Klinik Psykiatri Nord:
Der laves en fælles plan for opnåelse og sikring af kompetenceopnåelse - dette gøres mellem uddannelseslægen, hovedvejleder og klinisk vejleder.
Afdelingen har udfordring med at samle alle folk til de fælles uddannelseselementer, herunder undervisning. Der er mange hindringer i dagligdagen, der gør, at det er svært at samle alle uddannelseslægerne på en gang.
Klinik Psykiatri Syd:
Afdelingen har fokus på bed side undervisning. Nu er der gang i uddannelsesaktiviteterne igen efter at corona ikke fylder så meget. Supervisionsgrupper for yngre læger. Større fremmøde til undervisning, hvor der også er deltagelse af specialpsykologer. Afprøver fremmøde via skærm og fysisk fremmøde i tilfælde af at folk har svært ved at finde tid til fysisk fremmøde.
Regionspsykiatrien Randers:
Afdelingen er udfordret på antal speciallæger. Afdelingen har også svært ved at fordele vejledere ligeligt, så alle vejledere har lige mange uddannelseslæger, de er vejledere for - så det arbejdes der på at sikre. Afdelingen forsøger at få kompetencekortene mere i spil i det daglige. Afdelingen skal desuden etablere RMUK og 360 graders evaluering og så arbejdes der også med introduktionsplaner til når uddannelseslæger starter på afdelingen.
Regionspsykiatrien Vest:
Der arbejdes på at bruge kompetencekort, men det er svært at få etableret. Afdelingen arbejder med at lave et 'skelet' til introduktionsprogram, men er udfordret på antal af vejledere. Manglen på speciallæger på afdelingen medfører, at uddannelseslægerne påtager sig et stort ansvar og skal løbe hurtigt. Afdelingen har også udenlandsk uddannede læger ansat, som uddannelseslægerne skal hjælpe i forhold til sproget. Afdelingen skal efter planen have ny ledende overlæge fra 1. januar 2022. Der er for nyligt startet en ny ledende oversygeplejerske.
Regionspsykiatrien Midt:
Der er kommet ny UAO i Silkeborg.
Afdelingen arbejder med at italesætte de forskellige begreber overfor vejledere og uddannelseslæger - fx hvad er struktureret klinisk observation, hvad er hovedvejleder, hvad er klinisk vejleder osv., så der kommer en grundforståelse af de forskellige begreber og roller.
Afdelingen gør et arbejde ud af, at nye uddannelseslæger på afdelingen informeres om, hvilke kompetencer de skal opnå under ansættelsen, herunder hvilke kompetencer, der er udfordrende at opnå. Uddannelseslægen informeres også om, at vedkommende skal være opsøgende ift kompetencevurdering. Samtidig ligger der også et ansvar hos vejleder/hovedvejleder, der skal godkende udannelseslægens kompetencer.
Afdeling for Depression og Angst:
I forhold til kompetencevurdering arbejdes der med bedside undervisning. AFdelingen forsøger at anvende kompetencekortene i det daglige arbejde. Afdelingen har godt gang i journal club og kliniske konferencer.
Afdelingen er udfordret på en del sygemeldinger på speciallægeområdet, hvilket gør at nogle speciallæger skal flyttes rundt for at sikre bedst muligt bemanding på alle afsnit.
Afdeling for Psykoser:
Afdelingen har fire gange om året gruppebaseret kompetencevurdering. Afdelingen har team based learning ift KBU + introlæger.
Midtvejsevaluering arbejdes der på at forbedre med inspiration for somatikken. Kompetencekortene skal bruges som icebreaker i vagten – uddannelseslægen kan hive det frem og minde om at de gerne vil have feedback.
Afdelingen har også brugt invers feecback, hvor uddannelseslægen giver feedback til vejlederen.
De yngre læger på afdelinge har til lægemøder efterspurgt mere fokus på supervision i det daglige arbejde.
Afdelingen er udfordret på mangel på speciallæger på nogle sengeafsnit, som giver en større arbejdsbyrde for det personale, der er tilbage på de pågælende sengeafsnit.
Retspsykiatrien, AUH Psykiatrien:
Afdelingen har planlagt 2 halvdage temadage om uddannelse og styrkelse af kompentencer. Der er løbende drøftelse om, hvordan afdelingen kan skærpe fokus på de retpsykiatriske kompetencer. Afdelingen får en del ad hoc henvendelser om ansættelse i uklassifcierede stillinger.
Som leder af forskning er Lisbeth meget optaget af at få lavet "små" projekter lægerne kan indgå i, og håber at det lykkes at få dette i gang i 2022.
Regionspsykiatrien Horsens:
I forhold til kompetencevurdering arbejder afdelingen med at lave et skelet for kompetecevurdering. Afdelingen er blevet inspireret af "værktøjskasser" med uddannelsesmateriale fra Skejby. Undervisningsmaterialet på afdelingen er således tilgængeligt for vejeldere og uddannelseslæger.
Der afholdes vejledermøder 5 gange om året for at klæde vejlederne på ift deres uddannelsesopgave. Der er også lavet en vejleder pixi håndbog.
Udfordringer: ramt på speciallægemangel. Der kommer mange uddannelseslæger, men det kan være svært at finde vejledere nok. Der har været ekstern supervision fra Regionspsykiatrien Randers. Købt vikarer ind, for at få nogle ressourcer - mange små kreative løsninger for at få det til at hænge sammen. Der er ingen forskningsansvarlig overlæge på afdelingen. HU-læger i almen medicin klumper sig sammen og det kan også give udfordringer ift at sikre uddannelse til alle typer uddannelseslæger på afdelingen.
Generel drøftelse under dette punkt:
Afdelingerne drøftede, hvordan ECT behandling håndteres på de forskellige afdelinger. Det er forskellige hvordan hver afdeling håndterer det, herunder hvilken faggruppe, der udfører behandlingen. Karen Norberg fra psykiatristaben i Region Midtjylland undersøger, hvad der er tilladt ift at udføre ECT behandling på afdelingerne i Region Midtjylland. Hvis Psykiatrien i Region Nordjylland ønsker at høre, hvad Karen finder frem til, kan de kontakte Karen.
Karen Norberg kunne desuden fortælle om, at psykiatrien i Region Midtjylland har fokus på fælles introduktion til uddannelseslæger og har i den forbindelse planlagt fællesskabsdag for I-læger den 26. september. Fokus er at give et større fællesskab blandt de yngre læger og blandt andet introducere dem til psykiatrien og psykatriens 'DNA og sjæl'.