Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Anæstesiologi - uddannelsesudvalg
den 23. maj 2023 kl. 08:00
i Mødelokale 81, etage 8, Patienthotellet, Regionshospitalet Viborg

 


Sagnr.: 1-30-72-232-22

1. Evaluering af seneste ansættelsesrunde (kl. 08:00 - 09:00)

Sagsfremstilling

Evaluering af forårets ansættelsesrunde.

Beslutning

Det blev aftalt, at ansættelsesskemaet ikke bibeholdes, men vikararbejde påføres i skemaet for den enkelte ansøger. Videnskab og undervisning bibeholdes (men evaluereres i forbindelse med næste ansættelsesrunde).


Der blev aftalt konkrete ændringer i skabelonen, som er oploadet til Videreudannelsen.dk til næste ansættelsesrunde.


Derudover blev vikararbejde og kurser samt vægtning heraf drøftet. Der var enighed om, at det altid vil være en individuel samlet vurdering af den enkelte ansøger ift. bl.a. indhold, relevans, kompetencer, læringsudbytte osv., når det eksempelvis kommer til vikarbejde og kurser.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

2. Godkendelse af dagsorden (kl. 09:00 - 09:15)

Sagsfremstilling

Velkommen, navnerunde, valg af dirigent, godkendelse af referat fra sidste møde 6. februar og dagsordenen til dette møde.

Beslutning

Carsten Poulsen blev valgt som dirigent.


Det blev budt velkommen og navnerunde blev gennemført.


Referatet blev godkendt uden bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

3. Den nye speciallægereform (kl. 09:15 - 09:35)

Sagsfremstilling

Den nye speciallægereform

  • Oplæg ved Susanne Scheppan
  • Tanker fra DASAIMS uddannelsesudvalg ved Anne Cathrine Haug

Beslutning

Oplæg v/Susanne:

  • Den endelige rapport er ikke sendt i høring. Der er endnu ikke et bud på høringsperioden, men der vurderes risiko for kort høring.
  • Kapitel seks i den foreløbige rapport er mest relevant for specialet.
  • Mål og delmål i den foreløbige rapporten blev gennemgået og det blev betegnet som positivt, at rapporten indeholder et øget fokus på at understøtte den pædagogisk udviklende funktion.
  • Indhold og opbygning i den fremtidige lægelige videreuddannelse blev gennemgået. Nogle elementer fx introduktionsuddannelsens længde og kravet om min. seks måneders ansættelsesperioder i hoveduddannelse bibeholdes. Der var fokus på de specialespecifikke elementer.
  • Efteruddannelse nævnes også i den foreløbige rapport, herunder begrebet fagområdeekspert, hvor der er fokus på tværfaglighed og hovedfunktionsniveau.
  • Sammenhængen imellem specialist- og generalistkompetencer blev drøftet. Der har været fokus på fagområder og generalist opgaver fx ift. diabetes og kirurgi.
  • Tidsplanen for implementeringen af revisionsarbejdet blev gennemgået.
  • Ledelse behandles kort i rapportudkastet ift. at indtænke ledelse og administrative opgaver.


Der var en nærmere drøftelse af begrebsforståelsen af generalistkompetencer. Der kan eksempelvis være gode eksempler på delt funktion fx stuegang imellem anæstesiologisk og intern medicinsk speciallæger. Det blev dog vurderet til at være en konstruktion, som kun bør bruges med stor omtanke.


Det blev også pointeret, at nogle kompetencer fx luftvejshåndtering skal holdes i det anæstesiologiske speciale, ligesom andre kompetencer skal bibeholdes i de tilhørende specialer, hvilket kræver en skarp skelnen imellem generalist og specialist kompetencerne.


Det blev fortalt, at DAISAM har en forventning om, at den faglige profil skal opdateres inkl. et fokus på anæstesiologer som specialiserede generalister og en tydeliggørelse af kerneområderne og progressionen i uddannelsen. DAISAM vurderer også, at en ny målbeskrivelse vil være en god platform for at løfte efteruddannelsesområdet for speciallæger. En ny målbeskrivelse forventes først færdigbehandlet om et par år efter revisionen, men tiden bruges til at arbejde emnerne fx ultralyd godt igennem. Der er blevet opstartet et arbejde med inddeling af kompetencer.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

4. Nyt fra DASAIMs uddannelsesudvalg (kl. 09:35 - 09:45)

Sagsfremstilling

Nyt fra DASAIMS uddannelsesudvalg ved Anne Cathrine Haug

Beslutning

En ny sammensætning af uddannelsesstillinger imellem Region Sjælland og Hovedstaden blev drøftet, og DAISAM har vurderet, at dette potentielt kan give udfordringer på forløbssammensætningerne og kapaciteten.


Derudover blev en ny model for klinikophold i Nykøbing Falster for medicinstuderende drøftet.


Der lød en opfordring til at deltage i DAISAMs årsmøde, hvor der bl.a. vil blive arbejdet med efteruddannelse og fokuseret ultralyd samt, hvordan der kan arbejdes hermed i efteruddannelsesporteføljen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

5. Nyt fra I-lægerne (kl. 09:45 - 09:55)

Sagsfremstilling

Nyt fra I-lægerne ved I-læger fra Gødstrup, Horsens og Hjørring (ifølge vores "I-læge-rulleplan"

Beslutning

Der lød en opfordring til at orientere sig i planen for deltagende introlæger forinden URSARN møder.


Der blev berettet om en positiv udvikling for I-lægerne i Hjørring med en øget tilgang af procedurer, hvor det fungerer godt med fordeling ved morgenkonferencer. Der pågår for tiden et arbejde med at arrangere fokuserede ophold i Aalborg for, at I-lægerne på forkant kan orientere sig i opgaverne som HU-læge.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

6. Nyt fra FYA (kl. 09:55 - 10:05)

Sagsfremstilling

Nyt fra FYA ved Holger Nordstrøm Munck

Beslutning

Der blev fortalt om nogle af de områder, som FYA arbejder med for tiden:

  • Tværfaglige kompetencer ift. tværgående samarbejde med andre specialer og opmærksomhed på det fulde patientforløb.
  • Indførelse af workshops som skal træne tekniske og ikke-tekniske skills på symposium
  • Samarbejde med andre yngre specialeselskaber, fx gynækologi og obstetrik samt pædiatri ift. fokus på samarbejdet omkring sectio og hvordan dette bedst tilrettelægges ift. specialernes forskellige opgaver under proceduren.
  • Bekymring for manglende søgning til hoveduddannelsesstillinger i Hjørring
  • Fokus på NYA arbejdet. Der har været andre måder at organisere sig i Norge og Finland og der er sket et skifte, hvor Danmark nu også kan sende repræsentanter på et måneds ophold for at give et indblik i videreuddannelsen her. Der arbejdes på at etablere værtshospital i Danmark også.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

7. Videreuddannelsesaf speciallæger (kl. 10:05 - 10:15)

Sagsfremstilling

Videreuddannelse af speciallæger, har vi / skal vi have en rolle her?

  • Hvad tænker vi?
  • Hvad tænker DASAIMs uddannelsesudvalg?

Beslutning

Baggrunden for dagsordenspunktet blev beskrevet: Yngre Læger og Region Midtjylland har i samarbejde udarbejdet et forståelsespapir vedr. afdelingslægers efteruddannelse. Det blev drøftet, hvorvidt UAO/UALO har en særlig rolle i forbindelse med efteruddannelsen af afdelingernes speciallæger.


Der var en fælles holdning om, at UAO/UALO ikke skal involveres direkte i den enkelte speciallæges efteruddannelser. Dette er en sag imellem speciallægen og ledelsen ift. interesser/kerneområde og afdelingens behov. UAO/UALO har ikke på individniveau en rolle heri. Men der kan være en mere generel rolle forbundet med planlægningen af afdelingens strategi for uddannelse/efteruddannelse og være behjælpelig med at sikre et overblik over (efter)uddannelsesmulighederne. Der var enighed i dette synspunkt.


Det blev fremlagt, at UAO/UALO typisk har fokus på at højne afdelingens uddannelse- og efteruddannelsesniveau generelt. UAO/UALO kan være med til at vejlede herom i samarbejde med cheflægen fx som del af et uddannelsesteam. Dette kan eksempelvis også være en fordel på det tværfaglige område ift. rådgivning relateret til uddannelsesrelevante aktiviteter.


Det blev også drøftet, at UAO/UALO derudover på et generelt plan kan have en rolle i den daglige vedligeholdelse/udvikling af kompetencer i afdelingen, hvilket også evt. kan relateres til efteruddannelse.


Det blev fortalt, at DASAIMs uddannelsesudvalg har suppleret kommissoriet med udvalgets officielle holdning til efteruddannelse ift. at påtage sig en paraplyrolle på området og støtte op om en strategi for ensretning.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

8. Nyt fra VUS

Sagsfremstilling

Hvis der bliver tid – hvis ikke kommer det i referatet: Nyt fra VUS ved Mette Dahl Jacobsen

Beslutning

Pga. tidspres blev det aftalt, at punktet fremstilles skriftligt.


NYT FRA VUS


Specialevalgsdag 2023 (april 2023)

I samarbejde med Videreuddannelsesregion Nord afholder Region Nordjylland i år specialevalgsdag for medicinstuderende og yngre læger. Specialevalgsdagen afholdes torsdag den 5. oktober 2023 kl. 15.15 – 18.30 på Aalborg Universitetshospital. I må allerede nu meget gerne sætte kryds i kalenderen.
PKL'er og UKO'er vil i den nærmeste fremtid modtage link til tilmelding samt program for dagen.
Hvis der er spørgsmål, kan I kontakte Maria Jul i RegionNordjylland (maria.jul@rn.dk)

Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger (April 2023)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 1. halvår 2023 inkl. fleksforløb (Se bilag: Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger - 1. halvår 2023). Tallene for 1. halvår 2023 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.



Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

9. Pause (kl. 10:15 - 10:25)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

10. Opgørelse af I-læger (kl. 10:25 - 10:45)

Sagsfremstilling

Hvad bliver der af de I-læger, der ikke søger hoveduddannelse?

Oplæg ved Mikka Borum og gerne også fra de andre Regionshospitaler.

Beslutning

Oplægget blev gennemgået med en oversigt over introlægernes valg efter endt introduktionsuddannelse. Lige nu er introlægerne tilknyttet RH Nordjylland primært uddannet lokalt fra Aalborg. Flere er startet i hoveduddannelse i anæstesiologi udenfor Region Nordjylland og derudover er andre også startet i andre specialer.


Der blev udtalt en forventning om flere ansøgere til næste ansættelsesrunde. Flere potentielle ansøgere afventer dog at søge hoveduddannelse pga. usikkerhed centreret omkring, hvorvidt de kan klare det faglige niveau og vagtbelastningen under HU. Der pågår i øjeblikket et dialogarbejdet relateret hertil og derudover arrangeres besøgsdage i Aalborg for at tydeliggøre arbejdsopgaverne under HU. I Hjørring er der indført uddannelsesmøder, hvor introlægers trivsel og udvikling er på dagsordenen bl.a. med fokus på forberedelse til arbejdsopgaver under HU for at skabe tryghed herom.


Konklusionen var, at kandidaterne til HU-stillingerne i Region Nordjylland ikke har forladt specialet, men til mestendels forholder sig afventende ift. at søge HU. Udvalget drøftede forskellige tilgange til at modvirke uheldig retorik relateret til HU. FYA arbejder også aktivt hermed. der lød en opfordring til, at emnet også italesættes på speciallægemøder, ift. hvordan speciallægerne kan arbejde aktivt på at bedre denne retorik. Det blev italesat som vigtigt at sige fra i situationer, hvis man endnu ikke føler sig fagligt kompetent til opgaven, både for uddannelseslæger og speciallæger. UAO/UALOA har en rolle i at fortælle den positive historie fx om den opdaterede introduktionsddannelse indeholdende mange procedurer.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

11. Sidste HU-år (kl. 10:45 - 11:30)

Sagsfremstilling

Sidste HU-år. Indhold, forløb, arbejdsopgaver, organisering (arbejdsmiljø, psykologisk sikkerhed). Hvordan kommer rollerne som leder og administrator i spil, og hvordan kan HU-lægerne påvirke afdelingerne positivt? Bordet rundt efterfulgt af diskussion.


Overvej gerne:

  • Hordan ser det ud med den psykologiske sikkerhed i egne afdelinger?
  • Hvad betyder psykologisk sikkerhed for uddannelsen i anæstesiologi?
  • Hvad skal der til for at skabe psykologisk sikkerhed, så uddannelseslægerne altid føler sig trygge og frie til at stille spørgsmål?
  • Kan en evt. manglende psykologisk sikkerhed svække de daglige uddannelsessituationer og hvordan? Nogle gode ideer til at forhindre dette?

Beslutning

Der skete en gensidig orientering fra de enkelte afdelinger.


RH Nordjylland fortalte at:

  • Afdelingen har taget nogle tiltag for at bedre uddannelses- og arbejdsmiljøet.
  • Der er indført en tilkalde bagvagt og hjælp fra lægebilen til transporter, især de særligt kritiske transporter. Afdelingen arbejder lige nu med at opdatere program for simulation inden vagtdeltagelse.
  • Det påtænkes, at HU-lægerne skal udvikle tiltag i dagtiden fx instruks/plan for implementering for ændrede proceduregange for at bringe HU-lægerne mere i spil.


RH Horsens fortalte at:

  • Afdelingen indførte for et år tilstedeværende bagvagt (speciallæge), når HU-lægerne har bagvagt med en yngre kollega foran sig, hvilket har højnet den psykologiske sikkerhed betydeligt.
  • Hospitalet er travlt og mangler bemanding bl.a. på kirurgisk side, hvilket har affødt fokus på relevant opbakning fx tilkaldevagt over fra vagtværelset.
  • Der følges fast op på svære situationer ift. debriefing. Speciallæger er også gode til at dele vagtens udfordring til generel læring efterfølgende, hvilket fungerer godt.


RH Gødstrup fortalte at:

  • Det er for nyligt blevet indført, at Introlæger kan komme i vagt som 4. mand sammen med tre speciallæger (heraf kan én være en HU-læge efter indkøringsperioden). Der kan være ønske om at øge antal dage på Intensiv.


RH Viborg fortalte at:

  • Afdelingen benytter sig af traditionelle vagtlag (forvagt, bagvagt og overlæge bagvagt) med HU-læge i bagvagt samt overlæge som tilstedeværende bagvagt. Kald går for det meste direkte til HU bagvagten, mens svære tilfælde går direkte til overlæge-bagvagtens telefon. HU-læger går i vagt efter 2-3 uger.
  • Der opleves også en god kultur forbundet med, at overlæger fortælle om vagtens udfordringer.
  • Psykologisk sikkerhed behandles fast til introlægernes afsluttende samtale og der er kommet et øget fokus på at huske debriefing af de senest tilkomne kollegaer efter svære situationer.


RH Randers fortalte at:

  • Afdelingen holder fokus på at opretholde en flad hierarkisk struktur samtidigt med at italsætte, at uddannelseslæger kommer med et højt fagligt niveau men, at de netop er under uddannelse for at lære.
  • Vagten er under omorganisering, hvilket betyder, at introlæger først kommer i vagt efter fire måneder og HU-læger går i vagt med speciallæge. Når HU-læger går i vagt med intro-læger, er der en boligvagt.


Det blev italesat som vigtigt at fokusere på at fordele kompetencerne i vagten og uddanne medarbejderne til at gå i vagt samt at give de kommende speciallæger værktøjerne til at håndtere omskiftlighederne i vagten.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

12. Planlægning af dagsorden (kl. 11:30 - 11:45)

Sagsfremstilling

Dagsordenen til mødet med cheflægerne.

Beslutning

Dagsordenen til mødets anden del blev aftalt og fastlagt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

13. Efterårets møder og eventuelt (kl. 11:45 - 12:00)

Sagsfremstilling

Emner til efterårets møder og eventuelt.

Beslutning

Der blev efterspurgt status på e-learning i ultralyd og USabcd. Dette er i princippet på plads, men kræver lige, at den praktiske planlægning falder helt på plads.


Kursusdatoer for Intorlæger sendes til Nette.


Kommende møder:

D. 20. september i Hjørring - mødebooking udsendes

D. 5. december i Randers – mødebooking er udsendt


Der lød et ønske til, at decembermødet fremadrettet ikke placeres i den første uge i december


Emner til efterårets møder:

  • Nyt fra afdelingerne til september mødet.
  • Update på præhospitale kursus
  • Hvordan træner vi HU-læger til at uddanne andre? Dette betragtes som en vigtig del af HU. Hvordan foregår det på regionshospitalerne, når de har introlæger? Erfaringsudveksling og holdning til hvordan vi træner HU-læger til at være uddannere. Kan vi formulere et fælles dokument hertil?
  • Skal der kompetencevurderes til at uddanne uddannere? Hvordan giver UAO feedback til vejlederkorpset af speciallæger? Oplæg vedr. The Buddy study. adskilles i to emner – uddannelse af HU-læger som uddannelsesgivere og kompetenceudvikling af hovedvejleder/speciallæger ift. vejledning og feedback.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

14. Møde med cheflægerne

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

15. Frokost (kl. 12:00 - 12:45)

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

16. Velkomst (kl. 12:45 - 12:50)

Sagsfremstilling

Velkommen og navnerunde.

Beslutning

Der blev budt velkommen til cheflægerne og gennemført navnerunde

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

17. Den nye speciallægereform (kl. 12:50 - 13:05)

Sagsfremstilling

Den nye speciallægereform, hvad betyder den for os?

Oplæg ved Susanne Scheppan og kort diskussion

Beslutning

Oplægget blev gennemført, jf. dagsordenspunkt tre for indhold.


Det blev fortalt, at høringsperioden er blevet skubbet ift. den oprindelige plan og der forventes umiddelbart en kort høringsperiode. DAISAM's uddannelsesudvalg forventes at blive hørt i processen.


Det blev drøftet at:

  • Det forventes, at revisionen skal også ses i sammenhæng med den fremtidige sundhedsstrukturkommission.
  • Der forventes en fremtidig opgave med at beskrive kompetencer og kompetenceniveauet.
  • Det kan blive nødvendigt med en ledelsesmæssig dialog omkring den kommende arbejdsproces og arbejdstiden tilknyttet denne, også ift. finansiering hertil.


Det blev vurderet som positivt, at den foreløbige rapport tager stilling til inspektorordningen samt udviklingen og uddannelsen af den pædagogiske udviklende funktion indenfor lægelig videreuddannelse.


Det blev italesat, at specialet i det kommende arbejde relateret til revisionen kan læne sig op ad, at DAISAM har udarbejdet en nyligt opdateret målbeskrivelse. URSARN har et uddannelsesmæssigt fokus på, at anæstesiologi ikke udvandes som speciale som følge af revisionen og det medfølgende fokus på generalistkompetencer. Der var en bekymring for, at generalistkompetencerne i fremtiden kan komme til at fylde mere end hvad der betragtes som relevant. Det blev pointeret som centralt at skelne imellem, hvornår det er relevant at dele fagområder og hvornår det er en glidebane.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

18. Præhospitalsbehandling (kl. 13.:05 - 13:20)

Sagsfremstilling

Status på uddannelsen i præhospitalsbehandling ved Simon Ladehoff.

Beslutning

Oplæg ved Morten Bøtker:

  • Baggrund for kurset: Rapport fra URSARN ift. nødvendige kompetencer for at fungere som præhospital akutlæge og vurdering af, at kurset bør tilrettelægges i hoveduddannelsen.
  • Udfordringen har været at ramme en balancegang imellem at oplære til de almindelige hændelser og de usædvanlige enkeltstående begivenheder for at opnå kompetencer i begge ender af spektret.
  • Kurset er påbegyndt over to omgange nu og det administreres igennem Plan2Learn. Både del 1 og 2 afsluttes med færdighedskort.
  • Første del har været evalueret med åbne spørgsmål, hvor kursisterne tilkendegav, at de satte pris på det faglige indhold og samtidigt ønskede mere information på forhånd vedr. læringsmål (tilpasses efterfølgende). Evalueringerne har givet anledning til læring og løbende ændringer af kurset.


De økonomiske forudsætninger for fremtidig drift er blevet drøftet med de præhospitale organisationer og det er blevet aftalt, at disse organisationer opretholder hovedparten af udgifter til kursusafholdelse Der blev anmodet om, at cheflægerne overvejer mulighederne for at afholde udgifter til fri med løn samt kørsel for HU-læger (kursister) og undervisere. Dette vil opretholde den samme fordeling af udgifter som i udviklingsfasen. Det blev aftalt at Simon, Martin og Morten klæder cheflægerne på med supplerende overblik over antal dage til frigivelse af undervisere og HU-læger (også så det sikres at enhederne ikke afgiver undervisere i en skæv fordeling). Region Midtjylland bør levere 2/3 og Region Nordjylland 1/3 efter den vanlige fordelingsnøgle. Det vil være nødvendigt med en tovholder tilknyttet kurset på hver hospitalsmatrikel.


Det blev italesat som gavnligt for rekrutteringen at højne uddannelseskvaliteten i specialet med kurset. Det blev nævnt, at det præhospitale område gerne skal have samme prioritering som de andre kerneområder i specialet. Dette kan tale for at forpligte specialet til at sætte kurset i drift.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

19. Inspektorbesøg (kl. 13:20 - 13:50)

Sagsfremstilling

Inspektorbesøg i Gødstrup ved Mikkel Seneca.

Beslutning

Oplægget blev gennemført:

  • Forberedelsen til inspektorbesøget blev gennemført med god støtte fra UKO.
  • Seneste inspektor var i 2016, hvor det blev bemærket, at der var godt fokus på uddannelse i afdelingen. Der var en bekymring for, om Introduktionslægerne blev forberedt godt nok til specialets vagtbelastning og om hvorvidt HU-lægerne var tilstrækkeligt på Intensiv det sidste år af hoveduddannelsen.
  • Uddannelseslægernes evalueringer har ligget nogenlunde stabilt over perioden 2016-2022 med et lille dyk under udflytningen til Gødstrup.


Inspektorrapporten 2022 lignede på flere områder den seneste rapport fra 2016, med bl.a. følgende bemærkninger:

  • I henhold til medicinsk ekspert bemærkede inspektorerne, at der evt. var kommet et forhøjet fokus på drift i forbindelse med udflytningen.
  • Et stor operationsgang har haft en positiv indvirkning på HU-lægernes læring tilknyttet leder/administrator rollen.
  • Forskningsdelen har rykket sig i en negativ retning, nok også som følge af udflytningen og fokuseringen på at få afdelingen til at fungere efterfølgende.


Det blev fortalt, at afdelingen planlægger med en opdatering af uddannelsesprogrammerne som det næste samt at tilrettelægge et fast forløb på Intensiv for både HU- og introlæger. Derudover arbejdes der med vejlederkurset for speciallæger, forskning og læringen på morgenkonferencer som indsatsområder. Mange af indsatsområderne var allerede påbegyndt, da inspektorbesøget blev gennemført.


Det blev drøftet, at HU-lægerne primært organiseres sammen med speciallægerne og varetager stort set de samme funktioner. Det blev rost, at HU-lægerne får så god lejlighed til at opnå læring/kompetencer indenfor leder-/administratorrollen fx som leder på operationsgangen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

20. Rekruttering og fastholdelse (kl. 13:50 - 14:45)

Sagsfremstilling

Rekruttering til og fastholdelse i specialet, oplæg fra formiddagens møde.

Beslutning

Der blev introduceret til punktet og baggrunden herfor. Attraktive arbejdspladser, god ledelse og effektiv fastholdelse blev betragtet som vigtigt og FYA arbejder også med fokus herpå for tiden.


Der blev redegjort for den tidligere drøftelse af, at mange introlæger ikke har mod på at søge hoveduddannelse direkte efter endt introduktionsuddannelse. Der blev berettet om eksempler på, at hoveduddannelse italesættes som meget svært/krævende af nuværende HU-læger samt overlæger som fortæller, at HU-læger har et lavere fagligt niveau end tidligere. Der arbejdes på at modvirke denne retorik i Hjørring bl.a. ved hjælp af besøgsdage i Aalborg. Kliniske ophold blev også italesat som gode muligheder for at sikre rekruttering til specialet.


Fra cheflægesiden blev der argumenteret for at tænke udover fastholdelse som stationært begreb og mere tænke ind i flydende mobilitet imellem matrikler. Det handler måske mere om fastholdelse i specialet og om at sikre nogle vilkår, så medarbejderne kan se sig selv i specialet på langt sigt. Det blev oplyst, at DAISAMs uddannelsesudvalg planlægger med at vise nogle faglige profiler af specialets forskellige sider for at tydeliggøre disse og vise specialets bredde.


Når det kommer til deltid, blev der argumenteret for, at der også eksisterer en forpligtigelse overfor arbejdspladsen og en nogenlunde fordeling af vagter. Samtidigt skal der udvises et passende hensyn til det fleksible arbejdsmarked, som fremtiden måske kommer til at fordre. Dimensioneringen blev vendt i henhold til at sikre flere speciallæger og bemanding af akutlægebilerne. Der blev italesat en strukturel ubalance imellem dimensionering og opgaver, som der med fordel kan kigges ind i ift. en anderledes fremtidig opgaveorganisering. Dette blev nævnt som et paradoks, hvor det kan være nødvendigt med individuelle løsninger og accept af mobilitet. Det blev nævnt som vigtigt at holde fokus på rimeligheden i at fastholde en 37 timers arbejdsuge og prioritere lægeligt relevante opgaver. Tilknytningen skal sikres, så rekrutteringen følger automatisk efter.


FYA har via oplæg lært, at det primære rekrutteringsgrundlag til specialerne er gode langvarige klinikophold. Dette kan give potentielle kandidater et bedre og bredere indblik i specialet. Meget lange klinikophold kan dog være svære at honorere i specialets specifikke struktur.


Der blev skelnet imellem fremtidens udfordringer ift. fastholdelse af medarbejdere og den nuværende udfordring med at sikre søgning til hoveduddannelsesforløbene i Region Nordjylland. Der blev efterspurgt løsninger til at sikre fuld besættelse af hoveduddannelsesforløbene. Der blev også efterspurgt en decideret rekrutteringsstrategi til specialet, struktureret fra medicinstudiet og hele vejen igennem videreuddannelsen samt herefter ift. fastholdelse af senior kollegaerne. Cheflægerne pointerede, at de selv har en opgave i at gennemgå alle processer, procedurer og arbejdsopgaver i afdelingerne for at skære det overflødige væk og strukturere arbejdsgangene og procedurerne bedst muligt.


Rummet forpligtigede sig på at italesætte den gode historie og modvirke den eksisterende retorik omkring det unødigt hårde HU-forløb/de manglende kompetencer ved nutidige HU-lægerne.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-232-22

21. Eventuelt (kl. 14:45 - 15:00)

Beslutning

E-learning USabcd for både uddannelses- og speciallæger blev drøftet ift. at opstarte ude i afdelingerne. Der er nu lavet aftale vedr. økonomien med adgang til hele kursusdelen. Det er herefter muligt at sammensætte en relevant kursuspakke for de enkelte personalegrupper. Den enkelte læger opretter sig som bruger. En lokal certificering i kurset blev drøftet som mulighed på enhederne. Det kan evt. indlægges i uddannelsesprogrammerne, at der forventes gennemførsel af ultralyd eller e-learning indenfor et bestemt antal uger.


Det blev anbefalet at organisere de samme pakker for dels introlæger og dels HU-læger på enhederne for ensretningens skyld. Det blev aftalt, at Christian Melchior Olesen og Lars Folkersen kigger på opgaven med at sammensætte relevante pakker.

Tilbage til toppen