at | dagsordenen godkendes. |
Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.
Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.
Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.
I udvalget finder du altid:
Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:
at | dagsordenen godkendes. |
Der bydes velkommen til mødet og indmeldes evt. punkter til evt.
Dagsordenen er vedlagt som bilag i pdf fil med henblik på evt. udprint.
Forplejning:
Prøvehandling - evaluering af mødet:
Ved mødets start udpeges et udvalgsmedlem som igennem mødet har en observatør-rolle og i forbindelse med mødets afslutning deler egne tanker omkring mødets struktur/progression/andet i en fælles evaluering af mødet. Observationerne kan fx relatere sig til:
Der blev budt velkommen og gennemført en kort præsentationsrunde.
Dagsordenen blev godkendt.
Nicoline og Heidi blev valgt til dagens observatører med henblik på mødeevaluering.
at | referatet godkendes. |
Referatet fra seneste møde d. 23. maj 2024 er vedhæftet som bilag.
Der følges op på evt. relevante emner fra seneste møde i uddannelsesudvalget. Derudover behandles flere af emner fra seneste uddannelsesudvalgsmøde i særskilte dagsordenspunkter.
Referatet blev godkendt uden bemærkninger.
at | oplægget tages til efterretning og emnet herefter drøftes i plenum. |
Reflektion som læringsmetode i den lægelige videreuddannelse er i vækst. Metoden er ikke beskrevet som isoleret læringsmetode i den samfundsmedicinske målbeskrivelse, men Uddannelsesporteføljen er et eksempel på hvordan man skal arbejde refleksivt med sine oplevelser og sin uddannelse. I KSR har man i mange år arbejdet specifik med refleksion. Der anvendes en systematisk refleksiv cirkel og refleksionen er skriftlig.
Refleksionen kan anvendes på alle kompetencer, delkompetencer og konkretiseringer, og i relation til patienter, borgere, samarbejdspartnere, medarbejdere og ledelse.
Dorte Rubak vil holde et kort oplæg om Refleksion som læringsmetode, hvor efter gruppen drøfter anvendelighed og udvikling af metoden til egen kontekst.
Link til hvidbog om refleksiv praksislæring: Hvidbog_om_RPL.pdf (ucviden.dk)
Hvidbogen er også vedhæftet som bilag.
Emnet blev præsenteret som en metode til at bruge opgaveløsning på en anderledes måde. Via metoden kan der fokuseres på ikke alene den løste opgave men også refleksionen frem imod den løste opgave. Punktet lægger op til en drøftelse af, hvordan der kan arbejdes med refleksion i specialet.
Hvidbog om refleksiv praksislæring refleksionscirklen bestående af handling – tænkning – oplevelse blev præsenteret. Det kan også være en tidskrævende metode og dermed kan der også være risiko for, at cirklen ikke bliver færdiggjort. Det kan fx via tidligere refleksionsark være muligt at få øje på progressionen i uddannelsen. Det kan også hjælpe vejleder/UAO til bedre at kompetencevurdere, når det er muligt at følge læringen via refleksionsarket.
Refleksiv praksislæring kan være en måde for uddannelseslægen at erhverve sig en stejlere læringskurve og/eller transfer. Det vurderes også vigtigt at overføre sine refleksioner til næste delansættelse i uddannelsesforløbet.
Refleksionsarket anvendt i Socialmedicin og Rehabilitering blev præsenteret. Dette anvendes også som læringsmetode i fx kontakten med patienter, hvor situationen og supervisionsbehov beskrives, herunder hvad man skal bruge sin vejleder til ift. den konkrete situation. Dette kan sikre, at refleksionen er startet inden vejledersamtalen.
Der blev henvist til litteratur på området, jf. slides. Det er også muligt at finde informationer vedr. måder at arbejde med refleksion på DSMUs hjemmeside (vurdering af refleksionsevne).
STPS bruger læringsdagbog under uddannelsesforløbene. Denne kan også sikre overblik over læringen indlejret i driftsopgaverne. Derudover finder der også refleksiv læring sted i plenum til lægemøderne. Det kan også være en balancegang imellem løbende refleksion og skema-udfyldelse. Metodefrihed til refleksion kan derfor give god mening. Refleksionen kan også bruges til at tydeliggøre kompetenceopnåelse for uddannelseslægerne, også ift. hvordan disse kompetencer kan videreføres til en anden sammenhæng/ansættelse.
Skriftlig refleksion kan fx bruges ved udfordrende opgaver eller op til en vejledersamtale. Det kan også være en håndgribelig metode til at sikre opstart af og gennemførsel af processen for refleksionen på relevant tidspunkt. Refleksion kan også bruges i en mundtligt sammenhæng, hvor refleksionen skabes i dialogen.
Der blev italesat en forskel på at få feedback på en konkret opgave og reflektere over opgaven/opgaveløsningen.
Det blev nævnt, at refleksionscirklen kan være særlig god til at understøtte den professionelle rolle – hvad vil det fx sige at være professionel i henhold til fx patienter/pårørende, samarbejdspartnere og kollegaer.
Afdelingerne bedes inden mødet fremsende deres funktionsbeskrivelser for opgaven som UAO og UKYL, mhp. en fælles sparring om hvordan opgaverne løses og forventninger til opgaveløsning.
Der blev redegjort for formålet med dagsordenspunktet: En undersøgende tilgang til hvorvidt der er udarbejdet funktionsbeskrivelser på afdelingerne. Gødstrup har en standard funktionsbeskrivelse, som kan tilpasses til afdelingen. Der er også udarbejdet funktionsbeskrivelse for vejleder og klinisk vejleder for at tydeliggøre forskellen (vedhæftes referatet). Aarhus kommune har ingen funktionsbeskrivelser tilknyttet uddannelsesposterne og STPK har en for UKYL funktionen.
Der kan også være forskellige behov/ønsker til opgaver over tid i de enkelte afdelinger. Det kan fx give god mening for styrkelse af ledelsesrollen, hvis UKYL i en periode ønsker at varetage enkelte UAO opgaver.
STPS udtrykte erfaringer med, at arbejdsmiljøet generelt er åbent/sparrende, hvor alle medarbejdere udfører en uddannelsesopgave i hverdagen, så uddannelsesforpligtigelse ikke udelukkende hviler på UKYL og UAO.
Det blev pointeret, at funktionsbeskrivelser kan være en god anledning til at nedskrive, hvilke uddannelsesopgaver der løses i dagligdagen.
Lægefaglige indstillinger
Vedhæftet nye oplæg til lægefaglig indstilling, som er udarbejdet på baggrund af afdelingernes indmeldinger. Indstillinger fremsendes ultimo 2024
Uddannelsessituationen i VUR Nord
Som alle er bekendt med, er uddannelsessituationen i VUR-nord under pres. Mette Dahl Jacobsen og Dorte Rubak har optalt Introduktionsstillinger og hoveduddannelsesstillinger gennem de sidste 4 år mhp. at afdække om vi lever op til uddannelsesforpligtigelsen samlet og afdelingerne enkeltvis. Det er tydeligt, at der er store udfordringer. På sigt vil det medføre en meget begrænset antal u-læger, der kan søge H-stillinger og på længere sigt færre speciallæger i samfundsmedicin. Speciallægeuddannelsen risikerer at blive mindre attraktiv, da man som U-læge ikke kan få uddannelsesstillinger, og sidst har vi set at uddannelseslæger også er blevet flyttet midt i deres H-forløb.
Dorte Rubak har fremsendt en orientering til DASAMS bestyrelse og uddannelsesudvalg, hvor i bekymringen for uddannelsessituationen i VUR-nord udtrykkes (bilag).
Sekretariatschef Mads Skipper er ligeledes orienteret.
Næste skridt er nu at indkalde til et ekstraordinært møde i det specialespecifikke uddannelsesudvalg i dec. 2024 for at drøfte uddannelsessituationen. Herefter vil PKL orientere Det regionale råd om situationen, og bede dem om hjælp til at finde en løsning.
Udkast til de lægefaglige indstillinger blev drøftet, også med henblik på fordeling af årsværk for introduktions- og hoveduddannelse.
Introduktionsuddannelsen:
Sammenlagt: 8,5 årsværk (dimensionering på 10 årsværk).
Det blev nævnt, at drøftelsen omkring evt. nye forløbssammensætninger i den opdaterede LFI bør afvente ny målbeskrivelse.
Hoveduddannelse:
Sammenlagt 9,5 årsværk (dimensionering på 12 årsværk)
Det blev drøftet, om STPS’ uddannelsesstillinger i Kolding på nogen måde kan ”aktiveres” i Videreuddannelsesregion Nord fx via uddannelsesforløb på tværs af regionsgrænserne. VUS undersøger dette samt hvornår de opdaterede lægefaglige indstillinger bør sendes i formel høring ved hospitalsledelserne m.fl.
Det blev fortalt, at PKL har rettet henvendelse til DASAMS bestyrelse og uddannelsesudvalg for at gøre opmærksom på kapacitetsudfordringerne i Videreuddannelsesregion Nord. Såfremt der skal rettes henvendelse til nye mulige uddannelsesafdelinger, må denne opgave høre ind under specialets bestyrelse. Undersøgelsen kan evt. begyndes med fokuserede ophold.
PKL vil også indbyde uddannelsesafdelingerne inkl. lægelige chefer til at ekstraordinær virtuelt møde primo 2025 for at drøfte de aktuelle kapacitetsudfordringer. Der var en opmærksomhed på, at det drejer sig om en generel udfordring. Det kan evt. blive relevant at indmelde dette til Sundhedsstyrelsen samt Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.
at | der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget. |
Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.
STPK:
Socialmedicin og Rehabilitering:
STPS:
Socialmedicinsk Enhed:
Sociallægeinstitutionen:
at | udvalget drøfter den fremtidige dimensioneringsplanog og indhold af høringssvar hertil. |
Der foregår nu høring på dimensioneringsplanen for 2026-2030. SST har estimeret et antal speciallæger i 2045 under den forudsætning at forløbene gennemføres. Aktuelt gennemføres der ikke 4 forløb årligt i VUR-Nord.
Antal 2021 | Antal 2045 | Vækst 2021-2045 | |
I hele DK jf. SST's prognose | |||
159 | 312 | 96% |
PKL er blevet bedst om at kvalificere høringssvaret fra VUR-Nord. Forslag til høringssvar drøftes og kvalificeres.
Samfundsmedicinske speciallæger forventes, at de med deres brede generalist kompetencer på både individ, gruppe og organisationsniveau vil være læger, der i fremtiden vil kunne bidrage til den omstilling af sundhedsvæsnet, som beskrives i Revisionsrapporten vedr. den lægelige videreuddannelse og Sundhedsstrukturkommissionens rapport.
Samfundsmedicinske speciallæger vil kunne løse opgaver både i den direkte patientkontakt, men også i kvalitetssikring, sundhedsplanlægning-og ledelsesopgaver. Desuden har en meget stor del af Samfundsmedicinske speciallæger specialviden inden for rehabilitering og palliation, sundhedsfremme og forebyggelse, og dækker derfor alle 5 sundhedsindsatser.
Efterspørgslen på speciallæger i Samfundsmedicin forventes at være stigende svarende til den estimerede prognose.
Der er lovmæssige forandringer på beskæftigelsesområdet, hvilket kan have betydning for fremtidige ansættelsesmuligheder i den individrettede samfundsmedicin- socialmedicin. Samtidig ser vi flere samfundsmedicinske speciallæger ansættes i andre hospitalsafdelinger ex. palliation, psykiatri, smerteklinikker.
Der har gennem de senere år været udfordringer med at få opslået alle stillinger, Introduktion såvel som hoveduddannelsesstillinger. Dette skyldes i væsentlig grad økonomi, og i mindre grad ændrede opgaveporteføljer og manglende uddannelseskompetencer.
Det er vores vurdering, at dimensioneringen skal forblive uændret.
Specialets uddannelsesudvalg er særskilt høringspart. Dorte er høringspart via UAO funktion (ledelsesvejen) og PKL funktionen. I forrige høringsperiode blev det foreslået at fastholde dimensioneringen.
Udkast til høringssvar (ovenstående) blev drøftet i gruppen. Dette blev bibeholdt uden rettelser.
at | der fastsættes en dato for næste møde i uddannelsesudvalget. |
Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.
Det foreslås at afholde næste møde i medio maj 2024 i forbindelse med næste møde i ansættelsesudvalget.
Konkrete datoforslag kan fx være:
Sted: Regionshuset i Viborg eller Aarhus, medmindre andet ønskes.
Tid: Som udgangspunktet kl. 09.00-12.00 (med efterfølgende frokost), medmindre andet ønskes.
Der planlægges således med ansættelsessamtaler efter frokost.
Udvalget bedes drøfte, hvis der allerede nu er ønsker til bestemte dagsordenspunkter, temaer eller emner på næste møde.
Mandag d. 19. maj 2025 blev valgt som dato for næste uddannelsesudvalgsmøde.
Næste møde: Punkt vedr. karrierevejledning, dels for den enkelte læge (opgave ved vejleder) og dels ift. bred søgning på de administrative stillinger – disse opslås ikke nødvendigvis som lægestillinger på sundhedsjobs.dk. En UAO-opgave at hjælpe kommende speciallæger til at målrette søgningen til de relevante stillinger, herunder den personlige tilgang til jobsøgning og vejledning hertil. Kan der også komme karrierevejledning på DASAMS hjemmeside?
Der blev reklameret for den næste nationale uddannelsesdag i specialeregi.
Mødets observatør byder ind med egne synspunkter som suppleres med de øvrige udvalgsmedlemmers i en fælles evaluering.
Nicoline og Heidi indgav egne input til den fælles evaluering. Her blev der lagt vægt på tydeligheden af de forskellige karakterer af dagsordenspunkterne fx til beslutning/orientering osv. Det blev vurderet positivt med et fagligt oplæg og overførbarheden heraf.
Der blev bl.a. lagt vægt på det positive aspekt af større UKYL deltagelse samt mere energi i rummet/bedre fremmøde.
Deltagere:
Dorte Balle Rubak (KSR), PKL (mødeleder)
Nicoline Vestergaard Bull (KSR), UKYL
Heidi Vosgerau (SI)
Karen Marie Glavind (SME)
Charlotte Hjort (STPS)
Ditte Munkedal (STPS)
Pernille Charmoth Østergård (STPK)
Niels Holmark Andersen (STPK)
Sine Holst-Albrechtsen, (YL-repræsentant)
Mette Dahl Jacobsen, VUS Nord (referat)
Afbud:
Christian Uggerby (PS)
Berit Andersen (FU)
Karin Birgitte Hansen (STPS), UKYL
Ikke til stede:
Mikael Giødesen, VUS Syd
at | udvalget tager den skriftlige orientering til efterretning. |
NYT FRA VUS
Såfremt der er tid/interesse herfor, kan orienteringen tages mundtligt på mødet.
Regionale kandidatbanker - Udenlandsk uddannede læger (maj 2024)
Region Midtjylland har i foråret 2024 etableret en regional kandidatbank til udenlandsk uddannede læger. Dermed har både Region Midtjylland og Region Nordjylland etableret regionale kandidatbanker for udenlandsk uddannede læger. Formålet med de regionale kandidatbanker er at skabe en platform, hvor hospitalsenhederne efter behov kan tilgå ansøgninger fra udenlandsk uddannede læger. I kandidatbankerne kan de udenlandsk uddannede læger søge følgende ansættelser:
Evalueringsansættelser af 2x6 måneders varighed
Region Midtjylland
Region Nordjylland
Evalueringsansættelser af 1x6 måneders varighed
Region Midtjylland og Region Nordjylland
Der kan rettes henvendelse til VUS@stab.rm.dk (Region Midtjylland) og christoffer.knudsen@rn.dk (Region Nordjylland) ved spørgsmål om de regionale kandidatbanker.
Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger (November 2024)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 2. halvår 2024 inkl. fleksforløb samt hele 2024 (Se bilag: Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger - 2. halvår 2024 + hele 2024). Tallene for 2. halvår 2024 + hele 2024 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.
Opslåede og besatte introduktionsstillinger (November 2024)
Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2024 (Se bilag: Indberetning af introduktionsstillinger - 2024). Tallene for 2024 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.
Fleksibilitet i antal I-stillinger (November 2024)
På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal I-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal I-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum, som de er angivet til i den lægefaglige indstilling.
På baggrund af søgning til hoveduddannelsen i 2024 udarbejdet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om I-stillinger, der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb - 2024). Der er sket følgende ændringer:
Ændringer i pejlemærker | Specialer |
Middel til lav | Retsmedicin |
Lav til middel | Intern Medicin: Infektions |
Den skriftlige orientering blev taget til efterretning uden bemærkninger.