Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Radiologi - uddannelsesudvalg
den 17. juni 2021 kl. 09:00
i Mødelokale B4, 1. sal, Regionshuset Viborg, Skottenborg 26, 8800 Viborg

 


Sagnr.: 1-30-72-259-18

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Der bydes velkommen til mødet og indmeldes evt. punkter til Eventuelt.


Dagsordenen er vedhæftet som bilag i pdf fil.


Mødet afholdes med fysisk fremmøde i mødelokal B4 på 1. sal, Regionshuset Viborg. Ved evt. udfordringer med at finde mødelokalet kan der ringes til Mette Dahl på tlf. 9243 9037 ved ankomst.


Der vil også være mulighed for videoopkobling, såfremt der er behov herfor (vejledning vedhæftet).

Virtuelt mødelokale: meet.rm05@rooms.rm.dk


Af hensyn til forplejning og praktik bedes I give besked til mette.dahl@stab.rm.dk senest d. 11. juni 2021, såfremt I deltager via video eller har afbud til mødet.


Forplejning: Brød og kaffe ved ankomst samt frokost inden afgang.

Beslutning

Der blev budt velkommen og informeret om, at Arne fortsætter som PKL.


Mødet blev herefter indledt med en kort præsentationsrunde.


Dagsordenen blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

2. Opfølgning på referat fra seneste møde

Det indstilles,

at referatet godkendes.

Sagsfremstilling

Referatet fra seneste møde d. 27. november 2020 er vedhæftet som bilag.


Der er på forhånd ikke indkommet skriftlige kommentarer til referatet.

Beslutning

Referatet blev godkendt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

3. Nyt fra afdelingerne

Det indstilles,

at der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget.

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.


Der foreslås en gensidig orientering om evt. uddannelsesmæssige problemstillinger og uddannelsestiltag i forhold til to forskellige perspektiver:


  1. En generel orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning.
  • Hver afdeling deler evt. nyheder, problemstillinger og andet relevant til fælles orientering og refleksion.


  1. En mere specifik orientering under overskriften 'stjæl vores gode ide'.
  • Hver afdeling bedes præsentere et vellykket uddannelsestiltag, som vurderes generelt relevant og overfør bart.

Beslutning

Afdelingerne skiftede til at fortælle om uddannelsesmæssige tiltag og nyheder :


Aalborg UH:

  • Afdelingen har på nuværende tidspunkt en udenlandsk uddannet radiolog ansat i en evalueringsansættelse og vil efter endt ansættelsesperiode gerne dele erfaringerne hermed, også ift. det nødvendigt ressourceforbrug forbundet med evalueringsansættelsen.
  • Afdelingen er i gang med at udarbejde en casebaseret anonymiseret database for at præsentere forskellige cases som fx forberedelse før uddannelseslægerne påbegynder vagt. Databasen vil ikke komme til at indeholde cpr-numre.


RH Horsens:

  • Det blev fortalt, at der er etableret et tættere samarbejde med forskningsenheden for at indgå forskningssamarbejde med andre afdelinger fx kvalitetsstudier om multitraumer.
  • Efter sommer opstartes der en journalclub til fx diskussion af nye faglige artikler.
  • Afdelingen har udarbejdet en introduktionsbog til nyansatte introlæger med fx råd til formulering af beskrivelser.


HE Vest:

  • Afdelingen har søgt om midler til at opstarte et undervisningsprojekt i radiologi for KBU-læger og afventer respons herpå.
  • Afdelingen var klar til at flytte til Gødstrup, men arbejder aktivt med undervisningen.


Aarhus UH:

  • Der blev fortalt om, at den daglige undervisning har været pauseret pga. COVID-19 afstandskrav. Denne er nu opstartet igen.
  • Der har været en intern omstrukturering af HU-lægernes tid på de forskellige afsnit.
  • Der lød en opfordring til, at både universitetshospitaler og regionshospitaler er opmærksomme på, at HU-lægerne får opstartet forskningstræning i god tid, da dette kan være svært at nå i løbet af det sidste år af HU-uddannelsen.


RH Silkeborg:

  • Der har været arbejdet med uddannelsesprojekter fx mappesystem med oversigtsartikler og tips/tricks samt fokuseret oplæring med opstart af beskrivelser. Derudover er der blevet indført tavlesystem for at vise, hvem der er vejledere for hvilke uddannelseslæger, hvornår der afholdes vejledersamtaler og 360 evalueringer samt kompetenceoversigt.
  • Afdelingen har arrangeret deltagelse i relevante uddannelsesaktiviteter med medicinsk afdeling, bl.a. fælles journalclub. Derudover er der etableret fast undervisning i radiologi for nystartede KBU-læger i medicinsk afdeling.


RH Randers:

  • Afdelingen har udarbejdet et lommeindex med normalbeskrivelser på de mest almindelige undersøgelser, telefonnumre osv. til nystartede uddannelseslæger (vedhæftet som bilag til inspiration).
  • Det blev fortalt, at der for nyligt er opstartet et projekt i samarbejde med Akutafdelingen for at bedre henvisningerne herfra.
  • Der er indført fast morgenundervisning på afdelingen, hvor en uddannelseslæge hver dag præsenterer en kort case fra den forudgående vagt.


RH Viborg:

  • Efter bemandingsudfordringer har afdelingen igen påbegyndt undervisning af KBU-læger i Akutafdelingen som introduktion til røntgen afdelingen.
  • Det blev fortalt, at ansættelsen af flere uddannelseslæger har givet mulighed for dobbeltfunktion nede i Akutafdelingen, hvilket har givet mere ro og tyghed i funktionen.


Der blev delt en anbefaling af youtube profilen strong medicine.


Der blev ønsket et dagsordenspunkt vedr. evt. revidering af vejledning til mini IPX (så denne passer bedre til bedømmelse af uddannelseslæger frem for bedømmelse på speciallægeniveau) på det næstkommende uddannelsesudvalgsmøde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

4. Nyt fra PKL

Det indstilles,

at uddannelsesudvalget tager PKL's orientering om nyt siden seneste møde til efterretning.

Sagsfremstilling

Arne vil som PKL orientere om evt. relevante uddannelsesemner, herunder bl.a.:

  • Kontakt til Midt Sim vedr. UL simulation
  • Drs kur arbejder på ny hu målbeskrivelse.


Under punkter deltager af Ejvind Andersen, Midt-Sim, samt evt. Natallia Lapitskaya og Nina Madsen, AUH i forbindelse med emnet vedr. UL simulation.


Ejvind vil fortælle om det organisatoriske, finansiering og om apparaturet tilknyttet UL simulation, mens Natallia og Nina kan fortælle om det praktiske i UL-simulations kurset.


Efterfølgende en evt. drøftelse om emnerne i plenum.

Beslutning

Punktet blev indledt med præsentation af mulighederne for simulationstræning i ultralyd:

  • MidtSim har indkøbt en avanceret ultralyd simulator. Der kan være fordele og ulemper ved simulation, men simulatoren er rigtigt god til at give en fornemmelse af, hvordan uddannelseslægerne skal bruge proben.
  • Simulatoren: Der er tale om en standardiserede patient med mulighed for at finde mange forskellige patologier.
  • Simulatortræning kan give en højere læringskurven inden klinik, som kan være et læringsmæssigt tilskud til en bedre forståelse for ultralyd inden opstart i klinik.
  • Simulationstræning indeholder nogle forskellige trin i oplæringen til simulatoren – fra teoretisk forberedelse, til træning sammen med senior radiolog til selvstændig træning. MidtSim har medicinstuderende ansat som tekniske hjælpere til simulatoren.
  • Udgifter: afdelingerne står for aflønning af kursister samt evt. kørselsgodtgørelse (gældende for Region Midtjylland kursister). Hvordan økonomien skal håndteres ift. Region Midtjylland kursister er under afklaring (formodentligt som afregning). Der kan også rettes kontakt til NordSim omkring et evt. muligt samarbejde.
  • Kurset udbydes til drift efter indeværende møde. Der skal foretages evaluering på kurset herefter.
  • Der er søgt midler til e-learning af det teoretisk materiale.


Teoretisk materiale til forberedelse: Cames har lavet noget teoretisk materiale, som MidtSim også benytter under hensyntagen til evt. lokale retningslinjer. Selve kurset kan tilrettelægges over 1-3 dage afhængigt af fx transporttid. Kursusdeltagelse over flere dage kan fremme læringsprocessen, så denne bliver mere effektiv.


Det blev drøftet, at der er erfaringer for, at det gav et godt udbytte først at afholde den normale klinikbaserede oplæring i ultralyd og derefter deltage i simulationstræning for at finde de patologier, som uddannelseslægerne normalt ikke ser til dagligt i klinikken. Dertil lød der et forslag om, at UAO kan afprøve simulatoren for bedre at kunne lære fra sig og vide, hvad uddannelseslægerne opnår af læring. UAO'er kan kontakte Ejvind og Arne om at besøge MidtSIm, så de kan arrangere tider til at afprøve simulatoren fx i mindre hold af 3-4 personer samtidigt.


Ved ønsker om simulationstræning til introduktionslæger, kontaktes kursuskoordinator per mail for at afklare tidspunktet for kurset og herefter sendes kursusmateriale retur.


Det blev også drøftet, at der i øjeblikket arbejdes på en opdateret målbeskrivelse for hoveduddannelsen i radiologi:

  • Arbejdet er netop opstartet og herefter skal den reviderede udgave af målbeskrivelsen nedskrives og sendes til godkendelse ved Sundhedsstyrelsen inden længe.
  • Såfremt/når den reviderede målbeskriveles godkendes, skal uddannelsesprogrammerne også opdateres tilsvarende.
  • Der forventes ikke store gennemgribende ændringer af målbeskrivelsen. Det er formodningen, at der indskrives mere omkring sikring af grundviden om artificial intelligence indenfor radiologi i målbeskrivelsen.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

5. Psykologisk sikkerhed

Det indstilles,

at emnet 'psykologisk sikkerhed' drøftes til fælles inspiration og erfaringsudveksling.

Sagsfremstilling

Punktet er indmeldt af PKL. På seneste møde i uddannelsesudvalget blev det besluttet at udskyde punktet til indeværende møde.


Punktet startes med en video vedr. psykologisk sikkerhed: https://www.youtube.com/watch?v=LhoLuui9gX8


Herefter drøftes videoen i plenum:

  • Genkender I situationerne beskrevet først i videoklippet? Har I eksempler, som I gerne vil dele med udvalget?
  • Hvordan ser det ud med den psykologiske sikkerhed i egne afdelinger?
  • Hvordan overfører vi rådene fra videoen til egne afdelinger?


Der kan med fordel også perspektiveres lidt bredere ud, når det kommer til psykologisk sikkerhed:

  • Hvad betyder psykologisk sikkerhed for uddannelsen i radiologi?
  • Hvad skal der til for at skabe psykologisk sikkerhed, så uddannelseslægerne altid føler sig trygge og frie til at stille spørgsmål?
  • Kan en evt. manglende psykologisk sikkerhed svække de daglige uddannelsessituationer og hvordan? Nogle gode ideer til at forhindre dette?

Beslutning

Psykologisk sikkerhed har været et centralt emne på de seneste PKL møder.


Punktet blev indledt med visning af et videoklip omkring psykologisk sikkerhed, hvorefter emnet blev drøftes i plenum. Arne fortalte bl.a. om egne erfaringer og beskrev, hvordan UAO og uddannelsesteam arbejder med at sikre psykologisk sikkerhed for uddannelseslægerne, så det føles nemmere at stille spørgsmål.


Fra Aalborg UH blev der delt erfaringer med udfordringer forbundet med at danne et sammentømret uddannelsesteam pga. mange forskellige nationaliteter med forskellige baggrund og kultur for, hvad der kendetegner god læring. Det kan være svært at nå det niveau, hvor alle arbejder i samme retning med en bestemt læringsstrategi. Aarhus UH har et ret sammensat afsnit og har i denne forbindelse arbejdet meget med forventningsafstemning som begreb. Uddannelseslægen opsøger supervisor ved dagens start for at lave en forventningsafstemning eksempelvis omkring hvilke patienter, som supervisor skal ind over og hvad uddannelseslæge selv kan stå for. Dette opleves også som godt for speciallægerne, da det giver dem et bedre kendskab til uddannelseslægen og vedkommendes kompetenceniveau.


Muligheden for at dykke ned i Evaluer.dk for at undersøge, om evalueringerne giver et indtryk af afdelingens psykologiske sikkerhed, blev også drøftet. Psykologisk sikkerhed kan også være betinget af speciallægernes omgangstone/måde at formulere sig på – enkelte gange kan det være nødvendigt at kontakte vedkommende direkte herom.


I Randers tilstræbes det også i høj grad at have et socialt samvær i afdelingen, hvilket danner grundsten for at kunne tale mere frit sammen og bliver tryg ved at spørge fagligt ind.


Der blev også delt et tip om at tydeliggøre, at speciallægerne også kan have behov for at spørge en kollega.


Derudover blev der delt erfaringer med, at debriefing efter en vagt kan øge den psykologiske sikkerhed. Her kan man fx drøfte evt. svære beslutninger og analysere dem.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

6. Indledende drøftelse af ændring i HU-forløbene

Det indstilles,

at de eventuelle muligheder for en fremtidig ændring af HU-forløbene indlendende drøftes i udvalget.

Sagsfremstilling

Punktet er indstillet af Regionshospitalet Horsens.


I Horsens opleves det, HU-lægerne udtrykker glæde ved at være på afdelingen, og gerne vil tilbage, når de er færdige med deres uddannelse. Efterfølgende får de i deres sidste ophold på AUH tilbudt stilling der, som de tager imod.


Der stilles foreslag fra Horsens om, at der igen indføres ændringer i HU-forløbene således, at opholdet på regionshospitalerne ligger til sidst i hoveduddannelsen. Der opleves rekrutteringsvanskeligheder på de fleste regionshospitaler, som samtidigt kan have svært ved at følge med, når det kommer til de stigende produktionskrav. Foreslaget om forløbsændring kan evt. gøre det lettere at fastholde de yngre læger på regionshospitalerne, hvis de afsluttede deres uddannelse perifert. Herudover vil det være en stor hjælp i dagligdagens produktion, at det er erfarne læger der kan biddrage i højere grad, og skal superviseres mindre.


Der ønskes en indledende faglig drøftelse af foreslaget herunder evt. fordele og ulemper ved forløbsændringen. Det er ikke sikkert, at der på selve mødet kan tages en endelig beslutning om den evt. videre proces.

Beslutning

Dagsordenspunktet blev indledt med en redegørelse af baggrunden for indstillingen af punktet.


Det blev drøftet, at der eksisterer forskellige modeller for hoveduddannelse i radiologi i de tre videreuddannelsesregioner. Videreuddannelsesregion Øst har erfaringer med blandede forløb, hvor delansættelsen på regionshospitalet er placeret enten i midten eller slutningen af forløbet.


Der blev argumenteret for, at leder/administrator rollen skal opnås på regionshospitalet og det kan evt. give bagslag i sidste ende, når uddannelseslægerne har trænet disse kompetencer ved regionshospitalet og så kommer tilbage til bagvagt-ordningen ved universitetshospitalet efterfølgende. Ved Aarhus UH opleves forvagten som meget selvkørende. Randers oplever det som vanskeligt for uddannelseslægerne at tage selvstændige beslutninger og dette tillæres mere fyldestgørende, hvis den sidste delansættelse foregår på et regionshospital.


Aalborg UH finder, at der vil gå uddannelse tabt ved at omstrukturere hoveduddannelsen. Der kan være faglige emner som fx mamma, som ikke findes på alle regionshospitaler og her fungerer universitetshospitalet som en læringsmæssig "opsamlingsmulighed" i sidste delansættelse.


Det blev aftalt ikke at beslutte noget endeligt på indeværende møde men derimod lave en opsamling på argumenter for og imod en omstrukturering af hoveduddannelsen på næste uddannelsesudvalgsmøde. UAO'erne blev opfordret til at beskrive fordele og ulemper herved og sende beskrivelserne til Arne på mail, hvorefter emnet drøftes igen på næste uddannelsesudvalgsmøde. De ledende overlæger bør også involveres, da der også er et stort driftsmæssigt spørgsmål forbundet med en evt. omstrukturering. Arne har opsamlet input fra andre PKL'er og vil lade disse indgå som en del af drøftelsen, der gerne skal udmunde i en anbefaling fra uddannelsesudvalget. Hvis der skal omstruktureres i forløbene, skal uddannelsesprogrammerne og den lægefaglige indstilling også tilpasses og godkendes herefter.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

7. Sikring af muskuloskeletal kompetencer

Det indstilles,

at udvalget drøfter sikring af muskuloskeletal kompetencer blandt uddannelseslægerne i radiologi.

Sagsfremstilling

Punktet er indmeldt af PKL.


Der ønskes en faglig drøftelse af hvordan uddannelseslægerne i radiologi bedst muligt sikres opnåelse af muskuloskeletal kompetencer i afdelinger med beskrivende radiografer.


Afdelingernes forskellige erfaringer og oplevelser hermed kan med fordel medtages i drøftelsen til fælles inspiration.

Beslutning

Punktet blev udsat til næste møde i uddannelsesudvalget.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

8. Uddannelsesforløb i Aalborg

Det indstilles,

at udvalget drøfter de forskellige muligheder for og perspektiver på at øge interessen for hoveduddannelsesforløb i Aalborg og Region Nordjylland.

Sagsfremstilling

Punktet er indmeldt af PKL.


Ved de seneste tre ansættelsesrunder til hoveduddannelsesstillinger er der i alt blevet besat 3 ud af 11 opslåede uddannelsesforløb indeholdende delansættelse ved Aalborg Universitetshospital.


Der ønskes en drøftelse af, hvad der evt. kan gøres for at øge interessen for at søge hoveduddannelsesforløb tilknyttet Aalborg Universitetshospital og formodentligt også Regionshospitalet Nordjylland.


Kan det eksempelvis være en mulighed med fokuserede ophold under introduktionsstillingerne, kombinerede forløb eller kan der ansættes flere introduktionslæger i regionen indenfor dimensioneringen?

Beslutning

Det blev drøftet at det betragtes som vigtigt at besætte de tilgængelige introduktionsstillinger, evt. også op til maksimum dimensionering selvom der ikke medfinansieres hertil.


Geografiens betydning ift. søgningen til Region Nordjylland blev også drøftet og der var en opmærksomhed på risikoen for, at afviste ansøgere til introduktionsstillinger søger over i andet speciale frem for at flytte efter andre introduktionsstillinger indenfor radiologien. Det kan evt. være formålstjenstligt at fokusere på at få ansøgere til specialet blandt de lokale kandidater.


En mulighed for at alle induktionslæger fra Region Midtjylland får et lille fokuseret ophold ved Aalborg UH blev også vendt. Der lød en opfordring til at overveje, om Aalborg UH kan tilbyde uddannelseslægerne en helt speciel læring i afdelingen og italesætte dette. Måske kan radiologien også introduceres i højere grad til lokale medicinstuderende og KBU-læger?


Arne takkede udvalget for de forskellige inputs, som der kan arbejdes videre med.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-1-18

9. Orientering: Nyt fra VUS

Det indstilles,

at udvalget tager orienteringen til efterretning, og
at udvalget drøfter egne erfaringer med Evaluer.dk og Logbog.net samt eventuelle ønsker til videreudvikling af systemerne for at sikre relevante input til det videre udviklingsarbejde.

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS

Specialevalgsdag 2021 (maj 2021)

Årets specialevalgsdag forventes at bliver afholdt den 14. oktober 2021 i Region Nordjylland. Region Nordjylland forventer at afholde en traditionel specialevalgsdag med fysisk tilstedeværelse og stande.

Specialerne opfordres til at påbegynde planlægning af specialets stand.

Når der er yderligere fra arrangørerne får I besked.


Ansættelse af to nye ledende kliniske lektorer for den postgraduate Pædagogiske Udviklende Funktion (PUF) (april 2021)
Flemming Randsbæk er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aarhus Universitet fra den 1. februar 2021. Susanne Nøhr er ansat som ny ledende klinisk lektor ved Aalborg Universitet fra den 1. april 2021. Strukturen med to ledende kliniske lektorer er en del af et nyt samarbejdsfelt mellem Videreuddannelsesregion Nord, Region Midtjylland og Region Nordjylland samt de sundhedsvidenskabelige fakulteter på henholdsvis Aarhus Universitet og Aalborg Universitet. De ledende kliniske lektorers overordnede funktion er at sikre og udvikle kvaliteten i den lægelige videreuddannelse i Videreuddannelsesregion Nord.


Funktionstidsbestemmelse (Opdateret marts 2021)

Danske Regioner og Yngre Læger har i forbindelse med overenskomstforhandlingerne 2021 indgået aftale om, at funktionstidsbestemmelserne fremadrettet er gældende for alle læger, der søger hoveduddannelse. For læger, der er kandidater fra og med 1. august 2008 og senest den 30. april 2019 gælder, at det udelukkende er ansættelser fra og med den 1. april 2021, der indgår i funktionstiden.


Baggrund

I overenskomsten mellem YL og Regionerne (= overenskomst med regionerne) er der en bestemmelse om funktionstid (§4 stk. 4 litra a). Bestemmelsen indebærer, at en læge, efter KBU, højest må have været ansat i 24 måneder på en afdeling, der indgår i den/de ansøgte hoveduddannelsesforløb, når hoveduddannelsen påbegyndes. Fravær pga. graviditet, barsel, adoption, længerevarende sygdom, værnepligt eller ren forskningsansættelse medregnes ikke i funktionstiden. Deltidsansættelser medfører forholdsvis forlængelse af perioden.


Opslåede og besatte introduktionsstillinger (december 2020)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2020 (Se bilag: Indberetning af I-stillinger). Tallene for 2020 i Videreuddannelsesregion Nord kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.

Nye KBU tal (opdateret marts 2021)

  • Opdaterede tal omkring KBU-trækning. Udvikling i antal KBU-læger på landsplan fra 2015-2 og frem skulle inden for de kommende år bidrage til at afhjælpe de nuværende udfordringer omkring ubesatte I- og H-forløb i Nordjylland og Midtjylland.


Runde

Nationalt*

VUR Nord**

Region Midtjylland**

Region Nordjylland**

1. halvår 2013

399

125

84

41

2. halvår 2013

385

118

82

36

1. halvår 2014

353

117

77

40

2. halvår 2014

335

109

75

34

1. halvår 2015

437

135

93

42

2. halvår 2015

533

162

111

51

1. halvår 2016

536

169

116

53

2. halvår 2016

641

208

140

68

1. halvår 2017

589

188

127

61

2. halvår 2017

634

208

138

70

1. halvår 2018

618

201

134

67

2. halvår 2018

734

241

163

78

1. halvår 2019

604

203

133

70

2. halvår 2019

639

218

146

72

1. halvår 2020

613

193

133

60

2. halvår 2020

675

227

152

75

1. halvår 2021

534

180

120

57


*Antal tilmeldte til KBU


**Faktisk antal besatte forløb inkl. sammenhængende forløb i Region Nordjylland og Region Midtjylland


Nyudvikling af Evaluer og Logbog (november 2020)

Leverandøren af systemerne www.evaluer.dk og www.logbog.net Dansk Telemedicin har meddelt, de ikke ønsker at fortsætte samarbejdet med regionerne om disse systemer.

Danske Regioner har på initiativ af Sekretariaterne for Lægelig Videreuddannelse godkendt, at der skal findes en ny samlet it-løsning til erstatning for de to systemer, som i dag anvendes i den lægelige videreuddannelse i Danmark.

Driften af logbog.net og evaluer.dk fortsætter uforandret indtil ultimo 2022 og data fra systemerne overføres til den nye it-løsning.


Baggrundsnotat (december 2020)

Region Midtjylland har udarbejdet notatet "Baggrundsdata til vurdering af efterspørgsel efter speciallæger og speciallægevækst". Notatet er opdateret december 2020 og er gældende for Region Midtjylland (se følgende to bilag: "Baggrundsnotat 2020" og "bilag til baggrundsnotat 2020").

Beslutning

Punktet blev ikke gennemgået pga. tidspres. På næste møde kan udvalget drøfte egne erfaringer med Evaluer.dk og Logbog.net samt eventuelle ønsker til videreudvikling af systemerne i forbindelse med det faste punkt 'Nyt fra VUS', såfremt det vurderes relevant.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

10. Næste møde

Det indstilles,

at udvalget drøfter evt. ønsker til næste møde i uddannelsesudvalget.

Sagsfremstilling

Det foreslås at næste møde i uddannelsesudvalget afholdes ca. ultimo november 2021. Mette udsender en mødeinvitation, formodentligt primo juli 2021. Der kan også findes en konkret dato på indeværende uddannelsesudvalgsmøde, hvis der er specifikke ønsker til datoer.


Udvalget bedes under punktet gøre opmærksom på, hvis der er bestemte datoer i efteråret 2021, som vi skal gå udenom ift. uddannelsesudvalgsmøde.

Beslutning

Det blev aftalt at afholde næste uddannelsesudvalgsmøde d. 12. oktober 2021 kl. 09.00-12.00 i Regionshuset Viborg. Mette udsender en foreløbig booking og barselsvikar Casper Larsen vil senere udsende en endelig mødeindkaldelse med lokalenummer samt opkaldsnummer til virtuelt mødelokale, såfremt der vil blive behov for at deltage via video.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

11. Eventuelt

Beslutning

Der var ingen punktet til eventuelt.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-259-18

12. Deltagere

Sagsfremstilling

Tilstede:

PKL Arne Lücke, AUH (mødeleder)

Udviklingssygeplejerske Ejvind Andersen, Koncern HR, Midt-Sim (deltog via video)

UAO Pia Ipsen, AUH

UKYL Sidse Bregendahl, AUH

UAO Kirsten Enø Pedersen, RH Horsens

UKYL Francis Barrios, RH Horsens

UAO Jeppe Bruun-Torjusen, RH Randers

UAO Agnieszka Monika Delekta, Aalborg UH

UKYL Lars Schellerup, Aalborg UH

UAO Iryna Baravitskaya, HE Vest

UKYL Martin Kildahl Daather Gaardsvig, HE Vest

UAO Claus Tvedesøe, HE Midt, RH Silkeborg

UKYL Maria Päivinen Ullersted, HE Midt, RH Silkeborg

UAO Jette Madsen, HE Midt, RH Viborg

UKYL Peter Kortbæk-Bertelsen, HE Midt, RH Viborg (deltog via video)

Malene Aastrup, YL

AC-Fuldmægtig Mette Dahl Jacobsen, VUS (referent)


Afbud:

Annette Obel, AUH

UKYL Anders Bisgaard Jensen, AUH

UKYL Erik Wrange, HE Midt, RH Silkeborg

UAO Edith Nielsen, AUH

UKYL Kasper Alexander Nielsen, Aalborg UH


Ikke til stede:

UAO Osama Hussein Al-Kafaji, RH Nordjylland

UKYL Parul Gupta, RH Nordjylland

UKYL Zeina Hadad, HE Vest

UKYL Nis Elbrønd Larsen, AUH

Tilbage til toppen