Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Patologisk anatomi og cytologi - uddannelsesudvalg
den 16. juni 2020 kl. 09:00
i Virtuelt mødelokale: meet.rm06@rooms.rm.dk

 


Sagnr.: 1-30-72-251-18

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Deltagere:

  • Mikkel Eld, PKL (mødeleder)
  • Lene Agerbo, UAO, RH Nordjylland, Hjørring
  • Parag Dabir, UAO, RH Randers
  • Benedicte Parm Ulhøi, UAO, AUH
  • Ulrik Korsgaard, UKYL, AUH
  • Astrid Petersen, UAO, Aalborg UH
  • Lise Haugaard Banch, UKYL, Aalborg UH
  • Sonja Höhle Hjulskov, UKYL, Aalborg UH
  • Arne Wøyen, UAO, HE Midt, Viborg
  • Simon Lenler-Eriksen, UKYL, RH Viborg
  • Mette Dahl Jacobsen, Videreuddannelsessekretariatet (referent)

 

Indmelding af evt. punkter til Eventuelt.

 

Praktik under videomødet:

Vi kobler op på det virtuelle mødelokale: meet.rm06@rooms.rm.dk på webadressen: http://rooms.rm.dk (vejledning vedhæftet som bilag).

 

Hvis der viser sig at være dårlig forbindelse på mødelokalet, vil plan B være et virtuelt mødelokale under en Region Nordjylland løsning:72810@join.rn.dk

I så tilfælde guides der hertil i situationen.

Beslutning

Der blev budt velkommen og referatet blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

2. Nyt fra afdelingerne

Det indstilles,

at der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget.

Sagsfremstilling

Der foreslås en gensidig orientering om evt. uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag i forhold til to forskellige perspektiver:

 

  1. En generel orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning.

Hver afdeling deler evt. nyheder, problemstillinger og andet relevant til fælles orientering og refleksion.

 

  1. En mere specifik orientering under overskriften 'stjæl vores gode ide'.

Hver afdeling bedes præsentere et vellykket uddannelsestiltag, som vurderes generelt relevant og overfør bart.

Beslutning

1. Generel orientering
RH Viborg: Der er indført et to måneders basisforløb for intro-læger, hvor de får præsenteret den lidt mere basale patologi bl.a. blandet udskæring. Det er indtrykket, at det fungerer godt.
 
Aarhus UH: Afdelingen har haft inspektorbesøg d. 31. januar, hvilket har resulteret i forskellige indsatsområder indenfor bl.a. mere skemasat og formaliseret oplæring af de yngre læger, bedre feedback og et større fokus på forskning. Afdelingen oplever god søgning til intro-stillingerne for tiden.
 
RH Randers: Der opleves stigende udfordringer i forbindelse med kompetenceopnåelse for intro-lægerne af to forskellige årsager:
  • Efter flytningen af mamma-patologien til RH Viborg, har afdelingen ingen frysesnit, hvilket giver udfordringer med at godkende intro-lægernes kompetencer.
  • Antallet af obduktioner er faldende, hvilket er problematisk, når en stor del af intro-lægernes kompetencer er tilknyttet obduktioner.
 
Udvalget drøftede muligheden for fokuseret ophold ved andre hospitaler ift. frysesnit og obduktioner. Flere andre hospitaler oplever, at der kun er obduktioner til at dække kompetenceopnåelse for egne intro-læger.
 
Det blev aftalt, at Mikkel kontakter formanden for arbejdet med målbeskrivelsen for at efterlyse status på overvejelserne omkring, hvorvidt kompetenceopnåelse relateret obduktion generelt i fremtiden skal fylde mindre i introduktionsuddannelsen og mere i hoveduddannelsen.
 
Aalborg UH: Afdelingen berettede om et godt uddannelsesmiljø blandt uddannelseslægerne samt en god søgning til intro-stillingerne. Afdelingen skulle have haft inspektorbesøg i marts 2020, hvilket blev udsat pga. COVID-19 pandemien.
 
RH Nordjylland: Det blev fortalt, at der lige nu arbejdes med opdatering af uddannelsesprogrammerne samt at der opleves god søgning til intro-stillingerne.
 
2. 'Stjæl vores gode ide'
RH Viborg: Afdelingen har haft besøg af intro-læger fra AUH og Aalborg inden ansøgning til HU-forløb, hvilket der har været god respons på.
 
Aarhus UH: Der er indført rundvisning i laboratoriet over tre dage. Alle yngre læger og speciallæger viser præparater en gang om uge. Der er indført mere formaliseret søljeintroduktion, herunder indledende forventningsafstemning. Afdelingen arbejder på at etablere rundvisning for intro-læger med henblik til introduktion til bioanalytikernes arbejdsgang og metoder.
 
RH Randers: Der er blevet gennemført 360 graders vurdering og Randers har fået godkendt en lokal 360 graders facilitator, hvilket kan anbefales.
 
Aalborg UH: En af intro-lægerne har udviklet et hjælperedskab til at øge brugen af EPA (vedhæftet som bilag for Intro- og HU-læger). Intro-lægerne får ved ansættelsesstart hjælperedskabet som et lamineret ark med overblik over, hvornår EPA gennemføres. Der kan løbende krydses af, som EPA'erne gennemføres i løbet af uddannelsestiden. Afdelingen begyndte pga. COVID-19 at afholde konferencer med mulighed for, at uddannelseslægerne kan deltage via Skype for Business. Dette har fungeret godt og bibeholdes.
  

RH Nordjylland: Afdelingen fortalte, at der afholdes to ugentligt præparatfremvisningerne med mødepligt for alle læger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

3. Nyt fra PKL

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager PKL's orientering om nyt siden seneste møde til efterretning.

Sagsfremstilling

PKL vil orientere om evt. relevante uddannelsesemner.

 

Efterfølgende en evt. drøftelse om emnerne i plenum.

Beslutning

Mikkel orienterede om, at der, bortset fra et par indleverede forskningstræningsprojekter, ikke er sket så meget nyt siden seneste uddannelsesudvalgsmøde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

4. COVID-19 og betydningen heraf for specialet

Det indstilles,

at udvalget drøfter den foreløbige og evt. fremtidige betydning af COVID-19 i relation til uddannelse i specialet.

Sagsfremstilling

De foreløbige erfaringer er, at COVID-19 situationen allerede har og forventes at påvirke den lægelige videreuddannelse forskelligt alt afhængigt af speciale.

 

Udvalget bedes drøfte den foreløbige status i en uddannelsesmæssig sammenhæng for COVID-19 i Patologi fx:

  • Hvordan har COVID-19 påvirket uddannelsen af speciallæger i specialet?
  • Hvad kan der evt. gøres i COVID-19 situationen og herefter?
  • Er der nogen særlige områder, som kræver ekstra fokus?

 

Til orientering opdaterer VUS løbende sekretariatets hjemmeside med uddannelsesrelevante spørgsmål relateret til COVID-19 fx information om, hvordan uddannelseslægerne skal forholde sig ift. aflyste kurser mv. Her findes også en FAQ med svar på de spørgsmål omkring COVID-19, som sekretariatet oftest oplever på nuværende tidspunkt.

Beslutning

Aalborg fortalte, at afdelingen ikke har været synderligt påvirket af situationen, men har haft et par intro-læger, som har været udsendt til COVID-19 beredskabet i op til en måned. Det blev drøftet, at en hel måned er en forholdsmæssig stor tidsmæssig andel ud af det samlede introduktionsforløb. Der kan være risiko for, at det bliver svært at nå den planmæssige kompetenceopnåelse, især i tilfælde af yderligere fravær senere i forløbet. Afdelingen er derfor opmærksom på at fastholde et løbende fokus på kompetenceopnåelse. Det blev foreslået at kontakte hospitalets uddannelseskoordinerende overlæge, hvis der bliver behov for sparring.
 
Det blev drøftet, at COVID-19 situationen også har affødt en større kontinuitet i det direkte patologiske arbejde på afdelingen i Aalborg uden de sædvanlige kurser og møder i kalenderen, hvilket har haft en positiv effekt på kompetenceopnåelsen hos uddannelseslægerne. RH Viborg har på den anden side oplevet en mangel på indkommende produktion til uddannelseslægerne pga. COVID-19.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

5. Inspektorrapport, RH Viborg

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning.
at uddannelsesudvalget drøfter relevante aspekter ved inspektorbesøgene, som evt. kan være til fælles inspiration.

Sagsfremstilling

RH Viborg, HE Midt har siden seneste møde i uddannelsesudvalget haft inspektorbesøg og vil orientere nærmere herom.

 

Uddannelsesudvalget opsamler og drøfter, om nogle tiltag/aspekter ved inspektorbesøget kan være relevante for andre afdelinger og hvordan.

 

Er der nogen områder, hvor det er muligt at drage fælles inspiration af hinanden?

 

Sundhedsstyrelsen havde følgende kommentarer:

  • Rutine besøg på en patologisk afdeling, som varetager uddannelsesfunktion for to læger i introduktionsstilling.
  • Ved udfyldelsen af selvevalueringen deltog begge uddannelseslæger, samt nogle af speciallægerne fra afdelingen. Ved inspektorbesøget deltog begge uddannelseslæger, en stor andel af speciallægerne fra afdelingen, samt repræsentanter fra andre faggrupper og sygehusledelsen.
  • Inspektorerne og afdelingen er helt enige om temascoringen, hvor tre temaer scores særdeles gode nemlig introduktion til afdeling, arbejdstilrettelæggelse og læringsmiljøet. 12 temaer scores tilstrækkelige og et tema scores utilstrækkelig, nemlig uddannelsesprogram.
  • Inspektorerne beskriver en velfungerende afdeling, der dog er præget af et stort arbejdspres. Afdelingen beskrives som velorganiseret, og der er et godt arbejdsmiljø. UAO beskrives som engageret i afdelingens fælles indsats på uddannelsesområdet.
  • Afdelingen benytter sig af systematisk EPA til kompetence evaluering, dog er der fra uddannelseslægerne et ønske om 360 graders evaluering af samarbejdsevnerne.
    Afdelingen beskrives som god til den uformelle, daglige, sideordnede oplæring og undervisning. Uddannelseslægerne føler at mængden af opgaver er afstemt efter kvalifikationer, og at der er adgang til supervision.
  • Temascoringerne og kommentarerne udmønter sig i en række indsatsområder, som bl.a. omhandler mulighed for fokuserede ophold, mere formaliseret undervisning, når der kommer en større gruppe af uddannelseslæger og opdatering af uddannelsesprogrammer. Derudover beskrives tiltag vedr. speciallægegruppen, som Sundhedsstyrelsen ikke har kommentarer til, selvom Sundhedsstyrelsen generelt støtter alle initiativer, der direkte eller indirekte understøtter optimering af uddannelsen på afdelingen.
  • Der planlægges med, at næste inspektorbesøg finder sted som et rutine besøg ultimo 2023 eller snarest muligt derefter.

 

Beslutning

Punktet blev indledt med en orientering fra RH Viborg omkring inspektorbesøget:

  • Besøget forløb godt og samtlige speciallæger var med til selvevalueringen samt til selve besøget.
  • 360 graders evalueringen blev gennemført med hjælp fra facilitator fra anden afdeling.
 
Indsatsområderne fra inspektorbesøget blev drøftet:
  • Fokuseret ophold af 1-2 dags varighed (fokus på 3. års kursister ift. subspecialer) på samarbejdende afdelingerne fx mamma-afdelingen.
  • Et mere systematisk system til fordeling af midler til efteruddannelse af speciallæger. Dette er iværksat allerede.
  • Et større fokus på forskning, når forskningsmidler og speciallægekapacitet er afklaret.
  • Opdatering af uddannelsesprogrammer.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

6. Udkast til ny lægefaglig indstilling for hoveduddannelse

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget drøfter og godkender nyt udkast til lægefaglig indstilling for hoveduddannelsen.

Sagsfremstilling

Et nyt udkast til lægefaglig indstilling for hoveduddannelsesstillinger fremlægges til drøftelse i uddannelsesudvalget, vedhæftet som bilag.


Formål med udkast

Den nuværende lægefaglige indstilling er fra 2013 og dermed ikke i ny skabelon. Derudover fremgår ikke alle de gældende forløbssammensætninger. Med vedhæftet udkast til ny lægefaglig indstilling opstilles alle gældende forløbssammensætninger i ny skabelon for lægefaglige indstillinger, så det er muligt at fremfinde de nuværende forløbssammensætninger fx i forbindelse med ansøgning om speciallægeanerkendelse.


Derudover medtages den nye opslagskadence, som blev drøftet på uddannelsesudvalgsmøde d. 12. marts 2019 i samme omgang som den øvrige opdatering:

Lige år

Ulige år

1. halvår

2. halvår

1. halvår

2. halvår

Aarhus - Randers - Aarhus

Aarhus - Randers - Aarhus

Aarhus - Randers – Aarhus

Aarhus - Randers - Aarhus

Aarhus - Viborg - Aarhus

Aarhus - Viborg - Aarhus

Aarhus - Viborg - Aarhus

Aarhus - Viborg - Aarhus

Aalborg - Hjørring - Aalborg

Aalborg - Hjørring - Aalborg

Aalborg - Hjørring - Aalborg

Aalborg - Hjørring - Aalborg

Aalborg - Viborg – Aalborg


Aalborg - Randers - Aalborg



Baggrund

Flytning af uddannelsestid fra universitetshospitalerne til regionshospitalerne blev også drøftet på uddannelsesudvalgsmøde d. 12. marts 2019, se vedhæftet. Her blev det aftalt at afvente med at opstille en ny model for hoveduddannelsesforløb, indtil driftsrådet har udarbejdet stillingtagen til den fremtidige fordeling af præparater. Det blev drøftet, at den nuværende model for hoveduddannelsesforløb har fungeret fint, men evt. kan optimeres efter afklaringen fra driftsrådet. På mødet blev det vendt som en evt. fremtidig mulighed at flytte seks måneders uddannelsestid fra Aalborg og Aarhus universitetshospitaler til Regionshospitalet Viborg, alt afhængigt af den fremtidige strukturering af præparatområdet.


Der kan derfor blive behov for en yderligere opdatering af den lægefaglige indstilling senere.


Ændring

  • Skitsering af alle gældende forløbssammensætninger
  • Tilpasset opslagskadence med relevant flytning af uddannelsestid imellem regionerne; fra en fordeling på 50 procent til begge regioner til en fordeling med 39,3 procent af det samlede antal hoveduddannelsesårsværk til Region Nordjylland. Dette opfylder ikke til fulde fordelingsnøglen med 2/3 dele til Region Midtjylland og 1/3 del til Region Nordjylland, men er en forbedring af fordelingen imellem regionerne.

Beslutning

Der blev kort redegjort for baggrunden for det nye udkast til lægefaglig indstilling:
  • Justering af opslagskadence for at sikre en mere korrekt fordeling af hoveduddannelsesårsværk imellem regionerne. Den nye opslagskadence har tidligere været behandlet i uddannelsesudvalget.
  • Sikring af at der er redegjort skriftligt for alle nuværende HU-forløb.
  • Flytning af uddannelsestid fra universitetshospitalerne til regionshospitalerne har tidligere været drøftet i uddannelsesudvalget, men en evt. tilretning heraf afventer en konkret beskrivelse af, hvordan subspecialerne fremtidigt fordeles i Region Midtjylland. Der kan derfor komme yderligere opdateringer af den lægefaglige indstilling senere.

Uddannelsesudvalget godkendte udkastet til ny lægefaglige indstilling.

Mette igangsætter høringsprocessen af den nye lægefaglige indstilling ved hospitalerne.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

7. Status på uddannelsesprogrammer

Det indstilles,

at udvalget drøfter nuværende status for opdatering af uddannelsesprogrammer.

Sagsfremstilling

På seneste uddannelsesudvalgsmøde d. 8. november blev der opfordret til en opdatering af de uddannelsesprogrammer, som trænger hertil, referat vedhæftet.

 

Udvalget bedes drøfte en generel og enkeltvis status på opdateringen af de relevante uddannelsesprogrammer.

Beslutning

Status på relevante opdateringer af uddannelsesprogrammerne blev drøftet:

  • Aalborg UH: Der har ikke været tid til at opdatere programmerne endnu.
  • RH Viborg: Afdelingen har sendt opdateret program-udkast til AUH.
  • RH Randers: Intro-programmet er opdateret og sendt videre med henblik på godkendelse i UGUP. Der arbejdes på at tilrette HU-programmet. Der har været udfordringer med at få tilpasset den nye skabelon til patologi som paraklinisk speciale.
  • RH Nordjylland: Intro-programmet er opdateret, dog i gammel skabelon og der arbejdes på en opdatering af HU-programmet også.

 

Det blev aftalt, at Mette undersøger mulighederne for at afholde en fysisk skrivedag til efteråret, evt. på et af hospitalerne.

 

De nye skabeloner for uddannelsesprogrammer til Intro- og HU-uddannelse inkl. vejledning kan findes på VUS' hjemmeside: https://www.videreuddannelsen-nord.dk/postgraduat-klinisk-lektor/uddannelsesprogrammer/

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-146-18

8. Orientering: Dimensionering for speciallægeuddannelsen

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

Set i lyset af COVID-19 situationen har Sundhedsstyrelsen valgt at ændre på processen for udarbejdelsen af den kommende dimensioneringsplan. Det betyder, at der vil blive udarbejdet én plan for 2021 og efterfølgende en 5-årig plan for perioden 2022-2026. Dette initiativ er sat i værk for at sikre, at der foreligger en dimensionering af hoveduddannelsesforløb i rette tid for året 2021. I efteråret 2020 vil arbejdet på den 5-årige plan blive sat i gang.

 

Dimensioneringen for 2021 forventes således at svare til dimensioneringen for 2020. Det samlede antal uddannelsesforløb fastholdes (inklusiv de politisk aftalte udvidelser i almen medicin) og akutmedicin bliver uden for den samlede ramme i 2021 ligesom i 2020. Som en forsøgsordning vil der blive indført en fleksibilitet i forhold til mulighed for opslag i andre specialer af ubesatte forløb. Se vedlagte bilag med Sundhedsstyrelsens udkast til dimensioneringsplan 2021.

 

I forbindelse med planen for 2021, har Sundhedsstyrelsen givet teknikergruppen mulighed for at fremsende ønsker om, hvorvidt der er behov for ændringer i de enkelte videreuddannelsesregioner i forhold til planen for 2020. Teknikergruppen består af administrativt ansatte fra videreuddannelsessekretariaterne og repræsentanter fra YL. Da rammen skal fastholdes skulle eventuelle øgninger balanceres med reduktion af forløb i andet/andre specialer. Videreuddannelsessekretariatet foretog en hurtig høring i de to driftsregioner og ved PKL i almen medicin i uge 18. Der var i denne proces ikke ændringsforslag til antal hoveduddannelsesforløb, men det blev påpeget, at ratioen af introduktionsstillinger i Akutmedicin bør øges. Dette er videreformidlet til Sundhedsstyrelsen.

 

Udkast til dimensioneringsplanen 2021 drøftes på møde i Prognose og Dimensioneringsudvalget den 7. maj 2020.

 

Sundhedsstyrelsen har i dimensioneringsplanen for 2021 introduceret en fleksibilitetsordning med mulighed for at konvertere ubesatte stillinger til andre specialer svarende til op til 5 % af det samlede antal hoveduddannelsesforløb. Sundhedsstyrelsen benævner disse forløb som fleksforløb. Det beskrives i udkastet til dimensioneringsplanen for 2021, at et ubesat forløb vil kunne blive konverteret til et andet hoveduddannelsesforløb i videreuddannelsesregionen som et fleksforløb. Ændringerne som følger af fleksforløbene skal holdes inden for den samlede ramme og gælder ikke for hoveduddannelsesforløb i akutmedicin. 5 % af hoveduddannelsesstillingerne i Videreuddannelsesregion Nord svarer til 17 stillinger. Videreuddannelsessekretariatet er i gang med at udarbejde et forslag til proces for, hvordan dette kan implementeres i VUR Nord. DRRLV vil blive inddraget i processen på møderne efter sommerferien 2020. 

Beslutning

Der blev kort orienteret om baggrunden for udskydelsen af den nye dimensioneringsplan samt det nye midlertidige tiltag med fleksibilitetsordningen.

 

Der er ikke på nuværende tidspunkt udarbejdet en model for konvertering af fleksforløb fra et speciale til et andet. Når der foreligger et forslag til model, vil de enkelte hospitaler blive hørt via hospitalsledelsen.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-1-18

9. Orientering: Nyt fra VUS

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning.

Sagsfremstilling

 

 

NYT FRA VUS


Funktionstidsbestemmelse (August 2019)
I overenskomsten mellem YL og RLTN (=overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge højest må have været ansat i 2 år på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Denne bestemmelse har ikke været gældende for læger, der var underlagt 6-årsfristen.

 

Med bortfald af 6-års-fristen pr. 1. maj 2019 blev også læger med gennemført KBU samt visse udenlandsk uddannede læger dog også omfattet af funktionstidsbestemmelserne. Disse grupper har ikke haft mulighed for at forberede sig på denne væsentlige ændring.

 

Danske Regioner og Yngre Læger har den 24. juni 2019 derfor indgået aftale om, at der til og med 31. marts 2021 dispenseres fra funktionstidsbestemmelserne for følgende to lægegrupper:

 

  • alle yngre læger, der har gennemført KBU
  • læger, der har opnået autorisation til selvstændigt virke på andet grundlag end KBU efter 1. april 2010

 

Disse to grupper kan frit søge opslåede hoveduddannelsesforløb i specialerne de har gennemført en introduktionsuddannelse i.

 

Funktionstidsbestemmelserne er uændret gældende for alle læger, der har gennemført turnusuddannelse.

 

I kan se aftalen her. https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/aftale-om-dispensation-fra-maksimal-funktionsperiode-juni-2019.pdf  


Besatte og ubesatte uddannelsesforløb (maj 2020)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for første halvår 2020 (Se bilag: Indberetning HU-stillinger, maj 2020 VUR Nord). Tallene for 2019 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt for opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018 er ligeledes vedlagt (se bilag: Opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018). Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
 

Fleksibilitet i antal i-stillinger (november 2019)

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.

 

På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2019, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2019). Der er sket følgende ændringer:

 

Ændringer i pejlemærker

Specialer

Fra pejlemærke 1 (høj søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Kl. Mikrobiologi

Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning)

Kardiologi

Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 1 (høj søgning)

Pædiatri

 

Nye KBU tal (opdateret maj 2020)

  • Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.

 

Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639

218

146

72

1. halvår 2020

613

193

133

60

2. halvår 2020

675

227

152

75

 

*Antal tilmeldte til KBU

 

**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland

 

Baggrundsnotat (november 2019)

Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret november 2019 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2019" og "bilag til baggrundsnotat 2019").

Beslutning

Det blev afklaret, at der ikke medfølger medfinansiering til midlertidige I-stillinger ud over maksimum. Derudover var der ingen spørgsmål til den skriftlige orientering fra VUS.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

10. Næste møde

Det indstilles,

at udvalget drøfter ønsker til næste møde i uddannelsesudvalget.

Sagsfremstilling

Bør bestemte dagsordenspunkter/emner/temaer behandles på næste uddannelsesudvalgsmøde? Og i så fald hvilke?

 

Er der nogle bestemte ønsker til datoer for næste uddannelsesudvalgsmøde fx en dag i uge 46 i tidsrummet kl. 09.00-12.00?

Et umiddelbart forslag kan være at afholde næste møde i Aalborg.

Beslutning

Aalborg UH tilkendegav velvillighed til at næste uddannelsesudvalgsmøde afholdes på afdelingen.

 

Det blev aftalt, at Mette udsender en doodle med mulige mødedatoer i uge 46, fraset evt. kursusdage.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

11. Eventuelt

Beslutning

En status på evt. ændret startdato til d. 1. marts og 1. september for HU-forløbene blev drøftet. Emnet blev drøftet på ansættelsesudvalgsmøde d. 11. juni 2020. Ansættelsesudvalget er positivt stemt for at ændre startdatoerne, men rejste en opmærksomhed på kursusafviklingen i løbet af HU-forløbet. På nuværende tidspunkt afvikles nogle af de specialespecifikke kurser i marts/april og såfremt en HU-læge ikke har mulighed for at deltage i kurserne ved førstkommende "kursusrunde" i forløbet, kan det blive svært indhente dem i næste runde inden afslutning af uddannelsesforløbet.


Der er rettet fornyet henvendelse til sekretariatet i VUR Syd med henblik på at koordinere en evt. ændret startdato landsdækkende. Uddannelsesudvalget i VUR Øst vil behandle forslaget på næste møde.


Uddannelsesudvalget finder det fortsat fordelagtigt at ændre startdatoerne til d. 1. marts og 1. september.

Tilbage til toppen