæftet er følgende:

  • Orienteringspunkter fra VUS 07.03.22
  • Inspektorrapport
  • Kommentar til inspektorrapport

Beslutning

Ingen kommentarer til referatet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

11. Orientering om kompetencebøger

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Der er sendt kompetencebøger ud til afdelingerne.

Beslutning

Kompetencebøgerne skal udleveres til i-læger og HU-læger.

Thomas kan sende flere ved behov.

Det skal afklares hvem der skal betale for kompetencebøgerne. Lige nu er det Børn og Unge afdelingen i Viborg der betaler.

Det undersøges hvorledes betalingen kan fordeles mellem hospitalerne, evt. med administrativ støtte fra Videreuddannelsessekretariatet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

12. I-kurser

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Mette Mølsted Sørensen, der er i en introduktionsstilling i Gødstrup og Thomas Balslev orienterer om nyt vedrørende I-kurser.

Beslutning

Line Futtrup stopper som I-kursus koordinator. Uddannelsesudvalget takker for godt samarbejde og kvalitetssikring.


Mette Mølsted Sørensen overtager arbejdsopgaverne vedrørende koordinering af I-kurserne. Mette kan kontaktes på mail: memoso@rm.dk.


Årsrapport over I-kurser 2021 er vedhæftet som bilag.


Input vedrørende håndtering af I-kurserne:

  • der skal sendes et overblik over hvilke kursister, der er på de forskellige afdelinger
  • der skal laves et overblik over hvor mange kursister, der deltager på I-kurserne (i forhold til bestilling af forplejning)
  • der skal følges op på om linket til tilmelding af I-kurserne virker
  • afdelingerne må meget gerne komme med idéer til emner, der kan drøftes på kurserne
  • hvis der laves om i emnerne, skal alle underviserne på I-kurserne informeres herom
  • der er nye undervisere på Regionshospitalet Viborg
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

13. Status på opdateret uddannelsesprogrammer

Det indstilles,

at der laves en status og opfølgning på de nye uddannelsesprogrammer som følge af ny målbeskrivelse

Sagsfremstilling

Som følge af den nye målbeskrivelse for pædiatri, som er godkendt af Sundhedsstyrelsen den 2. februar 2021 og trådte i kraft den 1. maj 2021, skal der udarbejdes nye uddannelsesprogrammer. I nedenstående tabel, fremgår det, hvor langt er de forskellige programmer i processen.

VUS og evt. afdelingerne giver en status.


Oversigt over uddannelsesprogrammer i pædiatri, Videreuddannelsesregion Nord, juni 2022


Introduktionsuddannelse

Revideres

Modtaget

Godkendt

RH Nordjylland



x

Aalborg UH



x

HEM Viborg



x

RH Randers


x


RH Gødstrup


x


AUH



x


Hoveduddannelse:

Revideres

Modtaget

Godkendt

RH Nordjylland



x

Aalborg UH



x

HEM Viborg


x


RH Randers



x

RH Gødstrup


x


AUH



x


Alle programmer er modtaget og har været for UGUP d. 3. december 2021. Mange af programmerne er godkendt og er tilgængelige på videreuddannelsen-nord.dk. Programmer der er markeret som "modtaget" er betinget godkendt, da der er rettelser hertil. Rune Knudsen står for at tilrette programmerne og har kontaktet de berørte afdelinger.

Det tidligere introduktionsprogram for Hospitalsenhed Vest skal opdateres igen med navneændring til RH Gødstrup.

Beslutning

Orienteringen er taget til efterretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-116-22

14. Nyt fra VUS

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Anne Krog Skovbo orienterer fra Videreuddannelsessekretariatet, Nord.


Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2021)

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.


På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2021, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2021). Der er sket følgende ændringer:


Ændringer i pejlemærker

Specialer

Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning)

Pædiatri

Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Anæstesiologi

Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Kirurgi

Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Gynækologi-obstetrik

Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning)

Dermato-venerologi


Nye KBU tal (opdateret november 2021)

Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.


Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639

218

146

72

1. halvår 2020

613

193

133

60

2. halvår 2020

675

227

152

75

1. halvår 2021

534

180

120

57

2. halvår 2021

745

245

162

83

1. halvår 2022

584

193

128

65


*Antal tilmeldte til KBU


**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland


Uddannelseslæge.dk (ny logbog.net og evaluer.dk) (marts 2022)

Ultimo 2022 kommer der et nyt system "Uddannelseslæge.dk", der erstatter de to tidligere systemer www.evaluer.dk og www.logbog.net, som i dag anvendes i den lægelige videreuddannelse i Danmark. Der er lavet en projektorganisering omkring udviklingen af det nye system inklusiv inddragelse af forskellige brugergrupper. På Videreuddannelsesregion Østs hjemmeside kan der findes opdateret information om projektet. Se yderligere via dette link: www.laegeuddannelsen.dk/logbognet/logbognet-nyheder/projekt-'nyt-logbognet-og-evaluerdk'.aspx


Spørgsmål til projektet kan rettes til:

Projektleder Barbara Bøgsted Knudsen, bbk@regionh.dk telefon: 3866 9938, Region Hovedstaden

Projektleder Bertil Selde Krogh, berkro@rm.dk telefon: 3052 0517, Region Midtjylland


Vejledningsappen har ændret navn til Godvejledning.dk (marts 2022)

Mange uddannelseslæger og vejledere har haft glæde af appen "Vejledning", hvor vigtige dokumenter og links med betydning for den postgraduate videreuddannelse er samlet. Denne app erstattes nu af hjemmesiden godvejledning.dk. Første gang du går ind på hjemmesiden på din mobil, får du mulighed for at tilføje til din hjemmeskærm – hvorefter den fungerer fuldstændig som en app.

Hjemmesiden er opbygget som den gamle app, og du kan her finde oplysninger om samtaler, dokumenter, undervisning, kompetencevurdering og karrierevejledning af betydning for KBU, intro- eller hoveduddannelse.


Der er vedhæftet en one pager, der kan udskrives eller videregives til vejledere og uddannelseslæger.


Midler til sprogundervisning til udenlandsk uddannede læger (april 2022)

I Region Midtjylland er det muligt at søge om 10.000 kr. til medfinansiering af et sprogforløb for uddannelseslæger. Afdelingen skal selv betale det resterende beløb. Det er en betingelse, at de kommunale sprogtilbud er opbrugt og at enhedens uddannelseskoordinerende overlæge har godkendt forløbet. Afdelingen vælger selv udbyder. Ved interesse for ordningen kan man kontakte Maja Bertz eller Kasper Hedegaard Clausen i VUS og høre nærmere.


Der findes ikke et lignende tilbud med centrale midler i Region Nordjylland, men der er muligheder for medfinansiering til lignende forløb på de enkelte enheder.


Specialevalgsdag 2022 (april 2022)

Sæt kryds i kalenderen den 17. november 2022 (eftermiddag), hvor Region Midtjylland holder den tilbagevendende specialevalgsdag.

Dagen foregår på Aarhus Universitetshospital. Og vanen tro vil der være mulighed for at høre oplæg om specialevalg og efterfølgende besøge specialernes stande. Videreuddannelsessekretariatet sender inden sommerferien mere information ud til specialernes PKL'er og de specialespecifikke uddannelsesudvalg.

Beslutning

Sara Yde Steffensen (UKYL, Aarhus Universitetshospital) og Mette Mølsted Sørensen (Intro-læge, ansvarlig for intro-kurser) vil gerne deltage til at stå ved standen i pædiatri til Specialevalgsdagen i Aarhus.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

15. Orienteringspunkter fra PKL

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Orientering fra PKL, Thomas Balslev

Beslutning

Der blev afholdt ansættelsessamtaler som MMI d. 16. juni 2022. Alle fire stillinger blev besat. Syd havde kun en ansøger (til 3 stillinger) og deltog derfor ikke.

Øst mangler ligeledes ansøgere.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

16. Arbejdsvilkår for UAO og UKYL i afdelingerne

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Vi ønsker årligt at monitorere om afdelingerne har afsat fast tid for UAO og UKYL til at udføre deres hverv. Hvis ja, hvor meget?

Beslutning

På alle afdelinger har UAO'er og UKYL'er afsat faste tider. Hvor ofte opgaverne håndteres er skemalagte. Der er tilfælde, hvor opgaverne må vente, men holdningen er generelt, at de prioriteres højt.


I nedenstående skema fremgår frekvensen for de skemalagte opgaver for de enkelte afdelinger.




UAO


UKYL

Gødstrup

1 pr. uge

1 pr. uge

Aalborg

1 pr. måned

1 pr. måned

Skejby

1 pr. uge

1 pr. uge

Viborg

1 pr. uge

1 pr. måned

Randers

1 pr. måned

1 pr. måned


Hjørring

1 pr. måned

2 pr. måned


Der ytres bekymring om hvorledes ovenstående frekvens kan fastholdes, når UAO'erne skal være ledende overlæger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

17. Nyt fra afdelingerne

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.

Beslutning

Regionshospitalet Viborg: Det har været givtigt, at være på UAO-kursus. Der er lavet en plan for de yngre læger, hvor der en gang om måneden laves en fælles kompetencevurdering af HU-lægerne. Middagskonferencen er flyttet en halv time, for at kunne mødes med flere. Der er fokus på fællesspisning og socialisering.


Aalborg Universitetshospital: Der kan gøres brug af Plan-Do-Study-Act-modellen. Det er vanskeligt at finde tid til vejledningssamtaler. Den resterende tid fra morgenkonferencerne kan anvendes til at dykke ned i et tema. Temaer, der kan f.eks. være fokus på; EPJ-systemet, strukturering af morgenkonferencen, observation og feedback og uddannelsesnyt - hvad sker der i uddannelsesteamet? UAO-kurset har givet masser af inspiration. Bl.a. vil det være en fordel at mødes kontinuerligt med skemalæggeren.


Regionshospital Nordjylland, Hjørring: Der vil være fokus på implementering af den fælles kompetencevurdering.


Regionshospitalet Randers: Der skal laves en kompetencevurdering en gang om ugen. Dette kan gøres ved at en HU-læge fremlægger en case og underviser til morgenkonferencen.


Aarhus Universitetshospital: Der starter en ny morgenkonferencestruktur efter sommerferien, hvor der er undervisning hver dag. "Dagens case" udgår af morgenkonferencen pga. travlhed. Der er indført en supervisionsgruppe for Hu-lægerne (mellemvagtsgruppen) 1 gang om måneden. Supervisionen har en varighed på 1,5 time, hvor der er tilknyttet en supervicer med en sundhedsfaglig baggrund. På møderne drøftes diverse problemstillinger, som fylder for HU-lægerne. Der har været stort udbytte af tiltaget, som medvirker til større psykologisk sikkerhed, refleksion, videndeling og anvendelse af forskellige redskaber.

Der bliver udarbejdet nyt materiale til introduktion af nyt personale. Introduktionsmaterialet skal indgå i appen 'Emento', hvorved personalet (papirløst) bliver bedre og mere ensartet introduceret. Den moderniserede og digitaliserede introduktionsløsning implementeres i afdelingen i efteråret.


Regionshospitalet Gødstrup: Flytning til lokation og lokaler har krævet mange ressourcer. Mange af rutinerne fra afdelingen i Herning er overført til Gødstrup. Dette værende bl.a. morgenkonference, dagens case, kompetencevurderingstavle m.m.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

18. Næste møde

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget beslutter hvor mange møder, der skal planlægges i 2022/2023 og hvornår de skal afholdes

Sagsfremstilling

Der planlægges med ca. tre uddannelsesudvalgsmøder om året.


Der skal findes datoer til nedenstående møder:


  • Videomøde i oktober/november 2022 (f.eks. 31. oktober eller 1. november)
  • Videomøde i marts 2023 (f.eks. 14. marts eller 16. marts)
  • Fysisk temadag i juni 2023 (f.eks. 6. juni eller 8. juni)
  • Videomøde i oktober/november 2023 (f.eks. 30. oktober eller 31. oktober)


Forslag til emner og temaer i uddannelsesudvalget:


  • Nyheder fra uddannelseslægerne (der kan tages udgangspunkt i Klinisk genetik, hvor de har punktet "Det gode lægeliv", hvor uddannelseslægerne kan videndele om hvordan de oplever uddannelsen, og hvad der fylder hos dem
  • Overleveringssamtaler mellem delansættelser (der kan bl.a. trækkes på erfaringer fra Gynækologi og obstetrik, Urologi, Nefrologi, Neurologi, Kardiologi, Kirurgi, Dermato-venerologi
  • Oplæg om Uhensigtsmæssige uddannelsesforløb ved VUS
  • Rekruttering og evt. attraktive arbejdspladser
  • Emner fra PKL-UKO-VUS temadage
  • Psykologisk sikkerhed
  • Revision af den lægelige videreuddannelse

Beslutning

Det er vedtaget, at der fremadrettet afholdes 2 heldagsmøder årligt som temadage (i juni og november).


Oprindeligt blev det aftalt at næste møde holdes tirsdag d. 29. november 2022 i Gødstrup. Efterfølgende har Lisbeth M. T. Jensen skrevet ud til uddannelsesudvalget, at det ikke var muligt at få et stort nok lokale denne dag. I stedet er der nu booket et lokale mandag d. 28. november 2022. Der er sendt kalenderinvitation ud via Outlook.


Følgende temaer blev foreslået:

  • implementering af uddannelseslæge.dk
  • læring i vagt
  • uhensigtsmæssige uddannelsesforløb (oplæg fra Videreuddannelsessekretariatet, Maja Bertz Hansen)
  • hvordan er man en god vejleder?


Videreuddannelsessekretariatet (Anne Skovbo) vil gerne løbende opdateres om, hvilke UKYL'er der er på afdelingerne. Derved har alle mulighed for at modtage kalenderinvitation til uddannelsesudvalgsmøderne. Deltagelse af UKYL'er giver god dynamik og erfaringsudvekling.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

19. Eventuelt

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-252-18

20. Deltagere

Det indstilles,

at tilstedeværelse og fravær registreres

Sagsfremstilling

Medlemmer:

Thomas Balslev, PKL, Viborg

Pernille Kure, UAO, Viborg

Lise Bols Toustrup, UKYL, Viborg

Jette Hoffmann-Petersen, UAO, Randers

Jesper Thaarup, UAO, Aalborg

Ann-Margrete Christensen, UAO, Aalborg

Astrid Bruun Rasmussen, UKYL, Aalborg

Hanifa Awneh, UKYL, Aalborg

Line Futtrup, UKYL, Aalborg

Pawel Marcinski, UAO, Hjørring

Anne Marie Møller, UKYL, Hjørring

Christian Høst, UAO, Aarhus

Anne Kirkeby Hansen, UAO, Aarhus

Sara Yde Steffensen, UKYL, Aarhus

Marie Krarup Schrøder, UKYL, Aarhus

Cathrine Carlsen Bach , UKYL, Aarhus

Lisbeth M. T. Jensen, UAO, Gødstrup

Vibeke Pedersen Lücking, Gødstrup

Søren Lomholt, HU-læge

Mette Mølsted Sørensen, ansvarlig for intro-kurser

Anne Krog Skovbo, VUS

Beslutning

Afbud:

Hanifa Awneh, UKYL, Aalborg (barsel)

Jette Hoffmann-Petersen, UAO, Randers (erstattes af Mikkel Højberg Christiansen)

Anne Marie Møller, UKYL, Hjørring

Jesper Thaarup, UAO, Aalborg


Manglende svar:

Marie Krarup Schrøder, UKYL, Aarhus

Tilbage til toppen