Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Urologi - uddannelsesudvalg
den 27. maj 2021 kl. 09:00
i Via video: meet.rm10@rooms.rm.dk

 


Sagnr.: 1-30-72-269-18

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

VUS indstiller,

at dagsordenen godkendes

Beslutning

PKL bød velkommen og dagsordenen blev godkendt uden bemærkninger


Til eventuelt

- Muligheder for fælles virtuel undervisning

- Optimering af uddannelse for introlæger og rekruttering

- Anvendelse af dropbox

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-269-18

2. Opfølgning på referat fra seneste møde

VUS indstiller,

at udvalget følger op relevante punkter fra referatet

Beslutning

Der var ikke yderligere til opfølgning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-269-18

3. Nyt fra PKL

VUS indstiller,

at orienteringen tages til efterretning

Beslutning

PKL orienterede om status for revision af den lægelige videreuddannelse.

Tidsplanen er rykket 6 måneder, som følge af COVID-19.


I baggrundsgruppe 2 i Videreuddannelsesregion Nord vedr. specialestruktur sidder PKL med. Pt er der drøftelser omkring, kriterierne for specialer, potentiale for forskellige former for sammenlægning af specialer, herunder fællesdele og bredde vs. specialisering


SST har orienteret hovedkursuslederne for de specialespecifikke kurser om, at restriktionerne for de specialespecifikke kurser, der blev meldt ud 8. okt. 2020 er ophævet. Kurserne skal nu blot følge de alment gældende rammer og restriktioner, herunder afstand og hygiejne. Der er dog ikke længere et maks. på 20 deltagere på kurserne.


PKL orienterede om, at hvis en introlæge tidligere har gennemført en anden kirurgisk introduktionsuddannelse skal der søges om merit, hvis man har ønske om at forkorte introduktionsuddannelse i urologi. Merit søges via videreuddannelsessekretariatet og PKL.


Uddannelsesudvalget i selskabet påbegynder en opdatering af den faglige profil, da den er af ældre dato og bl.a. henviser til den fælleskirurgiske introduktion.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-269-18

4. Nyt fra afdelingerne

VUS indstiller,

at orienteringen tages til efterretning


Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.  

Beslutning

Aalborg

Afdelingen har fået nye UKYL'er: Maria Elkjær og Anette Finderup.

UAO overvejer at ansætte en til UAO, da der er mange opgaver i funktionen og oplever at have for lidt tid. Udvalget bakker op om to UAO'er på afdelingen.


Pt har afdelingen en 5 introduktionslæger, 8 hoveduddannelseslæger og 4 KBU-læger.

Dertil er flere nyuddannet HU-læger netop blevet ansat som afdelingslæger.


Fr.havn

Afdelingen har fået ny UKYL Charlotte Præstegaard


Afdelingen skal flytte til Hjørring om ca. 1 års tid. Umiddelbart er det planen at afdelingen fortsat skal være en selvstændigt afdeling.


Uddannelsesmæssigt går det godt, herunder fast etableret udfyldelse af kompetenceskemaer og vurderinger, således progressionen kan følges løbende - både ift. amb. og OP. Der er dog behov for fokus få at nå det hele på de skes måneder ansættelsen varer.


Holstebro

Afdelingen har to UKYL'er: Kristian Fog-Poulsen og Madeleine Anderson


Afdelingen har pt 18 uddannelseslæger, og har mange relativt nye uddannelseslæger, hvilket har betydet at de erfarne uddannelseslæger har fået en del vagtarbejde. I den kommende tid er der derfor fokus på andet en vagtarbejde, både af hensyn til deres kompetencer og af hensyn til rekruttering.


Afdelingen er i gang med at gøre klar til flytning efter sommerferien.


UAO og UKYL'ererne holder møder en gang om måneden og har efterfølgende casebaseret undervisning i afdelingen. De oplever at det virker godt at få møder og undervisning skemalagt. Herunder med opbakning fra Afdelingsledelsen.


Afdelingen oplever at have gode erfaringer med at rekruttere medicinstuderende som
lægevikarer og tilbyde, dem at skrive speciale på afdelingen. Det har god effekt ift. rekruttering til introstillinger.


Afdelingen arbejder fortsat med invers feedback, hvor de i første omgang er startet

ved de yngste uddannelseslæger. Uddannelseslægerne hvor de bliver bedt om at fortælle tre ting der virker godt og en ting der kan forbedres ift. den enkelte vejleder. Efterfølgende har facilitatoren en samtale med vejlederne. Det virker godt og konstruktivt og UAO oplever at vejlederne kommer og efterspørger feedback.


Afdelingen har været meget opmærksom på, hvordan ideen om invers feedback skulle kommunikeres ud. Ideen er blevet modtaget godt blandt vejlederne.


Afdelingen lægger skabelonen til invers feedback op i dropbox.



Afdelingen har en dansk urologisk podcast i udvikling. Ambitionen er, at det kan være et fagligt indspark til pendlere, med besøg fra erfarne speciallæger og specialister.


Aarhus

Afdelingen har fået to nye UKYL' er, Dennis Bækhøj og Marianne Trier.


UKYL'er ne har opdelt opgaverne mellem hinanden. Marianne har bl.a. ansvar for KBU lægerne og har fokus på at deres trivsel. Herunder fokus på, hvordan de kan sparre med hinanden og hvor kan de stille alle de spørgsmål de har som helt nye læger.

Det har blandt andet medført bedre evalueringer fra KBU-lægerne.


Afdelingen har lavet en ny hjemmeside med adgang til alt hvad angår uddannelsen på afdelingen (uddannelsesprogrammer, uddannelsesplaner, undervisningsmateriale, introduktion, planer for undervisning osv.) Her er en podcast også meget velkommen.


Hjemmesiden er udviklet af en tidsligere KBU-læge og ansvaret for opdatering af hjemmesiden er fordelt på konkrete personer, således det hele tiden er tydeligt, hvem der har ansvar for at opdaterer hvad.


Hjemmesiden har givet mindre arbejdet til uddannelsestemaet, da de blot kan henvise til hjemmesiden.


Afdelingen får fra september nye parallelle dagkir. spor med en supervisor, der går mellem de to spor. Der afsættes tid til dette og til en vis grad vil det være muligt at gennemføre selv ved sygdom i afdelingen.


Afdelingen arbejder med feedback til uddannelseslæger som er vejledere. Planen er at en speciallægevejleder følger en uddannelseslægevejleder bl.a. ifm. vejledersamtaler og efterfølgende giver feedback på vejledningen.


Afdelingen er i gang med at udvikle AP lægernes ophold i afdelingen. Den ene UKYL er frikøbt en smule til projektet og er i gang med at lave en ansøgning om midler via initiativ midlerne i Region Midtjylland.


Se mere her om initiativmidler her: https://www.rm.dk/sundhed/faginfo/uddannelse/sundhedsuddannelser/initiativmidler2/


Opfølgning til næste møde.

På næste møde følges op på udviklingen af en podcast.

PKL får Dennis Bækhøj til at linke til afdelingernes uddannelseshjemmesider i dropbox

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-1-18

5. Nyt fra VUS

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning


Sagsfremstilling


Specialevalgsdag 2021 (maj 2021)

Årets specialevalgsdag forventes at bliver afholdt den 14. oktober 2021 i Region Nordjylland. Region Nordjylland forventer at afholde en traditionel specialevalgsdag med fysisk tilstedeværelse og stande.

Specialerne opfordres til at påbegynde planlægning af specialets stand.

Når der er yderligere fra arrangørerne får I besked.



Ansættelse af to nye ledende kliniske lektorer for den postgraduate Pædagogiske Udviklende Funktion (PUF) (april 2021)
Flemming Randsbæk er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aarhus Universitet fra den 1. februar 2021. Susanne Nøhr er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aalborg Universitet fra den 1. april 2021. Strukturen med to ledende kliniske lektorer er en del af et nyt samarbejdsfelt mellem Videreuddannelsesregion Nord, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt de sundhedsvidenskabelige fakulteter på henholdsvis Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. De ledende kliniske lektorers overordnede funktion er at sikre og udvikle kvaliteten i den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.



Funktionstidsbestemmelse (Opdateret marts 2021)

Danske Regioner og Yngre Læger har i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2021 indgået aftale om, at funktionstidsbestemmelserne fremadrettet er gældende for alle læger, der søger hoveduddannelse. For læger, der er kandidater fra og med 1. august 2008 og senest den 30. april 2019 gælder, at det udelukkende er ansættelser fra og med den 1. april 2021, der indgår i funktionstiden.


Baggrund

I overenskomsten mellem YL og Regionerne (= overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge, efter KBU, højest må have været ansat i 24 måneder på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Fravær pga. graviditet, barsel, adoption, længerevarende sygdom, værnepligt eller ren forskningsansættelse medregnes ikke i funktionstiden. Deltidsansættelser medfører forholdsvis forlængelse af perioden.


Nye KBU tal (opdateret marts 2021)

  • Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.


Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639

218

146

72

1. halvår 2020

613

193

133

60

2. halvår 2020

675

227

152

75

1. halvår 2021

534

180

120

57


*Antal tilmeldte til KBU


**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland



Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-269-18

6. Opfølgning på brug af kompetencekort

Det indstilles,

at udvalget følger op på drøftelsen på sidste møde

Sagsfremstilling

Udklip fra referatet fra sidste møde


"Udvalget er grundlæggende enigt i, at det er svært at få uddannelseslægerne til, vedvarende, at får udfyldt kompetencekort. Dertil er udvalget enigt i, at det virker til at være en god ide med en fysisk mappe til uddannelseslægerne med de skemaer, der skal udfyldes i løbet af en delansættelse PKL bakker op om tiltagene i afdelingerne og lægger vægt på, at kompetencekortene skal udfyldes, som følge af at det giver mening.


PKL kontakter udd.læge Dennis Bækhøj med henblik på upload af kort fra Aarhus i dropbox og adgang til Katja og Christina.


PKL foreslår, at udvalget på de kommende møder følger op på brugen af kompetencekort med henblik på videndeling og afprøvning af forskellige tilgange. "

Beslutning

Aalborg

Der er flere og flere initiativer til udfyldelse af kortene og UAO oplever, at der sker mere på området. Der er dog fortsat vej endnu.

UAO vil fortsat gerne har udarbejdet en mappe til de enkelte uddannelseslæger.


Fr.havn

Den nuværende uddannelseslæge fik ved starten en mappe inkl. de mini-cex og reznik som UAO forventede, at uddannelseslægen kunne og skulle have udfyldt i ansættelsen.

Lægen er ca. halvvejs igennem og ca. halvdelen af kortene er udfyldt.


Både uddannelseslægen og vejlederne opfordres løbende til at huske skemaerne.

Ved hver udfyldelse skal vejleder komme med minimum én ting, der kan gøres bedre.


Holstebro

Afdelingen oplever at det går op og ned ift. hvor mange skemaer der udfyldes. Der er derfor fortsat behov for at fastholde fokus og italesætte skemaerne.


UAO oplever at det fungere bedst for de yngste uddannelseslæger, der ikke har oplevet andet, end at skemaerne skal udfyldes.


Aarhus

Afdelingen har ikke udarbejdet mapper for de enkelte uddannelseslæger. For det første vil det være et meget stort arbejde at lave individualiseret mapper til alle uddannelseslæger. For det andet fordi det også er et ansvar for den enkelte uddannelseslæge.


Afdelingen sørger for at skemaerne er tilgængelige på OP-stuerne, således det ikke er mangle på skemaer, der er årsagen til at man ikke får dem udfyldt.


KBU-lægerne oplever, at det er svært ved at få udfyldt kortene eftersom vejlederne har travlt.


UAO har været på UAO kursus og opgaven i den forbindelse handler om anvendelse af kompetenceskemaer, hvilke UAO gerne vil implementerer på afdelingen.



Generelt

Forslag om at uddannelseslægerne selv skal lave mapperne og at dette skal tjekkes og godkendes af hovedvejleder.


Mere inddragelse af skemaerne i den individuelle uddannelsesplan og ifm. vejledermøderne. Dertil øget fokus på uddannelsesprogrammer og uddannelsesplaner ift. introduktion af nye uddannelseslæger og ifm. første vejledersamtale.


Fokus på uddannelse af vejledere ift. brug af uddannelsesprogrammer, kompetenceskemaer og andre af de formelle rammer omkring uddannelsen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-269-18

7. Erfaringer med overleveringssamtaler

Det indstilles,

at udvalget følger op på prøvehandlingen siden sidste møde

Sagsfremstilling

På sidste møde drøftede udvalget et forslag til systematiseret overlevering fra Mia Gebauer.

Udvalget bakkede op om at prøve forslaget og følge op på dette møde.


Forslaget er beskrevet herunder

Tidsplan

  • 4 mdr. før overdragelse: UAO fra afgivende afdeling sender pkt. 1-5 til UAO på
  • modtagende afdeling og indkalder til et videomøde.
  • UAO på modtagende afdeling udpeger en hovedvejleder.
  • 3 mdr. før overgang: Videomøde (overdragelsessamtale mellem UAO'er. og evt hovedvejleder og uddannelseslæge.
  • Fra afdeling sendes xxx til den nye afdeling


Efter overdragelsessamtalen udarbejdes, der er kort referat som sendes til nuværende hovedvejleder, ny hovedvejleder og uddannelseslægen selv.


Følgende fremsendes til UAO på den modtagende afdeling:

1. Seneste uddannelsesplan

2. 360 graders handleplan

3. Opdateret OP-liste (se bilag 1)

4. Opdateret CV

5. Seneste evaluering fra Vejlederforum (se bilag 2)


Der var enighed om, at hovedvejlederne ikke behøver at være med til selve overdragelsessamtalen. Til gengæld skal uddannelseslægen være med. Overleveringen laves for uddannelseslægerne og af hensyn til deres uddannelsesforløb. Derudover skaber deltagelse af uddannelseslægen gennemsigtighed og trygge rammer for uddannelseslægerne.


For forløb med 6 måneders ansættelse i Fr.havn er det ikke realistisk at påbegynde overdragelsen allerede fire måneder inden skiftet.



Beslutning

Siden sidst har afdelingerne gennemført flere overleveringssamtaler, hvilket har været til stor hjælp ift. planlægning af de kommende forløb, hvilke ting, der skulle være fokus på, og hvad uddannelseslægerne allerede har opnået af kompetencer.


Tilbagemeldingen fra uddannelseslægerne er ligeledes god og de giver udtryk for, at det skaber tryghed for dem, at der er styr på deres uddannelse.


Der er aftalt datoer for de næste overleveringer og der er opmærksomhed på der er enkelte aftaler der skal aftales.


Der er enighed blandt afdelingerne om, at der ikke er behov for at alt fremsendes fire måneder forud for skiftet. Dette aftales fra gang til gang.


Stor ros til alle afdelinger for at få det til at fungere.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-269-18

8. Fokuseret ophold og godkendelse

Det indstilles,

at udvalget følger op på drøftelsen fra sidste møde

Sagsfremstilling

Udklip fra referatet fra sidste møde


Udvalget aftalte, at UKYL'erne ser på, hvordan de fokuseret ophold kompetencevurderes i dag og hvorvidt der er behov for mere struktur for de fokuseret ophold. PKL opfordrer desuden de enkelte afdelingsuddannelsesteams går i dialog med samarbejdsafdelingerne, hvis der er behov for optimering af de fokuseret ophold.


Udvalget tager punktet op igen på næste møde og drøfter på baggrund af de erfaringer og dialoger, der har været i mellem tiden vedr. de fokuseret ophold.

Beslutning

Uddannelseslægerne på AUH oplever, at de fokuseret ophold er godt planlagt og der er god struktur.


AUH ønsker er der er mere fokus på, at de fokuseret ophold bliver afholdt som planlagt i uddannelsesprogrammene, således de ikke klumper sammen i en ansættelse. Det er et delt ansvar mellem uddannelseslæge og afdelingerne herunder hovedvejleder.


PKL foreslår at der på afdelingerne bliver hængt en oversigt op over de fokuseret ophold og en oversigt over de kommende specialespecifikke kurser, eller som bilag til de enkelte uddannelseslæger.


I RMUK er "plan for fokuseret ophold" som fast punkt.


I udarbejdelse af de nye uddannelsesprogrammer skal det fremgå tydeligt, hvilke krav der er til de fokuseret ophold og hvilken afrapportering der skal foregå. Hvis der skal være krav til afrapportering, skal det også efterspørges hos hovedvejleder. Et alternativ er at der skal ske en mundtlig afrapportering med videndeling til resten af afdelingen og/eller indgå i afdelingens undervisning.


Uddannelseslæger der kommer på fokuseret ophold i afdelingerne.

Der er forskel på, hvorvidt afdelingerne har adgang til at godkende uddannelseslæger fra andre specialers fokuseret ophold.

Det må være op til en aftale mellem afdelingerne, og hvem de enkelte afdelinger vil give adgang i logbog.net.


Udvalget følger op ifm. med uddannelsesprogrammerne.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-269-18

9. OP kompetenceskema

Det indstilles,

at udvalget drøfter punktet

Sagsfremstilling

Christina Gade præsenterer punktet.

Beslutning

UAO Christina Gade præsenterede afdelingens oversigt og overblik over uddannelseslægernes kompetencer.


Hver måned skal alle uddannelseslæger opdatere, hvor langt de er med de enkelte kompetencer. Dette samles i et stor skema med alle uddannelseslæger og alle kompetencer herunder inddeling i grøn, gul og rød, ift. uddannelseslægernes niveau inden for de forskellige kompetencer. Dette bruges til skemalægning og OP-booking.


Overordnet er det med til at give UAO overblik over, hvem der kan hvad, og hvem der mangler hvad.


Vær opmærksom på at det er et stort arbejde for OP-booker.


Christina sender skemaet til udvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-269-18

10. Uddannelsesprogrammer – den kommende proces

Det indstilles,

at udvalget drøfter processen for nye uddannelsesprogrammer som følge af ny målbeskrivelse

Sagsfremstilling

Den 17. juni afholder udvalget skrive/projektdag vedr. uddannelses programmerne ifm, den nye målbeskrivelse.

Fra VUS deltager Kasper Clausen den 17. juni.


Er der ting udvalget ønsker særligt fokus på?

Beslutning

Særligt fokus

- fokuseret ophold - planlægning og afrapportering

- fordeling af kompetencer - i alle typer af forløbssammensætninger.


Afholdes fysisk den 17. juni på AUH. Nicolai sender lokale på AUH.


Til orientering.

Introprogrammet for Aalborg og Fr.havn er godkendt og på hjemmesiden.

HU programmet mellem Aalborg, Fr.havn og AUH er godkendt og på hjemmesiden

Det samme gælder for AUH-Vest-AUH og Aalborg-Vest-Aalborg.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-269-18

11. Næste møde

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

Næste møde afholdes 14. december 2021 kl. 09.00.-11.00

I Regionshuset Viborg lokale F9

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-269-18

12. Eventuelt

Beslutning

AUH har netop haft en undervisningsseance virtuelt med en amerikansk underviser. Det var en stor succes og afdelingen vil meget gerne arbejde på at sådanne tilbud kan koordineres med de øvrige afdelinger, således alle har mulighed for at være med.

Der er opbakning til det fra alle matrikler så længe det planlægges i god tid, således afdelingerne kan koordinere på tværs.


Afdelinger arbejder videre med forslaget og muligheder for at holde det sammen.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-269-18

13. Deltagere

Sagsfremstilling

Tilstede:

Nicolai Spjejdnæs (PKL)

Mia Gebauer (UAO, AUH)

Marianne Trier (UKYL, AUH)

Marianne Trier (UKYL, AUH)

Christina Gade (UAO, HEV)

Kristian Fog-Poulsen (UKYL, HEV)

Madeleine Andersson (UKYL, HEV)

Katja Dettmann (UAO, Fr.havn)

Helle Handler (UAO, AalborgUH)

Trine Kirkegaard Petersen (VUS referent)


Afbud:

Charlotte Præstegaard (UKYL, Fr.havn)


Beslutning


Nye medlemmer:

Anette Finderup (UKYL, Aalborg)

Maria Elkjær (UKYL, Aalborg)

Dennis Bækhøj (UKYL, AUH)

Marianne Trier (UKYL, AUH)

Tilbage til toppen