Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Dagsorden
til
mødet i Gynækologi og obstetrik - uddannelsesudvalg
den 13. marts 2020 kl. 09:00
i Afdelingen i Hjørrning


Sagnr.: 1-30-72-241-18

1. Velkomst, præsentation og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at udvalget godkender dagsordenen
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

2. Nyt fra PKL

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

Inge Marie orienterer om følgende emner:

 

  • Urologiophold efter lukning af urologisk afdeling, HE Midt.
  • U-kurser under kirurgi-del
  • Forlængelse grundet manglende kompetenceopnåelse
  • Forskningsdage
  • Status for målbeskrivelsen

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

3. Nyt fra FYGO

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen til efterretning.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

4. Nyt fra UU

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-1-18

5. Nyt fra VUS

Det indstilles,

at udvalget bidrager til revidering af maillisten

 

at udvalget tager orienteringen til efterretning

 

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS

 

Revidering af mailisten

Sanne fra VUS er ansvarlig for at vedligeholde maillisten over udvalgets medlemmer. Det er derfor vigtigt, at UAO'erne giver besked, når der er ændringer i afdelingens repræsentation i udvalget.

 

Den elektroniske logbog som app

Der er kommet en større opdatering for app'en for logbog.net i juni 2019. Se vedhæftede hand-out.

 


Funktionstidsbestemmelse
I overenskomsten mellem YL og RLTN (=overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge højest må have været ansat i 2 år på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Denne bestemmelse har ikke været gældende for læger, der var underlagt 6-årsfristen.

 

Med bortfald af 6-års-fristen pr. 1. maj 2019 blev også læger med gennemført KBU samt visse udenlandsk uddannede læger dog også omfattet af funktionstidsbestemmelserne. Disse grupper har ikke haft mulighed for at forberede sig på denne væsentlige ændring.

 

Danske Regioner og Yngre Læger har den 24. juni 2019 derfor indgået aftale om, at der til og med 31. marts 2021 dispenseres fra funktionstidsbestemmelserne for følgende to lægegrupper:

 

  • alle yngre læger, der har gennemført KBU
  • læger, der har opnået autorisation til selvstændigt virke på andet grundlag end KBU efter 1. april 2010

 

Disse to grupper kan frit søge opslåede hoveduddannelsesforløb i specialerne de har gennemført en introduktionsuddannelse i.

 

Funktionstidsbestemmelserne er uændret gældende for alle læger, der har gennemført turnusuddannelse.

 

I kan se aftalen her. https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/aftale-om-dispensation-fra-maksimal-funktionsperiode-juni-2019.pdf  


Besatte og ubesatte uddannelsesforløb Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord, andet halvår 2019 (Se bilag: Indberetning HU-stillinger, sept. 2019 VUR Nord). Tallene for 2018 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt for opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018 er ligeledes vedlagt (se bilag: Opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018). Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

6. AMEE 2019 og DSMU's årsmøde 2019

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

AMEE-konferencen blev i 2019 afholdt fra den 24. august - 28. august i Østrig.
Susanne Axelsen og Vibeke Ersbak præsenterer.

 

Dansk Selskab for Medicinsk Uddannelse afholdt deres årlige møde den 14. november 2019.

Inge Marie Møller præsenterer de vigtigste pointer fra en masterclass om feedback.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

7. Ansættelsesrunden 1. halvår 2020

Det indstilles,

at udvalget drøfter udviklingen i antal procedurer hos ansøgere.

 

at udvalget drøfter, hvordan guidelinearbejde, undervisning og yderligere indsats skal vægtes (også i forhold til Ph.d. og undervisningstimer i stud.tid)

Sagsfremstilling

Inge Marie Møller gennemgår ansættelsesrunden 1. halvår 2020 med henblik på opgørelse og udvikling i antallet af procedurer hos ansøgere.

 

Constanze Merkel har ønsket en drøftelse af, hvordan guidelinearbejde, undervisning og yderligere indsats skal vægtes.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

8. Tove Nilssons pris

Sagsfremstilling

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

9. Besøg på værtsafdeling

Det indstilles,

at værtsafdelingen fremviser uddannelsesinitiativer til inspiration.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

10. Inspektorrapport - Hjørring og Randers

Det indstilles,

at udvalget tager drøfter inspektorrapporterne for henholdsvis Hjørring og Randers

 

at udvalget tager orienteringen til efterretning vedr. driften af inspektorordningen i 2020

Sagsfremstilling

Inspektorrapport Hjørring

UAO i Hjørring, Constanze Markel fremlægger resultatet af inspektorbesøget på afdelingen.

Inspektorerne besøgte afdelingen den 12. juni 2019 ved et rutinebesøg. Inspektorerne scorer fem temaer særdeles gode, 10 temaer tilstrækkelige og ét tema utilstrækkeligt.
Det utilstrækkelige tema er arbejdstilrettelæggelsen. Nogle af de særdeles gode temaer er uddannelsesprogram, medicinsk ekspert og læringsmiljøet på afdelingen.

 

Inspektorrapport Randers

UAO i Randers, Susanne Ledertoug fremlægger resultatet af inspektorbesøget på afdelingen.
Inspektorerne besøgte afdelingen den 4. december 2018 ved et rutinebesøg. Inspektorerne scorer 8 temaer særdeles gode og 8 temaer tilstrækkeligt.
Nogle af de særdeles gode temaer er introduktion til afdelingen, uddannelsesplan og læring og kompetencevurdering.

 

Drift af inspektorordningen 2020 - antallet af besøg reduceres

Sundhedsstyrelsen (SST) oplyser, at de i 2019 har haft betydelige vanskeligheder ved at rekruttere inspektorer til de planlagte inspektorbesøg. Således blev 31 af 90 planlagte inspektorbesøg aflyst pga. mangel på inspektorer, sygdom, manglende tjenestefri fra sygehusafdelingerne mv.

Denne udfordring har - sammen med SST’s budgetramme (Finansloven) for 2020 - medført, at antallet af planlagte inspektorbesøg reduceres i 2020. Videreuddannelsesregionerne finder dette problematisk med henvisning til fortsat at kunne sikre kvalitet og udvikling af den lægelige videreuddannelse, samt de afledte konsekvenser for uddannelsesmiljø og patientsikkerhed mv.

Videreuddannelsesregionerne anbefaler, at der arbejdes aktivt for at øge antallet af inspektorer, så inspektorkorpset bliver tilstrækkeligt stort til, at antallet af inspektorbesøg for de enkelte inspektorer kan berammes/begrænses til 1-2 besøg årligt. Videreuddannelsesregionerne noterer derfor med tilfredshed, at SST opretholder omfanget at inspektorkurserne, således at der også i 2020 gennemføres 2 uddannelseskurser med hver 20 deltagere.

Ifølge:

· Bekendtgørelsen om uddannelse af speciallæger (Bek nr. 96 af 02.02.2018 § 6, stk. 2 og 3) udarbejder SST vejledninger for uddannelsessteders deltagelse i Inspektorordningen, med det formål at sikre kvalitet og udvikling af den lægelige videreuddannelse.

· Vejledning om Inspektorordningen i den lægelige videreuddannelse (Vej. nr. 9893 af 08.09.2016. stk. 2 og 4) udpeger SST - efter indstilling af det specialebærende lægevidenskabelige selskab - inspektoren, og det er obligatorisk for alle uddannelsessteder at deltage i inspektorordningen. Der påhviler derfor også uddannelsesregionerne og sygehusene et ansvar for at sikre inspektorordningens drift.

Da inspektorbesøgene er med til at bidrage til kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af den lægelige videreuddannelse på de enkelte uddannelsesgivende afdelinger, opfordrer formændene fra de tre Videreuddannelsesregioner, sygehusledelserne/afdelingsledelserne til at sikre, at inspektorordningen dagsordensættes i relevante fora med henblik på bl.a. øget rekruttering af inspektorer,

samt sikre, at inspektorernes arbejde kan prioriteres i forhold til deres øvrige arbejdsopgaver og -tilrettelæggelse.

 

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

11. Evaluer.dk/evalueringskultur

Det indstilles,

at udvalget drøfter evalueringskulturen i specialet med afsæt i de listede spørgsmål

Sagsfremstilling

Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) havde på møde den 26. september 2019 en temadrøftelse om evalueringskultur og herunder muligt forbedringspotentiale vedr. brugen af Evaluer.dk.

 

DRRLV konkluderede, at det fremadrettet kan være gavnligt at fokusere på:

  • At aflive "myten" om anonyme evalueringer for på denne måde at være åbne og klare om, at evalueringerne reelt ikke er anonyme.
  • At evalueringer med lav score/kritikpointer kan og skal bruges konstruktivt, især ift. mulige forbedringsområder.
  • At evaluere løbende og åbent samt før afrejse fra et uddannelsessted.
  • At Evaluer.dk ikke kan stå alene – det er brugbart til tidstro temperaturmålinger af uddannelsesmiljøet.

 

Med inspiration i drøftelsen fra DRRLV drøfter udvalget følgende:

  • Hvordan drager vi bedst muligt læring af Evaluer.dk, herunder hvordan bruger vi data og iværksætter forbedringer herudfra?
  • Bruges Evaluer.dk i tilstrækkelig udstrækning ude på afdelingerne og hvis ikke, hvordan fremmes afdelingernes udbytte af Evaluer.dk?

 

Udvalget drøfter betydningen af en åben evalueringskultur som ramme for, hvordan evalueringerne benyttes til læring:

  • Hvordan fremmer vi en åben og konstruktiv evalueringskultur lokalt i afdelingerne?
  • Bør der igangsættes specifikke tiltag for at styrke evalueringskulturen under de forudsætninger for anonymitet, som Evaluer.dk rummer? 

 

En god evalueringskultur og en udbytterig læring af afdelingernes evalueringer indebærer bl.a. en god feedback kultur, som også bør være indlejret i vejledningen af uddannelseslægerne på afdelingerne. I den forbindelse drøfter udvalget:

  • Hvordan bruger vi bedst muligt evalueringerne i den daglige vejledning samt til at forbedre vejledningen løbende?
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

12. Status og plan for i-kurser

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen om evalueringen af seneste i-kursus til efterretning

 

at udvalget aftaler en plan for de kommende i-kurser

Sagsfremstilling

Evaluering af seneste i-kursus

Seneste i-kursus i almen gynækologi blev afholdt af HE Midt 16. januar 2020. Der var 16 deltagere

Ca. 10 havde en introduktionsstilling fra andet speciale med sig inden deres aktuelle i-stilling. 3 var helt nystartede efter KBU.
3 havde lavet en Ph.D.

 

UAO Jens Christian Tofteby Knudsen havde følgende forbedringspotentialer:

 

  • Vælge færre emner (ca. 2-4 emner). 5 var for meget. Omvendt betød det værdifuld involvering fra flere kollegaer.
  • Oplæg af højst 10 minutters varighed (være skarpt på tidsrammen).

 

Ift. forplejning, kan det være en fordel at spørge ind til, hvorvidt deltagerne er vegetarer.

 

Kommende i-kurser

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-119-15

13. Simulationstræning

Det indstilles,

at udvalget drøfter, hvordan simulationstræning kan bruges i uddannelsen

Sagsfremstilling

Udvalget drøfter simulationstræning med særligt henblik på at identificere fokusområder, hvor der med fordel kan arbejdes simulationsbaseret.
Se vedlagte rappport om simulationsbaseret træning i den lægelige videreuddannelse og artiklen "A nationwide needs assessment to identify and prioritise technical procedures for simulation in obstetrics and gynaecology: a Delphi study".

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

14. Hysteroskopisimulation

Det indstilles,

at udvalget drøfter, hvordan ønsket om at implementere simulationstræning i hysteroskopi realiseres

Sagsfremstilling

Ved seneste møde blev det besluttet, at undersøge muligheden for at implementere simulationstræning i hysteroskopi.

Eyvind Andersen fra MidtSim deltager som gæst og orienterer om muligheden for simulationstræning.

MidtSim har drøftet sagen og vurderer umiddelbart, at der er økonomi til indkøb af modulerne. Der er desuden behov for en konkret plan for, hvem der skal undervise og hvordan setuppet skal være. MidtSim påtænker, at indkalde til et møde i løbet af foråret med blandt andet UAO'er og PKL for at diskutere ovenstående. Samtidig inviteres en ph.d.-studerende fra SDU, som har været med til at foretage en validering af modulerne på simulatoren, som kan danne basis for planlægningen af, hvad der skal trænes på simulatoren og hvordan det skal udbydes.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

15. Nyt fra afdelingerne

Det indstilles,

at udvalget erfaringsudveksler om nye tiltag og igangværende projekter. Derudover status på uddannelsessituationen i afdelingen.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

16. Næste møde

Det indstilles,

at udvalget aftaler dato og sted for næste møde

 

Sagsfremstilling

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

17. Eventuelt

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-241-18

18. Overlevering

Det indstilles,

Overlevering af h-læger ift. når de skifter fra en afdeling til en anden som led i deres hoveduddannelse. Til dette skal kun UAO være til stede. Der føres ikke referat af dette punkt.

Sagsfremstilling

Fremover bedes alle nystartede HU-læger om skriftlig accept af, at der laves overlevering mellem afdelingerne. I praksis vil dette ske i forbindelse med opstarten i Fase 2 på de HSE. Der er mulighed for at kursisterne undlader at give samtykke, men det er endnu ikke sket. Der er en positiv indstilling til tiltaget også i FYGO.

 

Tilbage til toppen