Det specialespecifikke uddannelsesudvalg drøfter på sine møder spørgsmål om specialets lægelige videreuddannelse.

Udvalget arbejder på at sikre og udvikle en ensartet, høj kvalitet i speciallægeuddannelsen på alle uddannelsessteder i Videreuddannelsesregion Nord.

Uddannelsesudvalget er sammensat af repræsentanter fra de afdelinger, der indgår i speciallægeuddannelsen.

I udvalget finder du altid: 

  • PKL (formand) 
  • Uddannelsesansvarlig overlæge fra alle afdelinger 
  • Repræsentation fra uddannelsessøgende i videreuddannelsesregionen 
  • Videreuddannelsessekretariatets AC-fuldmægtig, der sekretariatsbetjener specialet

Her finder du dagsordener og referater fra udvalgets arbejde:

Abonnér

Dagsordner og referater

Se alle dagsordener og referater fra dette mødeforum

Referat
til
mødet i Samfundsmedicin - uddannelsesudvalg
den 7. november 2024 kl. 09:00
i Mødelokale 2, Regionshuset Aarhus, Olof Palmes Allé 15, 8200 Aarhus

 


Sagnr.: 1-30-72-226-22

1. Velkomst og godkendelse af dagsorden

Det indstilles,

at dagsordenen godkendes.

Sagsfremstilling

Der bydes velkommen til mødet og indmeldes evt. punkter til evt.


Dagsordenen er vedlagt som bilag i pdf fil med henblik på evt. udprint.


Forplejning:

  • Morgenbrød med kaffe/the/vand
  • Der serveres sandwich til frokost umiddelbart efter mødet (samlet til uddannelses- og ansættelsesudvalg).


Prøvehandling - evaluering af mødet:

Ved mødets start udpeges et udvalgsmedlem som igennem mødet har en observatør-rolle og i forbindelse med mødets afslutning deler egne tanker omkring mødets struktur/progression/andet i en fælles evaluering af mødet. Observationerne kan fx relatere sig til:

  • Relevant videndeling/-sparring
  • Beslutningstagen
  • Fremdrift i mødet
  • Andet relevant?

Beslutning

Der blev budt velkommen og gennemført en kort præsentationsrunde.


Dagsordenen blev godkendt.


Nicoline og Heidi blev valgt til dagens observatører med henblik på mødeevaluering.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

2. Opfølgning på referat fra seneste møde

Det indstilles,

at referatet godkendes.

Sagsfremstilling

Referatet fra seneste møde d. 23. maj 2024 er vedhæftet som bilag.


Der følges op på evt. relevante emner fra seneste møde i uddannelsesudvalget. Derudover behandles flere af emner fra seneste uddannelsesudvalgsmøde i særskilte dagsordenspunkter.

Beslutning

Referatet blev godkendt uden bemærkninger.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

3. Refleksiv praksislæring

Det indstilles,

at oplægget tages til efterretning og emnet herefter drøftes i plenum.

Sagsfremstilling

Reflektion som læringsmetode i den lægelige videreuddannelse er i vækst. Metoden er ikke beskrevet som isoleret læringsmetode i den samfundsmedicinske målbeskrivelse, men Uddannelsesporteføljen er et eksempel på hvordan man skal arbejde refleksivt med sine oplevelser og sin uddannelse. I KSR har man i mange år arbejdet specifik med refleksion. Der anvendes en systematisk refleksiv cirkel og refleksionen er skriftlig.
Refleksionen kan anvendes på alle kompetencer, delkompetencer og konkretiseringer, og i relation til patienter, borgere, samarbejdspartnere, medarbejdere og ledelse.


Dorte Rubak vil holde et kort oplæg om Refleksion som læringsmetode, hvor efter gruppen drøfter anvendelighed og udvikling af metoden til egen kontekst.


Link til hvidbog om refleksiv praksislæring: Hvidbog_om_RPL.pdf (ucviden.dk)

Hvidbogen er også vedhæftet som bilag.

Beslutning

Emnet blev præsenteret som en metode til at bruge opgaveløsning på en anderledes måde. Via metoden kan der fokuseres på ikke alene den løste opgave men også refleksionen frem imod den løste opgave. Punktet lægger op til en drøftelse af, hvordan der kan arbejdes med refleksion i specialet.


Hvidbog om refleksiv praksislæring refleksionscirklen bestående af handling – tænkning – oplevelse blev præsenteret. Det kan også være en tidskrævende metode og dermed kan der også være risiko for, at cirklen ikke bliver færdiggjort. Det kan fx via tidligere refleksionsark være muligt at få øje på progressionen i uddannelsen. Det kan også hjælpe vejleder/UAO til bedre at kompetencevurdere, når det er muligt at følge læringen via refleksionsarket.

Refleksiv praksislæring kan være en måde for uddannelseslægen at erhverve sig en stejlere læringskurve og/eller transfer. Det vurderes også vigtigt at overføre sine refleksioner til næste delansættelse i uddannelsesforløbet.

Refleksionsarket anvendt i Socialmedicin og Rehabilitering blev præsenteret. Dette anvendes også som læringsmetode i fx kontakten med patienter, hvor situationen og supervisionsbehov beskrives, herunder hvad man skal bruge sin vejleder til ift. den konkrete situation. Dette kan sikre, at refleksionen er startet inden vejledersamtalen.


Der blev henvist til litteratur på området, jf. slides. Det er også muligt at finde informationer vedr. måder at arbejde med refleksion på DSMUs hjemmeside (vurdering af refleksionsevne).


STPS bruger læringsdagbog under uddannelsesforløbene. Denne kan også sikre overblik over læringen indlejret i driftsopgaverne. Derudover finder der også refleksiv læring sted i plenum til lægemøderne. Det kan også være en balancegang imellem løbende refleksion og skema-udfyldelse. Metodefrihed til refleksion kan derfor give god mening. Refleksionen kan også bruges til at tydeliggøre kompetenceopnåelse for uddannelseslægerne, også ift. hvordan disse kompetencer kan videreføres til en anden sammenhæng/ansættelse.


Skriftlig refleksion kan fx bruges ved udfordrende opgaver eller op til en vejledersamtale. Det kan også være en håndgribelig metode til at sikre opstart af og gennemførsel af processen for refleksionen på relevant tidspunkt. Refleksion kan også bruges i en mundtligt sammenhæng, hvor refleksionen skabes i dialogen.


Der blev italesat en forskel på at få feedback på en konkret opgave og reflektere over opgaven/opgaveløsningen.

Det blev nævnt, at refleksionscirklen kan være særlig god til at understøtte den professionelle rolle – hvad vil det fx sige at være professionel i henhold til fx patienter/pårørende, samarbejdspartnere og kollegaer.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

4. Funktionsbeskrivelse for UAO og UKYL

Sagsfremstilling

Afdelingerne bedes inden mødet fremsende deres funktionsbeskrivelser for opgaven som UAO og UKYL, mhp. en fælles sparring om hvordan opgaverne løses og forventninger til opgaveløsning.

Beslutning

Der blev redegjort for formålet med dagsordenspunktet: En undersøgende tilgang til hvorvidt der er udarbejdet funktionsbeskrivelser på afdelingerne. Gødstrup har en standard funktionsbeskrivelse, som kan tilpasses til afdelingen. Der er også udarbejdet funktionsbeskrivelse for vejleder og klinisk vejleder for at tydeliggøre forskellen (vedhæftes referatet). Aarhus kommune har ingen funktionsbeskrivelser tilknyttet uddannelsesposterne og STPK har en for UKYL funktionen.


Der kan også være forskellige behov/ønsker til opgaver over tid i de enkelte afdelinger. Det kan fx give god mening for styrkelse af ledelsesrollen, hvis UKYL i en periode ønsker at varetage enkelte UAO opgaver.


STPS udtrykte erfaringer med, at arbejdsmiljøet generelt er åbent/sparrende, hvor alle medarbejdere udfører en uddannelsesopgave i hverdagen, så uddannelsesforpligtigelse ikke udelukkende hviler på UKYL og UAO.


Det blev pointeret, at funktionsbeskrivelser kan være en god anledning til at nedskrive, hvilke uddannelsesopgaver der løses i dagligdagen.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

5. Nyt fra PKL og VUS

Sagsfremstilling

Lægefaglige indstillinger

Vedhæftet nye oplæg til lægefaglig indstilling, som er udarbejdet på baggrund af afdelingernes indmeldinger. Indstillinger fremsendes ultimo 2024


Uddannelsessituationen i VUR Nord

Som alle er bekendt med, er uddannelsessituationen i VUR-nord under pres. Mette Dahl Jacobsen og Dorte Rubak har optalt Introduktionsstillinger og hoveduddannelsesstillinger gennem de sidste 4 år mhp. at afdække om vi lever op til uddannelsesforpligtigelsen samlet og afdelingerne enkeltvis. Det er tydeligt, at der er store udfordringer. På sigt vil det medføre en meget begrænset antal u-læger, der kan søge H-stillinger og på længere sigt færre speciallæger i samfundsmedicin. Speciallægeuddannelsen risikerer at blive mindre attraktiv, da man som U-læge ikke kan få uddannelsesstillinger, og sidst har vi set at uddannelseslæger også er blevet flyttet midt i deres H-forløb.


Dorte Rubak har fremsendt en orientering til DASAMS bestyrelse og uddannelsesudvalg, hvor i bekymringen for uddannelsessituationen i VUR-nord udtrykkes (bilag).

Sekretariatschef Mads Skipper er ligeledes orienteret.


Næste skridt er nu at indkalde til et ekstraordinært møde i det specialespecifikke uddannelsesudvalg i dec. 2024 for at drøfte uddannelsessituationen. Herefter vil PKL orientere Det regionale råd om situationen, og bede dem om hjælp til at finde en løsning.

Beslutning

Udkast til de lægefaglige indstillinger blev drøftet, også med henblik på fordeling af årsværk for introduktions- og hoveduddannelse.


Introduktionsuddannelsen:

  • Sociallægeinstitutionen indmeldte 0 fremtidige årsværk
  • STPS nedjusterede til 1,5 årsværk
  • Psykiatriens stabe har ikke indmeldt ændringer
  • STPK nedjusterede til 0
  • Socialmedicin og Rehabilitering indmeldte 4 årsværk
  • Socialmedicinsk Enhed indmeldte 2 årsværk

Sammenlagt: 8,5 årsværk (dimensionering på 10 årsværk).


Det blev nævnt, at drøftelsen omkring evt. nye forløbssammensætninger i den opdaterede LFI bør afvente ny målbeskrivelse.


Hoveduddannelse:

  • Afdeling for Folkeundersøgelser har ikke indmeldt ændringer
  • STPS nedjusterede til 2 årsværk
  • Socialmedicin og Rehabilitering indmeldte 3 årsværk
  • Sociallægeinstitutionen indmeldte 0,5 årsværk
  • Socialmedicinsk Enhed indmeldte 2 årsværk

Sammenlagt 9,5 årsværk (dimensionering på 12 årsværk)


Det blev drøftet, om STPS’ uddannelsesstillinger i Kolding på nogen måde kan ”aktiveres” i Videreuddannelsesregion Nord fx via uddannelsesforløb på tværs af regionsgrænserne. VUS undersøger dette samt hvornår de opdaterede lægefaglige indstillinger bør sendes i formel høring ved hospitalsledelserne m.fl.


Det blev fortalt, at PKL har rettet henvendelse til DASAMS bestyrelse og uddannelsesudvalg for at gøre opmærksom på kapacitetsudfordringerne i Videreuddannelsesregion Nord. Såfremt der skal rettes henvendelse til nye mulige uddannelsesafdelinger, må denne opgave høre ind under specialets bestyrelse. Undersøgelsen kan evt. begyndes med fokuserede ophold.


PKL vil også indbyde uddannelsesafdelingerne inkl. lægelige chefer til at ekstraordinær virtuelt møde primo 2025 for at drøfte de aktuelle kapacitetsudfordringer. Der var en opmærksomhed på, at det drejer sig om en generel udfordring. Det kan evt. blive relevant at indmelde dette til Sundhedsstyrelsen samt Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

6. Nyt fra afdelingerne

Det indstilles,

at der sker en gensidig orientering om nyheder af uddannelsesmæssig betydning siden sidste møde i uddannelsesudvalget.

Sagsfremstilling

Hver afdeling orienterer om uddannelsesmæssige problemstillinger og nye uddannelsestiltag fra afdelingen.

Beslutning

STPK:

  • Afdelingen har to tilbageværende HU-læger, hvor uddannelsen heraf fungerer rigtigt fint.


Socialmedicin og Rehabilitering:

  • Her afventes udmelding vedr. arbejdsopgaver tilknyttet jobcentrene. Usikkerhed omkring tilgængeligheden af fremtidige uddannelsesstillinger fylder også i uddannelseslægegruppen og der har været afholdt møde omkring mulige karriereveje i fremtiden.
  • Afdelingen afventer inspektorbesøg d. 24. januar 2025.
  • Afdelingen har afgivet socialmedicinske input til den nye målbeskrivelse for universitet med henblik på temaet: Ulighed i sundhed.


STPS:

  • Det blev fortalt, at Ditte er nyudnævnt UKYL.
  • Uddannelsen på to forskellige matrikler (Randers og Kolding) bliver varetaget på ensartet facon i dagligdagen.
  • Der afventes i øjeblikket besked om størrelsen på kommende besparelser, hvilket kan påvirke den daglige trivsel.


Socialmedicinsk Enhed:

  • Der opleves interesse for fokuserede ophold i afdelingen med en fast model for indholdet. Der blev også fortalt om gode erfaringer med AP-læger i ophold.
  • Forskning fylder en del i afdelingen for tiden, bl.a. igennem deltid til forskning.


Sociallægeinstitutionen:

  • Afdelingen har en HU-lægen, som snart bliver færdiguddannet speciallæge, herefter et ”hul” på ni måneder uden uddannelseslæger, før den næste HU-læge ankommer.
  • Derudover afventes udmelding på jobcenterområdet.
Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

7. Dimensioneringsplan

Det indstilles,

at udvalget drøfter den fremtidige dimensioneringsplanog og indhold af høringssvar hertil.

Sagsfremstilling

Dimensioneringsplan

Der foregår nu høring på dimensioneringsplanen for 2026-2030. SST har estimeret et antal speciallæger i 2045 under den forudsætning at forløbene gennemføres. Aktuelt gennemføres der ikke 4 forløb årligt i VUR-Nord.



Antal H-forløb VUR- N 4 /år

Antal 2021

Antal 2045

Vækst 2021-2045


I hele DK jf. SST's prognose


159

312

96%


PKL er blevet bedst om at kvalificere høringssvaret fra VUR-Nord. Forslag til høringssvar drøftes og kvalificeres.


Samfundsmedicinske speciallæger forventes, at de med deres brede generalist kompetencer på både individ, gruppe og organisationsniveau vil være læger, der i fremtiden vil kunne bidrage til den omstilling af sundhedsvæsnet, som beskrives i Revisionsrapporten vedr. den lægelige videreuddannelse og Sundhedsstrukturkommissionens rapport.
Samfundsmedicinske speciallæger vil kunne løse opgaver både i den direkte patientkontakt, men også i kvalitetssikring, sundhedsplanlægning-og ledelsesopgaver. Desuden har en meget stor del af Samfundsmedicinske speciallæger specialviden inden for rehabilitering og palliation, sundhedsfremme og forebyggelse, og dækker derfor alle 5 sundhedsindsatser.

Efterspørgslen på speciallæger i Samfundsmedicin forventes at være stigende svarende til den estimerede prognose.

Der er lovmæssige forandringer på beskæftigelsesområdet, hvilket kan have betydning for fremtidige ansættelsesmuligheder i den individrettede samfundsmedicin- socialmedicin. Samtidig ser vi flere samfundsmedicinske speciallæger ansættes i andre hospitalsafdelinger ex. palliation, psykiatri, smerteklinikker.


Der har gennem de senere år været udfordringer med at få opslået alle stillinger, Introduktion såvel som hoveduddannelsesstillinger. Dette skyldes i væsentlig grad økonomi, og i mindre grad ændrede opgaveporteføljer og manglende uddannelseskompetencer.

Det er vores vurdering, at dimensioneringen skal forblive uændret.

Beslutning

Specialets uddannelsesudvalg er særskilt høringspart. Dorte er høringspart via UAO funktion (ledelsesvejen) og PKL funktionen. I forrige høringsperiode blev det foreslået at fastholde dimensioneringen.


Udkast til høringssvar (ovenstående) blev drøftet i gruppen. Dette blev bibeholdt uden rettelser.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

8. Næste møde

Det indstilles,

at der fastsættes en dato for næste møde i uddannelsesudvalget.

Sagsfremstilling

Dato for næste møde, punkter på næste møde, tema og emner.


Det foreslås at afholde næste møde i medio maj 2024 i forbindelse med næste møde i ansættelsesudvalget.


Konkrete datoforslag kan fx være:

  • Mandag d. 19. maj 2025
  • Tirsdag d. 20. maj 2025
  • Onsdag d. 21. maj 2025


Sted: Regionshuset i Viborg eller Aarhus, medmindre andet ønskes.

Tid: Som udgangspunktet kl. 09.00-12.00 (med efterfølgende frokost), medmindre andet ønskes.


Der planlægges således med ansættelsessamtaler efter frokost.


Udvalget bedes drøfte, hvis der allerede nu er ønsker til bestemte dagsordenspunkter, temaer eller emner på næste møde.

Beslutning

Mandag d. 19. maj 2025 blev valgt som dato for næste uddannelsesudvalgsmøde.


Næste møde: Punkt vedr. karrierevejledning, dels for den enkelte læge (opgave ved vejleder) og dels ift. bred søgning på de administrative stillinger – disse opslås ikke nødvendigvis som lægestillinger på sundhedsjobs.dk. En UAO-opgave at hjælpe kommende speciallæger til at målrette søgningen til de relevante stillinger, herunder den personlige tilgang til jobsøgning og vejledning hertil. Kan der også komme karrierevejledning på DASAMS hjemmeside?

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

9. Eventuelt

Beslutning

Der blev reklameret for den næste nationale uddannelsesdag i specialeregi.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

10. Evaluering af indeværende møde

Sagsfremstilling

Mødets observatør byder ind med egne synspunkter som suppleres med de øvrige udvalgsmedlemmers i en fælles evaluering.

Beslutning

Nicoline og Heidi indgav egne input til den fælles evaluering. Her blev der lagt vægt på tydeligheden af de forskellige karakterer af dagsordenspunkterne fx til beslutning/orientering osv. Det blev vurderet positivt med et fagligt oplæg og overførbarheden heraf.


Der blev bl.a. lagt vægt på det positive aspekt af større UKYL deltagelse samt mere energi i rummet/bedre fremmøde.

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-30-72-226-22

11. Deltagere

Sagsfremstilling

Deltagere:

Dorte Balle Rubak (KSR), PKL (mødeleder)

Nicoline Vestergaard Bull (KSR), UKYL

Heidi Vosgerau (SI)

Karen Marie Glavind (SME)

Charlotte Hjort (STPS)

Ditte Munkedal (STPS)

Pernille Charmoth Østergård (STPK)

Niels Holmark Andersen (STPK)

Sine Holst-Albrechtsen, (YL-repræsentant)

Mette Dahl Jacobsen, VUS Nord (referat)


Afbud:

Christian Uggerby (PS)

Berit Andersen (FU)

Karin Birgitte Hansen (STPS), UKYL


Ikke til stede:

Mikael Giødesen, VUS Syd

Tilbage til toppen
Sagnr.: 1-31-77-504-22

12. Skriftlig orientering: Nyt fra VUS

Det indstilles,

at udvalget tager den skriftlige orientering til efterretning.

Sagsfremstilling

NYT FRA VUS


Såfremt der er tid/interesse herfor, kan orienteringen tages mundtligt på mødet.


Regionale kandidatbanker - Udenlandsk uddannede læger (maj 2024)

Region Midtjylland har i foråret 2024 etableret en regional kandidatbank til udenlandsk uddannede læger. Dermed har både Region Midtjylland og Region Nordjylland etableret regionale kandidatbanker for udenlandsk uddannede læger. Formålet med de regionale kandidatbanker er at skabe en platform, hvor hospitalsenhederne efter behov kan tilgå ansøgninger fra udenlandsk uddannede læger. I kandidatbankerne kan de udenlandsk uddannede læger søge følgende ansættelser:


Evalueringsansættelser af 2x6 måneders varighed


Region Midtjylland

  • KBU-lignende forløb for læger der er uddannet inden for EU, EØS og Norden, men som ikke har opnået autorisation og ret til selvstændigt virke i udlandet.
  • Evalueringsansættelse af 2x6 måneder for læger der er uddannet uden for EU, EØS og Norden.
  • Link til den regionale kandidatbank - Midtjob.dk


Region Nordjylland

  • KBU-lignende forløb for læger der er uddannet inden for EU, EØS og Norden, men som ikke har opnået autorisation og ret til selvstændigt virke i udlandet.
  • Evalueringsansættelse af 2x6 måneder for læger der er uddannet uden for EU, EØS og Norden.
  • Link til den regionale kandidatbank - rn.dk/kbu-udenlandsk-uddannet-læge


Evalueringsansættelser af 1x6 måneders varighed


Region Midtjylland og Region Nordjylland

  • Evalueringsansættelse af 6 måneder for speciallæger der er uddannet uden for EU, EØS og Norden, hvis speciale er anerkendt i Danmark og har en minimumvarighed svarende til den danske speciallægeuddannelse.
  • Link til den regionale kandidatbank - Midtjob.dk


Der kan rettes henvendelse til VUS@stab.rm.dk (Region Midtjylland) og christoffer.knudsen@rn.dk (Region Nordjylland) ved spørgsmål om de regionale kandidatbanker.


Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger (November 2024)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger i Videreuddannelsesregion Nord for 2. halvår 2024 inkl. fleksforløb samt hele 2024 (Se bilag: Opslåede og besatte hoveduddannelsesstillinger - 2. halvår 2024 + hele 2024). Tallene for 2. halvår 2024 + hele 2024 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk. Tallene kan bl.a. bruges som et redskab til karrierevejledning af uddannelsessøgende.


Opslåede og besatte introduktionsstillinger (November 2024)

Indberetning til Sundhedsstyrelsen om opslåede og besatte introduktionsstillinger for Videreuddannelsesregion Nord for 2024 (Se bilag: Indberetning af introduktionsstillinger - 2024). Tallene for 2024 kan findes på www.videreuddannelsen-nord.dk.

Fleksibilitet i antal I-stillinger (November 2024)

På møde i Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse den 5. marts 2015 godkendte Rådet et revideret administrationsnotat for fleksibilitet i antal I-stillinger (se bilag: Administrationsnotat fleksibilitet i antal I-stillinger). Notatet beskriver mulighederne for, hvorvidt afdelinger kan få flere introduktionsstillinger end det maksimum, som de er angivet til i den lægefaglige indstilling.


På baggrund af søgning til hoveduddannelsen i 2024 udarbejdet opdaterede pejlemærker for, hvornår en afdeling kan søge om I-stillinger, der overskrider afdelingens maksimumsdimensionering (se bilag: Specialer fordelt efter søgning til hoveduddannelsesforløb - 2024). Der er sket følgende ændringer:


Ændringer i pejlemærker

Specialer

Middel til lav

Retsmedicin

Lav til middel

Intern Medicin: Infektions


Beslutning

Den skriftlige orientering blev taget til efterretning uden bemærkninger.

Tilbage til toppen