Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Patologisk anatomi og cytologi - uddannelsesudvalg
den 24. november 2022 kl. 11:30
i Lokale 16, Regionshuset Aarhus, Olof Palmes Alle 15, 8200 Aarhus N

 


Sagnr.: 1-30-72-251-18

1. Opdatering af uddannelsesprogrammer (kl. 11.30 -12.30)

Det indstilles,

at udvalget påbegynder arbejdet med opdatering af uddannelsesprogrammer.

Sagsfremstilling

Uddannelsesprogrammerne skal opdateres efter den nye målbeskrivelse.


Den første time afsættes til koordinering og aftaler relateret til opdatering af uddannelsesprogrammerne. Udvalget opfordres bl.a. til at aftale fordeling af kompetencer på tværs af matriklerne i hoveduddannelse.


På indeværende skrivemøde arbejdes der hovedsagligt med uddannelsesprogrammerne for hoveduddannelsen.


VUS medarbejder Rune Kramer Knudsen deltager fra kl. 11.30-12.30 med henblik på et kort oplæg om skabelon/indhold i uddannelsesprogrammer samt introduktion til skema til kompetencefordeling.


Link til skabelon for uddannelsesprogrammer samt beskrivelse af procedure for godkendelse af programmer: https://www.videreuddannelsen-nord.dk/postgraduat-klinisk-lektor/uddannelsesprogrammer/

Beslutning

Struktur, principperne og procesgangen for uddannelsesprogrammer blev gennemgået.


Generelt for skabelonerne til uddannelsesprogrammer:

  • Den grønne tekst er hjælpetekst og kan tilpasses. Den sorte tekst under visse afsnit er generisk og skal bibeholdes. Et eksempel på generisk tekst er kravet om, at kompetencevurdering skal foretages af en læge på min. ét uddannelsestrin højere end uddannelseslægen.
  • Afsnittet vedr. arbejdsopgaver og –tilrettelæggelse er ifølge erfaringen centralt at udfylde fyldestgørende.
  • Kompetenceskemaet skal udfyldes for hver delansættelse i HU-forløbet, alene med de kompetencer som forventes opfyldt under delansættelsen, gerne opdelt i fire-seks måneders intervaller (helst seks måneder) ift. hvornår hver enkelt kompetence forventes godkendt.
  • Det skal udspecificeres på hvilken delansættelsen, at kompetencen skal godkendes.


Det blev aftalt, at Mikkel tilpasser skabelonerne for introduktions- og hoveduddannelse til patologi som speciale og rundsender til det resterende udvalg.


Følgende proces blev aftalt:

  • Efter at Mikkel har rundsendt de opdaterede skabeloner, påbegynder hver afdeling skrivearbejdet .
  • Regionshospitalerne afklarer hvilken kompetenceopnåelse, som kan varetages på enhederne.
  • AUH og AAUH afholder møde sammen med tilhørende regionshospitaler, Randers og Viborg ift. fordelingen af kompetencer. AAUH afholder på samme måde møde med Hjørring – Astrid og Benedicte er tovholdere.
  • Herefter afholdes fælles møde til afklaring af resterende spørgsmål og kompetencefordeling – Mette er tovholder. Som udgangspunkt forlænges dagen d. 6. marts, hvor der i forvejen afholdes ansættelsessamtaler til HU-stillinger.
  • Som udgangspunkt forventes programmerne færdigskrevet til maj, så de kan komme på UGUP møde i juni 2023. Deadline er d. 3. maj til VUS og programmerne indsendes til Maja.Bertz@stab.rm.dk via Mikkel som PKL.


Øvrige UGUP møder i 2023 kan aflæses på VUS' hjemmeside: https://www.videreuddannelsen-nord.dk/det-regionale-rad/modedatoer/


På VUS' hjemmesiden findes også en vejledning til udarbejdelse af uddannelsesprogrammer: https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/postgraduat-klinisk-lektor/uddannelsesprogrammer/vejledning-til-uddannelsesprogrammer-dec--2016.pdf


Når udvalget igen mødes vedr. uddannelsesprogrammer, kan der med fordel også ske en drøftelse af:

  • Introduktionsuddannelsen, indhold og hvilke kompetencer der skal opfyldes under intro-stillingen.
  • Molekylærpatologi i den nye målbeskrivelse - hvordan det indarbejdes i de nye uddannelsesprogrammer ift. analyse af molekylære prøver. Hvordan dette kan implementeres på en fornuftigt måde drøftes først under kompetencefordelingsmøder imellem universitets- og regionshospitalerne.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

2. Uddannelsesudvalgsmøde (kl. 12.30-15.00)

Sagsfremstilling

Uddannelsesudvalgsmøde inkl. frokost


Forplejning:

  • Kl. 11.30: Kaffe/the og isvand
  • Kl. 12.30: Frokost bestående af sandwich
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

3. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Den resterende del af uddannelsesudvalgsmødet påbegyndes.


Indmelding af evt. punkter til Eventuelt.


Dagsordenen er vedhæftet som pdf fil.

Beslutning

Der blev budt velkommen til mødet.


Dagsordenen blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

4. Opfølgning på referat fra seneste møde

Det indstilles,

at referatet godkendes.

Sagsfremstilling

Referatet fra seneste møde d. 2. maj 2022 er vedhæftet som bilag.


Evt. opfølgning fra referatet behandles.

Beslutning

Der var ingen bemærkninger til referatet.


Referatet blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

5. Nyt fra PKL

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager PKL's orientering om nyt siden seneste møde til efterretning.

Sagsfremstilling

Mikkel vil som PKL orientere om evt. relevante uddannelsesemner.


Efterfølgende evt. drøftelse om emnerne i plenum.

Beslutning

Mikkel kunne orientere om, at der ikke har været uddannelsesmæssige nyheder siden seneste møde i uddannelsesudvalget.


Arne og Stine orienterede om karrierevalgsdagen i Aarhus, hvor patologi havde en stand, som tiltrak flere med interesse for specialet. Det gav god værdi at have medicinstuderende, som i øjeblikket skriver ph.d., med. Der var gode foredrag med meget forskellige udgangspunkter.


Mulighederne for at have medicinstuderende og KBU-læger på klinikophold i afdelingerne blev drøftet nærmere, både fordele og ulemper. AUH har erfaringer hermed. Det vurderes godt men ressourcekrævende og det kan være en anbefaling at fordele ansvaret mere ud på de forskellige søljer. En anden mulighed kan være at tilbyde sommerferieophold på afdelingen til interesserede medicinstuderende. AAUH har ansat en medicinstuderende til bioanalytiker-opgaver og introducerer dermed også til lægelivet på afdelingen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

6. Nyt fra afdelingerne

Det indstilles,

at der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget.

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.


Der foreslås en gensidig orientering om evt. uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag i forhold til to forskellige perspektiver:


  1. En generel orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning.
  • Hver afdeling deler evt. nyheder, problemstillinger og andet relevant til fælles orientering og refleksion.


  1. En mere specifik orientering under overskriften 'stjæl vores gode ide'.
  • Hver afdeling bedes præsentere et vellykket uddannelsestiltag, som vurderes generelt relevant og overfør bart.

Beslutning

Afdelingerne redegjorde hver især for den seneste uddannelsesmæssige status.


Aalborg:

  • Det blev berettet, at afdelingen er ved at opstarte en journal club.
  • Der er ved at blive etableret en ordning med assisterende supervisor (hoveduddannelseslæge) ved obduktioner, med en speciallæge som bag-supervisor. Den assisterende supervisor bistår introduktionslægen med hele processen ved obduktion. Det er en tidsmæssigt krævende opgave, men også meget fagligt givende.


Det blev drøftet ift. hvor i uddannelsen, at det giver bedst fagligt mening at placere obduktionerne. Det kan være en god opgave ift. at teste håndværksdelen, fysiologien og helhedstænkningen. Dog kan vurderingen af organer være en kompliceret opgave. Der blev stillet spørgsmålstegn ved, om obduktioner i fremtiden bør være en subspecialisering.


Viborg:

  • Det blev fortalt, at mentorordningen blandt afdelingslæger stadigt bliver afprøvet. Her kan nye speciallæger kan gå til egen mentor med supervisionsspørgsmål og det er vurderingen, at tidsforbruget hertil er godt givet ud.


Aarhus:

  • Afdelingen fortalte om ibrugtagen af app'en Emento til introduktionen af nye uddannelseslæger, hvilket også har været en god chance for at få revideret introduktionsprogrammet til afdelingen.
  • Derudover er invers feed back påbegyndt, fra uddannelseslægerne til afdelingslæger som supervisorer og hovedvejleder som det første.
  • Stine har som UKYL uddelegeret nogle uddannelsesfunktioner – fx lægeundervisningen til de forskellige subspecialer (også for at gøre det mere relevant for speciallægerne).
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

7. Lægefaglig indstilling for introduktionsuddannelse

Det indstilles,

at udvalget drøfter opgørelse over besatte introduktionsforløb i perioden juli 2020 til juni 2022 med henblik på opdatering af den lægefaglige indstilling for introduktionsuddannelse.

Sagsfremstilling

Den nuværende lægefaglige indstilling for introduktionsuddannelsen blev godkendt den 27. maj 2019. Da der i Videreuddannelsessekretariatet er en ambition om, at de lægefaglige indstillinger godkendes hvert tredje år, er der behov for en snarlig opdatering. Den nuværende lægefaglige indstilling er vedhæftet.


På seneste møde i uddannelsesudvalget blev forslag til opdateret lægefaglig indstilling drøftet (vedhæftet). Der var fra Aarhus Universitetshospital et ønske om at øge antallet af introduktionsforløb, men der kunne ikke nås til enighed om, hvorfra et eventuelt forløb skulle tages fra. Det blev i stedet for besluttet, at hver afdeling opgør antallet af besatte introduktionsforløb i perioden juli 2020 til juni 2022 for at støtte en beslutning om fordeling af årsværk.


Udvalget bedes ud fra opgørelsen over besatte introduktionsforløb drøfte vedhæftet forslag til opdateret lægefaglig indstilling, herunder behov for evt. rettelser eller omplacering af årsværk.


Den lægefaglige indstilling har betydning for omfanget af medfinansiering i Region Midtjylland. Finansieringsmodellen for uddannelsesstillinger i Region Midtjylland er vedhæftet. Der gøres opmærksom på, at medlemmerne af udvalget skal sikre ledelsesmæssig opbakning til den lægefaglige indstilling.

Beslutning

Punktet blev behandlet på seneste møde, hvor det blev aftalt at afklare besættelsen af introlæger over et helt år som det første.


Principperne for min./max dimensionering, medfinansiering og ansøgning om ekstra i-stillinger udover maks. blev gennemgået.


Udvalget gennemgik skemaet over enhedernes besættelse af introduktionsstillinger og kunne konstatere, at Randers ser ud til at have en mindre besættelsesgrad end minimumsdimensioneringen af introduktionsstillinger i perioden.


I og med at Randers ikke var repræsenteret ved indeværende møde, blev det aftalt at indhente vurdering fra Randes på, hvorvidt det kan vurderes som en egnet mulighed at flytte én introduktionsstilling fra Randers til Aarhus i den lægefaglige indstilling.


Efter mødet er det blevet afklaret, at RH Randers ikke vurderer det hensigtsmæssigt at flytte én introduktionsstiling fra Regionshospitalet til Aarhus.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-116-22

8. Nyt fra VUS

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS


Midler til sprogundervisning til udenlandsk uddannede læger (april 2022)

I Region Midtjylland er det muligt at søge om 10.000 kr. til medfinansiering af et sprogforløb for uddannelseslæger. Afdelingen skal selv betale det resterende beløb. Det er en betingelse, at de kommunale sprogtilbud er opbrugt og at enhedens uddannelseskoordinerende overlæge har godkendt forløbet. Afdelingen vælger selv udbyder. Ved interesse for ordningen kan man kontakte Maja Bertz eller Kasper Hedegaard Clausen i VUS og høre nærmere.


Der findes ikke et lignende tilbud med centrale midler i Region Nordjylland, men der er muligheder for medfinansiering til lignende forløb på de enkelte enheder.


Baggrundsnotat (September 2022)

Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret september 2022 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat - 2022" og "Bilag til baggrundsnotat - 2022").


Besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb (Oktober 2022)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for andet halvår 2022 og hele 2022 inkl. fleksforløb (Se bilag: Indberetning H-stillinger 2. halvår 2022 + 2022 samlet VUR Nord). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.

Opslåede og besatte introduktionsstillinger (Oktober 2022)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2022 (Se bilag: Indberetning af introduktionsstillinger 2022). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.

Fleksibilitet i antal i-stillinger (Oktober 2022)

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal i-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal i-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum de er angivet til i den lægefaglige indstilling.


På baggrund af søgning til hoveduddannelsen for 2022, er der lavet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om i-stillinger der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb 2022). Der er sket følgende ændringer:


Ændringer i pejlemærker

Specialer

Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Kl. Genetol

Fra pejlemærke 2 (lav søgning) til pejlemærke 3 (middel søgning)

Oftalmologi

Fra pejlemærke 3 (middel søgning) til pejlemærke 2 (lav søgning)

Kl. Mikrobiologi


Beslutning

Indholdet i dagsordenspunktet blev kort gennemgået.


Orienteringen blev taget til efterretning.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

9. Næste møde

Det indstilles,

at der fastsættes en dato for næste møde i uddannelsesudvalget.

Sagsfremstilling

Det foreslås at afholde næste møde i maj 2023.


Konkrete datoforslag kan være:

  • D. 3. maj eller 4. maj (ugen op til Store bededag)
  • D. 8. maj, 9. maj, 11. maj eller 12. maj
  • D. 15. maj eller d. 16. maj (ugen op til Kr. Himmelfartsdag)


Sted: Regionshuset i Viborg eller Aarhus, medmindre andet ønskes.


Tid: Som udgangspunktet kl. 09.00-12.00 (med efterfølgende frokost), medmindre andet ønskes.


Udvalget bedes drøfte, hvis der allerede nu er ønsker til bestemte dagsordenspunkter, temaer eller emner på næste møde.

Beslutning

Datoforslag til næste møde udkommer per doodle.


Uddannelsesprogrammer kan behandles i forlængelse af ansættelsessamtaler d. 6. marts.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

10. Eventuelt

Beslutning

Der var ingen punkter til eventuelt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-251-18

11. Deltagere

Sagsfremstilling

Tilstede:

Mikkel Eld, PKL (formand)

Astrid Petersen, UAO, Aalborg UH (deltager frem til kl. 13.00)

Arne Wøyen, UAO, HE Midt, Viborg

Benedicte Parm Ulhøi, UAO, AUH

Lise Haugaard, UKYL, Aalborg UH

Iben Bonde Guttorm, UKYL, Aalborg UH

Simon Lenler-Eriksen, UKYL, HE Midt, Viborg

Stine Horskær Madsen, UKYL, AUH

Rune Kramer Knudsen, VUS (deltager kl. 11.30-12.30)

Mette Dahl Jacobsen, VUS (referent)


Afbud:

Lene Agerbo, UAO, RH Nordjylland, Hjørring

Parag Dabir, UAO, RH Randers

Tilbage til toppen