Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Radiologi - uddannelsesudvalg
den 15. november 2019 kl. 09:00
i F7, stuen (908728536), Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg


Sagnr.: 1-30-72-259-18

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Er der punkter til eventuelt?

 

Deltagere:

Arne Lücke, PKL (formand)

Bodil Ginnerup, AUH

Annette Obel, UAO, AUH Neuroradiologisk afdeling

Jeppe Bruun-Torjusen, UAO, RH Randers

Jette Madsen, UAO, HE Midt, RH Viborg

Iryna Baravitskaya, UAO, HE Vest, RH Holstebro

Dritan Shallo, UAO, HE Vest, RH Herning

Kirsten Enø Pedersen, UAO, RH  Horsens

Pia Ipsen, UAO, AUH UH

Edith Nielsen, UAO, AUH Neuroradiologisk Afdeling

 

Elise Klæstrup, Yngre radiologer Region Midtjylland

Sidse Bregendahl, UKYL, AUH UH

Mads Greibe Nielsen, UKYL, HE Midt, RH Viborg

Tobias Kielsgaard Kristensen, UKYL, HE Midt, RH Silkeborg

Sara Arif, UKYL, RH Herning

Mette Dahl Jacobsen, Videreuddannelsessekretariatet (referent)

  

Afbud:

Graziella Andersen, UAO, Aalborg UH

Agnieszka Delekta, UAO, Aalborg UH

Dennis Vagn Lindgaard, UKYL, RH Randers

Kim Sivesgaard, UKYL, HE Vest, RH Herning

Milda Dedelaite, UKYL, Aalborg UH

Behrouz Almasi, midlertidig UAO, RH Silkeborg

 

Forplejning: morgenbrød med kaffe/the og frokostsandwich og vand ved mødets afslutning

Beslutning

Ikke fremmødt:

Osama Hussein Al-Kafaji, UAO, RH Nordjylland, Hjørring

Parul Gupta, UKYL, RH Nordjylland, Hjørring

Pouneh Kalantari, UKYL, Aalborg UH

 

Der blev budt velkommen og mødet blev indledt med en kort præsentationsrunde.
 

Dagsordenen blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

2. Nyt fra PKL

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager PKL's orientering om nyt siden seneste møde til efterretning.

Sagsfremstilling

PKL vil orientere om relevante uddannelsesemner bl.a. ift. hvad der sker i DRS koordinerende uddannelses udvalg.

 

Derudover har der også været specialevalgsdag d. 24. oktober 2019 i Aalborg og der orienteres nærmere herom.

 

Efterfølgende en evt. drøftelse om emnerne i plenum.

Beslutning

Arne fortalte om nyt siden seneste uddannelsesudvalgsmøde i januar 2019.

 

Der var specialevalgsdag d. 24. oktober 2019 med god deltagelse fra radiologi. Der var flere seriøst interesserede forbi radiologi-standen. Der var dog også en oplevelse af, at der var skarp konkurrence med andre specialer om at fange interessen hos de besøgende.

 

Herefter fulgte et oplæg vedr. en undersøgelse af uddannelseslægernes brug af bøger versus internet, når det kommer til faglig videnssøgning. Arne har det seneste stykke tid også beskæftiget sig meget med rådgivning vedr. tilrettelse af Ph.d.-forløb og hoveduddannelse.

 

Der blev rettet en opfordring til at være opmærksomme på uddannelseslægernes brug af beskrivende radiografer. Der har været tilfælde i Aalborg, hvor uddannelseslæger i første omgang ikke kunne få godkendt deres kompetencer indenfor knogleradiologi, da de ikke har set nok heraf. Der har også i Aarhus UH været behov for en ekstra indsats (dog endnu uden forlængelse af uddannelsestiden i ortosektoren) for uddannelseslæger, der kommer fra en introduktionsstiling i en afdeling med beskrivende radiografer. Der bør være en opmærksomhed på at styrke uddannelseslægernes kompetencer ift. knogleradiologi tilstrækkeligt under de relevante delansættelser inden overgang til nyt hospital.

 

Arne har derudover deltaget i DSMU 2019 og vil berette herom på næste møde i uddannelsesudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

3. Inspektorbesøg på Røntgen og Skanning, Aarhus Universitetshospital

Det indstilles,

at orienteringen tages til efterretning.
at uddannelsesudvalget drøfter relevante aspekter ved inspektorbesøgene, som evt. kan være til fælles inspiration.

Sagsfremstilling

AUH og RH Silkeborg har siden seneste møde i uddannelsesudvalget haft inspektorbesøg og vil orientere nærmere herom.

 

Uddannelsesudvalget opsamler og drøfter, om nogle tiltag/aspekter ved inspektorbesøget kan være relevante for andre afdelinger og hvordan.

Er der nogle områder, hvor det er muligt at drage fælles inspiration af hinanden?

 

Sundhedsstyrelsen havde følgende kommentarer til inspektorbesøget på Røntgen og Skanning, AUH:

  • Rapporten vedrører rutinebesøg på en uddannelsesaktiv afdeling med mere end 40 uddannelseslæger.
  • Afdelingen er dannet ved udflytning til det nye universitetshospital. Såvel flytning som afsnit med adskilte placeringer og funktionsområder opleves som en udfordring der arbejdes aktivt med.
  • Inspektorerne scorer stort set samstemmende med selvevalueringen, dog med en markering af at temaet ”Forskning” findes utilstrækkeligt opfyldt.
  • På det grundlag har afdeling og inspektorer aftalt at der fremover arbejdes med at synliggøre mulighederne for forskning i afdelingen. Endvidere arbejder afdelingen med at bedre såvel supervision som formaliseret undervisning ligesom struktureret kompetencevurdering skal gennemføres på alle afsnit.
  • Sundhedsstyrelsen støtter denne plan og planlægger med at næste inspektorbesøg finder sted som et rutine besøg i 2023 eller snarest muligt derefter.

 

Sundhedsstyrelsen havde følgende kommentarer til inspektorbesøget på Røntgen og Skanning: RH Silkeborg:

  • Rapporten vedrører rutinebesøg på en afdeling med få uddannelseslæger, og som prioriterer uddannelse højt. 
  • Ved besøget deltog såvel uddannelseslæger som speciallæger og repræsentanter for ledelsen.
  • Inspektorerne finder et godt uddannelsesmiljø med mange speciallæger ift uddannelseslæger.
  • Ved besøget finder inspektorerne at alle de seksten temaer er opfyldt i tilstrækkelig eller særdeles god grad.
  • At inspektorerne fremhæver mulighederne for at rumme flere uddannelseslæger, ifald de kan rekrutteres, ligger uden for Sundhedsstyrelsens ressort, men vi ser naturligvis positivt på alle muligheder, der tilsigter at styrke uddannelsesområdet.
  • For det fremtidige arbejde peger inspektorerne på 5 indsatser, herunder at fokusere på fast og systematisk kompetencevurdering samt vejlederuddannelse til de kliniske vejledere og UAO.
  • Sundhedsstyrelsen støtter de aftalte indsatser og planlægger med at næste inspektorbesøg finder sted som rutine besøg i 2023 eller snarest muligt derefter.

Beslutning

Aarhus UH:
  • Inspektorbesøget forløb over to dage og de forskellige afsnit lavede hver deres selvevalueringer. UAO'erne lavede herefter en fælles evaluering til Sundhedsstyrelsen.
  • AUH har stor forskellighed, når det kommer til formaliseret/ikke-formaliseret undervisning i de forskellige afsnit.
 
Indsatsområder, bl.a.:
  • Supervision - der arbejdes videre med konkrete tiltag for at fremme supervision under en forståelse af, at de fysiske rammer ikke altid understøtter supervision.
  • Struktureret kompetencevurdering
  • Kontinuitet i uddannelse – løses med en større udstrækning af overlevering. Her skal overlevering til regionshospitalerne (især ved uhensigtsmæssige forløb) også tænkes ind. Så det også er muligt at støtte og løfte, hvor der er brug for det. Alt overlevering foregår efter aftale med uddannelseslægerne.
  • Opmærksomhed på at synliggøre forskning mere – der forskes, men det kan hurtigt blive lidt usynligt. Der rettes en opmærksomhed på at tydeliggøre mulighederne, hvis man gerne vil forske og hvor/hvordan det foregår i afdelingen.
 
Efter sammenflytningen er afdelingen blevet meget stor og forskelligartet . Det var derfor centralt at stikke hovederne sammen efter inspektorbesøget og finde ud af, hvilke grupper som de forskellige insdsatsområder var møntet på. Der var derudover en oplevelse af, at undervisningen kunne gå lidt i stå i flytningen – dette er efterhånden ved at være oppe at køre igen.
 
RH Silkeborg:
Besøget var i starten af juni og der var generelt stor tilfredshed fra inspektorerne.
 
Indsatsområder:
  • Flere uddannelseslæger og opmærksomhed på, at uddannelseslægerne ser alle relevante opgaver på afdelingen. Disse opgaver er siden blevet overgivet til uddannelseslægerne.
  • Obligatorisk fokuseret ophold ved RH Viborg (som er akuthospital) for Intro-læger for at sikre, at de ser gennemlysning og akut radiologi.
  • Regelmæssig kompetencevurdering.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

4. Gender diversity og karriere vejledning

Det indstilles,

at udvalget tager oplægget til orientering og efterfølgende drøfter centrale aspekter af dette.

Sagsfremstilling

Karriere, køn og ligestilling i lægelivet

Oplæg v/Bodil Ginnerup

 

Dagsordenspunktet består af et oplæg på 30 min., hvorefter udvalget inddeles i mindre grupper til drøftelse i 15 min. Derefter vil der være en opsamling i plenum med en varighed af ca. 15 min.

Beslutning

Bodil redegjorde for baggrunden for, at hun begyndte at interessere sig for kønsdiversitet og kønsbias i arbejdslivet.
 
Highlights fra oplægget:
  • Der er i Danmark  et overordnet løngab på 16 procent over hele arbejdsmarkedet. På lederniveau er tallet 30 procent og 6 procent for nyuddannede fra CBS.
  • Danmark er nr 55 på den globale liste ift. ligeløn mellem kønnene, nr 13 på den globale liste over ligestilling og nr 95 mht kvinder i ledelse.
  • Der optages flere kvinder på medicinstudiet end mænd, op til en fordeling på næsten 70 og 30 procent.
  • Der er en underrepræsentation af kvindelige ledere, både det private erhvervsliv, det offentlige og universitetsverdenen.
  • Sprogbruget i stillingsannoncer betyder meget for rekrutteringen af et bestemt køn (også ift. hvem der skriver annoncen – mænd appellerer ubevidst til mænd og omvendt).
  • John/Jennifer studiet som eksempel på hvordan kompetencer vurderes forskelligt ift. om der var en kvinde/mand, som afsendte cv'et.
  • Baby x studiet ift. hvordan voksne mennesker reagerer på spædbørns køn (tilfældigt tildelt køn via lyserød/lyseblå sparkedragt).  
  • Kønsstereotyper gør sig også gældend indenfor syn på ledere. Det mest springende punkt er måske transparens med hensyn til ambitioner.
 
Argumenter for ligestilling:
  • Skæv fordeling af talent – kvinder er overkvalificerede til deres stillinger (30 procent) og kommer ikke op på de poster, som de er kvalificerede til.
  • Større ligestiling giver mere innovation og virksomheder, som klarer sig godt (sorte tal på bundlinjen).
  • Kvinder udgør alligevel 50 procent af befolkningen. Der bør være en ligelig fordeling af både bidrag til samfundet og de samfundsmæssige goder.
 
Herefter var der drøftelser i grupper, inddelt efter UKYL/UAO og kvinder/mænd
 
Endeligt var der en fælles opsamling i plenum:
  • Det kan være gavnligt generelt at komme væk fra at bruge begreber baseret på og hægtet op på de biologiske køn (selvmodsigelse at søge kvinder fx i bestyrelser, fordi de i kraft af deres biologiske køn bidrager med noget andet end mænd). Dette kan være en faktor, der kan gøre det svært at "kvote" sig ud af problematikken.
  • Det blev betegnet som en øjeåbner at fokusere på en pipeline ift. fremtidig ligestilling – måske kan der være mulighed at køre med kvoter i en begrænset periode.
  • Ift. medicinuddannelse og sygeplejerskestudiet – bliver det problematiseret i samme udstrækning, at der er mange kvinder på sygeplejerskestudiet?
  • Talentspotting blev betegnet som meget vigtigt ift. nuværende mangel på radiologer – der er ikke råd til at lade talentmasse gå tabt pga. køn, race el.lign. Fx ift. opmærksomhed på fordeling i teams, så der ikke opstår rene kvinde- og mandeteams.
  • Der lød en opfordring til, at kvinder er transpearente omkring deres ambitioner, hvilket kan gøre det nemmere at få de relevante personer i pipeline til bestemte stillinger el.lign. UAO bør finde en måde at spørge sig frem til, hvad kvinderne gerne vil karrieremæssigt.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

5. Nyt fra afdelingerne

Det indstilles,

at de uddannelsesansvarlige orienterer om evt. nyt fra afdelingerne.

Sagsfremstilling

Der sker en orientering om evt. uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag.

Beslutning

 
RH Silkeborg:
  • Der har været et stort skifte i speciallægerne, hvilet ser ud til at give et løft for uddannelsesområdet, da flere nytilkommende har et stort fokus på uddannelse.
 
RH Viborg:
  • Afdelingen oplever stor søgning til uddannelsesstillingerne, men stadigt lidt problemer ift. bemanding på speciallæge-siden.
  • Afdelingen har været sektorinddelt i et år, hvilket fungerer godet. Det nye akutcenter er lige åbnet, hvor afdelingen har et lille afsnit.
 
RH Horsens:
  • Afdelingen har også været lidt udfordret på mandskabssiden ift. speciallægerne, hvilket giver lidt daglige udfordringer.
 
RH RANders:
  • Afdelingen har fået ny ledende overlæge, som har et stort fokus på uddannelsesområdet.
 
RH Herning og Holstebro:
  • Der implementeres flere nye tiltag indenfor uddannelsesområdet bl.a. skal uddannelseslægerne gerne holde foredrag en gang ugentligt om et fagligt emne, som interesserer dem. Der afsættes også et tidsrum hver morgen til undervisning.
  • Der kommer flere uddannelseslæger, hvilket giver flere opgaver for speciallægerne ift. undervisning.
  • Intro-læger går i vagt efter 6-7 ugers ansættelse. Der er tilrettelagt en ny vagtstruktur for de to afdelinger.
 
Aarhus UH:
  • Afdelingen er i gang med at strukturere supervisionen.
  • Afdelingen er udfordret på, at der kommer uddannelseslæger i forskellige typer forløb ift. at bevare overblikket over ansættelsernes længde og forventet kompetenceopnåelse herunder. Derudover er afdelingen udfordret på, at det nye HU-forløb indeholder seks måneders mindre tid på AUH. Det kan være problematisk at tilrettelægge forløbet med så korte ansættelser i de forskellige sektorer.
  • Det opleves som problamatisk, at der kun afsættes 1 time per måned til, at hele lægegruppen kan mødes. Det ofte giver god mening, at alle lægerne mødes med henblik på undervisning og fremlæggelser fx case-gennemgang. De yngre læger får meget ud af case-gennemgang og det blev opfordret til at fastholde disse.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

6. Status for CT og telemedicinsk klinik i Hjørring

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget drøfter status for CT og telemedicinsk klinik i Hjørring.

Sagsfremstilling

Der redegøres for status for CT og telemedicinsk klinik i Hjørring.

Beslutning

Punktet udspringer af spørgsmålet om, hvorvidt uddannelseslægerne på RH Nordjylland ser nok CT til, at det er fyldestgørende for deres uddannelse.

 

Punktet udsættes til næste møde i uddannelsesudvalget, da der på indeværende møde ikke er repræsentation fra RH Nordjylland.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

7. Dimensioneringsplan 2021-2025

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen om høringsproces for dimensionering af speciallægeuddannelsen 2021-2025 til orientering, og
at udvalget såfremt det er relevant drøfter faglige aspekter for fagets udvikling samt evt. specialespecifikke udfordringer set i forhold til en kommende dimensioneringsplan.

Sagsfremstilling

Sundhedsstyrelsen har 1. oktober igangsat høringsproces i forhold til den kommende dimensioneringsplan for speciallægeuddannelsen 2021-2025.

 

PKL og de specialespecifikke uddannelsesudvalg er ikke høringspart, men der lægges op til, at der er en kort orientering om processen og en kort drøftelse af speciealespecifikke udfordringer set i forhold til den kommende dimensioneringsplan.

 

Det generelle og det specialespecifikke høringsmateriale fra Sundhedsstyrelsen kan findes via dette link: https://hoeringsportalen.dk/Hearing/Details/63255

 

Nedenstående tekst er sendt til alle PKL i Videreuddannelsesregion Nord.

 

Orientering vedr. høringsproces for dimensionering af speciallægeuddannelsen 2021-2025

 

Denne mail får du, fordi du er Postgraduat Klinisk Lektor (PKL). Som tidligere orienteret om på blandt andet PKL-UKO-VUS temadagene og i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse (DRRLV) har videreuddannelsessekretariatet valgt ikke at lave en formel høring af PKL’erne i forbindelse med DRRLV's proces omkring Sundhedsstyrelsens høring af dimensionering af speciallægeuddannelsen 2021-2025. Denne mail og vedlagte materiale kan dermed betragtes som en orientering.

 

Hvis du som PKL har nogle særlige opmærksomhedspunkter, som du finder vigtige i forhold til den videre proces modtager videreuddannelsessekretariatet dem inden mandag den 28. oktober 2019 kl. 12.00 til vus@stab.rm.dk.

 

Proces

Sundhedsstyrelsen har 1. oktober 2019 fremsendt høringsmateriale i forbindelse med udarbejdelse af dimensioneringen af speciallægeuddannelsen 2021-2022. DRRLV i Videreuddannelsesregion Nord er høringspart, ligesom Danske Regioner, Lægeforeningen og de lægevidenskabelige selskaber er blandt høringsparterne.

 

I processen under DRRLV i Videreuddannelsesregion Nord bidrager blandt andet hospitalsledelserne i Region Nordjylland og Region Midtjylland og specialerådene i Region Midtjylland til høringssvaret.

 

Høringssvarene fra specialerådene og hospitalsledelserne vil indgå i det materiale, som DRRLV Videreuddannelsesregion Nord får forelagt, når rådet den 5. december skal drøfte sit samlede høringssvar til Sundhedsstyrelsen.

 

Du kan som det fremgår af ovenstående altså møde spørgsmålet om den fremtidige dimensionering i flere forskellige sammenhænge.

 

Giv din faglige vurdering til kende via ledelsessystemet og de lægevidenskabelige selskaber

Vi opfordrer dig til, at bringe din faglige viden i spil, ved at indgå aktivt i de drøftelser og processer der ligger i henholdsvis ledelsessystemet og i det lægevidenskabelige selskab.

 

Derudover finder videreuddannelsessekretariatet det relevant, at dimensioneringsplanen drøftes i det specialespecifikke uddannelsesudvalg. Udvalgene er som PKL’erne ikke høringsparter, men udvalgets medlemmer har mulighed for at bringe opmærksomhedspunkter til eksempelvis deres respektive hospitalsledelser.

 

Vedlagt som bilag er hele Sundhedsstyrelsens høringsmateriale inklusiv det specialespecifikke materiale. Desuden vedlægges en opgørelse over udgifterne ved en udvidelse i antal hoveduddannelsesforløb, og et baggrundsnotat med uddybende bilag med opgørelse over fordelingen af speciallæger i Region Midtjylland.

 

Vedlagt find venligst følgende materiale:

·         Samlede høringsdokumenter fra Sundhedsstyrelsen

·         Baggrundsnotat 2019

·         Bilag til Baggrundsnotat 2019

·         Økonomi ift. at uddanne en speciallæge

 

Hvis du har spørgsmål til proces eller materiale, kan du kontakte Bertil Selde Krogh (bertil.krogh@rm.dk, tlf: 30520517).

 

Med venlig hilsen

 

Mads Skipper

Sekretariatschef, Videreuddannelsesregion Nord

Beslutning

Det blev drøftet, at der blev indsendt et samlet høringssvar igennem PKL, hvori det blev anbefalet at øge dimensioneringen med en HU-stilling i Videreuddannelsesregion Nord. Det er endnu for tidligt at sige, om dimensioneringen bliver øget og i så tilfæde, hvor stillingen skal placeres henne.

 
Videreuddannelsesregion Syd har netop fået bevilliget en midlertidig udvidelse på 4 HU-stillinger af Sundhedsstyrelsen. Videreuddannelsesregion Øst anbefaler ligeledes at opnomere dimensioneringen med 1 HU-stilling.

 

Det blev derudover italesat, at DRS-KUR er i færd med at undersøge det forventet behov for radiologier fra 2030 og frem.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

8. Sprogbarrierer i introstillinger og godkendelse af introstillinger

Det indstilles,

at udvalget drøfter evt. erfaringer og tiltag for at mindske sprogbarrierer i introstillingerne.

Sagsfremstilling

Hvad kan vi gøre for at undgå uhensigtsmæssige forløb?

 

Der ønskes en erfaringsudveksling og videndeling ift. sprogbarrierer i introstilingerne med henblik på at tydeliggøre mulighederne for så vidt muligt i fremtiden at undgå uhensigtsmæssige forløb grundet sprogvanskeligheder.

Beslutning

Det blev italesat, at PKL og UAO'erne til stadighed oplever sprogvanskeligheder blandt nogle HU-læger. Det blev betegnet som vigtigt, at evt. sprogproblemer opspores hurtigt under intro-uddannelsen, så det er muligt at sætte ind med en tidlig indsats. Også fordi at Intro-lægerne er ansat det samme sted under hele intro-forløbet, hvilket giver mere tid og ro til at vurdere deres sproglige kompetencer. Når HU-lægerne fx starter på AUH, flytter de rundt imellem de forskellige afsnit, hvilket ikke giver meget tid de enkelte steder til at vurdere sproget.
 
Tiltag til at hjælpe intro-lægerne til et fyldelstgørende dansk blev drøftet. Det kan være for sent at gå i gang med at forbedre sproget under HU-uddannelsen og Arne opfordrede derfor til at hjælpe aktivt med at forbedre sproglige kompetencer så tidligt i intro-forløbet som muligt. Dette kan fx foregå ved de regionale sprogcentre ift. sprogvurdering igennem lær-dansk. Efter sprogvurderingen har lægen mulighed for at få konkret vejledning til forbedringer og specifikke sprog-kurser målrettet læger. Det er også muligt at kontakte egen HR-afdeling ift. hjælp – de kan også have nogle bestemte programmer til at højne sproglige kompetencer.
 
Det er i sidste instans muligt at forlænge lægens intro-uddannelse, hvis det er muligt at opnå de nødvendige sproglige kompetencer over en kortere tidsperiode. Det er centralt, at der ikke godkendes intro-forløb, hvis lægen ikke besidder de nødvendige kompetencer (fx indenfor lægerollerne 'kommunikator' og 'professionel').
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

9. Nyt fra VUS

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS


Funktionstidsbestemmelse (August 2019)
I overenskomsten mellem YL og RLTN (=overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge højest må have været ansat i 2 år på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Denne bestemmelse har ikke været gældende for læger, der var underlagt 6-årsfristen.

 

Med bortfald af 6-års-fristen pr. 1. maj 2019 blev også læger med gennemført KBU samt visse udenlandsk uddannede læger dog også omfattet af funktionstidsbestemmelserne. Disse grupper har ikke haft mulighed for at forberede sig på denne væsentlige ændring.

 

Danske Regioner og Yngre Læger har den 24. juni 2019 derfor indgået aftale om, at der til og med 31. marts 2021 dispenseres fra funktionstidsbestemmelserne for følgende to lægegrupper:

 

  • alle yngre læger, der har gennemført KBU
  • læger, der har opnået autorisation til selvstændigt virke på andet grundlag end KBU efter 1. april 2010

 

Disse to grupper kan frit søge opslåede hoveduddannelsesforløb i specialerne de har gennemført en introduktionsuddannelse i.

 

Funktionstidsbestemmelserne er uændret gældende for alle læger, der har gennemført turnusuddannelse.

 

I kan se aftalen her. https://www.videreuddannelsen-nord.dk/siteassets/aftale-om-dispensation-fra-maksimal-funktionsperiode-juni-2019.pdf  


  

Twopagers - Generelle kurser (juni 2018)

Der er udarbejdet en række twopagers med informationer om de generelle kurser.

Twopagerne indeholder:

 

  • en beskrivelse af formålet med kurset
  • en beskrivelse af kursets forløb
  • en opfordring til deltagerens forberedelse inden kurset

 

Twopagerne er udarbejdet for at forberede kursusdeltagerne bedre på kurset samt en opfordring til opfølgende aktiviteter efter kursusafholdelsen.

 

Twopagerne vedlægges dagsordenen og vil ligeledes kunne findes på VUS-hjemmesiden på

 

(se følge 5 Bilag: Vejledningskursus, SOL 3, Læringskursus, Kommunikation for basislæger og Akut

 

Besatte og ubesatte uddannelsesforløb (august 2019)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om besatte og ubesatte hoveduddannelsesforløb for Videreuddannelsesregion Nord, første halvår 2019 (Se bilag: Opslåede og besatte HU-stillinger 1. halvår 2019 VUR Nord). Tallene for 2018 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Den nationale oversigt for opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018 er ligeledes vedlagt (se bilag: Opslåede og besatte introduktionsstillinger i 2018). Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
 

Sammenhængende uddannelsesforløb (april 2019)

Videreuddannelsesregion Nord har af Sundhedsstyrelsen og Sundheds- og Ældreministeriet som et femårigt pilotprojekt, fået dispensation til at tilbyde kommende KBU læger sammenhængende uddannelsesforløb i Kirurgi, Almen medicin og Psykiatri, i Region Nordjylland. De sammenhængende forløb består af KBU og introstilling samt KBU, introstilling og hoveduddannelsesforløb.

I de to seneste runder(2. halvår 2018 og 1. halvår 2019) er der i alt besat 8 sammenhængende uddannelsesforløb i Region Nordjylland fordelt på de tre specialer.

Psykiatri og neurologi har også fået dispensation til at opslå sammenhængende introstilling og hoveduddannelsesforløb, hvor både Region Midtjylland og Region Nordjylland indgår i et eller flere af forløbene. De to specialer har fået besat henholdsvis ét sammenhængende forløb hver i 1. halvår 2019. Fra 1. halvår 2020 har almen medicin i Region Midtjylland fået dispensation til i en femårig periode at opslå op til 4 sammenhængende uddannelsesforløb om året bestående af KBU, Introstilling og hoveduddannelsesforløb. Forløbene vil være forankret i den vestlige del af Region Midtjylland.

 

Nye KBU tal (opdateret oktober 2019)

  • Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.

 

Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639

 218

146

72

1. halvår 2020

613

204

134

61

*Antal tilmeldte til KBU

 

 

 

**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland

 

 

  

Sprogundervisning for udenlandsk uddannede læger (februar 2019)
Region Midtjylland tilbyder sprogundervisning til udenlandske læger under uddannelse, hvis det vurderes, at lægen ikke har tilegnet sig tilstrækkelige danskkundskaber via de kommunale tilbud. Det er afdelingslederne som skal ansøge om sprogundervisning og de skal være indstillet på at frigøre lægen til at følge undervisningen. Der henvises til følgende hjemmeside for yderligere information:
http://www.videreuddannelsen-nord.dk/udenlandske-lager/

http://www.rm.dk/sundhed/faginfo/uddannelse/sundhedsuddannelser/udenlandske-lager/sprogundervisning/

 

Region Nordjylland her tilbyder Aalborg UH, Regionshospitalet Nordjylland og Psykiatrien forskellige tiltag i forhold til at fremme sprogniveauet ved udenlandsk uddannede læge. Såfremt man har brug for at benytte tilbuddet kan hospitalets respektive UKO være behjælpelig med at henvise til relevante personer på hospitalerne.

 

MUK 2020

 

Videreuddannelsesregion Nord arrangerer sammen med Region Midtjylland og Region Nordjylland, Aarhus og Aalborg Universitet, DSMU og Lægeforeningen endnu en gang en dansk fælles medicinsk uddannelseskonference om lægeuddannelsen for alle aktører i den præ- og postgraduate lægeuddannelse.

 

Konferencen afholdes fra den 7. til den 9. juni 2020 i Aarhus. Tilmedlingen åbner via Plan2learn den 1. november 2019.

 

Se vedlagte flyer.

Beslutning

Indberetningen af besatte/ubesatte uddannelsesforløb til Sundhedsstyrelsen blev kort drøftet. I 2019 blev alle HU-forløb besat, men data er trukket i Videreuddannelsen.dk inden sidste ansættelsesrunde for 2019 blev afsluttet, hvilket er grunden til, at der i indberetningen står til at være 7 ubesatte forløb i radiologi. Disse blev senere besatte i september 2019.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

10. Eventuelt

Sagsfremstilling

Herunder planlægning af næste møde

 

Konkrete forslag til mødedatoer kan være:

 

Første halvdel af 2020:

Torsdag d. 11. juni kl. 09.00-12.00

Fredag d. 12. juni kl. 09.00-12.00

Torsdag d. 25. juni kl. 09.00-12.00

Fredag d. 26. juni kl. 09.00-12.00

 

Anden halvdel af 2020:

Torsdag d. 12. november kl. 09.00-12.00

Fredag d. 13. november kl. 09.00-12.00

Fredag d. 20. november kl. 09.00-12.00

Beslutning

Det blev aftalt at afholde næste uddannelsesudvalgsmøde torsdag d. 25. juni kl. 09.00-12.00, formodentligt i Viborg.

 

Af hensyn til vagtplanlægningen blev den evt. mulighed for at indkalde UAO'erne til fast undervisning min. tre måneder i forvejen kort drøftet. Det er muligt at kontakte Mette for mailadresser på UAO'erne i Videreuddannelsesregion Nord.

Tilbage til toppen