Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Almen medicin - uddannelsesudvalg
den 8. december 2022 kl. 15:30
i Videomøde, virtuelle møderum; meet.rm14@rooms.rm.dk

 


Sagnr.: 1-30-72-281-18

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

2. Opfølgning på referat fra seneste møde

Det indstilles,

at udvalget følger op på relevante punkter fra referatet

Sagsfremstilling

Referat fra uddannelsesudvalgsmøde i almen medicin d. 5. september 2022 er vedhæftet som bilag.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

3. Opfølgning på skabelon til vurdering af CV for ansøgere til HU-forløb

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget drøfter udkast til CV skabelon samt scoringssystemet ved MMI.

Sagsfremstilling

Ved uddannelsesudvalgsmødet den 5. september, blev det besluttet, at der skulle laves


1) Udkast til en skabelon til ansøgernes CV (Til HU-forløb) som skulle mindske den 'støj', der kan være i nogle af ansøgernes CV. Anders Vibæk har lavet to eksempler på CV opbygning (se bilag):


a) 'Skabelon CV HU-Almen Medicin' og 'Eksempel Opbygning CV HU-Almen Medicin'

b) 'CV - ansøgning hoveduddannelse Almen Medicin' (i excel - First Agenda kan ikke håndtere excel filer, derfor bliver de også sendt ud via mail)


2) Eksempel på fordeling af ansøgere ved to forskellige vægtninger af CV og stationer. På nuværende tidspunkt vægter CV'et 25 % og hver station vægter 15 %. Margit har lavet følgende to eksempler (se bilag) på vægtning af CV og stationer og hvilken betydning det havde for hvordan ansøgerne blev prioriteret.


a) CV'et vægter 25 % og stationerne 15% (i excel)

b) CV'et og stationerne vægter lige meget (dvs. 16,66%) (i excel)




Beslutning

1) Anders Vibæk indledte med årsagen til, hvorfor der skal udarbejdes nye CV skabeloner. En standardiseret CV skabelon skal mindske den 'støj', der kan være i ansøgernes CV og dermed gøre det lettere for ansættelsesudvalget at bedømme ansøgernes CV. Anders Vibæk og Thomas Purup fortalte om deres overvejelser ved de to eksempler på CV-skabeloner, hvor den ene var i word format og den anden i excel format.

Der blev nævnt en bekymring om, hvorvidt nogle af ansøgerne ville have svært ved at anvende excel arket. Omvendt virker excel arket det til at gøre arbejdet nemmere for ansættelsesudvalget i bedømmelsesprocessen.


Der var enighed om, at der kun bør være en type CV-skabelon og så skal det sikres, at CV-skabelonen kan anvendes i videreuddannelsen.dk, når ansættelsesudvalget skal bedømme ansøgerne.

Uddannelsesudvalget var enige om at afprøve excelarket som CV-skabelon ved den næste ansættelsesrunde. Det sker ved, at en mindre gruppe af AMU'er og DYNAMU'er sender ansøgning ind ved at anvende excelarket som CV-skabelon. Margit informerer AMU'erne og DYNAMU'erne, når der er mulighed for at indsende CV.


2) Sammenlignes de to forskellige vægtninger, som Margit havde forberedt, fremgår der en forskel i scoren for ansøgerne, hvilket også får en betydning for den endelige rating af ansøgerne. Der er tilfælde, hvor ansøgere springer 1-4 pladser op eller ned, når de to forskellige vægtninger sammenlignes. Dermed kan det have en betydning for, hvordan stillingerne bliver fordelt.


Der var forskellige argumenter for at bruge enten den ene eller den anden fremgangsmåde. Der har været en kritik af den tidligere fremgangsmåde, hvor CV og stationer blev vægtet lige højt. Kritikken gik på, at en ph.d. inden for det almen medicinske område eksempelvis kan vægte lige så højt som en ansøgers præstation på en station ved MMI, hvor vedkommende i 8 minutter skal undervise sygeplejersker inden for et givent område. På den baggrund blev det ændret til den nuværende fremgangsmåde, hvor CV vægter 25 % af den samlede score, mens stationerne til MMI hver vægter 15 % af den samlede score.


Det blev besluttet, at fortsætte med den nuværende fremgangsmåde, hvor CV vægter 25 % og stationerne 15 % af den samlede score.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

4. Arbejdstidsregistrering af uddannelseslæger i fase 1, 2 og 3

Det indstilles,

at proceduren for arbejdstidsregistrering af uddannelseslæger i fase 1, 2 og 3 drøftes

Sagsfremstilling

Til at registrere arbejdstid skal uddannelseslæger i fase 1 anvende appen "Minløn". Udbetaling af løn sker fra det hospital, hvor uddannelseslægen skal ansættes umiddelbart efter fase 1 ansættelsen. Appen skal kun anvendes i fase 1.


Uddannelseslæger i fase 2 og fase 3 skal i stedet registrere deres arbejdstid ved, at de hver måned skal udfylde følgende tre skemaer; et fraværsskema, et skema over deltagelse i lægevagter samt et skema med afregning af tjenestekørsel. Skemaerne skal underskrives af tutorlægen og indsendes til HR-afdelingen på Regionshospitalet Gødstrup. Udbetaling af løn til uddannelseslægen sker fra Regionshospitalet Gødstrup på vegne af tutorpraksis. Tutorpraksis betaler henholdsvis 32% og 39% af lønnen i fase 2 og 3.


Proceduren med at uddannelseslægen skal underskrive diverse skemaer og sende til HR-afdelingen på RH Gødstrup kan medføre, at tutorlægen mangler en oversigt over fraværet løbende (som man har med egne medarbejdere). Dermed er det først efter nogle måneder, hvor der kan opstå en udfordring, hvis tutorlægen har behov for at skabe sig et overblik over uddannelseslægens samlet fravær.


En tutorlæge har kontaktet Roar fordi den pågældende praksis har oplevet problemer med arbejdstidsregisteringen af en uddannelseslæge i fase 3, og dermed også uoverensstemmelse ift. aflønning af lægen.


Registrering af fravær i fase 2 og 3, f.eks. sygdom, omsorgsdage og barnets sygedag, skal ske til HR-afdelingen på Regionshospitalet Gødstrup ved at benytte fraværsskemaet. Det er uddannelseslægen ansvar, i samarbejde med praksis, at dokumentere at fraværet ikke overstiger 10% i den pågældende delansættelse.

Fase 2 har en varighed på 6 måneder (180 dage), hvormed fraværet ikke må overstige 18 dage.

Fase 3 har en varighed på 12 måneder (360 dage), hvormed fraværet ikke må overstige 36 dage.

Beslutning

Kasper går i dialog med HR i ved Regionshospitalet Gødstrup, der håndterer sygefravær m.m for fase 2 og fase 3 læger i Region Midtjylland for at høre, om der er mulighed for at anvende 'min løn' appen til fase 2 og fase 3. Derudover undersøger Kasper også, om der er mulighed for mere detaljeret information vedr. udgiften for tutorpraksis, når de udbetaler deres andel af fase 2 og fase 3 lægernes løn.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

5. Mulighed for I-stilling med særlige hensyn

Det indstilles,

at orienteringen om introduktionsstilling med særlige hensyn tages til efterretning

Sagsfremstilling

Anders Vibæk vil kort orientere om en sag med en uddannelseslæge, der er interesseret i at søge introduktionsstilling i almen medicin, men som har behov for særlige hensyn for at kunne gennemføre stillingen. Spørgsmålet går dermed på om der på forhånd kan opslås en stilling, der tager hensyn til den pågældende ansøger.


Kasper undersøger ved en af regionens jurister, hvilke muligheder der er for den pågældende uddannelseslæge.

Beslutning

Der kan ikke laves særlige opslag i forbindelse med situationen beskrevet ovenfor. Ansøger må søge og så ved ansættelsessamtalen/i ansøgningen klarlægge, at der vil blive tale om særlig hensyn under ansættelsen. Vi må ikke "diskriminere", så hvis ansøger er fagligt kvalificeret, skal vi som udgangspunkt vægte ansøger på lige fod med øvrige ansøgere, trods ønsket om eksempelvis nedsat tid. Selve reduktion af tid må aftales efterfølgende.


Anders Vibæk havde fået svar på forespørgslen inden mødet og det er formidlet videre til den læge, som sagen vedrører.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

6. Håndtering af potentielt øgning af antal ansøgere til hoveduddannelsesforløb

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget drøfter håndtering af potentielt flere ansøgere til hoveduddannelsesforløb

Sagsfremstilling

Ved den seneste runde til hoveduddannelsesforløb i almen medicin med ansættelsesstart 1. februar 2023, var der til at starte med 42 ansøgere til 20 opslåede forløb.


Der ønskes en drøftelse af, hvordan vi håndterer den potentielle situation, hvor vi har flere ansøgere, end vi kan have igennem på én dag.

- skal alle ansøgere inviteres til samtale?

- Hvis nogle ansøgere skal sorteres fra på forhånd, hvad skal det så være på baggrund af?

Beslutning

Emnet var også oppe at vende ved seneste MMI den 1. december, hvor repræsentanter fra Yngre Læger også var med. Yngre Læger har meldt tilbage, at ansøgerne godt må sorteres fra på baggrund af deres prioritering. Det vil sige, at hvis der eksempelvis ved en runde er i alt 50 ansøgere og otte af dem alene har prioriteret forløb 1, så vil der være mulighed for at give afslag til nogle af de otte ansøgere på baggrund af deres CV. Denne fremgangsmåde praktiseres også i andre lægelige specialer, hvor der er mange ansøgere til enkelte forløb.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

7. Indmelding af praksis til introduktionsstillinger

Det indstilles,

at AMU'erne tager ønsket om indmelding af praksis til introduktionsstilling til efterretning

Sagsfremstilling

VUS bruger en del tid på at finde ud af hvilke praksis, der er meldt ind til introduktionsstillinger – derfor et ønske om, såfremt det er muligt, at AMU'erne angiver adresse, praksisnavn og gerne tutorlæge når der sendes information om praksis til introduktionsstillinger.


Beslutning

Søren Prins oplever, at de gør sig umage med at melde praksis ind til Margit for introduktionslægerne. Koordinatorerne vil bestræbe sig på, at angive ydernummer når de melder praksis ind til Margit.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

8. Orientering om tutorlægekurser

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

Tidligere i år nedsatte uddannelsesudvalget en arbejdsgruppe, som skulle udarbejde et nyt fortsætterkursus for tutorlæger. Arbejdsgruppen har lavet den vedhæftede kursusbeskrivelse og foreløbige drejebog (se bilag). Første kursus er planlagt til d. 26. april næste år. 

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

9. Nyt fra Lægedæknings- og rekrutteringsudvalget

Det indstilles,

at udvalget forholder sig til efterspørgslen på fase 3 læger særligt i Horsens kommune

Sagsfremstilling

Der er spørgsmål til valg af praksis til fase 3.

Der opleves udfordringer i Horsens med lægedækning, og lægedæknings- og rekrutteringsudvalget har bemærket, at der er forholdsvis få fase 3 læger med praksis i Horsens, til trods for at alle stillinger ved Horsens sygehus bliver besat.


Ovenstående lægger op til en generel orientering om principper for fordeling af fase 3 læger i Region Midtjylland.

Der har også været efterspørgsel på fase 3 læger i Ebeltoft.

Beslutning

Nuværende notat for principper for fordeling af uddannelseslæger angiver følgende vedrørende fordeling af fase 3 læger:


Aftalen med den pågældende tutorpraksis træffes typisk ½ år forud for tiltrædelsen i fase 3. Den kommende fase 3-uddannelseslæge har mulighed for at vælge mellem 3 uddannelses-praksis udpeget af uddannelseskoordinatoren efter de generelle fordelingsprincipper (se nedenfor). Praksis ligger i samme distrikt som lægens hoveduddannelsesforløb hører til. Hvis den uddannelsessøgende læge selv har lavet en foreløbig aftale med en tutorpraksis om fase 3-ansættelse, spørges uddannelseskoordinatoren, om aftalen kan godkendes. Uddannelseskoordinatoren anvender de generelle fordelingsprincipper i vurderingen af, hvorvidt en sådan aftale kan godkendes. En praksis kan som udgangspunkt ikke have to fase 3 læger samtidigt, når der ses bort fra få måneders overlap.


Det er præciseret i notatet hvilke kommuner, der indgår i de tre forskellige distrikter (Øst, Midt, Vest).


Oplevelsen hos uddannelseskoordinatorerne er, at langt de fleste hoveduddannelseslæger selv er ude og arrangere fase 3 praksis ved den/de praksis, de er interesseret i, hvorefter det skal godkendes ved uddannelseskoordinatoren, hvilket også er en mulighed ifølge nuværende notat. Denne mulighed betyder ifølge uddannelseskoordinatorerne, at mange søger fase 3 tæt på deres egen bopæl. Uddannelseskoordinatorerne i Distrikt Øst oplever eksempelvis, at en stor andel af hoveduddannelseslægerne med ansættelse i Distrikt Øst søger fase 3 i eller omkring Aarhus.


En mulighed for at sikre, at fase 3 lægerne bliver fordelt mere ud i de forskellige kommuner i regionen, kunne være at fase 3 praksis skal være i optageområdet for det hospital, hvor hoveduddannelseslægen er ansat under sin hospitalsblok. Alternativt kan fase 3 allerede være fastlagt i stillingsopslaget.


For at kunne arbejde videre med en eventuel ændring af fordelingen af fase 3 læger, skal det tages op igen ved uddannelsesudvalgsmøde den 28. marts 2023, hvortil der også er forberedt data over fordeling af fase 3 læger inden for de seneste tre år.









Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

10. Nyhedsbrev til tutorlægerne

Det indstilles,

at det aftales hvilke emner, der skal med i nyhedsbrevet

Sagsfremstilling

På sidste møde i uddannelsesudvalget, blev det besluttet, at det næste Nyhedsbrev udarbejdes af Kate og Joachim og skal udsendes i december 2022.


Følgende emner blev foreslået:

Forslag til emner i nyhedsbrevet:

  • 10 minutter, der gør en forskel (projekt)
  • MMI (hvor mange stillinger er blevet besat)
  • Informationer fra de lokale temadage

Beslutning

Af nyhedsbrevet skal det også fremgå, at Roar stopper i sine forskellige funktioner til den 1. januar 2023. Derudover skal orienteringen vedrørende afholdelse af tutorlægekurserne også indgå - Søren Prins sender relevant information herom til Kate og Joachim, som står for at sende nyhedsbrevet ud.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-116-22

11. Nyt fra VUS

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS


Baggrundsnotat (September 2022)

Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret september 2022 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat - 2022" og "Bilag til baggrundsnotat - 2022").


Besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb (Oktober 2022)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord for andet halvår 2022 og hele 2022 inkl. fleksforløb (Se bilag: Indberetning H-stillinger 2. halvår 2022 + 2022 samlet VUR Nord). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.

Opslåede og besatte introduktionsstillinger (Oktober 2022)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2022 (Se bilag: Indberetning af introduktionsstillinger 2022). Tallene for 2022 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.

Beslutning

orienteringen blev taget til efterretning

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

12. Næste møde

Det indstilles,

at der aftales dato/tidspunkt for næste møde i uddannelsesudvalget

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

Næste uddannelsesudvalgsmøde bliver den 28. marts 2023 i forbindelse med koordinatorernes heldagsmøde. Der vil komme mere information om i hvilket tidsrum uddannelsesudvalgsmødet bliver afviklet.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

13. Eventuelt

Beslutning

- Anders Vibæk er inviteret til møde på Aarhus Universitetshospital, hvor emnet er sammenhængende overgang fra hospital til almen praksis for KBU-læger. Anders Vibæk arbejder på om det igangværende projekt '10 minutter, der gør en forskel', kan bringes i spil for at sikre en god og sammenhængende overgang for KBU-lægerne mellem hospital og praksis ansættelse.


- Udvalget der står for at lave case til MMI i løbet af 2023 er Thomas, Kate, Line og Joachim.


- Margit udvælger de personer, der i løbet af 2023 er ansvarlige for at vurdere CV til MMI.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-281-18

14. Deltagere

Beslutning

Tilstede:

Søren Prins, AMU/PKL

Joachim Frølund, AMU/PKL

Roar Maagaard, AMU/PKL

Søren Svenningsen, AMU

Julie Bæk-Jensen, AMU

Anders Vibæk, AMU

Anders Heslop, AMU

Kate Klostergaard, AMU

Line Juul Hulgaard, DYNAMU

Thomas Purup, DYNAMU

Margit Højbjerg, Region Midtjylland

Kasper Clausen, Region Midtjylland (referent)


Ikke tilstede:

Lene Maria Ørts Clemmensen, DYNAMU

Maria Ervandian, DYNAMU

Jacob Frølund, Region Midtjylland

Tilbage til toppen