Kasper orienterede om uddannelsen i Randers.
Afd. har ansat 37 læger i anæstesi. Heraf 4. 1. reservelæger (hu-læger) og 5 intro læger – det betyder, at de ikke har et fuldt forvagtslag, hvilket gør at alle (også specalægerne) indgår i rullet og har forvagt. Kasper har fx en dag om ugen.
Det vurderes givtigt at alle har forvagter idet det giver noget godt til uddannelsen og arbejdsmiljøet.
Afd. gør meget ud af at Italesætte at 1. reservelæger (hu-læger) anses som speciallæger. De således med til de samme møder og vagter som speciallægerne. De vurderes ligeværdige og kører også lægebil det sidste halve år af deres hu-forløb. De bemander to lægebiler i Randers og Djursland.
Det opleves som et gode uddannelsesmæssigt.
Afd. har ca. 12000 anæstesiger om året – heraf ca. 1134 børene anæstesier (mindre end 15 år). Randers varetager børnehernier. De små børn håndteres af et børnevagt lag, som består af 6-7 læger. Det er således få der har kompetencerne til at håndtere de små børn. Hvis der ikke er en i vagten fra "børneholdet", så kommer de ind. Det fungerer fint.
Afd. have 15 ansøgninger til 2 introstillinger.
De har et godt renommé. Afd. har to yngre læger som er doc. med. - en introlæge og en 1. reserve læge.
Kasper oplevede at overtage en god uddannelsesafdeling, hvorfor der ikke har været det store behov for at lave ændringer. Der er så mange som velmenende gerne vil have fat i de yngre læger, så noget af det han holder fokus på, at lægerne skal lære det basale. Det opleves specielt at skulle italesætte, at der er behov for, at de yngre læger skal have lov til at lærer, at bedøve.
De har en synlig tavle, hvor kompetencer er skrevet på og denne opdateres jævnligt. Det fungere rigtig godt at det er synligt for alle, idet de yngre læger således lader ting gå videre til andre, hvis de har opnået det de skal.
I Randers har man følgende projekter:
Det gode OP-forløb.
Projektet handler om, hvordan man kan optimere patientforløbet og logistikken.
- Fx sådan noget så simpel som at patienten skal være klar kl. 8.
En sikker 1'er.
- Kirurgen skal italesætte, hvem der er den første akutte patient.
- hvilke instrumenter skal bruges.
- teammøde – kirurgerne er teamleder. De laver en plan for, hvem der skal med. Hvilket er positivt for uddannelsen.
Feedback projekt, på intensiv, OP og opvågning.
Man holder spydspids møder, hvor man taler om, hvad der kan gøres, for at huske at give feedback. Man har bl.a. indført
- feedback friday.
- Terningekast: Man kaster med en terning, og hvis der fx slås 5, så er det stue fem der skal fokusere på at give feedback den pågældende dag.
Det gør noget positivt ved kulturen at man har fokus på det på en mere fokuseret måde.
Erfaringen er at, når det kaldes feedback, så tager folk afstand, men hvis man i stedet spørger: "skal vi slutte af med at tale om, hvordan det er gået", så er folk mere åbne.
De gode tidspunkter at snakke om, hvordan det er gået kan nogen gange være svære at finde tid til i en travl hverdag.
Case og kage:
Boligvagten og yngre læge mødes i konf. lokalet - alle der har lyst må deltage.
Derudover har man
- en seddel som dækker alle lægeres funktioner den pågældende dag. Denne seddel laves således for hverdag.
- Morgenmøderne er forskudt 5 min, så man kan nå at koordinere med de forskellige stuer. Dette er positivt for uddannelsen.
- 15-17.30: man er ved at se på, hvordan man kan ligge noget ekstra kvalitet ind i disse timer, da der her begynder at komme ro på, idet operationsstuerne begynder at lukke.
- For hver vagt skriver intro-lægerne få linjer om, hvad var din forventning til vagten og hvad oplevede du så. Det giver et godt udbytte for uddannelsen.
Anne Sofie oplyste, at man I Aalborg har lavet et forsøg ift. overlevering.
Det går ud på, at fx alle 7 mand går ind på stuen og så får hver læge 1,5 min på at fortælle om patienten.
Det har fungeret positivt at give en berammet tid på 1,5 min, idet man så fokuserer på at overlevere det vigtigste. Der er dog også nogle problematikker ved dette, idet det sker foran patienten.
Spørgeskemaundersøgelse omkring uddannelsesmiljøet på AUH.
Der var en drøftelse af spørgeskemaundersøgelsen, som er ved at blive udformet. Det er en temperaturmåling på, hvordan det går med uddannelsen og arbejdsmiljøet efter samlingen af hele Aarhus Universitetshospital på én matrikel.
Man drøftede muligheden for at lave et spørgeskema, som også kan anvendes af andre hospitaler – særligt ift. de kommende udflytninger.
Målet er at man har udsendt og indsamlet besvarelser til næste møde i URSARN. Andreas Husted, som er ansvarlig for denne spørgeskemaundersøgelse inviteres til at deltage på mødet og fremlægge resultaterne.
Kasper sørger for at invitere Andreas og sætter ham i kontakt med Kim og Nikolaj (evt. også Anne-Sofie) for at få lidt feedback.
Kasper har nedskrevet en række relevante spørgsmål, som udvalget ønsker skal indgå.
Sanne Sender invitation om tid og sted via Outlook.