Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Almen medicin - uddannelsesudvalg
den 7. december 2021 kl. 17:00
i Virtuelt møde (meet.rm05@rooms.rm.dk)

 


Sagnr.: 1-30-72-281-18

1. Godkendelse af dagsorden og eventuel opfølgning på referat fra sidste møde

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

2. Temadag juni 2022

Beslutning

Temadagen afvikles den 9. juni 2022. Lokation er ikke fastlagt endnu, der ses på både auditorie på Aarhus Universitetshospital og alternativt Lunden i Silkeborg.

Der arbejdes med temaet 'et presset sundhedsvæsen og hvilken betydning det har for almen praksis'. Der er ønske om at invitere relevante politikere med til temadagen for at belyse emnet.

Der blev udpeget et udvalg, der skal arbejde videre med planlægning og afvikling af temadagen: Joachim, Søren S og DYNAMU'erne

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

3. Info til fase 3 læger om karrierevejledning

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager stilling til om der ved temadage, hvor fase 3 læger deltager, kan oplyses om muligheder for karrierevejledning vedrørende overgangen fra fase 3 til speciallæge i almen praksis, ved lægefaglig konsulent.

Sagsfremstilling

Kasper har fået en henvendelse fra Koncernøkonomi - Strategisk styring og analyse i Region Midtjylland, som blandet andet arbejder med lægedækning og rekruttering. Henvendelsen går på, om der er mulighed for at komme i kontakt med fase 3 læger og gøre dem opmærksomme på lægefaglig konsulent Dorthe Navntoft, og det arbejde hun varetager med at facilitere overgangen fra nyuddannet speciallæge til praktiserende læge, enten som praksisejer eller som fastansat læge i almen praksis. Dorte Navntoft, som er ansat i en projektstilling, rådgiver og vejleder dermed fase 3 læger i forbindelse med overgangen fra fase 3 til at etablere sig som speciallæge i almen praksis.


Tanken er, at ovenstående kan bruges som karrierevejledning til fase 3 læger og at der eksempelvis kan informeres om det ved temadage, hvor fase 3 lægerne deltager.


Se bilag for mere info om projektet og hvad fase 3 lægerne tilbydes.


Beslutning

Et enigt uddannelsesudvalget bakkede op om, at fase 3 lægerne skal oplyses om muligheden for at få karrierevejledning fra Dorthe Navntoft i forhold til at etablere sig som speciallæge i en almen praksis.


Oplysningen kan blandt andet ske via de facebook grupper, som fase 3 lægerne indgår i. Der skal også arbejdes på at få Dorthe med til fællestemadagene, som afvikles to gange om året, hvor hun kan fortælle om hendes projekt og de muligheder hun kan tilbyde nuværende og kommende fase 3 læger.


Videreuddannelsessekretariatet vil også tilføje muligheden for karrierevejledning ved Dorthe i det dokument, som alle kommende fase 3 læger får tilsendt forud for deres opstart i fase 3 ansættelsen med en række praktiske informationer.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

4. Ny overenskomst for almen praksis gældende fra 2022

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget kommer med input til udvalgte punkter i den nye overenskomst for almen praksis 2022

Sagsfremstilling

Der ønskes input fra uddannelsesudvalget til nedenstående punkter fra den nye overenskomst for almen praksis 2022. Den samlede overenskomst kan findes i bilag:


  • Introlæger og HU-læger i almen medicin skal vederlagsfrit have adgang til kurser indenfor PLO-E, både i den selvvalgte og i den systematiske del (side 19) - se uddybning nedenfor.


a) Det anbefales, at introlæger og læger i hoveduddannelse i almen medicin i lægedækningstruede områder vederlagsfrit skal have adgang til kurser indenfor PLO-E (PLO-efteruddannelse), både i den selvvalgte og i den systematiske del. Fonden for almen praksis dækker et erstatningsbeløb til uddannelseslægen i forbindelse med deltagelse i kurser i dagtiden.


Der bør desuden ses på, om nogle af de tiltag, der aftales på projektniveau (fx ultralyd) i overenskomstregi, kompetenceudviklingsmæssigt kan tilbydes som et ekstra gode, som ligger udover det uddannelsesmæssige sigte, til uddannelseslægerne i de lægedækningstruede områder. Dette kræver en styrkelse af kompetenceniveauet hos tutorlægerne, jf. nedenfor om modernisering af tutorlægeaftalen. (side 19)


  • Styrket faglig bredde ved at kombinere forløb på sygehus og almen praksis (forfordeling hvis man vælger AP i lægedækningstruet område) (side 19-20) - se uddybning nedenfor


b) Styrket faglig bredde

Delelementer i uddannelserne kan også kombineres, så et forløb som består af uddannelse på både sygehus og i almen praksis tilrettelægges, f.eks. så en højt efterspurgt geografisk placering på sygehuset, fx de store universitetshospitaler, kombineres med et forløb i almen praksis i områder, der oplever lægemangel.


Lægerne kan dermed som en del af uddannelsen få kendskab til, hvordan det er at drive en almen praksis uden for de store byer. Danske Regioner vil drøfte tiltag vedrørende tilrettelæggelsen af videreuddannelsen med videreuddannelsesregionerne, herunder også om der er øvrige tiltag, der kan understøttes via videreuddannelsesregionerne. Parterne opfordrer til, at læger der videreuddanner sig i almen medicin i et lægedækningstruet område, får adgang til ophold i speciallægepraksis under videreuddannelse – også speciallægepraksis som kan ligge langt fra deres hoveduddannelse. Dette kan fx drøftes i forbindelse med Sundhedsstyrelsens arbejde med revision af den lægelige videreuddannelse.


  • Matche uddannelseslæger med tutorlæger (s. 21) - se uddybning nedenfor


Regionerne vil arbejde for i regi af de lægelige videreuddannelsescentre via en håndholdt indsats i højere grad at matche uddannelseslæger med tutorlæger. Fx ved at skabe mere information om, hvilke konkrete tutorlægepraksis der findes i de lægedækningstruede, så kontakt mellem uddannelses-/introlæge og tutorlæge sikres.

Beslutning

1) Introlæger og HU-læger i almen medicin skal vederlagsfrit have adgang til kurser indenfor PLO-E, både i den selvvalgte og i den systematiske del (side 19).


Uddannelsesudvalget kom med følgende input:

- Kurser/læring indenfor ultralyd, blokadeanlæggelse, håndgreb - nogle af de interessante ting, som ikke nødvendigvis er så tilgængelige normalt.

- Kursus i ledelse orienteret mod at være leder i almen praksis

- Det kan være et ekstra tilbud til læger i lægedækningstruede områder, som kan fremme rekrutteringen.

- Nogle i uddannelsesudvalget understregede også vigtigheden ved at skabe lige/samme uddannelse for alle uddannelseslæger og dermed være opmærksom på ikke at skabe for stor forskelsbehandling. Derudover skal der også være en opmærksomhed på, hvor meget ekstra kurser/uddannnelse skal fylde i forhold til også at prioritere, at lægen får tid i klinikken.

- mulighed for deltagelse i forskningsprojekter ved det nye center for forskning og uddannelse (NIDO) ved Regionshospitalet Gødstrup.

- Ved den kommende temadag i Vest kommer der en forsker og fortæller om ultralyd, i den forbindelse var der forslag om at lave en brainstorm om, hvorvidt mere læring i ultralyd ville være noget, der kunne være med til at tiltrække flere uddannelseslæger til.

- Ekstra tilbud om kurser/læring/uddannelse bør placeres på et tidligere uddannelsestrin end på hoveduddannelsesniveau.


2) Styrket faglig bredde ved at kombinere forløb på sygehus og almen praksis (forfordeling hvis man vælger AP i lægedækningstruet område)


- Uddannelsesudvalget forudser nogle utilsigtede konsekvenser ved ovenstående. Hvis der laves særlige forløb, hvor hospitalsdelen er placeret på Aarhus Universitetshospital og eksempelvis fase 3 ansættelsen i et lægedækningstruet område, så er forventningen, at der vil være ansøgere til forløbet, men at de pågældende læger, der får forløbet, formentlig vil blive i Aarhus eller omegn efter endt hoveduddannelsen. Forventningen er dermed ikke, at det vil rekruttere flere praktiserende læger til lægedækningstruede områder. Samtidig kan ansøgere til sådan et forløb potentielt også tage pladsen i praksis i det lægedækningstruet område fra en anden ansøger, der gerne vil have så meget uddannelsestid som muligt i et givent lægedækningstruet område samt etablere sig i en almen praksis i det lægedækningstruede område.


- Der blev også foreslået KBU-forløb med hospitalsansættelse på Aarhus Universitetshospital og praksis ansættelse i lægedækningstruet område.


Hvis en eller begge af ovenstående forløbstyper (HU og/eller KBU) skal afprøves, skal det være efter aftale med Aarhus Universitetshospital.


3) Matche uddannelseslæger med tutorlæger


- Der er en opmærksomhed på, at der reelt ikke er mange ledige pladser i praksis i de lægedækningstruede områder

- Praksisbeskrivelserne er tilgængelige for ansøgere. Særligt for hoveduddannelseslæger kan det være aktuelt at læse beskrivelse af praksis i forbindelse med hvilke hoveduddannelsesforløb de skal prioritere, herunder hvilke forløb de skal prioritere højest.


Kasper har, efter uddannelsesudvalgsmødet, undersøgt nærmere, hvad regionen definerer som lægedækningstruede områder. Regionen arbejder ud fra to lister over lægedækningstruede områder. Den ene liste bygger på objektive data i form af parametre, der måler på udbud og efterspørgsel. Denne liste kan ikke tilgås udefra. Den anden liste bygger på mere subjektive vurderinger og indstilles af Lægedæknings- og Rekrutteringsudvalget i Region Midtjylland til endelig godkendelse ved praksisplanudvalget. Den sidstnævnte liste kan findes på følgende link: https://www.rm.dk/sundhed/faginfo/praktiserende-lager/ldt-omrader/.


Samlet set er der behov for at tage dette punkt op igen ved senere uddannelsesudvalgsmøde, da der ikke var tid nok til at komme i dybden med alle underpunkterne.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

5. Status på udvidelse af antal introduktionsstillinger i almen medicin

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Direktionen i Region Midtjylland har besluttet, at der i 2022 skal udvides med 16 introduktionstillinger. Det betyder, at Region Midtjylland samlet skal opslå 130 introduktionsstillinger i almen medicin. De 16 ekstra årlige introduktionsstillinger bliver fordelt med 6 til Distrikt Øst (4 til Aarhus og Syddjurs kommune og 2 til Horsens, Hedensted, Odder og Skanderborg kommune), 4 til Distrikt Midt og 6 til Distrikt Vest.


Nedenfor ses den samlede fordeling af introduktionsstillinger før og efter den nye dimensioneringsplan fra Sundhedsstyrelsen:

Antal introduktionsstillinger

Distrikt

Ansættelsessted

Antal introduktionsstillinger



Før

Efter

Distrikt Øst

Aarhus og Syddjurs

24

28

Randers, Norddjurs og Favrskov

20

20

Horsens, Hedensted, Odder og Skanderborg

20

22

Distrikt Midt

Viborg, Skive og Silkeborg

26

30

Distrikt Vest

Herning, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Ikast-Brande, Lemvig og Struer

24

30


I alt

114

130


Fordelingen skal godkendes endeligt i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) den 2. december 2021.


I 1. halvår 1. opslag i 2022 er der allerede opslået 28 introduktionsstillinger. Tabellen nedenfor viser fordelingen af de 28 introduktionsstillinger samt hvor mange stillinger, der resterer og som dermed skal opslås i de tre øvrige runder i 2022 - såfremt DRRLV godkender indstillingen den 2. december.

Distrikt

Ansættelsessted

1. halvår 1. opslag 2022

Resterende antal introstillinger der skal opslås i 2022





Distrikt Øst

Aarhus og Syddjurs

6

22

Randers, Norddjurs og Favrskov

5

15

Horsens, Hedensted, Odder og Skanderborg

5

17

Distrikt Midt

Viborg, Skive og Silkeborg

6

24

Distrikt Vest

Herning, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Ikast-Brande, Lemvig og Struer

6

24


I alt

28

102


Bemærk at det indtil videre kun er i 2022, at det er besluttet, at der skal opslås 130 introduktionsstillinger. Direktionen har efterspurgt en prognose, der skal beskrive, hvor mange introduktionsstillinger, der er behov for fra 2023 og frem. Det er Sundhedsuddannelser, der skal sørge for denne prognose, som Direktionen kan tage en beslutning ud fra.

Beslutning

Søren Prins kunne fortælle, at den lægefaglige indstilling blev godkendt i Det Regionale Råde for Lægers Videreuddannelse den 2. december 2021. Det betyder, at Region Midtjylland i 2022 skal opslå i alt 130 introduktionsstillinger i almen medicin. Antallet for 2023 er ikke fastlagt endnu, da det skal besluttes ud fra en prognose, der skal være med til at vurdere behovet for introduktionsstillinger. Det er Sundhedsuddannelser, der skal udarbejde prognosen, som Direktionen skal tage beslutte ud fra.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

6. Uddannelseslæger i almen medicin på nedsat tid

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget drøfter nedsat tid hos uddannelseslæger

Sagsfremstilling

Uddannelseslæger på nedsat tid har været et stort samtalemne i flere mødefora i dette efterår. Det har blandt andet været oppe som temadrøftelse ved Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse samt ved temadag for PKL'er, UKO'er og Videreuddannelsessekretariatet. Det er primært PKL'erne der bliver invovleret i sager, hvor en uddannelseslæge ønsker nedsat tid. Dette punkt har derfor til formål at gøre resten af uddannelsesudvalget opmærksom på, hvordan ansøgninger om nedsat tid håndteres.


Det er især i almen medicin og psykiatri, at der er en stor andel af uddannelseslæger på nedsat tid i Region Midtjylland.


De tre PKL'er er involveret i alle ansøgninger om nedsat tid under praksisansættelserne ved både KBU- Intro- og Hoveduddannelsen i almen medicin.

Følgende tre elementer skal efterleves, når uddannelseslæger ansøger om nedsat tid under deres ansættelse i almen praksis:


1. Der skal søges om deltid ved praksis og PKL´en.
2. Der skal være en god grund til ønsket.
3. Den pågældende praksis, som timenedsættelsen vedrører skal give tilladelse til dette (via mail til PKL’en) OG praksis skal endvidere bekræfte, at vedkommende praksis så kan tage en ekstra udd. læge i den periode som deltidslægens ansættelse forlænges med.


Ved nedsat tid under hospitalsansættelsen for hoveduddannelseslæger, er det som udgangspunkt kun den enkelte afdelingsledelse, der skal godkende den nedsatte tid.

Beslutning

Da meget af tiden til mødet blev brugt på punkt 4, blev dette punkt kun kort berørt. Søren Prins opremsede, hvordan arbejdsgangen er for uddannelseslæger som søger om nedsat tid under deres ansættelse i almen praksis - denne arbejdsgang er også beskrevet i sagsfremstillingen.




Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

7. Erfaringer fra tutorlægemødet i Aarhus/Syddjurs

Beslutning

Der var 35 tilmeldte til tutorlægemødet, som varede i 2,5 timer (16.30-19.00). Det var en spørgelysten gruppe tutorlæger, der bidrog til en god diskussion om de emner, der blev præsenteret.

Emnerne var blandt andet uhensigtmæssige forløb, lægevagt, kompetencevurdering, kursusdeltagelse, håndtering af fordeling af uddannelseslæger.


Oplevelsen fra Anders og Roar, som stod for tutorlægemødet var, at der var en stor tilfredshed med mødet og mødeindholdet. Anders anbefaler at der også planlægges og afholdes tutorlægemøder i de øvrige praksisområder i regionen.


Vurderingen er at tutorlægemøder bør af holdes halvårligt eller årligt.




Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

8. Nyt fra Lægedækning- og rekrutteringsudvalget

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Julie Bæk-Jensen vil orientere om nedenstående punkter fra lægedækning- og rekrutteringsudvalget.


- Sommervikar for medicinstuderende. Meget positiv tilslutning, men de studerende og praksis vil gerne have et længere forløb end de 2 uger.

- Bustur til Struer for medicinstuderende var en stor succes.

- Ledige ydernummer slåes op med brug af kvalitativ annonceringsmodel med fokus på kontinuitet.

- Der arbejdes på at skabe socialt netværk for KBU-læger i Struerområdet.

Beslutning

Julie orienterede om de emner, der fremgår af sagsfremstillingen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

9. Nyhedsbrev til tutorlægerne

Beslutning

Nyhedsbrevet sendes ikke ud i denne omgang, da der for nyligt er sendt et ud.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

10. Aftale om hvem der vurderer CV og laver case til resterende MMI i 2022

Beslutning

Margit laver en oversigt over, hvem der skal sørge for vurdering af CV for resten af 2022.


Line, Søren S, Kate og Søren P sørger for cases til resterende MMI'er i 2022.


Derudover blev der også evalueret på refleksionscasen, som er en del af MM'en. Et flertal i uddannelsesudvalget talte for at droppe den. Dette skyldes, at arbejdet med at lave casen og vurdere besvarelserne vurderes til at være mere tidskrævende sammenlignet med den gevinst, det giver. Der ses desuden en tendens til at der bliver scoret meget skævt i forhold til de øvrige stationer i MMI'en. Der sættes derfor spørgsmålstegn ved validiteten af refleksionscasen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

11. Datoer for uddannelsesudvalgsmøder i 2022

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget beslutter, hvor mange møder der skal planlægges i 2022 og hvornår de skal afholdes

Beslutning

Der planlægges med fire uddannelsesudvalgsmøder om året. Indtil videre er der planlagt et møde den 22. marts, og så skal der findes en dato i juni måned. Kasper sørger for en doodle for at finde en dato i juni.


Møderne i 2. halvår planlægges senere.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

12. Nyt fra VUS

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb (november 2021)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for andet halvår 2021 og hele 2021 inkl. fleksforløb (Se bilag: Indberetning H-stillinger Nord 2. halvår 2021 + 2021 samlet). Tallene for 2021 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.


Nye KBU tal (opdateret november 2021)

  • Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.


Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639

218

146

72

1. halvår 2020

613

193

133

60

2. halvår 2020

675

227

152

75

1. halvår 2021

534

180

120

57

2. halvår 2021

745

245

162

83

1. halvår 2022

584

193

128

65


*Antal tilmeldte til KBU


**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland


Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

13. Eventuelt

Beslutning

Region Syddanmark arbejder med et brush up kursus for tutorlæger, som Søren Prins vil undersøge nærmere for at se om det er noget, som også skal tilbydes i Region Midtjylland.


Stort tak til Christian Pagh for det arbejde han har lagt i rollen som AMU. Christian stopper som AMU ved udgangen af december. Held og lykke fremover.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

14. Deltagere

Beslutning

Deltagere

Søren Prins, PKL
Joachim Frølund, PKL

Roar Maagaard, PKL

Søren Svenningsen, AMU

Christian Pagh, AMU

Julie Bæk-Jensen, AMU

Anders Vibæk, AMU

Kate Klostergaard, AMU

Thomas Purup, DYNAMU

Line Juul Hulgaard, DYNAMU

Maria Ervandian, DYNAMU

Lene Marie Ørts Clemmensen, DYNAMU

Jacob Frølund, Region Midtjylland, Strategisk Styring og Analyse

Anne Krog Skovbo, VUS

Margit Højbjerg, VUS

Kasper Clausen, VUS (referent)


Tilbage til toppen