Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Akut - uddannelsesudvalg
den 29. august 2023 kl. 09:00
i Regionshuset Aarhus, Olof Palmes Alle 15. lokale 14

 


Sagnr.: 1-30-72-233-22

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes

Sagsfremstilling

Dagsordenen er vedlagt som pdf.

Beslutning

Der bydes velkommen til mødet, og udvalget præsenterer sig selv. Mette Schytt-Nielsen  er ny UKYL fra AUH.
Dagsordenen godkendes.

Der er et punkt under eventuelt: Opfølgning fra Hjørring ang. deres inspektorbesøg.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-233-22

2. Opfølgning på referat fra seneste møde

Det indstilles,

at der følges op på relevante punkter

Sagsfremstilling

Referatet er vedlagt

Beslutning

Referatet godkendes.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-233-22

3. Forslag til ny fordeling af introduktionsstillinger jf. ny dimensioneringsplan (20 min)

Det indstilles,

at udvalget drøfter og om muligt indstiller en ny fordeling af introduktionsstillinger i specialet pr. 1. januar 2024

Sagsfremstilling

Sundhedsstyrelsen udsendte i juni 2023 en ny dimensioneringsplan for perioden 2024-2025. I den nye plan øges antallet af introduktionsstillinger i akutmedicin. I perioden 2024 og 2025 er dimensioneringen på 39 (minimum) til 52 (maksimum). Det er en stigning fra 22 (minimum) til 44 (maksimum).


Denne stigning skal fordeles mellem de uddannelsesgivende afdelinger.

Videreuddannelsessekretariatet har i samarbejdet med specialet PKL udarbejdet et forslag til en ny fordeling.


Fordelingen følger så vidt muligt den aftalte fordelingsnøgle mellem Region Nordjylland og Region Midtjylland. Den foreskriver, at Region Nordjylland i udgangspunktet skal have 1/3 af stillingerne, mens 2/3 placeres i Region Midtjylland.


Forslaget til den nye fordeling ses herunder og i det vedlagte udkast til ny lægefaglig indstilling.


I tabellen nedenfor fremgår også fordelingen som den ser ud i dag (2023)


Ansættelsessted

Nuværende antal introduktionsårsværk

Forslag til fremtidigt antal introduktionsårsværk

Minimum

Maksimum

Minimum

Maksimum

Aalborg UH, Akut- og traumecenter

4,5

9

8

11

RH Nordjylland, Akutmodtagelsen

2,5

5,5

5

6

AUH, Akutafdelingen

4

7,5

8

11

HE Vest, Herning, Akutafdelingen

3,5

5,5

4,5

6

RH Randers, Akutafdelingen

2,5

5,5

4,5

6

RH Horsens, Akutafdelingen

2,5

5,5

4,5

6

HE Midt, Viborg, Akutafdelingen

2,5

5,5

4,5

6

I alt

22

44

39

52


Vær opmærksom på, at der i Region Midtjylland udbetales medfinansiering til minimumsdimensioneringen.


Forud for mødet bedes UAO'er og UALO'er drøfte udkastet med deres afdelingsledelse, således de har et ledelsesmandat med til mødet.


Beslutning

Under punktet drøftes den forslåede fordeling af introduktionsstillinger jf. den nye dimensioneringsplan for perioden 2024-2025.
Alle tilstedeværende afdelinger bakker op om den forslåede fordeling. Idet Horsens ikke er tilstede på dagens møde rundsendes udkastet derfor til alle afdelinger efter mødet, således der er mulighed for at komme med indvendinger til fordelingen. Fristen er 14 dage fra henvendelse sendes til afdelingerne. Herefter kommer fordelingen i høring på hospitalerne.
Gødstrup bemærker, at de oplever udfordringer med at fastholde den hidtidige uddannelseskvaliteten, idet er driften fylder mere og mere i afdelingen. Der er dog opmærksomhed på dette i afdelingen


Fordeling af introduktionsstillinger fremadrettet:


I tabellen nedenfor fremgår også fordelingen, som den ser ud i dag (2023)


Ansættelsessted

Nuværende antal introduktionsårsværk

Forslag til fremtidigt antal introduktionsårsværk

Minimum

Maksimum

Minimum

Maksimum

Aalborg UH, Akut- og traumecenter

4,5

9

8

11

RH Nordjylland, Akutmodtagelsen

2,5

5,5

5

6

AUH, Akutafdelingen

4

7,5

8

11

HE Vest, Gødstrup, Akutafdelingen

3,5

5,5

4,5

6

RH Randers, Akutafdelingen

2,5

5,5

4,5

6

RH Horsens, Akutafdelingen

2,5

5,5

4,5

6

HE Midt, Viborg, Akutafdelingen

2,5

5,5

4,5

6

I alt

22

44

39

52


Vær opmærksom på, at der i Region Midtjylland udbetales medfinansiering til minimumsdimensioneringen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-233-22

4. Forslag til ny fordeling af hoveduddannelsesstillingerne jf. ny dimensioneringsplan for 2024 og 2025

Det indstilles,

at udvalget drøfter og om muligt indstiller en ny fordeling af hoveduddannelsesstillingerne fremadrettet.

Sagsfremstilling

Sundhedsstyrelsen udsendte i juni 2023 en ny dimensioneringsplan for perioden 2024-2025. I den nye plan øges antallet af hoveduddannelsesstillinger i akutmedicin fra 11 til 13 årlige forløb.


De to yderligere forløb om året skal fordeles mellem uddannelsesstederne i Videreuddannelsesregion Nord og der skal udarbejdes en ny lægefaglig indstilling. Den nuværende lægefaglige indstilling er vedlagt.


Videreuddannelsessekretariatet har i samarbejde med specialets PKL Marc Ludwig udarbejdet to forslag til den fremadrettede fordeling af hoveduddannelsesstillingerne i specialet.


Forud for mødet bedes UAO'er og UALO'er drøfte udkastet lokalt, både med afdelingslederne på Akutafdelingen og på Medicinsk Afdeling, således vi på mødet kan tage højde for ledelsesmandaterne.



Forslag 1

I forslag 1 fordeles de 13 årlige hoveduddannelsesstillinger således alle seks forløbstyper slås op to gange om året. Det trettende forløb slås op på skift mellem de seks forløbssammensætninger. Udkast til forløbskadence kan ses i bilag 1.


Antal af hoveduddannelsesårsværk vil på sigt bliver som vist i tabel 1 herunder. Hoveduddannelsesårsværk refererer til antallet af hoveduddannelseslæger, der vil være på en given afdeling ad gangen, hvis alle forløb besættes og ingen forløb ændres bl.a. grundet barsel, når den lægefaglige indstilling er fuldt ud implementeret. Det svarer desuden til den medfinansiering en afdeling vil få ved fuld implementering.


Tabel 1

Ansættelsessted

Nuværende antal

hoveduddannelsesårsværk*

Fremtidige antal hoveduddannelsesårsværk

Aalborg Universitetshospital, Akut- og Traumecenter

9,2

10,8

Regionshospital Nordjylland, Akutområdet

7,3

8,7

Regionshospital Nordjylland, Medicinsk område

1,8

2,2

Aarhus Universitetshospital, Akutafdelingen

9,6

11,4

Hospitalsenhed Midt, Akutafdelingen

6,0

7,0

Hospitalsenhed Midt, Medicinsk afdeling

0,9

1,1

Hospitalsenheden Vest, Akutafdelingen

6,0

7,0

Hospitalsenheden Vest, Medicinsk afdeling

0,9

1,1

Regionshospitalet Horsens, Akutafdelingen

5,5

6,5

Regionshospitalet Horsens, Medicinsk afdeling

0,9

1,1

Regionshospitalet Randers, Akutafdelingen

6,0

7,0

Regionshospitalet Randers, Medicinsk afdeling

0,9

1,1

I alt

55

65,0

Noter: * Nuværende antal hoveduddannelsesårsvært refererer til fuld implementering af den hidtidige lægefaglige indstilling.


Forslaget betyder, at specialet fastholder fordelingsnøglen mellem Region Nordjylland og Region Midtjylland med 33,3 % i Region Nordjylland og 66,7 % i Region Midtjylland.


I forslaget lægges der op til at rækkefølgen for det 13. forløb, hvor de seks forløbstyper slås op på skift bliver som vist herunder.

2024: RHG-AUH

2025: RHR- AUH

2026: RHN- Aalborg UH

2027: HEM-AUH

2028: RHH- AUH

2029: Aalborg UH- RHN


Rækkefølgen er den samme, der blev anvendt da specialet gik ned i dimensionering i 2022. Den gang var det Gødstrup og Randers, der fik fjernet et forløb først. Derfor er forslaget, at det er dem, der får det 13. forløb først.


Forslag 2

I forslag 2 fordeles de 13 årlige hoveduddannelsesstillinger således alle seks forløbstyper slås op to gange om året. Det trettende forløb slås op på skift mellem de fire forløbssammensætninger i Region Midtjylland. Udkast til forløbskadence kan ses i bilag 1.


Baggrunden for forslaget er, at der i Region Midtjylland er bedre rekruttering til hoveduddannelsen end i Region Nordjylland. Derfor kan det være en overvejelse at placere en større andel af forløbene i Region Midtjylland end tidligere, af hensyn til rekruttering.


Antal af hoveduddannelsesårsværk vil på sigt bliver som vist i tabel 2 herunder.


Tabel 2

Ansættelsessted

Nuværende antal

hoveduddannelsesårsværk*

Fremtidige antal hoveduddannelsesårsværk

Aalborg Universitetshospital, Akut- og Traumecenter

9,2

10,0

Regionshospital Nordjylland, Akutområdet

7,3

8,0

Regionshospital Nordjylland, Medicinsk område

1,8

2,0

Aarhus Universitetshospital, Akutafdelingen

9,6

11,81

Hospitalsenhed Midt, Akutafdelingen

6,0

7,31

Hospitalsenhed Midt, Medicinsk afdeling

0,9

1,13

Hospitalsenheden Vest, Akutafdelingen

6,0

7,31

Hospitalsenheden Vest, Medicinsk afdeling

0,9

1,13

Regionshospitalet Horsens, Akutafdelingen

5,5

6,75

Regionshospitalet Horsens, Medicinsk afdeling

0,9

1,13

Regionshospitalet Randers, Akutafdelingen

6,0

7,31

Regionshospitalet Randers, Medicinsk afdeling

0,9

1,13

I alt

55

65,0

Noter: * Nuværende antal hoveduddannelsesårsvært refererer til fuld implementering af den hidtidige lægefaglige indstilling.


Forslaget betyder, at hoveduddannelsesårsværkene fordeler sig med 30,8 % i Region Nordjylland og 69,2 % i Region Midtjylland. Det betyder en afvigelse ift. tidligere og ift. den aftalte fordelingsnøgle mellem Region Nordjylland og Region Midtjylland.


I forslaget lægges der op til at rækkefølgen for det 13. forløb, hvor de fire forløbstyper slås op på skift bliver som vist herunder.

2024: RHG-AUH

2025: RHR- AUH

2026: HEM-AUH

2027: RHH- AUH


Rækkefølgen tager udgangspunkt i rækkefølgen, der blev anvendt da specialet gik ned i dimensionering.


Den videre proces

Såfremt der kan opnås enighed på mødet omkring et forslag bliver næste skridt, at forslaget til ny lægefaglig indstilling sendes til afdelingsledelserne med henblik på at få deres skriftlige accept af forslaget. Herefter udarbejder og sender sekretariatet høringsbreve til hospitalerne, hvad angår de økonomiske konsekvenser. Såfremt der ikke fremsendes dissens ifm. høringen vil forslaget til ny fordeling og ny lægefaglig indstilling for hoveduddannelsen i akutmedicin bliver sendt til behandling og godkendelse i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 7. december 2023.


Såfremt der ikke kan opnås enighed skal udvalget beslutte næste skridt. Herunder om der er behov for et ekstra møde (senest i oktober 2023) eller om der er basis for at nå til enighed på anden vis i løbet af september og oktober evt. via mail.



Beslutning

PKL indleder punktet med at forklare baggrunden for de to modeller. I model 1 er forløbene fordelt med 1/3 og 2/3 til Region Nordjylland og Region Midtjylland, som er udgangspunkt for den tilstræbte fordeling for Videreuddannelsesregion Nord. I Model 2 er fordelingen af forløbene fordelt med en større andel til Region Midtjylland i det, det vurderes, at man i Region Midtjylland har en bedre rekruttering til hoveduddannelsen end i Region Nordjylland.
På mødet drøftes de to modeller, og alle tilstedeværende udvalgsmedlemmer er tilhænger af model 2 og den foreslåede forløbskadance. Dog har Randers og Gødstrup ikke vendt modellerne med deres ledelse forud for mødet, og Horsens er ikke tilstede på mødet. Udkastet til fordelingen, hvor model 2 vælges, rundsendes derfor til alle afdelinger efter mødet, således der er mulighed for at komme med indvendinger til fordelingen. Fristen er 14 dage efter udsendelse af mail. Herefter kommer fordelingen i høring på hospitalerne.
Model 2:

Antal af hoveduddannelsesårsværk vil på sigt bliver som vist i tabel 2 herunder.


Tabel 2

Ansættelsessted

Nuværende antal

hoveduddannelsesårsværk*

Fremtidige antal hoveduddannelsesårsværk

Aalborg Universitetshospital, Akut- og Traumecenter

9,2

10,0

Regionshospital Nordjylland, Akutområdet

7,3

8,0

Regionshospital Nordjylland, Medicinsk område

1,8

2,0

Aarhus Universitetshospital, Akutafdelingen

9,6

11,81

Hospitalsenhed Midt, Akutafdelingen

6,0

7,31

Hospitalsenhed Midt, Medicinsk afdeling

0,9

1,13

Hospitalsenheden Vest, Akutafdelingen

6,0

7,31

Hospitalsenheden Vest, Medicinsk afdeling

0,9

1,13

Regionshospitalet Horsens, Akutafdelingen

5,5

6,75

Regionshospitalet Horsens, Medicinsk afdeling

0,9

1,13

Regionshospitalet Randers, Akutafdelingen

6,0

7,31

Regionshospitalet Randers, Medicinsk afdeling

0,9

1,13

I alt

55

65,0

Noter: * Nuværende antal hoveduddannelsesårsvært refererer til fuld implementering af den hidtidige lægefaglige indstilling.


Forslaget betyder, at hoveduddannelsesårsværkene fordeler sig med 30,8 % i Region Nordjylland og 69,2 % i Region Midtjylland. Det betyder en afvigelse ift. tidligere og ift. den aftalte fordelingsnøgle mellem Region Nordjylland og Region Midtjylland.


I forslaget lægges der op til at rækkefølgen for det 13. forløb, hvor de fire forløbstyper slås op på skift bliver som vist herunder.

2024: RHG-AUH

2025: RHR- AUH

2026: HEM-AUH

2027: RHH- AUH


Rækkefølgen tager udgangspunkt i rækkefølgen, der blev anvendt da specialet gik ned i dimensionering.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-233-22

5. Videndeling vedr certificering i ultralyd

Det indstilles,

at udvalget videndeler omkring certificering i ultralyd

Sagsfremstilling

På uddannelsesudvalgsmødet den 13. juni vendte udvalget kort afdelingernes forskellige udfordringer med at komme i mål med certificering i ultralyd efter endt kursus.

Udvalget aftalte derfor at sætte tid af til at videndele og inspirere på tværs på det kommende møde.

Beslutning

Under punktet videndeler hver afdeling egne erfaringer med certificering i ultralyd (UL) og udfordringerne drøftes.

Gødstrup: UAO er ultralydsansvarlig og har en HU-læge til at hjælpe (Som dog pt. er i en anden afdeling). UAO har tidligere arbejdet under CECLUS, og er her oplært til at kunne certificere. Afdelingen laver et fuldt UL kursus for kursisterne inkl. 60-70 scanninger efterfølgende og herefter certificeres kursisterne. Man anvender desuden e-learningsprogrammet – Ultralydsvejledt vaskulær adgang til afdelingens sygeplejersker. Link: Ultralydsvejledt vaskulær adgang (RHG) | Region Midtjylland (plan2learn.dk)
Der er desuden oprettet "refresh"-kursus til afdelingens akutlæger. 4x hold årligt, som alle akutlæger gennemgår, med fokus på fokuseret UL, så alle bliver lige kvalificeret.
På afdelingen har man 4 ens scannere, så alle er vant til det, og man har nu mulighed for at indsætte UL scanningen i pt. journalen.

Der findes endvidere intro-kurser for i-lægerne, hvor de over 2 dage bliver superviseret osv. Dette anvendes meget.

På afdelingen har man d. 5. okt. en uddannelsesdag, hvor temaet er UL

UAO vil gerne tilbyde sin hjælp til andre afdelinger, hvis der er et behov for det.


Aalborg: Her efterlyses et kursus til at lære at certificere, så alle kan få kørekort til UL. De rejser en bekymring omkting, hvorvidt man gør det godt nok.

RHN: På afdelingen efterspørges en uddannelsesdag, hvor speciallæger kan deltage og øve sig i UL. RHN kan desuden uploade scanningerne, og dermed kan dokumentere, at de er lavet.

AUH: I Region Midtjylland var det i marts et kursus, hvor man øve sig i UL. Kurset var mhp. at følge op på, at alle har samme niveau. I-læger var også inviteret, da der ikke var mange tilmeldte. Hvis der er behov for det, så kan man lave et nyt kursus. UAO er certificeret, men føler ikke at det bliver vedligeholdt. Der er ikke mulighed for brush-up, og det kan være svært at få det øvet. Det opleves generelt som svært for alle speciallægerne på afdelingen.

Viborg: Der afholdes ultralydsundervisning i stedet for mogenundervisning 2 *14 dage årligt for alle afdelingens læger.

Randers: Den største udfordring er, at speciallægerne ikke har de samme kompetencer som uddannelseslægerne enten har eller oparbejder gennem deres uddannelse. Certificeringen sker kun, hvis uddannelseslægen selv har været på kursus, men de bliver ikke cerficeret på afd. UL kan heller ikke dokumenteres, og derfor skal Røntgen gøre det igen senere.

Udfordring
PKL rejser, at den egentlige udfordring er, hvordan man kan blive certificeret til at certificere. Der er en del speciallæger i specialet, som ikke har været på et kursus. Det er specielt de, der ikke oprindelig uddannet i specialet. Dette kan gå ud over den faglige troværdighed.

Der er enighed i udvalget om, at det er en reel udfordring. Der er ikke mange, der har "et stempel" som gør, at man er certificeret til certificere i UL. Der kan være lokalaftaler, som bestemmer hvad HU-læger skal kunne internt og på tværs. Man kan sagtens komme ud for at mellemvagterne kan mere end bagvagten. Det er ikke et problem at opnå de rigtige kompetencer jf. målbeskrivelsen for akutmedicin, men hvordan sikres det, at dem, der underskriver kompetencerne, faktisk også selv har kompetencerne.

Udvalget ser tre problemstillinger:

  • nogle speciallæger har ikke kompetencerne til at kunne supervisere i UL
  • der mangles personer, der er certificeret til at kunne kan certificere
  • der mangles tilbud, som kan understøtte overstående.

Vi bevæger os mellem uddannelse og efteruddannelse, og spørgsmålet er om der også er andre specialer, som har samme udfordringer?

Det bemærkes at der er i forvejen udbydes et ultralydskursus en gang om året
i Region Midtjylland via Center for Kompetenceudvikling. Hanne Arildsen er kursusleder..


Beslutning for videre proces:
Christina tager udfordringen med til UL-udvalget i DASEM, mhp. evt. at det skal det løftes helt ind i DASEM.. Det kan evt. gøres på uddannelsesudvalgets mødet i DASEM i november. Christina og Charlotte bringer tilbagemeldingen fra DASEM til udvalget på næste møde.

Dermed skal DASEM forholde sig til problemstillingen.
Udvalget går ligeledes tilbage til cheflægerne, og undersøger mulighederne og kommer tilbage med inputs til en ny drøftelse næste gang i udvalget.


Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-233-22

6. Implementering af den nye 360 spørgeramme

Det indstilles,

at udvalget drøfter implementering af den nye 360 graders feedback spørgeramme

Sagsfremstilling

I løbet at 2023 og 2024 implementeres en ny 360 graders feedback spørgeramme for hoveduddannelseslæger i sen hoveduddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.

Den nye spørgeramme har fokus på ledelse.


Med henblik på den bedst mulige implementering af den nye 360 model i akutmedicin bedes udvalget videndele og drøfte, hvordan de forskellige afdelinger planlægger at arbejde med den nye model.

Det kan bl.a. være ift. uddannelse af facilitatorer, ideer til hvordan man får den nye model bedst muligt implementeret på afdelingen, ideer til en eventuel koordineret indsats på tværs af afdelinger eller helt andre ideer eller udfordringer udvalget oplever at stå overfor ifm. den nye model.


Til punktet er vedlagt

- Informationsmateriale om den nye model til uddannnelsesgivere

- Informationsmateriale til hoveduddannelseslægerne

- Skabelon til udviklingsplan

- Den nye spørgeramme


Beslutning

På mødet videndeler de forskellige afdelinger erfaringerne med den eksisterende 360 graders spørgeramme og drøfter hvordan de forskellige afdelinger planlægger at arbejde med den nye model. Nedenfor ses hovedpunkterne fra drøftelserne:


Første del af drøftelsen fokuserede på den nuværende 360 graders model.

Flere afdelinger oplever udfordringer med selv at finde mening i evalueringen og er i tvivl om hvorvidt man reelt lykkes med at måle det man ønsker. Det gælder både UAO'er, Uddannelseslæger og respondenterne. Det kan bl.a. skyldes, at antallet af 360 graders evalueringen opleves som værende meget højt, da alle KBU-læger også skal have en evaluering. Herudover oplever afdelingerne udfordringer med at få reelle og brugbare besvarelse i evalueringen. Oplevelsen er at stort set alle uddannelseslæger modtager de samme kvantitative besvarelser.

Derudover oplever afdelingerne, at det kan være svært at finde mening i at KBU-lægerne efter ca. 3 måneder skal have gennemført en 360 graders evaluering. Det opleves som værende et tyndt vidensniveau respondenterne skal svare på grundlag af.


Der hvor afdelingerne oplever at have god gavn af de nuværende 360 graders evalueringerne er i forbindelse med forløb hvor en uddannelseslæge har det svært. her er særligt i skriftlige bemærkninger en stor hjælp til at tune ind på den reelle problemstilling.


Som led i drøftelserne blev afdelingerne opfordret til at se på måden hvorpå man forbereder uddannelseslæger , såvel som respondenter på 360 graders evalueringerne med henblik på at understøtte så reelle og anvendelige besvarelser som muligt.


Afdelingerne overvejer hvorvidt 360 graders fremadrettet skal tilbydes alle KBU-læger.


Hvad angår den nye 360 graders evaluering med fokus på ledelse er alle afdelinger opmærksomme på de udbudte kurser. Mange skal på kurserne i efteråret 2023. Andre venter lidt endnu, da der fortsat er over et år til at de får de første sene hoveduddannelseslæger.


På næste møde ønsker udvalget at drøfte hvordan de får vendt den ordinære spørgerammer til noget, der giver værdi. Man vil bl.a. drøfte:


  • Hvordan kan det udvikles på afdelingerne, så det bliver retvisende.
  • Hvordan får man mest ud af 360 graders evalueringerne.
  • Uddannelseslægernes udbytte af evalueringerne.
  • Status på den nye spørgeramme næste gang, når mange har været på kursus.
  • Kan man gøre det på tværs af afdelingerne?
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-238-18

7. Uddannelsesnyt fra afdelingerne

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.

Beslutning

Gødstrup:

  • Der er blevet ansat en ny cheflæge: Lubna Kokholm.
  • Afdelingen er gået ned i antal speciallæger grundet opsigelser.
  • Man har besat alle i-stillinger, og nogle i uklasseficerede stillinger.
  • Man oplever, at flere går fra en I-stilling til h- stilling – og der er potentiale for flere kommende h-læger.
  • Man holder fortsat fast i div. uddannelsestiltag, herunder morgenundervisning, uddannelsesdage, og ultralyd certificering.
  • Man afventer fastlægning af, hvilke tiltag der skal fortsættes under den nye cheflæge.


Aalborg:

  • Afdelingen har præsenteret resultater fra det seneste tre-timers møde for afdelingens speciallæger under temaet Debrief fra akutkald, og dette arbejdes der videre med.

Randers:

  • Afdelingen har besat alle i-stillinger, og nogle af disse har søgt hoveduddannelse, mens én har sagt op.

AUH:

  • I-lægerne på afdelingen har en uddannelsesdag om måneden. Disse dage indeholder bl.a journal club, cases, simulation eller præsentationer fra andre specialer. Der er også fokus på trivsel og psykologisk tryghed, og generelt fungerer det rigtig godt, at det er skemalagt.
  • Man oplever at få mange ansøgere til i-stillingerne, men disse får ikke søgt hoveduddannelse i specialet.
    Man oplever, at der mangler engagement fra H-lægerne, da de kun er på afdelingen i en relativ kort periode. Dette afleder en drøftelse af, at man måske skal der se på forløbssammensætningen i fremtiden og på fordelingen af introduktionsstillinger.Punktet sættes på næsten møde i udvalget.
  • På afdelingen anvendes feedback model til KBU-læger, hvor udfyldelse af skema sker til vejledermøderne.
  • Man har fokus på debrief efter vagt – og der arbejdes på at lave noget systematik for dette.
  • Man har oprettet en uddannelsesportal, hvor man har samlet artikler, som kan være til inspiration, f.eks hvad ved det sige at være akutmediciner.

RHN:

  • Afdelingen har fået en ny h-læge, og man oplever god besættelse af introstillinger.
  • Afdelingen oplever at der er kommet mere ro på efter inspektorbesøget, og der er udarbejdet nye handleplaner, som er præsenteret for ledelsen.
  • Man ser ind i en stor forandring, hvor der skal nytænkes hvordan man arbejder sammen men fokus på teams og samarbejdsroller.
  • Der skal flyttes afdeling, og fremadrettet vil der være blandet akutmodtagelse og akutafdeling. Det kommer til at have indflydelse på uddannelsen, og man kan få mere supervision.
  • Man oplever, at der er god fastholdelse af i-læger, som ønsker at blive h-læger

Viborg:

  • Afdelingen har alle I-stillinger besat og ved de seneste 2 runder ansat 3 nye H-læger
  • Der er en god stemning blandt uddannelseslægerne.
  • Næste år forventer afdelingen at få den førstehoveduddannelseslæge færdig, som akutlæge. Afdelingen oplever at deres hoveduddannelseslæger får ros fra samarbejdsafdelingerne og er meget kompetente.
  • Man har planlagt et 14 dages ultralydskursus i stedet for morgenundervisning, mens der også arbejdes på, at man i stedet for morgenundervisning, vil påbegynde simulationsundervisning.
  • Uddannelsesdagene arrangeres af uddannelseslægerne selv 4x årligt, men kan endnu ikke evalueres.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-238-18

8. Nyt fra PKL

Sagsfremstilling

PKL orienterer om seneste nyt inden for specialet.

Beslutning

PKL informerer om følgende tre punkter:
1.    Den nye vejledning vedr. merit i akutmedicin. Sundhedsstyrelsen har den 21. august 2023 udstedt en ny vejledning om merit i specialet akutmedicin. Vejledningen orienterer om Sundhedsstyrelsens fortolkning af reglerne for merit i akutmedicin. Forud for udstedelsen har de forskellige videreuddannelsesregioner og selskabet sendt høringssvar til Sundhedsstyrelsen.
     Udvalget drøfter udfordringerne ved den nye vejledning og bemærker bl.a. manglende fleksibilitet.
 
Tre problematikker, herunder påvirkningen af
o    dem, der allerede er i gang.
o    dem, der bliver behandlet lige nu.
o    dem, der har en meritafgørelse, men er ikke kommet i gang.
 
Update d. 6. september 2023
Videreuddannelsessekretariaterne mødtes den 1. september 2023 med Sundhedsstyrelsen som led i de vanlige samarbejdsmøder. Der foreligger endnu ikke referat fra mødet, men på baggrund af den nye vejledning og drøftelserne på mødet har sekretariatet udarbejdet et foreløbigt notat (vedhæftet), der beskriver de forventet konsekvenser af den nye vejledning.
 
2.    PKL informere om, at der kommer en ny PKL i specialet pr. 1. oktober 2023. Velkommen til Charlotte Green.
 

3.    Der informeres desuden om, at Aalborg og RHN står for specialevalgsdagen torsdag den 5. oktober 2023.  

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-238-18

9. Næste møde

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.

Beslutning

D. 12. dec. i Randers kl. 9.00- 14.00. Randers booker lokaler og forplejning.
Temaer til næste møde:
  • 360 grader evaluering – evt. med oplægsholder.
  • Forløbssammensætning fremadrettet.  Afklares.
  • Evaluering af HU-forløb, nu hvor de første er færdige.
  • Uddannelseslæge.dk.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-238-18

10. Eventuelt

Sagsfremstilling

T.O. afholdes der temadag i Aalborg d. 29. feb. 2024, med emnet Forgiftning. Temadagen planlægges af Aalborg i samarbejde med RHN.
Opfølgning på inspektorbesøget i Hjørring:
Den største udfordring for uddannelseslægerne har været, at mellemvagten har gået alene om natten i vagten.
Blandt andet på den baggrund er der nu udviklet handleplaner, som inkluderer, at der foreligger en aftale med den medicinske bagvagt, således mellemvagten kan tage kontakt til denne i vagten. Der er yderligere dagligt et morgenmøde på 15 min, hvor der evalueres på vagten, og på baggrund af disse møder udarbejdes der en rapport. De daglige rapporter samles, så progressionen kan følges. Oplevelsen er, at det går bedre – der er pt. data fra 19. juni til 23. august, og dette data bekræfter, at der er mulighed for supervison, og dermed et trygt læringsmiljø.

Der er dog stadig udfordringer på afdelingen, i det der stadig kan være rigtig travlt, men dette kan også spores tilbage til bemandingen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-238-18

11. Deltagere

Sagsfremstilling

Tilstede:

Marc Ludwig (PKL)

Nasrin Imamirad (UAO Randers)

Elisa Worthington (UAO Aalborg)

Matilde Eriksen (UKYL Aalborg)

Maika Stoel (UAO Hjørring)

Christina Lehmann (UAO Gødstrup)

Heidi Madsen (Aarhus)

Charlotte Green (UAO Aarhus)

Mette Schytt-Nielsen(UKYL Aarhus)

Hans Just Andersen (UAO HE Midt)

Trine Kirkegaard (VUS)

Helle Østergaard (VUS, referent)



Afbud:


Malene Søby (UAO Horsens)Trine – Horsens

Trine Dyrberg (UAO Horsens)

Tilbage til toppen